Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 18/02/2003
Vraag om uitleg van de heer Carl Decaluwe tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de onteigeningen voor de aanleg van een fietspad langs de N382 te Anzegem
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Decaluwe tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de onteigeningen voor de aanleg van een fietspad langs de N382 te Anzegem.
De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, het is niet mijn gewoonte om echt lokale problemen in deze commissie naar voren te brengen, maar ik denk toch wel dat dit dossier symbool staat voor de aanpak vanuit de administratie inzake de problematiek van de aanleg van fietspaden. Dat is de reden waarom ik deze vraag om uitleg stel. In onze regio zorgt dit echt wel voor commotie en daarom is het nodig dat er op vrij korte termijn duidelijkheid komt over deze problematiek van de aanleg van een fietspad langs de N382 te Anzegem.
Het investeringsprogramma 2003-2005 voorziet in 257.000 euro voor de aanleg van dit fietspad. Dit is op zich zeer positief. Tijdens een recente informatieavond te Anzegem is evenwel gebleken dat deze investering gepaard gaat met een groot aantal onteigeningen. Blijkbaar is het de bedoeling daar een dubbel fietspad aan te leggen.
De bewoners reageren vooral tegen dit voornemen omdat het fietspad bijzonder veel grond in beslag zou nemen. De geplande afmetingen zijn echt spectaculair. Tussen de fietspaden, die 1,75 meter breed zouden worden, en de rijweg zou een groenzone van telkens 3 meter komen. Dit is allicht conform de normen van het vademecum. Een vrijstrook van 2 meter en een gracht van ongeveer 7 meter zouden het geheel langs beide kanten vervolledigen. Dit is een vrij megalomaan plan. De inwoners van Anzegem vragen zich af of de Champs Elysées in hun gemeente worden heraangelegd.
De heer Lievens, ingenieur bij de administratie Openbare werken, heeft het plan met veel bravoure verdedigd. Alles in totaal zal het dubbel fietspad evenwel 27 meter in beslag nemen. Deze straat wordt gekenmerkt door sterke lintbebouwing. Er staan 170 woningen.
Als de voorliggende plannen worden uitgevoerd, zullen twaalf woningen sneuvelen. Bovendien zullen alle woningen hun voortuin verliezen. De zelfstandigen in deze straat hebben vaak geen voortuin. Uit klantvriendelijkheid hebben ze hiervan meestal een kleine parking gemaakt. Indien al deze parkings verdwijnen, dreigen deze handelszaken in de problemen te komen.
De bewoners hebben geen probleem met de aanleg van een fietspad. Dit megalomane voorstel zal echter meer dan 25 meter in beslag nemen. Het verwondert me dan ook niet dat honderden mensen hiertegen protesteren. Het gemeentebestuur wist blijkbaar van niets. Een ambtenaar van de administratie is de plannen ginds even gaan toelichten.
Ik heb al enkele schriftelijke vragen over de stand van zaken in dit dossier gesteld. In zijn antwoord op mijn schriftelijke vraag van 6 december 2002 heeft de minister geantwoord dat hij in de nodige middelen had voorzien, dat de plannen enigszins waren verschoven omdat ze aan bepaalde onderhoudswerken zijn gekoppeld en dat de projectnota nog door de provinciale auditcommissie moest worden goedgekeurd. Zolang dat niet was gebeurd, kon de onteigeningsprocedure niet worden opgestart en het aanbestedingsdossier niet worden opgesteld.
Ik heb contact opgenomen met het gemeentebestuur van Anzegem. De grootschaligheid heeft iedereen ter plaatse blijkbaar compleet verrast. Ik weet niet of de provinciale auditcommissie ondertussen een beslissing heeft genomen. Ik heb echter de indruk dat dit plan nog moet worden bijgestuurd. Een dergelijke aanpassing zou de kosten drukken en zou het maatschappelijk draagvlak kunnen verbreden. Er is momenteel ter plaatse alleszins geen maatschappelijk draagvlak.
Op welke criteria baseert de administratie Wegeninfrastructuur zich om in een dubbel fietspad te voorzien? Zijn er fietstellingen uitgevoerd om dit oordeel te staven? Het gaat tenslotte om een bijzonder grootschalig project.
In welke mate is over deze plannen overleg met het gemeentebestuur van Anzegem gepleegd? Zijn deze plannen in een bijakte van de mobiliteitsconvenant ingeschreven? Wat is, in het kader van de objectieve behoefteanalyse, de prioriteit van een dergelijk project? Het hele fietspad zal tenslotte door het Vlaams Gewest worden aangelegd.
