Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 10/12/2002
Vraag om uitleg van de heer Dirk Holemans tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de problematiek van stelplaatsen van De Lijn in de regio Gent
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Holemans tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de problematiek van stelplaatsen van De Lijn in de regio Gent.
De heer Holemans heeft het woord.
De heer Dirk Holemans : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, u zou kunnen zeggen dat deze vraag om uitleg bijna een luxeprobleem betreft. Luxeproblemen kunnen echter ook acute problemen worden. Dit zal het geval zijn door de komst van de nieuwe hermelijntram. Er rijden er al een aantal rond en in 2004 worden nieuwe hermelijntrams geleverd. Dit is uiteraard een zeer goede zaak maar door die grote trams zal er een capaciteitsprobleem ontstaan in de stelplaatsen van De Lijn in onder meer de regio Gent.
In november 2000 hebben we in deze commissie een delegatie van De Lijn ontvangen, die toen een investeringsprogramma heeft voorgesteld. De delegatie van De Lijn stelde dat in 2001 het terrein Wissenhage in Gent zou worden aangekocht. Er was maar liefst 1.250 miljoen frank ingeschreven om die stelplaats te kopen tussen 2002 en 2004. Sindsdien is het echter stil gebleven omtrent dat dossier. Voor zover ik weet is de site nog steeds niet aangekocht door De Lijn.
De bestaande stelplaats voor trams in Gentbrugge barst uit haar voegen. In het investeringsprogramma, dat we recent hebben ontvangen, is er geen budget ingeschreven om de stelplaats Wissenhage in de volgende jaren te realiseren. Nietemin is er wel in een budget voorzien om de stelplaats Gentbrugge uit te breiden. De directeur Oost-Vlaanderen van De Lijn heeft hierover een verklaring in de pers afgelegd.
Ik heb daarbij toch wel enkele vragen. De plannen van De Lijn voor de stelplaats van Wissenhage zijn mij vandaag onbekend. Ik heb de indruk dat er meer trams zullen komen op de stelplaats Gentbrugge en dat alle bussen zullen verhuizen naar Destelbergen, zodat daar in plaats van 80 ongeveer 180 bussen zullen worden gesteld. Deze plaats bevindt zich in het midden van een woonwijk. Is het wenselijk om een stelplaats die temidden een woonwijk ligt in die mate uit te breiden? Mensen uit de buurt hebben me reeds gecontacteerd. U begrijpt dat ze vragen hebben bij een stelplaats waar elke morgen 180 dieselbussen zouden staan op te warmen. Er zijn ook vragen gesteld in verband met bijkomende verkeersoverlast. De plaats waar de bussen nu staan in Gentbrugge, is voor de chauffeurs bereikbaar met het openbaar vervoer, wat niet het geval is voor de stelplaats in Destelbergen. De buschauffeurs zullen dus met hun eigen wagen naar die stelplaats moeten komen. Bovendien zullen de bussen die 's morgens uitrijden en Gent moeten bedienen, allemaal via de Dendermondse Steenweg en Dampoort moeten rijden. Is het dan wel een goede keuze om de stelplaats Destelbergen maximaal uit te breiden? Indien die uitbreiding wordt gerealiseerd, moeten een mooie tuin en een typisch gebouw verdwijnen.
Waarom heeft het dossier over de stelplaats Wissenhage vertraging opgelopen? Heeft De Lijn het terrein in kwestie reeds aangekocht? Indien dat niet het geval is, waarom niet? Welke realisatiedatum wordt er in dat geval vooropgesteld? Moet ik uit de nieuwe documenten over het driejarig investeringsprogramma die we hebben ontvangen, afleiden dat het plan voor de stelplaats Wissenhage is geschrapt?
Welk overleg heeft De Lijn gepleegd in verband met haar uitbreidingsplannen voor de stelplaats te Destelbergen? Is er een akkoord bereikt met het gemeentebestuur?
Wat wordt er geantwoord op de bezorgdheden van de omwonenden van de stelplaats Destelbergen? Wat zal er gebeuren met het gebouw op die site dat een bijzondere architecturale waarde heeft? Volgens sommige omwonenden is het gebouw zelfs beschermd.
