Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 29/04/2003
Vraag om uitleg van de heer Frans De Cock tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de doortocht door Herselt-Centrum (N19) en een mogelijke ringweg of verbindingsweg
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer De Cock tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de doortocht door Herselt-Centrum - N 19 - en een mogelijke ringweg of verbindingsweg.
De heer De Cock heeft het woord.
De heer Frans De Cock : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, over de problematiek van de drukke Westerlosesteenweg, de gewestweg N19, en de doortocht door de dorpskern van Herselt wordt al jaren gepraat. Al meer dan twintig jaar staat een ringweg rond Herselt op het gewestplan uitgestippeld.
Recent vernam ik dat de Westerlosesteenweg op het grondgebied Herselt vanaf de Provinciebaan tot de Herentalsesteenweg zal worden vernieuwd door AWV. De aanbesteding is gepland voor eind 2004 en de heraanleg met inbegrip van twee vrijliggende fietspaden zou in 2005 starten. Tegelijk wordt ook druk gediscussieerd over de herinrichting van de doortocht door de Herseltse dorpskern.
Op 28 juni 2001 stelde ik hierover een vraag om uitleg aan toenmalig minister Stevaert. Hij wees duidelijk op de verantwoordelijkheid van de gemeente Herselt. De keuze tussen de aanleg van een rondweg of de herinrichting van een doortocht door de dorpskern ligt bij de gemeente en moet gebaseerd zijn op een goedgekeurde mobiliteitsstudie. Recent werd tot grote bezorgdheid van talrijke buurtbewoners geopperd dat AWV een voorstel aan de gemeente zou hebben gedaan met betrekking tot een nieuwe verbindingsweg die verschilt van de ringweg op het gewestplan. Deze verbindingsweg zou de Blaubergsesteenweg of N212 verbinden met de Westerlosesteenweg of N19 ter hoogte van het kruispunt met de Herentalsesteenweg of N152. Deze verbindingsweg loopt dan dwars door een dichtbebouwd woongebied met zelfs een recent goedgekeurde en reeds verkochte verkaveling. Uiteraard biedt deze korte doorsteek geen oplossing voor de hoge verkeersdensiteit inde dorpskern van Herselt. De hoofdassen N19 en N152 worden er niet door ontlast. Bovendien wordt de rust in een dichte woonwijk verstoord. Gelet op het antwoord van voormalig minister Stevaert is het ook verwonderlijk dat deze verbindingsweg voor rekening van het Vlaams Gewest zou zijn.
Mijnheer de minister, een aantal vragen dringen zich op. Kunt u de planning van AWV voor de heraanleg van de Westerlosesteenweg bevestigen? Welke budgetten worden hiervoor vrijgemaakt? Wat is de planning voor de herinrichting van de doortocht N19 door het centrum van Herselt? Welke visie heeft AWV op deze herinrichting? Past dit in de visie van de mobiliteitsstudie van de gemeente? Wat is de stand van zaken omtrent deze studie? Werd die al ter goedkeuring aan u voorgelegd? Klopt het dat AWV Antwerpen een voorstel voor een nieuwe verbindingsweg heeft overgemaakt aan de gemeente Herselt? Hoe past dit in het mobiliteitsplan? Kan AWV een omleidingsweg ter hoogte van een secundaire weg te haren laste nemen? Dat zou in strijd zijn met het antwoord van voormalig minister Stevaert. Hoe verloopt de coördinatie tussen beide dossiers?
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Mevrouw de voorzitter, dames en heren, op het meerjarenprogramma 2003-2005 is voor 2004 in een bedrag van 3 miljoen euro voorzien voor de aanbesteding van de herinrichting van de N19 in Herselt. De herinrichting bevat twee onderdelen : de doortocht van Herselt tussen de kilometerpunten 33,542 en 34,318 enerzijds en de Westerlosesteenweg buiten de bebouwde kom tussen kilometerpunten 31,195 en 33,542 anderzijds. Hieruit blijkt ook onmiddellijk dat het Vlaams Gewest geen kredieten gereserveerd heeft in het meerjarenprogramma voor de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen de N212 en de N19.
De gemeente staat in voor de studie van de doortocht conform de bepalingen in module drie van het mobiliteitsconvenant. Een voorstel van een nieuwe verbindingsweg richting Blauberg is ter sprake gebracht door het studiebureau dat voor rekening van de gemeente de studie van de doortocht uitvoert. Het is dus geen voorstel van het Vlaams Gewest.
Indien een dergelijke verbinding zou worden aangelegd door het Vlaams Gewest, is er sprake van een doortrekking of nieuw tracé voor de N152/N212, en dus niet van een nieuw tracé voor de N19. De herinrichting van de doortocht van de N19 sluit de aanleg van een omleidingsweg voor de N19 uit, maar niet meteen de aanleg van een nieuw tracé voor de N152 of N212. Ingeval van doortrekking zou een deel van de N212 zijn functie als gewestweg verliezen en worden overgeheveld naar de gemeente Herselt, die dan voor de aanpassing van dit overgedragen wegvak moet instaan.
Het principe dat het Vlaams Gewest niet tweemaal tussenkomt én voor de aanleg van een omleiding én voor de herinrichting van de doortocht, zou dus ook hier onverkort het geval zijn. Ik leg de nadruk op 'zou', aangezien het Vlaams Gewest geen dergelijke plannen heeft. Deze nieuwe verbindingsweg werd niet geselecteerd als nieuw aan te leggen secundaire weg in het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen. Het betreft dus in elk geval een nieuwe verbinding van lokaal niveau die in opdracht en voor rekening van het gemeentebestuur moet worden aangelegd. De aanleg van deze verbinding is dan ook afhankelijk van de goedkeuring van het daarvoor vereiste gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan door de gemeente Herselt.
Het is logisch dat de verbinding eerst opgenomen moet worden in het mobiliteitsplan voor de gemeente Herselt. De oriëntatienota van de gemeente is conform verklaard. De synthesenota en het mobiliteitsplan moeten nog aan de provinciale auditcommissie worden voorgelegd. Naar alle verwachting zal de gemeente dit nog in de loop van 2003 doen. Uit dit mobiliteitsplan moet dan later blijken of er behoefte is aan een nieuwe verbinding op lokaal niveau.
De voorzitter : De heer De Cock heeft het woord.
De heer Frans De Cock : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw duidelijk antwoord. Het helpt een aantal misverstanden uit de wereld.
De voorzitter : Het incident is gesloten.