Commissie voor Leefmilieu, Natuurbehoud en Ruimtelijke Ordening Vergadering van 30/01/2003
Interpellatie van de heer Johan Sauwens tot de heer Patrick Dewael, minister-president van de Vlaamse regering, over geluidshinder in Vlaanderen ten gevolge van de luchthaven van Bierset
Interpellatie van de heer Johan Sauwens tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over geluidshinder in Vlaanderen ten gevolge van de luchthaven van Bierset
De voorzitter : Aan de orde zijn de samengevoegde interpellaties van de heer Sauwens tot de heer Dewael, minister-president van de Vlaamse regering, en tot minister Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over geluidshinder in Vlaanderen ten gevolge van de luchthaven van Bierset.
Minister Dua zal tevens in naam van minister-president Dewael antwoorden.
De heer Sauwens heeft het woord.
De heer Johan Sauwens : Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, deze vraag is gericht tot zowel de minister-president als minister Dua omdat er over deze problematiek in hoge mate overleg nodig is. Vlaanderen heeft immers jammer genoeg geen rechtstreekse bevoegdheden op dit vlak.
Mevrouw de minister, u werd hierover al geregeld ondervraagd door mevrouw Van Cleuvenbergen. Samen met haar heb ik me de voorbije weken in het onderwerp verdiept, ook naar aanleiding van de discussie over Zaventem. De ontwikkelingen bleken verbijsterend.We leven in een land met 450 inwoners per vierkante kilometer, wat een voortdurende zoektocht noodzaakt naar de smalle grens tussen ecologie en duurzame economie.Toch horen we nog dit soort verhalen die, hoewel niet meer van deze eeuw, in toenemende mate harde realiteit blijken te zijn.
De oude militaire luchthaven van Bierset wordt omgebouwd tot een luchthaven die door het Waals Gewest als een van de speerpunten van de economische ontwikkeling wordt beschouwd. Ze wordt niet alleen uitgebouwd voor personenvervoer, maar ook voor vrachtvervoer. Terwijl er in 1996 nog 6.000 ton werd overgeslagen, was dat in 1998 al 163.000 ton, en in 2001 271.000 ton. Dat aantal blijft nog groeien. Dat is vooral het gevolg van de vestiging van de TNT-pakjesdienst, een grote concurrent van DHL, zodat de situatie vergelijkbaar is met wat we de jongste tijd over Zaventem hebben vernomen.
TNT heeft aangekondigd in Bierset opnieuw sterk te willen uitbreiden. Ze hebben daarvoor samen met de Amerikaanse vrachtreus Atlas Air zeven jumbo's 747 ingezet. Intussen zijn ze begonnen met enkele extra intercontinentale verbindingen, onder andere met New York, Johannesburg, Dubai, Delhi, en sinds enkele maanden ook Sjanghai en Shenzhen in China. Daarbij heeft TNT 40.000 ton overgenomen van KLM, zodat die vracht niet langer via Schiphol maar via Bierset wordt vervoerd. TNT is overgekomen uit Keulen. Daartoe heeft het bedrijf, naar eigen zeggen, zelf beslist omwille van de geluidshinder. Onlangs hebben die mensen me daar nog over geschreven, want ze willen in Bierset volop kunnen doorgroeien.
Bierset is een van de weinige luchthavens waar het aantal vluchten 's nachts dubbel zo hoog ligt als overdag. Nu reeds zijn er 42 nachtelijke vliegbewegingen op een normale weekdag. In het weekend neemt dat aantal nog toe. Op piekmomenten, bijvoorbeeld in de kerstperiode, is er sprake van 55 tot 60 nachtelijke vluchten. Intussen gaat de bouwen uitbreidingsactiviteit volop verder. We zullen het aantal nachtvluchten dus zeker nog zien toenemen.
Ik heb het contract opgezocht dat is afgesloten tussen het Waals Gewest en TNT. Daarin staat heel expliciet dat SAB, de exploitatiemaatschappij van Bierset, en het Waals Gewest zich engageren geen enkele beperking op te leggen bovenop wat door Europa wordt opgelegd. Er is dus een onbeperkt aantal vluchten toegelaten. Ook qua toegelaten vliegtuigen is er geen beperking buiten wat Europa oplegt. Daardoor wordt op dit ogenblik nog een aantal verouderde Antonovs gebruikt. Ze vliegen niet alleen over Waals, maar regelmatig ook over Limburgs en dus Vlaams gebied.
