Commissie voor Cultuur, Media en Sport Vergadering van 04/02/2003
Vraag om uitleg van de heer Kris Van Dijck tot de heer Guy Vanhengel, Vlaams minister van Sport en Brusselse Aangelegenheden, over de wielerploeg Vlaanderen en het logo van de Vlaamse Gemeenschap
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Van Dijck tot de heer Vanhengel, Vlaams minister van Sport en Brusselse Aangelegenheden, over de wielerploeg Vlaanderen en het logo van de Vlaamse Gemeenschap.
De heer Van Dijck heeft het woord.
De heer Kris Van Dijck : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, in 1995 werd het tewerkstellingsproject C opgestart. Het gaf jonge, talentvolle renners de kans om op een professionele manier met een sport bezig te zijn. In het verleden heeft dit initiatief heel wat vruchten afgeworpen, en het droeg ertoe bij dat Vlaanderen werd gepromoot en bekendgemaakt en meer uitstraling in binnen- en buitenland verwierf.
Dit werd ook steeds als voorwaarde en tegenprestatie gesteld. Toen de wielerploeg Vlaanderen op touw werd gezet, was het de bedoeling jonge wielrenners een kans te geven, maar tegelijk Vlaanderen bekendheid mee te geven. De uitstraling van Vlaanderen kwam tot uiting door de vermelding van het logo van de Vlaamse Gemeenschap op wagens, kaarten, affiches en op de wielerkledij.
Mijn verbazing was groot toen ik tijdens de wedstrijden voor veldrijden in het najaar 2002 en voorjaar 2003 vaststelde dat de wielerkledij van de wielerploeg niet langer het logo van de Vlaamse Gemeenschap droeg. De huisstijl, zwart op geel, ligt nochtans vast. Andere sponsors daarentegen waren wel zichtbaar aanwezig en zo hoort het ook. Iedereen die vertrouwd is met communicatie wist dat het een gemiste kans was om het imago van Vlaanderen uit te stralen.
Mijnheer de minister, hoeveel draagt de Vlaamse Gemeenschap bij in de werking van de wielerploeg? Ik verwijs zowel naar de tewerkstellingstoelagen als naar de subsidies.
Welke tegenprestaties worden van de renners gevraagd? Welke bedragen worden door de overige sponsors ingebracht en wat staat daar tegenover?
Waarom staat het logo van de Vlaamse Gemeenschap niet langer afgedrukt? Het is een belangrijke vraag, omdat vermelding van het logo van de leeuw door sommigen soms ten onrechte als negatief wordt ervaren. Het logo van Toerisme Vlaanderen stond wel vermeld, maar dat heeft niet hetzelfde effect.Wie heeft dat beslist? Zou een privé-sponsor dit ook nemen? Kan dit euvel via de outfit van de wielrenners die later aan het seizoen beginnen, nog worden rechtgezet? Men zou immers bij andere sporten, zoals atletiek of motorcross, wel eens dezelfde paden kunnen bewandelen.
De voorzitter : Minister Vanhengel heeft het woord.
Minister Guy Vanhengel : Mijnheer de voorzitter, collega's, de tewerkstellingsprojecten voor topsporters en de verloning van de atleten worden door de inbreng van de Vlaamse minister van Werkgelegenheid geregeld. Het gaat om de gesco-statuten die door minister Landuyt worden toegekend. Het is moeilijk er een concreet bedrag aan te verbinden omdat het afhankelijk is van de scholingsgraad en de leeftijd van de renner. Het totale bedrag kan ik bij minister Landuyt opvragen en u mededelen.
Hetzelfde geldt voor de renners van de Wielerploeg Vlaanderen. De Vlaamse minister van Sport kent de VZW de Eddy Merckxvrienden een subsidie van 300 000 euro toe, als tegemoetkoming in de werkings- en begeleidingskosten van de wielerploeg Vlaanderen.
Van de renners wordt verwacht dat ze zich naar best vermogen inzetten om sportieve prestaties neer te zetten en de ploeginstructies op te volgen. Het voorbije weekend hebben we gezien dat een van onze renners, Ben Berden, zijn uiterste best heeft gedaan om het Vlaamse monopolie in Monopoli mee gestalte te geven.
