Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gelijke Kansen Vergadering van 24/09/2002
Vraag om uitleg van de heer Kris Van Dijck tot mevrouw Mieke Vogels, Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid, Gelijke Kansen en Ontwikkelingssamenwerking, over het intrekken van een subsidie voor de Katholieke Hogeschool Limburg
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Van Dijck tot mevrouw Vogels, Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid, Gelijke Kansen en Ontwikkelingssamenwerking, over het intrekken van een subsidie voor de Katholieke Hogeschool Limburg.
De heer Van Dijck heeft het woord.
De heer Kris Van Dijck : Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, geachte collega's, vooraf wil ik hier stellen dat dit probleem verder reikt dan dit ene geval, en dat ik een discussie over het gehele probleem wil voeren.
Twee jaar geleden besliste minister Vogels om in drie hogescholen projecten te steunen. In Limburg, Gent en Antwerpen zou men proberen om allochtonen te motiveren om een opleiding te volgen die zou leiden tot een tewerkstelling in de sociale sector. Ik denk dat dit een nobel initiatief is. Op deze manier worden er twee doelstellingen nagestreefd : tewerkstelling in die sector en meer allochtonen in het hoger onderwijs. Zowel in het niet- universitaire als in het universitaire onderwijs is deze doelgroep minimaal vertegenwoordigd.
Dit project startte twee jaar geleden. Ik dacht dat het om een driejarig project ging. Om praktische redenen moet het echter elk jaar worden verlengd. In ieder geval gingen we ervan uit dat deze projecten drie jaar konden lopen. De eerste berichten die ik hierover heb gekregen, waren positief. Er werden inderdaad initiatieven genomen zodat meer allochtone studenten deze opleidingen volgden. In Limburg werd een allochtone medewerkster aangeworven om de drempel nog meer te verlagen.
In de loop van augustus werd mij gemeld dat de projecten in Gent en Antwerpen kunnen worden verdergezet met verhoogde budgetten maar dat het project in Limburg wordt stopgezet. De betrokkenen stellen zich uiteraard vragen. Ze kunnen immers aantonen dat ze zeer goed bezig waren was en geloofden in het project.
Mevrouw de minister, mijn vragen betreffen zeer concreet de Limburgse situatie maar kunnen ook ruimer worden gezien. Zijn er reeds resultaten? Kunt u cijfers geven over het succes van deze projecten? Is er inderdaad een serieuze toename? Dat hopen we althans.
Wat is de reden om het project in Limburg stop te zetten? Ik heb ondertussen wel vernomen dat er nog gesprekken zijn gevoerd op uw kabinet. Het kan zijn dat de situatie gekeerd is. Dan is het aan u om deze blijde boodschap te brengen.
De voorzitter : Minister Vogels heeft het woord.
Minister Mieke Vogels : Mevrouw de voorzitter, het is leuk om tijdens de eerste vergadering al een blijde boodschap te mogen brengen. Ik ga eerst echter de voorgeschiedenis schetsen want de waarheid heeft zijn rechten.
Het is inderdaad zo dat we met de Karel-de-Grote-hogeschool te Antwerpen, de Arteveldehogeschool in Gent en de Katholieke hogeschool Limburg een project hebben opgestart in 2000. De bedoeling was om meer allochtonen in de sociale opleidingen te krijgen, en dit niet alleen omwille van de redenen die de heer Van Dijck heeft genoemd. In deze sector krijgen we immers veel vragen van allochtonen. Het zou een grote vooruitgang betekenen indien we Marokkaanse of Turkse orthopedagogen in de gemeenschapsinstellingen konden tewerkstellen. Dit was de uiteindelijke bedoeling.
Wat de procedure betreft is het belangrijk om weten dat Gelijke Kansen in Vlaanderen jaarprojecten ondersteunt. In de subsidiegids van Gelijke Kansen vindt u de doelstellingen en de modaliteiten terug. Projecten kunnen dus niet worden ingetrokken. Wel moet men jaar na jaar opnieuw projecten goedkeuren voor maximaal 3 jaar. Na 3 jaar kan men volgens het Rekenhof niet meer spreken van een project maar moet een structurele subsidie worden ingesteld.
