Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 19/06/2003
Vraag om uitleg van mevrouw Ilse Van Eetvelde tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de Zuidelijke Omleiding in Zele
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Van Eetvelde tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de Zuidelijke Omleiding in Zele.
Mevrouw Van Eetvelde heeft het woord.
Mevrouw Ilse Van Eetvelde : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, enkele maanden geleden werd de Zuidelijke Omleiding in Zele volledig afgewerkt en opgeleverd. Het eerste deel van de omleiding dateert van 1991 en het tweede van oktober 2002. De rotonde, die aansluiting zou geven met de N47, is tot op vandaag echter nog onbestaande. De hiervoor noodzakelijke onteigeningen liepen, voornamelijk door nalatigheid en problemen bij het Vlaams Gewest, vertraging op. Inmiddels zijn de nodige procedures opgestart maar het kan nog maanden, zelfs jaren, duren vooraleer de rotonde er daadwerkelijk ligt.
Intussen blijven het centrum, enkele landelijke wijken van Zele en de hele regio zwaar belast door het doorgaand verkeer van en naar Gent. Dit zorgt voor levensgevaarlijke verkeerssituaties, zeker voor de schoolgaande jeugd en andere zwakke weggebruikers.
De werken aan de E17 zorgden vooral in mei en juni voor een regelrechte verkeerschaos in de hele regio. Waar er werd gewerkt, stonden we stil en waar er niet werd gewerkt, stonden we ook stil. Om het bestaande wegennet enigszins te ontlasten, werden tijdens het afsluiten van de op- en afritten van de E17 in Lokeren begin juni verkeerslichten geplaatst op het kruispunt van de Zuidelijke Omleiding met de N47. Hierdoor kon de Zuidelijke Omleiding gebruikt worden om het verkeer naar Beervelde te loodsen, waar de weggebruikers via de oprit terug op de E17 konden. Nu de situatie op de E17 in Lokeren genormaliseerd is, zijn deze lichten weggenomen, waardoor we eigenlijk terugkeren naar de situatie van vroeger.
Nochtans hebben deze verkeerslichten op die plaats hun nut bewezen en gezorgd voor het in gebruik nemen van de Zuidelijke Omleiding, wat een ontlasting betekent voor de hele regio. Het lijkt dan ook aangewezen om deze lichten terug te plaatsen in afwachting van de aanleg van de rotonde, waarin trouwens op alle plannen is voorzien. Het is aangewezen dat uiterlijk tegen de start van het nieuwe schooljaar veilig doorgaand verkeer in Zele en in de hele regio mogelijk zou zijn.
Mijnheer de minister, waarom zijn de verkeerslichten op het kruispunt N47-Zuidelijke Omleiding verdwenen? Bestaat de mogelijkheid om die op korte termijn terug te plaatsen? Hoe ver staan de plannen voor de rotonde tussen de N47 en de Zuidelijke Omleiding?
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Mevrouw de voorzitter, mevrouw Van Eetvelde, aangezien dit uw eerste vraag is, zal ik mijn uiterste best doen om een goed antwoord te geven. Het streefbeeld voor de Zuidelijke Omleiding van de N47 voorziet in een rotonde ter hoogte van de aansluiting van de N47 op de N445. Dit streefbeeld waarover een consensus bestond, werd opgemaakt door de provincie van Oost-Vlaanderen, in overleg met de administratie Wegen en Verkeer en de lokale overheid.
Tot op heden heeft de administratie Ruimtelijke Ordening nog geen stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor de aanleg van deze rotonde, omdat in het ontwerp voor de rotonde werd voorzien om ook de gemeenteweg Pieter Gorusstraat op de geplande rotonde aan te sluiten. Omdat de N47 een primaire weg 2 is, kan de aansluiting volgens de administratie Ruimtelijke Ordening niet worden gerealiseerd. Anderzijds bevindt de rotonde zich op het punt waar de N47 verandert van primair naar secundair niveau.
Onlangs heeft de gemeente zich akkoord verklaard om de Pieter Gorusstraat niet aan te sluiten. Derhalve kan eerstdaags een nieuwe stedenbouwkundige vergunning worden aangevraagd. Het is de bedoeling om de aanleg van de rotonde aan te besteden op het einde van dit jaar of het begin van volgend jaar. Eind juni 2003 is een overleg gepland met de diverse actoren, de administratie Wegen en Verkeer, de provincie en de gemeente, om de timing te bespreken en de mogelijkheid van voorlopige verkeerslichten te onderzoeken.
De voorzitter : Mevrouw Van Eetvelde heeft het woord.
Mevrouw Ilse Van Eetvelde : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw - inderdaad goede - antwoord. De plaatselijke situatie is erg moeilijk omwille van het samenkomen van meerdere wegen. Ik hoop dat het terugplaatsen van tijdelijke lichten een oplossing kan bieden voor de tussenperiode. Hopelijk gaat het dossier goed vooruit.
De voorzitter : Het incident is gesloten.