Dat blijft nog toenemen. De uitbreidingsplannen zijn er en genieten de volle steun van het Waals Gewest en van de Luikse autoriteiten.We komen op voor de belangen van de bevolking in het Vlaams Gewest die wordt getroffen door de toename van dit soort nachtelijke activiteiten, maar de problematiek in de onmiddellijke omgeving, in Ans, Juprelle en Saint-Georges-sur-Meuse is uiteraard veel erger. Ook daar zijn er actiecomités.
Er is sprake van drie zones. In één zone zullen woningen worden onteigend, in andere zones zullen woningen worden geïsoleerd. Anderen zullen moeten leven in de hoop dat het morgen misschien beter gaat. Dat zijn lapmiddelen. Het probleem is groter in de zones van de startbanen dan in de aanvliegzones. 90 percent van de startmaneuvers gaat westwaarts, en 10 tot 15 percent in oostelijke richting. Dat heeft te maken met de overheersende windrichting. De stijgingsmaneuvers gaan over Zuid-Limburg. Er wordt heel snel gedraaid over de regio van Tongeren en Riemst.
Intussen wordt een toenemende hinder vastgesteld van de aanvliegmaneuvers op zeer lage hoogte, op 300 tot 400 meter, in een dalingshoek van 3 percent. De controle daarop is naar verluidt bijzonder matig.Volgens mensen van Eurocontrol wordt die controle overdag verricht door de militairen, vermits het een militaire luchthaven is waar ook nog militaire helicopters staan, en 's nachts door de burgerdiensten. Die controle is relatief beperkt, terwijl er een enorme piek is tussen middernacht en 2 uur 's morgens.
De hinder neemt toe, niet alleen in Tongeren en deelgemeenten en in Riemst, maar ook in Hoesselt, Kortessem, Diepenbeek, Bilzen en enkele omliggende gemeenten. Dat heeft ook te maken met beperkende maatregelen van Maastricht, dat ook in de aanvliegroute ligt.
Intussen wordt in sommige kringen gezegd dat als gevolg van de discussie over Zaventem en omwille van het feit dat het Waals Gewest absoluut deze luchthaven blijft promoten en wil doen uitgroeien tot een economisch speerpunt in de hele Luikse regio, er een verschuiving van de trafiek van Zaventem naar Bierset zou komen. Er wordt beweerd dat dit wordt voorbereid. De vraag ligt voor de hand in hoeverre dan de goede nabuurschap kan blijven gelden en in hoeverre Vlaanderen zelf normen kan opleggen voor de exploitatie van de luchthavens net buiten zijn grondgebied.
Dezelfde discussie was er omtrent de luchthaven van Beek waar uitbreidingsplannen bestonden door, naast de bestaande noord-zuidbaan, een oost-westbaan aan te leggen. De Nederlandse Raad van State heeft, onder meer op vraag van een aantal procedures die werden ingespannen door lokale actiecomités en Belgisch Limburgse gemeenten, dit project gekelderd.
We leven niet op een eiland. De activiteiten die in onze onmiddellijke omgeving worden opgebouwd, moeten we volgen.We moeten nagaan hoezeer we in het confederale België er in slagen de normen die we opleggen aan de eigen bevolking en de eigen economische activiteiten, ook kunnen afdwingen van anderen.
Ik wil dit opentrekken naar de zoektocht naar een duurzame economie.Het probleem is dat de luchtvaart op dit ogenblik kan functioneren zonder dat men rekening houdt met externe en milieufactoren. Er is geen BTW-heffing op de kerosine en er worden geen accijnzen op geheven.Waar bij alle andere vormen van transport onder meer accijnzen een opbrengst genereren voor de gemeenschap waarmee flankerende maatregelen kunnen worden genomen, is dit bij de luchtvaart niet het geval.
Ik heb het Vlarem nog eens geraadpleegd. Ik zie bijvoorbeeld in het hoofdstuk over garages, parkeerplaatsen en herstellingswerkplaatsen voor motorvoertuigen hoe ver we in Vlaanderen gaan en hoe uw administratie er op toeziet dat geen rustverstorende activiteiten plaatsvinden in heel Vlaanderen. Er staat : 'Rustverstorende werkzaamheden zijn verboden op werkdagen tussen 19 uur en 7 uur. De nodige maatregelen dienen getroffen om de buurt niet te hinderen door geluid en trillingen veroorzaakt door het verkeer van voertuigen van en naar parkeerplaatsen, door luchtconditioneringsapparaten, ventilatoren enzovoort, het warmdraaien van motoren of de werking van koelinstallaties van geparkeerde voertuigen.'
