Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 08/10/2002
Vraag om uitleg van de heer Chris Vandenbroeke tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de informatieplicht bij aanvang van plaatselijke wegenwerken
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Vandenbroeke tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de informatieplicht bij aanvang van plaatselijke wegenwerken.
De heer Vandenbroeke heeft het woord.
De heer Chris Vandenbroeke : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, mijn vraag heeft te maken met communicatie. Ik weet dat dit ook -en terecht -een beetje uw stokpaardje is, mijnheer de minister. Er zijn reeds zoveel punten van wrevel, zoveel fricties en zoveel aanzetten tot verzuring, dus moeten we proberen zo goed mogelijk te communiceren.
Bij grote werkzaamheden wordt er meestal goed gecommuniceerd : langs de wegen staan dan borden met daarop het bedrag dat wordt geïnvesteerd, de termijn en dergelijke. Ik wil het echter hebben over de iets kleinere werkzaamheden. Ik verneem namelijk dat er, vooral in Zuid-West-Vlaanderen, regelmatig werkzaamheden worden aangekondigd, waarvan echter niemand weet wanneer ze daadwerkelijk zullen aanvatten. Er zijn vooral communicatiestoornissen met de bevoegde schepenen.
Volgens mij zou het een goede strategie zijn om echt te coördineren en de bevoegde schepenen te verwittigen, want dit is iets waarvoor de aannemers niet moeten opdraaien. Er zou in dit verband een code tot stand moeten komen waarbij die schepenen worden verwittigd, zodat zij 'de goegemeente' kunnen inlichten over het starten en staken van de werken en dergelijke.
Het gaat hier misschien niet om een levensgroot probleem, maar er kunnen op deze manier wel bepaalde wrevelpunten worden opgevangen, mijnheer de minister en dat is meteen ook het doel van mijn vragen. Daarom heb ik voor u de volgende vragen. Klopt het dat soms wegwerkzaamheden worden aangevat zonder vooraf contact op te nemen met de plaatselijke overheden of zonder te preciseren wanneer ze zullen worden aangevat? Kan het dat zich dienaangaande vooral in bepaalde provincies soms wel eens coördinatieproblemen aandienen? Ik heb namelijk de indruk dat vooral West-Vlaanderen hiervan te lijden heeft. Is het niet aangewezen om de coördinatoren en/of aannemers er telkens toe aan te zetten om vooraf contact op te nemen met de plaatselijke overheden en concrete afspraken te laten maken omtrent aanvang en duur van de werkzaamheden?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : In antwoord op uw vraag kan ik u meedelen dat er steeds voorafgaand overleg is met de lokale overheden over wegenprojecten op gewestwegen. Heel wat van die werken zijn trouwens convenantgebonden en bovendien is hiervoor veelal een bouwvergunning nodig. Bij verkeershinder moet het plan van de werfsignalisatie en de omleidingswegen bovendien steeds vooraf worden goedgekeurd door de burgemeester of zijn afgevaardigde.
Buiten deze formele stappen is er uiteraard ook het normale geregelde overleg tussen de afgevaardigden van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap en de gemeente. Het is uiteraard nooit uitgesloten dat er zich ergens een communicatieprobleem voordoet. Om dit zo veel mogelijk te voorkomen zijn er binnen het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap concrete richtlijnen en aanbevelingen opgesteld over het voorafgaand overleg en de communicatie bij wegwerkzaamheden. Deze communicatie is niet enkel bedoeld voor de lokale overheden, maar ook voor de omwonenden en de verschillende categorieën van weggebruikers.
Ik deel uw bezorgdheid, maar volgens mij moeten we ons niet richten tot de schepenen, maar tot de burgemeester. De burgemeester moet dan nagaan wie er binnen zijn schepencollege verantwoordelijk is. We moeten ervoor waken dat we niet in de communicatieplaats treden van lokale besturen. Toch zullen we proberen nog meer aandacht te besteden aan een duidelijke communicatie en we zullen de gemeentebesturen hier nogmaals op wijzen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.