Hoeveel geld zal er worden geïnvesteerd in de stelplaats Gentbrugge? Gaat het om een duurzame investering of slechts om een tijdelijke investering in afwachting van de realisatie van de stelplaats Wissenhage?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, op de terreinen die bestemd zijn voor de stelplaats Wissenhage, werd reeds belangrijke bodemverontreiniging vermoed. Het oriënterend bodemonderzoek heeft dat vermoeden bevestigd. Op basis van het oriënterend bodemonderzoek heeft de OVAM om een beschrijvend bodemonderzoek gevraagd waaruit de saneringsmogelijkheden en de financiële gevolgen daarvan moeten blijken. Dat is uiteraard een belangrijk aspect bij de overdracht van de gronden die grotendeels aan de stad Gent en aan de NMBS toebehoren.
Er is eveneens een grondmechanisch bodemonderzoek uitgevoerd waarbij werd vastgesteld dat de bovenlagen uit stortmateriaal of uit geroerde grond bestaan. Bovendien komen er op grotere diepte weinig weerstandbiedende lagen voor. De funderingsmogelijkheden en de bijbehorende financiële gevolgen moeten dus ook worden onderzocht. Op die manier zijn er bijkomende vertragingen ontstaan. De realisatie van de stelplaats is daarom gepland vanaf het midden van 2006. Het einde van de werken is gepland in het midden van 2008.
De Lijn heeft een ontwerp voor de herinrichting uitgewerkt. Op 1 oktober 2002 is dat ontwerp uitgebreid voorgesteld aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Destelbergen. Tijdens de voorstelling werd op drie dingen gewezen. Ten eerste past de herinrichting in de context van het programma van De Lijn in verband met de modernisering van de busstelplaatsen. Ten tweede voldoet de stelplaats aan de bepalingen van het Vlarem. Ten derde is de uitbreiding van de capaciteit onder andere noodzakelijk omwille van het grotere aanbod aan openbaar vervoer.
De herinrichting heeft als gevolg dat een aantal oude gebouwen die niet beschermd zijn, moeten worden afgebroken. Er zullen in de plaats daarvan moderne en functionele gebouwen worden opgericht.
Bovendien zal er asfalt worden gelegd in de plaats van kasseien om de geluidshinder te beperken. Nieuwe gescheiden riolen en waterbuffering zullen het mogelijk maken regenwater gescheiden en gedoseerd af te voeren. Om de hinder verder te beperken zijn er een aantal extra maatregelen gepland. Bij elke busparkeerplaats zullen batterijladers en perslucht worden geplaatst omdat dit geen geluidsoverlast veroorzaakt bij het starten en het vertrekken van de bussen.
Naar aanleiding van een akoestische studie zullen er bijkomende maatregelen worden genomen om de geluidshinder te beperken. Langs de Pasteurstraat worden geluidswanden in hout geplaatst. Die worden visueel geïntegreerd door het aanbrengen van klimop en doorkijkwanden in polycarbonaat. Het hout van de wanden wordt met verticale latten afgewerkt. Aan de kant van de Belgiëlaan zullen op de stelplaats hoge geluidswanden uit aluminium worden aangebracht. In de buurt van de was- en tankinstallaties worden hoge geluidswanden aangebracht. Aan de kant van de Dendermondse Steenweg wordt een nieuw en uitgebreid groenscherm van bomen en struiken aangeplant. Bovendien zullen de groene zones maximaal met nieuw groen worden beplant.
De aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning wordt eerstdaags samen met de aanvraag voor de milieuvergunning ingediend. Op basis van deze aanvragen zal er een openbaar onderzoek komen.
De voorzitter : De heer Holemans heeft het woord.
De heer Dirk Holemans : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik ben verwonderd over het feit dat u nu zegt dat er veel problemen zijn met de site Wissenhage. Ik denk aan de vervuiling en het funderingsprobleem. Ik ben een hele tijd gemeenteraadslid geweest en in die hoedanigheid heb ik een aantal discussies over de juiste locatie op de voet kunnen volgen. Eerst werd er gedacht aan een terrein in Wondelgem, maar daarvan is niets in huis gekomen. We weten allemaal wie daar woont. Daarna is er na lang overleg en na veel studies voor Wissenhage gekozen. Het verbaast me dat nu wordt vastgesteld dat dat terrein niet de ideale keuze was. Dit is waarschijnlijk niet het beste dossier van De Lijn in Oost-Vlaanderen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.