De burgemeesters kennen deze problematiek. Een vrachtwagen met een koelinstallatie, bijvoorbeeld, moet ver genoeg van de woningen afstaan. Dit alles reglementeren we minutieus. Er staat verder : 'De koelinstallaties moeten staan op ten minste 50 meter van elke naburige woning en bij werking van koelinstallaties op geparkeerde voertuigen dient daarenboven tussen de parkeerplaats en naburige woningen binnen een straal van 100 meter een geluiddempend bufferscherm te worden voorzien.' Dit legt Vlaanderen aan zijn eigen bevolking op.
Ik zie resultaten van metingen door Aminal die u hebt bevolen in de gemeenten Riemst en Val-Meer waar men gemiddeld twee vluchten heeft. De resultaten van één nacht zijn : twee geluidsblootstellingsniveaus van ongeveer 90 decibel, twee tussen 70 en 80 decibel, vier tussen 60 en 70 decibel en drie tussen 50 en 60 decibel. Het gaat om een serieuze nachtverstoring U weet ook dat de Wereldgezondheidsorganisatie een inventaris heeft opgemaakt en er is in Nederland een omvangrijke studie gemaakt. Daaruit onthouden we dat geluidspieken boven 65 decibel buitenshuis een aanzienlijke impact hebben op de volksgezondheid, zeker wanneer het lawaai tijdens de nacht wordt geproduceerd omdat het geluid dat in de stilte plots opduikt, bijzonder storend is. Bij 70 decibel zou 30 percent van de slapenden wakker worden.
We worden geconfronteerd met metingen van gemiddeld zeven tot acht vliegtuigen per nacht met metingen rond de 60, 70 tot 90 decibel. Er worden 50.000 inwoners door getroffen, verscheidene dagen per week. In hoever is dit nog houdbaar anno 2003? Ik pleit voor een economie die vooruit moet kijken maar waarbij het recht op nachtrust één van de omgevingsfactoren is die absoluut mee bepalend moet zijn. Daarvoor moet de gemeenschap zich sterk wapenen en normen opleggen die dat kunnen afdwingen. Het is niet voor niets dat én de luchthaven van Keulen, én die van Frankfurt, én die van Orly 's nachts dicht zijn.
Minister Vera Dua : En de luchthaven van Zaventem?
De heer Johan Sauwens : Neen, maar waarom moeten wij op een ogenblik dat in heel Europa die hinder vermindert, zeker in de landen waar het milieubeleid verder is geëvolueerd dan in Vlaanderen, in onze omgeving, de dichtst bevolkte regio van Europa met 450 inwoners per vierkante kilometer, dit soort last blijven ervaren? Het wordt op dit ogenblik gepromoot. U bent er vanaf 1999 over ondervraagd, maar u verschuilt zich iedere keer achter het overleg tussen de minister-president en de federale premier dat zal plaatsvinden. U zegt dat de minister-president het dossier naar zich toetrekt.
Ik heb hier de antwoorden op de vragen die mevrouw Van Cleuvenbergen heeft gesteld. Ik zie weinig resultaat. Ik stel vast dat het Waals Gewest zich totaal niet in het akkoord van 2002 inschrijft. Men is zelfs niet komen opdagen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ze werden uitgenodigd.Wel hebt u gezegd in een antwoord op een vraag van mevrouw Van Cleuvenbergen van april 2002 : 'Het Waals Gewest heeft tot dusver niet deelgenomen aan de onderhandelingen over de luchthaven van Zaventem. Een onderdeel van het akkoord van 22 februari voorziet wel dat er tegen juli 2002 een bevredigende oplossing wordt bereikt over Bierset tussen de federale regering, het Waals en het Vlaams Gewest. Dit was voor mezelf en mijn collega's van de Vlaamse regering een belangrijke voorwaarde.De voorbereidende besprekingen worden momenteel geleid en gecoördineerd op federaal niveau door het kabinet van de eerste minister.' Een beetje verder in het antwoord herhaalde u : 'Het overleg in verband met de geluidsoverlast van Bierset vindt momenteel plaats onder leiding van de federale regering. Alle vragen en eisen die in het verleden werden geponeerd in dit dossier, de informatieverstrekking, de vraag naar vluchten en de radarinformatie, worden in dit overlegplatform gekanaliseerd en zijn in behandeling.'