De doelstellingen van het wielerteam Vlaanderen, dat in de UCI-ranking categorie 2 heeft, zijn tweeledig. Het team moet een degelijke opleiding en begeleiding verzorgen voor jonge, beloftevolle Vlaamse wielrenners, zodat doorstroming naar grotere professionele ploegen van UCI categorie 1 mogelijk wordt.Voorbeelden van categorie 1 zijn de ploegen Lotto-Domo en Quick Step-Davitamon. Het team moet ook promotie maken voor Vlaanderen door deel te nemen aan belangrijke nationale en internationale wielerwedstrijden, zoals eendagsklassiekers, semi-klassiekers en meerdaagse wielerrondes, en door het behalen van degelijke uitslagen en de media-aandacht die hieraan is verbonden.
De renners van het wielerteam Vlaanderen voldoen in grote mate aan deze doelstellingen via hun sportieve resultaten en extra-sportieve opdrachten en representaties, waarbij zij geacht en verplicht zijn steeds de officiële wieler- en vrijetijdskledij van de wielerploeg Vlaanderen te dragen. Ik heb het voorbije weekend kunnen vaststellen dat ze zich daar heel strikt aan houden. Ze voldoen dus aan wat hen wordt gevraagd.
Het is niet helemaal duidelijk welke bedragen worden ingebracht door de overige sponsors en wat daar tegenover staat. De Vlaamse overheid betaalt ruim 40 percent van het totale werkingsbudget van het Vlaamse wielerteam. Bij de anderen treffen we ook materiaalsponsors aan. Die leveren een bijdrage in natura aan het succes van de ploeg. Het is niet altijd gemakkelijk om dat te becijferen.
Het totale werkingsbudget wordt op 700.000 euro geraamd. De subsidie 2003 werd toegekend aan de hand van een overzicht van de financiële toestand van de wielerploeg op 31 oktober 2002. Het overzicht was gebaseerd op de effectieve inkomsten en uitgaven over de periode van 1 januari 2002 tot en met 31 oktober 2002. Dat is een periode van 10 maanden. Daarenboven is er een materiaalsponsoring van fietsen, volgwagens, materiaalbussen, kledij, sportvoeding, sportverzorging, enzovoort. De naam en het logo worden verhoudingsgewijs vermeld op de wieleruitrusting, de vrijetijdskledij, het wagenpark, tijdens persconferenties en bij media-evenementen.
Op de wielerkledij van de renners staat het logo Vlaanderen vermeld, zoals dit grafisch wordt weergegeven voor de promotie van Vlaanderen vanuit de invalshoek van Toerisme Vlaanderen. Het logo van Toerisme Vlaanderen vertoont een blauwe golfslag, rode historische pandjes die de aandacht vestigen op onze historische kunststeden, en de naam Vlaanderen in het groen die de aandacht vestigt op het groene Vlaanderen.
We hebben ervoor gekozen om dat logo heel groot en centraal, vooraan op de truitjes van ons wielerteam te plaatsen. Minister Landuyt en ikzelf dachten dat we op die manier het nieuwe logo van Toerisme Vlaanderen kracht konden bijzetten. Het is ook een goede zaak voor de naambekendheid van Vlaanderen, want nooit voorheen stond Vlaanderen zo groot op wielertruitjes.
Vlaanderen wordt wel degelijk vermeld op de wieleruitrusting. Meer nog, er wordt een koppeling gemaakt met de promotie van toeristisch Vlaanderen via de sport, wat de uniformiteit in het naar buiten komen via een logo een grotere zichtbaarheid geeft.Tevens wordt het nogmaals duidelijk dat samenwerking, in dit geval met toerisme, kan en moet. Minister Landuyt en ikzelf hebben die beslissing in overleg genomen.
Het outfitmodel van de renners wordt gedeponeerd bij de UCI bij de aanvang van het seizoen. Een wijziging in de loop van het wielerseizoen is mogelijk, maar niet aan te raden vermits alle kledij in de winter wordt aangemaakt en meteen voor heel het seizoen wordt besteld.
Bovendien leek het ons geen euvel, maar was het een weloverwogen en uitgekiende beslissing om het komende seizoen uit te pakken met het logo van Toerisme Vlaanderen. Zo kunnen we Vlaanderen op een speelse manier een prominente rol geven.
De voorzitter : De heer Van Dijck heeft het woord.
De heer Kris Van Dijck : Mijnheer de minister, de cijfers die u hebt vermeld, interesseren me, maar over smaak moeten we niet discussiëren. Ik neem vrede met uw antwoord, maar ben het niet eens met de keuze die u hebt gemaakt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.