Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 12/11/2002
Vraag om uitleg van mevrouw Niki De Gryze tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de N452
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw De Gryze tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de N452.
Mevrouw De Gryze heeft het woord.
Mevrouw Niki De Gryze : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, op zaterdag 12 oktober jongstleden gebeurde nog maar eens een zwaar verkeersongeval in de Grenadierslaan in de Gaverse deelgemeente Semmerzake. Aangezien de gemeente Gavere de staat van de gewestweg reeds diverse keren zou hebben aangekaart, wil ik via een vraag om uitleg een duidelijke reactie.
De Grenadierslaan is vanaf het kruispunt met de N60 tot aan het dorp van Gavere gewestweg. Van de N60 tot aan Sluis is de baan breed genoeg voor auto's uit beide richtingen en ook voor fietsers. De fietspaden zijn evenwel niet afgeschermd van de autoweg en jammer genoeg wordt er ook geen gebruik gemaakt van geribbelde verf. De voetpaden op de brug over de Schelde verkeren in een erbarmelijke toestand en zijn zeer dringend aan herstelling toe.
Het grootste probleem begint echter vanaf Sluis. Daar is de situatie totaal onverantwoord. De weg versmalt er tot twee rijvakken, zonder plaats voor de fietsers. Er zijn daar dus helemaal geen fietspaden meer, en ook geen voetpaden. De fietsers kunnen niet uitwijken aangezien er langs beide zijden van de weg bomen en grachten zijn. Het wegdek is in uitermate slechte toestand. Bovendien is er nog een gevaarlijke bocht. Het is een zware rijweg en vrachtwagens kunnen er moeilijk kruisen. De bomen zijn dan ook kapotgereden door auto-ongevallen. Er wordt gezegd dat elke boom zijn dodelijk slachtoffer heeft. De enige maatregel die daar genomen werd een jaar geleden, is de beperking van de toegelaten snelheid van 90 naar 70 kilometer per uur. Voor de schoolgaande jeugd die deze weg gebruikt, is het levensgevaarlijk. Er is namelijk een technische school in Gavere.
Op het grondgebied van Gavere is de Grenadierslaan goed, maar ze is daar dan ook gemeenteweg. Gavere dringt reeds twintig jaar aan op een oplossing voor het deel van de Grenadierslaan dat gewestweg is. Prioriteit is hier echt wel aangewezen want de zwakke weggebruiker loopt er enorm groot gevaar, te meer daar de N452 een belangrijke aftakking is naar de N60 Oudenaarde-Gent en de E17.
Mijnheer de minister, wat denkt u te kunnen doen om deze situatie te verhelpen? Binnen welke termijn denkt u dat er een oplossing komt?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, het gemeentebestuur kan gebruik maken van de module 13, maar het dient daarvoor een mobiliteitsconvenant af te sluiten. Daarvoor heeft het een goedgekeurd mobiliteitsplan nodig. Bij mijn weten beschikt de gemeente Gavere over een oriëntatienota. Het is uitermate belangrijk dat de gemeente haar mobiliteitsplan afmaakt, zodat ze een beroep kan doen op de module 13. Zo kan de gemeente voor 80 percent van de wegenwerken subsidie krijgen. Dat is in het slechtste geval. In het beste geval kan de gemeente 100 percent subsidie krijgen, als zou blijken dat het om een absolute prioriteit gaat, hetgeen ze moet aangeven in haar mobiliteitsplan. Ik herhaal dat het van essentieel belang is dat gemeenten hun mobiliteitsplannen maken, afronden en laten goedkeuren. De middelen zijn voorradig.
De voorzitter : Mevrouw De Gryze heeft het woord.
Mevrouw Niki De Gryze : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Het lijkt me raar dat de gemeente Gavere daar niet van op de hoogte zou zijn en dus nog geen stappen ondernomen zou hebben. Ik zal dat nog eens nagaan.
De voorzitter : Het incident is gesloten.