Mevrouw de minister, mijn vragen liggen voor de hand. Wat is de huidige stand van zaken? Welk standpunt neemt u nu in? Heeft het overleg tot resultaten geleid? Wat zijn uw uitgangspunten bij dat overleg? Welke afspraken werden gemaakt? Hoe denkt u de hinder voor de buurtbewoners in Vlaanderen te kunnen verminderen? In het Waals Gewest werden begeleidende maatregelen genomen. Wordt overleg gepleegd om die ook in Vlaanderen toe te passen? Vindt u niet dat de normen die gelden in Zaventem, ook in de omgeving van Luik en in Limburg moeten gelden? Dit is geen communautair dossier, al valt het op dat de uitzwaaibewegingen van de vliegtuigen direct in noordelijke richting gebeuren - net over de taalgrens dus. Bierset ligt trouwens bijna op de taalgrens. Ik begrijp natuurlijk dat de vliegtuigen niet boven de Luikse agglomeratie vliegen, maar er moet een algemene afbouw van de nachtvluchten komen en dat moet aan de pakjesdiensten duidelijk worden gemaakt. In Nederland wordt enkel 'in de randen van de nacht' gevlogen. Daardoor is de verstoring van de nachtrust tot een minimum herleid. In Bierset zijn er nu ook vluchten om half vier en vier uur. Het aantal klachten neemt toe.
Mevrouw Van Cleuvenbergen en ik hebben afgesproken om u te blijven ondervragen over dit dossier. Hoe meer ik me er in verdiep, hoe hallucinanter het verhaal lijkt. De verklaringen van de regering over een duurzame economie en de grenzen van de groei worden steeds minder geloofwaardig.
De voorzitter : De heer Bex heeft het woord.
De heer Jos Bex : Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, ik ben de heer Sauwens dankbaar voor deze vraag omdat ik zo de gelegenheid krijg om een bijkomende vraag te stellen. Hebt u er weet van dat de expansie van Bierset gepaard is gegaan met overtredingen van de Habitatrichtlijn? Op Europees niveau zou men zich druk maken over een overtreding, terwijl het Waals Gewest zich er helemaal niet aan zou storen. In Europa is de discussie volop bezig over het instellen van een gegarandeerde nachtrust van 8 uur voor elke Europese onderdaan.Vooral de sector van de pakjesdiensten verricht lobbywerk om die regeling tegen te houden. Hoe ver staat het met de poging om in heel Europa een nachtrust in te voeren. In welke mate kunnen wij wegen op het debat?
Hetzelfde geldt voor het Europees voorstel over de emmissieheffing voor vliegtuigen op Europees niveau. Die heffing zou zijn gebaseerd op de gebruikte brandstof en het aantal kilometers afgelegd boven het Europees grondgebied. Als die twee maatregelen op Europees niveau kunnen worden ingevoerd, is het probleem van concurrentie tussen luchthavens en tussen pakjesdiensten al voor een groot deel opgelost en kunnen economie en ecologie op een deftige manier met elkaar worden verzoend.
De voorzitter : Minister Dua heeft het woord.
Minister Vera Dua : Mijnheer de voorzitter, dames en heren, dit dossier sluit aan bij de discussie die we de voorbije weken hebben gevoerd over het heel moeilijke evenwicht tussen ecologie en economie. Ecologie staat hierbij vooral in het teken van de levenskwaliteit van de mensen en het al dan niet recht hebben op een gegarandeerde nachtrust.Volgens mij is de nachtrust een fundamenteel recht, maar het is natuurlijk moeilijk uitvoerbaar omdat de nachtvluchten nu eenmaal bestaan.We mogen daar geen doekjes om winden. Natuurlijk kan de technologie nog grote vooruitgang boeken, maar voorlopig vliegen de firma's niet met luchtballonnen of zweefvliegtuigen - al maken die ook veel lawaai bij het opstijgen.We kunnen proberen om de geluidsoverlast per individueel vliegtuig te beperken. Dat hebben we gedaan met DHL.We kampen nu met gelijkaardige problemen in Bierset. Het grote verschil met Zaventem is dat alle economische voordelen van de luchthaven van Bierset naar het Waals Gewest gaan, maar dat Vlaanderen ook deelt in de hinder. In se gaat het over dezelfde problematiek, al heb ook ik de indruk dat het Waals Gewest denkt aan expansie. In Zaventem is dat niet het geval. In het laatste akkoord met de federale regering werd de standstill uit mijn milieuvergunning officieel overgenomen. Het plafond ligt vast.Ten opzichte van 2000 is geen aangroei meer mogelijk.