Is de minister bereid om het project tot normale proporties te herleiden? Iedereen in de regio is ervan overtuigd dat een enkel fietspad zou volstaan of dat een van de geplande grachten kan worden geschrapt.
Is in verband met dit project al een definitieve timing opgesteld?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer de voorzitter, uit veiligheidsoverwegingen worden fietspaden bij voorkeur aan elke zijde van de weg aangelegd. Indien ik hiervan zou afwijken, zou ik allicht worden geïnterpelleerd over het feit dat ik me niet aan het vademecum houd.
Wat de principes inzake het aanleggen en het inrichten van fietspaden betreft, verwijs ik naar het vademecum Fietsvoorzieningen dat het Vlaams Gewest, in overleg met de Fietsersbond, heeft opgesteld. Hoofdstuk 3, pagina 16 van dit vademecum stelt dat 'Bij een afweging van de voor- en nadelen blijkt dat binnen de bebouwde omgeving de keuze voor een dubbelrichtingsfietspad in de meeste situaties onverantwoordbaar is'.
Aangezien het profiel aan de richtlijnen beantwoordt, zie ik geen reden om het project alsnog terug te schroeven. Volgens de heer Decaluwe zou het fietspad 27 meter breed worden. Dat lijkt me wel zeer breed. Ik zal het eens laten onderzoeken. Indien het smaller kan, zie ik geen reden om dit niet te doen.
Waar ik de kans heb om een fietspad langs beide kanten van de weg aan te leggen, zal ik enkel in zeer uitzonderlijke omstandigheden voor een fietspad langs één kant van de weg kiezen. De gebouwen die zullen worden onteigend, zijn bovendien reeds jaren met de rooilijn geslagen.
Er zijn al diverse vergaderingen met het gemeentebestuur over dit fietspad gehouden. Het is de bedoeling een module 11 van de mobiliteitsconvenant af te sluiten. Het gemeentebestuur heeft de intentie deze module te ondertekenen. De provinciale auditcommissie heeft de startnota ondertussen overigens conform verklaard.
Dat de aanleg van dit fietspad prioritair is, blijkt uit de hoge scores die dit project in de behoefteanalyse heeft gehaald. Dit project, dat overigens reeds in het programma van 2002 was opgenomen, moet absoluut worden uitgevoerd. De ligging van het fietspad kan niet worden veranderd. Ik zal eens nakijken of het 27 meter breed zou moeten worden en of die eventuele breedte noodzakelijk is. Ik zal me hierbij steeds op het vademecum baseren.
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Ik zou de minister willen danken voor zijn antwoord en voor zijn bereidheid om deze zaak nog eens te onderzoeken. Ik heb vastgesteld dat er ter plaatse geen maatschappelijk draagvlak is. De publieke opinie oefent druk uit op het gemeentebestuur. Ik heb in de krant gelezen dat in dit verband nu ook een petitie is opgestart. In een klein dorp vormen honderden mensen al een grote massa.
De minister heeft daarnet verklaard dat het gemeentebestuur de intentie heeft een module 11 te ondertekenen. Ik vraag me af wat er zal gebeuren indien het gemeentebestuur zwicht en, omwille van lokale belangen, besluit die module niet te ondertekenen. De minister heeft de inspanning al geleverd om in het nodige geld te voorzien. Wat zou er in dat geval gebeuren?
Minister Steve Stevaert : Het Vlaams Gewest moet een redelijk aanbod doen. Indien blijkt dat het fietspad 27 meter in beslag zou nemen en dat deze breedte niet redelijk zou zijn, dan moeten we het voorstel van het Vlaams Gewest bijsturen. We mogen hierbij rekening houden met het draagvlak ter plaatse. We mogen evenwel niet toegeven aan de druk om, indien het ook anders kan, slechts langs één kant van de weg een fietspad aan te leggen.
Ik ken de burgemeester van Anzegem niet. Ik weet wel dat hij in dit verband een grote verantwoordelijkheid draagt. Indien hij de plannen van de Vlaamse overheid afwijst en besluit de module 11 niet te ondertekenen, zou ik niet graag in zijn schoenen staan indien er zich in die straat een zwaar verkeersongeval voordoet. Als vertegenwoordiger van de gemeenschap moet de burgemeester de bewoners uitleggen waarom er daar een fietspad moet worden aangelegd.
Indien de bevolking evenwel gelijk blijkt te hebben en de plannen van het Vlaams Gewest megalomaan blijken te zijn, zullen die plannen moeten worden bijgestuurd.
De heer Carl Decaluwe : Als ik het goed begrijp, kunnen de werken niet worden uitgevoerd indien het gemeentebestuur de module 11 niet ondertekent.
Minister Steve Stevaert : Dat klopt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.