Met de hogescholen is inderdaad het engagement aangegaan dat dit project in principe drie jaar zou lopen, wetende dat zoiets niet in één jaar wordt opgezet. Dit betekent echter niet dat er geen tussentijdse evaluatie en eventuele bijsturing moet gebeuren. Als er gemeenschapsmiddelen worden ingezet, is evaluatie en bijsturing verantwoord. Binnen het beperkte budget Gelijke Kansen kan ik echt geen vrijgeleide geven voor drie jaar. Het is dan ook echt nodig om jaarlijks na te gaan hoever we staan.
Een tussentijdse evaluatie met de drie projecthouders zou behalve het rendement van de op touw gezette initiatieven ook een eventuele structurele verankering onderzoeken. Hoe kunnen we de methodieken, die nu in de drie hogescholen worden gebruikt, naar alle hogescholen overdragen? Op welke manier kunnen we dit project op een structurele manier inbouwen in het gelijkekansenbeleid? De evaluatie van de projecten moest de instroom, de doorstroom en de uitstroom van allochtone studenten nagaan om een perspectief te bieden voor eventuele structurele onderbouw.
Er was een evaluatie op 28 mei 2002. Daarbij werden de projecten getoetst aan de criteria. Op dat moment heeft mijn administratie aan de Katholieke Hogeschool Limburg gesignaleerd dat er een discrepantie bestaat tussen de activiteiten in Limburg en die in Gent en Antwerpen. Vooral in Gent heeft men al veel meer stappen gezet. Er is zelfs een aparte opleiding voor allochtonen opgericht. De projectleider van de Katholieke Hogeschool Limburg was aanwezig tijdens deze evaluatie en is dus op de hoogte van de kritiek en de wenselijke correcties die toen naar voren werden geschoven.
Tot de adviesverlening op 22 juli heeft mijn administratie echter niets meer gehoord van de Katholieke hogeschool Limburg. Daarom moest zij wel een negatief advies geven inzake het opnieuw financieren van het project in Limburg. Deze strakke houding heeft niettemin tot resultaten geleid. Als gevolg daarvan is men in Limburg blijkbaar wakker geschoten. Ondertussen is het project bijgestuurd en zijn er duidelijke stappen gezet naar een structurele verandering. Daarom zal ik na het doorlopen van een administratieve procedure het vervolgproject van de Katholieke hogeschool Limburg opnieuw een toelage verlenen in 2002. Dat is de blijde boodschap waar de heer Van Dijck op wachtte. De drie projecten gaan nu hun derde jaar in en lopen dus verder. Het is de bedoeling om de knowhow en de methodieken te verankeren. De drie hogescholen zullen de opgedane kennis aan de minister van Onderwijs voorleggen. Op die manier kunnen de methodieken die daar zijn ontwikkeld niet alleen in sociale hogescholen worden gebruikt, maar ook in andere hogeschoolopleidingen. Er is immers nog altijd, ook in andere opleidingen, een ondervertegenwoordiging van allochtonen.
De heer Kris Van Dijck : Mevrouw de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik zou graag concrete cijfers kennen. U spreekt over subsidies voor Limburg. Om hoeveel geld gaat het dan precies? Bestaan er cijfers over de participatiegraad die deze projecten halen?
Minister Mieke Vogels : Ik zal deze cijfers later meedelen. Ik heb alleen de cijfers van vorig jaar bij me. Vorig jaar moest het concept echter nog vorm krijgen. Alleen in Gent gaat er nu reeds een groep van louter allochtonen van start. In Antwerpen en Limburg is men nog programma's aan het uitwerken, waarmee men dan naar het middelbaar onderwijs stapt om studenten warm te maken voor een socialeschoolopleiding. Men wacht af welk resultaat dit zal opleveren. Het is nog te vroeg om te weten of er in Limburg en Antwerpen een verhoogde toestroom van studenten naar de richtingen maatschappelijk werk of orthopedagogie is vast te stellen.
De heer Kris Van Dijck : Is het de bedoeling -zoals in Gent -dat de allochtonen in een aparte groep zitten of zitten zij samen met de anderen?
Minister Mieke Vogels : Zij starten met een brugopleiding. Een heel aantal allochtonen dat wil starten met een opleiding orthopedagogie of maatschappelijk werk, heeft niet het nodige basisdiploma. Voor deze brugopleiding werden de nodige contacten met de middenjury's opgenomen zodat deze mensen een jaar later, samen met de andere studenten, de eigenlijke opleiding kunnen aanvatten.
De voorzitter : Het incident is gesloten.