De problematiek van nachtelijke geluidsoverlast in de regio zuid-oost-Limburg is voldoende bekend. Ook de minister-president maakt zich zorgen over de zaak. Sinds 2000 heb ik bij diverse gelegenheden schriftelijke vragen gesteld aan mijn Waalse collega-ministers, de heren Kubla en Foret. Ik heb mijn administratie de opdracht gegeven om objectieve gegevens te verzamelen in verband met de geluidsimmissie, veroorzaakt door nachtelijke vliegbewegingen op de luchthaven van Bierset.
De meetcampagne van Aminal in 2000 is voor ons een basis om de discussie te voeren. Op 22 januari 2001 heb ik hier in het parlement uitvoerig gerapporteerd over de resultaten van die metingen naar aanleiding van een vraag van mevrouw Van Cleuvenbergen. De belangrijke verdienste hiervan is dat we voor het eerst de problematiek bespreekbaar kunnen stellen op basis van reële cijfers.
We zijn ons zeer goed bewust van het probleem voor de regio. Ik heb dan ook meermaals met mijn Waalse collega-minister Kubla contact opgenomen om het dossier te openen en de problematiek bespreekbaar te maken. De laatste brief die ik daaromtrent geschreven heb, dateert van 7 maart 2002.
Daarbij hebben we aangedrongen op de volgende kernpunten : het vrijgeven van vluchtinformatie, het verlenen van inzage in radargegevens, het opnemen van de betrokken Vlaamse gemeenten in het overlegcomité van omwonenden en het organiseren van een technisch overleg tussen de betrokken diensten en administraties met het oog op een technische bespreking van de vliegprocedures.
Het onderschrijven van een akkoord tussen de Vlaamse en Waalse regering werd trouwens uitdrukkelijk als voorwaarde opgenomen in het luchthavenakkoord van februari 2002. Daaraan was dus de voorwaarde gekoppeld dat er een regeling moest komen voor de problematiek tussen Vlaanderen en Wallonië in verband met die geluidshinder.
Op 28 augustus 2002 is tussen de bevoegde gewestministers en de ministers-presidenten van de Vlaamse en Waalse regering dan ook een akkoord bereikt over de volgende punten. Het gaat hier uiteraard wel nog maar om een eerste stap.
Om te beginnen is er de uitvoering van een technisch samenwerkingsprotocol. Op basis van het technische samenwerkingsprotocol zal de geluidssituatie in de regio objectief in kaart worden gebracht. De basis hiervoor is een verregaande technische samenwerking tussen de betrokken Vlaamse en Waalse administraties. De milieuadministratie Aminal heeft het voorbije jaar onafgebroken geluidsmetingen in de regio verricht.Vanaf april 2002 werden er ook bijkomende metingen uitgevoerd in Sluizen en Val-Meer.We zijn dus constant aan het meten. De Waalse administratie zal de noodzakelijke gegevens met betrekking tot de vliegoperaties - vluchtdata en radardata - aanleveren. De koppeling van beide gegevens zal toelaten om de geluidsmetingen op een ontegensprekelijke wijze te objectiveren en te evalueren. Het technische protocol is momenteel in uitvoering. De eerste resultaten worden verwacht in de loop van 2003, zodat op een objectieve basis nader kan worden onderhandeld met het Waals Gewest over mogelijke maatregelen ter vermindering van de geluidsoverlast.
Inzake het opnemen van een Vlaamse vertegenwoordiging in het overlegcomité van omwonenden kan ik het volgende zeggen. Gelet op de beperking van de vertegenwoordiging tot de Waalse gemeenten die binnen het PEB - Plan d'Exposition Bruit - gelegen zijn, is er voorlopig een formeel-technische reden waarom het onmogelijk is om de Vlaamse gemeenten in dit comité op te nemen. Er is derhalve een akkoord bereikt over de opname van een 'waarnemer' van de administratie Aminal in het comité. Die waarnemer is voor het eerst aanwezig geweest tijdens de vergadering van 8 januari 2003.
