Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 11/02/2003
Vraag om uitleg van de heer Lucien Suykens tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de metaalslakken gelegen langs de N15 te Bonheiden
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Suykens tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de metaalslakken gelegen langs de N15 te Bonheiden.
De heer Suykens heeft het woord.
De heer Lucien Suykens : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, het is heel stil geweest rond de zogenaamde 'slakkenweg'. Een aantal weken geleden is die echter terug sterk in de belangstelling gekomen.
Wat is nu het probleem in de vroegere hoofdstad van de Nederlanden? In 1989 werd een deel van de N15 vernieuwd met de bedoeling een verbindingsweg van 2 maal 2 rijstroken aan te leggen tussen Mechelen en Bonheiden. Op Mechels grondgebied ligt die weg er, maar aan de grens met Bonheiden is de weg gehalveerd, tot 2 maal 1 rijstrook. De toenmalige burgemeester van Bonheiden heeft de werken immers laten stopzetten omdat als ondergrond voor die nieuwe weg metaalslakken zouden worden gebruikt. Die metaalslakken werden gebruikt op advies van de OVAM, na een expertenrapport van een universiteitsprofessor waaruit bleek dat die slakken geen probleem zouden opleveren voor de volksgezondheid.
De burgemeester van Bonheiden was daar blijkbaar niet van overtuigd. Hij vond dat die metaalslakken afval waren en wou ze niet op zijn grondgebied. De aannemer stelde procedures in. Deze zaak werd ten gronde betwist voor de rechtbank.
Die zaak is ondertussen rond, maar die slakken liggen nog steeds naast die baan. Ze zijn afgedekt en er groeit nu mooi gras op. Men zou het voor een natuurlijke berm houden. Het is jammer dat die berm het zicht op een nog mooier natuurgebied belemmert. Er is een procedure voor de Raad van State geweest om die slakken langs juridische weg te laten verwijderen. Dat is tot op heden nog niet gebeurd.
Mijnheer de minister, op een vraag van een collega op 25 februari 2000 stelde u dat dit in orde zou komen, en dat die slakken zouden worden opgeruimd. Blijkbaar werd gesteld dat dit materiaal zou worden gebruikt voor de afwerking van de R6, die eindigt op het grondgebied van datzelfde Bonheiden. (Gelach)
In 2001 werd een aanbestedingsprocedure - namelijk een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking - uitgeschreven, die geen resultaat opleverde. Daarop volgde een nieuwe aanbestedingsprocedure. Ik weet niet of er een bod is geweest, maar de slakken liggen er nu nog altijd. Bonheiden heeft nu een andere burgemeester, maar ik denk dat hij al evenmin die slakken op zijn grondgebied wil houden. De burgemeester is een CD&V'er, als ik me niet vergis. De vroegere burgemeester was de heer Morrens, een broer van de voormalige onderzoeksrechter, die nogal veel met milieuzaken bezig was.
Mijnheer de minister, wat is de stand van zaken in dit dossier? Hebben zich kandidaten gemeld voor de aanbesteding? Wanneer worden die slakken afgevoerd? Is het nog steeds de bedoeling dat die elders zouden worden gebruikt? Waren die slakken toen een gevaar voor de volksgezondheid? Zijn ze dat nu, na 14 jaar in weer en wind? Ze zijn weliswaar afgedekt, maar dat lijkt me niet ideaal. Wat doen we ermee? Gebruiken we ze elders, of voeren we ze gewoon af als afval? Dit afval moet dan nog worden verwerkt.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, als het wijngaardslakken waren geweest, dan had ik daar onmiddellijk een antwoord op, en verschillende bereidingswijzen. (Gelach)
Eind 2001 vond inderdaad een openbare aanbesteding plaats voor een aanneming die het verwijderen van de metaalslakken omvatte, het opvullen,het profileren en inzaaien van de ingegraven sleuf en het geven van een herbestemming aan de slakken volgens de onderrichtingen van de OVAM. Bij de aanbesteding werden 3 offertes ingediend. Geen enkele inschrijving voldeed aan de voorwaarden van het bestek om voor goedkeuring in aanmerking te komen. Mijn administratie heeft me dan ook voorgesteld om geen verder gevolg te geven aan deze aanbesteding. Na gunstig advies vanwege de Inspectie van Financiën werden de aannemers hiervan in kennis gesteld.
Er moet een nieuwe bijeenkomst worden belegd met de betrokkenen, zoals de OVAM, en de afdeling Milieuvergunningen. De doelstelling van deze vergadering is het onderzoeken welke aanpassingen aan het bestek noodzakelijk zijn en het bepalen van de heraanbestedingswijze : openbaar, via offerteaanvraag of onderhandelingsprocedure. Het is in elk geval niet de bedoeling de metaalslakken aan te wenden bij de doortrekking van de R6.
De voorzitter :Mijnheer Suykens, wilt u hierop een repliek geven, of gaat u deze vraag nog eens stellen over twee jaar?
De heer Suykens heeft het woord.
De heer Lucien Suykens : Mevrouw de voorzitter, ik vrees dat ik dat zal moeten doen als er niet wordt ingegaan op de aanbesteding. Ik begrijp niet goed dat men het bestek niet in orde krijgt. Ik vrees dat de huidige burgemeester van Bonheiden juridisch zal afdwingen dat deze slakken worden weggevoerd. Hij zal dat waarschijnlijk zelf laten doen, maar dan op kosten van de gemeenschap.
Minister Steve Stevaert : Ik zal proberen door te duwen in dit dossier, maar het is een zeer complex dossier, omdat we steeds moeten terugkoppelen naar de OVAM. Ik moet daarmee oppassen, anders krijg ik weer een vraag van de heer Bogaert.
De voorzitter : Het incident is gesloten.