Bij de besprekingen op federaal niveau is tevens aan Belgocontrol gevraagd om de technische mogelijkheden tot optimalisatie van de vliegprocedures te bestuderen. Dit heeft inmiddels geresulteerd in een procedurewijziging, meer bepaald de AIP-wijziging van 26 december 2002. Deze wijziging heeft betrekking op de klimprocedure voor nachtelijke vertrekken - hoofdzakelijk tussen 4 uur en 5 uur - vanaf baan 05R bij het zogenaamd 'omgekeerd' baangebruik. Deze situatie doet zich enkele malen per jaar voor - 5 tot 6 percent van de tijd - bij strakke oosten- tot noordoostenwind. De gewijzigde klimprocedure houdt in dat de linkerbocht na de start later wordt ingezet en het Vlaams Gewest op grotere hoogte overvlogen zal worden. Dit zou een vermindering van de overlast moeten betekenen. Het gaat misschien maar om een beperkt aantal vluchten, maar net deze vluchten waren ontzettend lawaaierig omdat men daar zo'n onnatuurlijke bocht moest nemen.
Het is voorbarig om te spreken over isolatiepremies en opkoopregelingen, al dan niet verricht door het Waals Gewest. De situatie aan Waalse kant is momenteel zo dat alleen voor de woningen binnen de zone A en B - het dichtst bij de luchthaven dus - een concrete regeling is uitgewerkt. De verder gelegen zones C en D zijn nog niet aan de orde. Het isolatieprogramma is gebaseerd op zones afgebakend door LDN-contouren. Uit de cijfergegevens verzameld tijdens de meetcampagne van 2000 is gebleken dat de geluidsbelasting uitgedrukt als LDN in de Vlaamse gemeenten niet voldoende hoog is om enige aanspraak te maken op een isolatieregeling vanwege het Waals Gewest. Dit betekent dus eigenlijk het volgende. De woningen die in Wallonië dezelfde last ondervinden als de woningen in Riemst en Tongeren, kunnen ook niet genieten van het isolatieprogramma. Aan Waalse zijde is er dus een zeer duur en intensief programma uitgewerkt, maar dat is beperkt tot de specifieke zone waar er enorm veel geluidsoverlast is. De problematiek in het zuiden van Limburg is inderdaad erg, maar in vergelijking met bepaalde gemeenten rond Zaventem is het toch nog minder erg. Hoe dan ook, daardoor komen dus ook die Vlaamse woningen niet in aanmerking voor subsidies van het Waals Gewest.
Het isolatieprogramma dat in het kader van het luchthavenakkoord voor de luchthaven van Zaventem is uitgewerkt, houdt naast de gemiddelde belasting tevens rekening met het niveau en de overschrijdingsfrequentie van geluidspieken ingevolge individuele overvluchten. Op deze principes is het akkoord met de federale regering gebaseerd. Indien deze principes worden toegepast op de gemeten geluidsimissiewaarden in de regio Zuidoost- Limburg, zullen deze ook niet voldoende hoog zijn om aanspraak te maken op een bijkomende isolatie, zoals die zou worden toegepast voor Zaventem. Dit illustreert ten dele wat ik daarjuist heb gezegd.
Spreiding is tegenwoordig het sleutelwoord. Uit de beschikbare gevisualeerde radartracks blijkt dat de landingen op de luchthaven Bierset reeds gespreid worden over een relatief groot grondgebied. De landingen maken het grootste deel uit van de bewegingen boven Zuid-Limburg. Hierover bestaat een overzichtsnota van AMINAL. Ik zal deze nota ter beschikking stellen.
Er kan wel worden nagedacht over de verhouding tussen het aantal landingsbewegingen vanuit de noordelijke, respectievelijk de zuidelijke sector.De verhouding tussen het aantal nachtelijke landingen vanuit het noorden over Vlaanderen ten opzichte van de landingen vanuit het zuiden bij hoofdbaangebruik bedraagt momenteel circa 60/40.
Deze verhouding is het resultaat van de natuurlijke afhandeling van het vliegverkeer. Ze is in hoofdzaak gebaseerd op de herkomst van het toestel en op de randvoorwaarden in verband met de ogenblikkelijke capaciteit van de luchthaven. Het aanpassen van deze verhouding is slechts in beperkte mate mogelijk maar staat ter discussie in het kader van de onderhandelingen met het Waals gewest. Concreet betekent dit volgens mij dat de vliegtuigen die van het noorden komen over Vlaanderen landen en dat de vliegtuigen die van het zuiden komen over het Waals gewest landen.
De Waalse respectieve wetgeving voorziet in de verschillende zones rond de luchthaven van Bierset absolute grenzen voor de geluidsimissie tijdens de nachtperiode van 10 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens. De geluidslimieten buitenshuis zijn uitgedrukt als LAeq,1s max en vastgelegd bij ministerieel besluit. Aan de zones B, C en D zijn een aantal dB's verbonden die u allicht kent. Deze zones reiken echter niet tot op het grondgebied van het Vlaams Gewest en brengen ons dus weinig soelaas. In Vlaanderen worden de geluidsnormen voor luchthavens uitgevaardigd op basis van het Vlarem hetzij in een milieuvergunning, hetzij algemeen. Deze regelgeving heeft betrekking op hinderlijke inrichtingen die per definitie in Vlaanderen zijn gesitueerd. De geluidsnormen die in het politiek akkoord van februari 2002 door de gewesten zijn voorgesteld, gelden dus in eerste instantie voor de luchthaven van Zaventem en bij uitbreiding voor de andere Vlaamse luchthavens. De Vlaamse regering zal deze normen in het Vlarem opnemen.
Ik zal onze voorlopige werkwijze toelichten. De kern van de zaak is dat het Vlarem vertrekt vanuit een hinderlijke inrichting.Vervolgens formuleren we bepalingen. Als er overtredingen gebeuren, worden er maatregelen getroffen ten aanzien van de inrichting.We kunnen dit per definitie niet doen voor een inrichting die in het Waals Gewest is gevestigd.
Het is wel mogelijk om overal in Vlaanderen algemene immissienormen op te leggen en de overtredingen te beboeten. Dat is het principe van de ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. We volgen deze handelwijze momenteel niet wat betreft de immissienormen die we willen opnemen in het Vlarem omdat we dan vertrekken van de inrichting met geluidscontour.We moeten deze mogelijkheid met Wallonië bespreken.
Deze mogelijkheid zou ons een wapen bieden om het probleem aan te pakken.We moeten dan wel goed opletten in welke verhaal we stappen. De geluidshinder in Zuidoost-Limburg is minder erg dan de geluidshinder in Zaventem. Als we algemene normen opleggen voor Zuid-Limburg, zal ik het verwijt krijgen dat dit niet voor Brabant mogelijk is. Dit is geen eenvoudig verhaal. Ik stel vast dat er soms verschillende invalshoeken worden gehanteerd naargelang de ligging van de luchthaven.
Laten we goed nadenken over de aanpak van dit probleem. U weet dat de onderhandelingen inzake Zaventem zeer moeilijk verlopen zijn. Dat is normaal omdat het bijna een onoplosbaar probleem betreft. We willen zowel de economie en de tewerkstelling in stand houden als de geluidsoverlast 's nachts vermijden. Dit vormt een bijna onoplosbare tegenstelling. Ik denk dat we voor Vlaanderen een relatief goede oplossing hebben gevonden. Hierbij beseffen we allemaal dat nooit iedereen tevreden zal zijn.
De voorzitter : De heer Sauwens heeft het woord.
De heer Johan Sauwens : Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord. Graag zou ik zo snel mogelijk willen beschikken over de gegevens van Aminal. Het verwondert mij dat er geen enkele communicatie bestaat ten aanzien van de lokale verantwoordelijken.
Minister Vera Dua : Ik heb altijd alle meetgegevens vrijgegeven. Mevrouw Becq kan dit beamen.
Mevrouw Sonja Becq : De laatste nota heb ik wel niet ontvangen.
Minister Vera Dua : Het betreft de overzichtsnota van 31 mei 2002 'Impact van de nachtelijke vliegbewegingen op de geluidssituatie in de regio Zuidoost- Limburg'.
Ik zal dit aan het commissiesecretariaat ter beschikking stellen.
Met redenen omklede moties
De voorzitter : Door de heer Sauwens en door de heren Keulen, Swennen, Glorieux en Bex werden tot besluit van deze interpellaties met redenen omklede moties aangekondigd. Ze moeten zijn ingediend uiterlijk om 17 uur op de tweede werkdag volgend op de sluiting van de vergadering.
Het parlement zal zich daarover tijdens een volgende plenaire vergadering moeten uitspreken.
Het incident is gesloten.