Commissie voor Cultuur, Media en Sport Vergadering van 04/07/2002
Vraag om uitleg van de heer Kris Van Dijck tot de heer Dirk Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Innovatie, Media en Ruimtelijke Ordening, over het schrappen van de cultuurprogrammatie op Canvas tijdens de zomer
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Van Dijck tot de heer Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Innovatie, Media en Ruimtelijke Ordening, over het schrappen van de cultuurprogrammatie op Canvas tijdens de zomer.
De heer Van Dijck heeft het woord.
De heer Kris Van Dijck : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, geachte leden, tijdens de vorige zittingsperiode was ik lid van deze commissie. Ik weet dus natuurlijk zeer goed welke opstelling wij hanteren tegenover de openbare omroep. Wij zijn erg terughoudend als het gaat over de programmatie en dergelijke. Toch meende ik deze vraag te mogen stellen, daar het Vlaams Parlement toch nog steeds hoofdaandeelhouder is van deze omroep.
De rol van de openbare omroep in het cultuurbeleid van de Vlaamse Gemeenschap blijft blijkbaar een heikel punt. Het is wel vaker een punt van discussie, hetzij officieel, hetzij officieus. De openbare omroep heeft bepaalde decretaal vastgelegde opdrachten en verplichtingen. Zo moet hij streven naar een leidinggevende rol op het vlak van informatie en cultuur en moet hij prioritair op de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma's brengen, zoals bepaald in de gecoördineerde decreten van 1995, en als ik me niet vergis ook in het maxidecreet.
De beheersovereenkomst van 7 juni 2001 tussen de VRT en de Vlaamse Gemeenschap voor de periode 2002-2006, die deze omroepopdracht uitvoert, herbevestigt die opdracht ten overvloede. Het is evident dat communicatie over cultuur een belangrijke rol speelt in het stimuleren van de participatie aan het culturele leven. De communicatie moet de nieuwsgierigheid van het publiek prikkelen en mensen ertoe aanzetten zelf op culturele ontdekkingsreis te gaan. Het is ook bekend dat cultuurparticipatie en cultuurcommunicatie als instrument om participatie te stimuleren belangrijke doelstellingen zijn van de voormalige, maar naar ik aanneem ook van de huidige minister van Cultuur.
De zomer is de periode bij uitstek waarin de bevolking al gemakkelijker wat cultuur meepikt. Het is vakantie, de dagen zijn lang en de mensen hebben dan meer zin en tijd om een uitstap te doen. Niet zonder reden hebben vele belangrijke culturele evenementen plaats tijdens de zomerperiode. Denken we maar aan de vele festivals, tentoonstellingen, films en allerlei lokale initiatieven : te veel om op te noemen.
Ik was dan ook enigszins verbaasd toen ik vernam dat de VRT heeft beslist om tijdens de zomerperiode geen enkel cultureel programma uit te zenden op Canvas, de gedoodverfde zender voor de culturele meerwaardezoeker. Vooral het schrappen van het cultuurinformatief programma Link stoort toch wel.
De VRT mag inderdaad autonoom zijn programma-aanbod en uitzendschema vaststellen, en mag autonoom beslissen over het te voeren operationeel beleid dat de realisatie van de vastgelegde performantiemaatstaven mogelijk moet maken. Anderzijds is er de naleving van de voornoemde bepalingen van de decretale omroepopdracht met betrekking tot de belangrijke rol van de VRT inzake informatie en cultuur en de prioritaire aandacht die de VRT moet besteden aan informatie- en cultuurprogramma's. Logischerwijze geldt dit nog meer voor programma's met cultuurinformatie. Ten slotte is er ook nog de bepaling in artikel 1, paragraaf 3 van diezelfde beheersovereenkomst die stelt dat de VRT rekening moet houden met de specifieke cultuurpolitieke beleidsdoelstellingen en opdrachten die de Vlaamse Gemeenschap en de minister van Cultuur nastreven.
Het kan dan toch niet de bedoeling zijn dat de terechte autonomie van de VRT inzake programmering elke toetsing van de naleving van de opdracht van de openbare omroep en de beheersovereenkomst uitsluit. Het lijkt me niet in overeenstemming te zijn met de voornoemde principes dat de VRT tijdens een volledig en voor het culturele leven belangrijk seizoen de cultuurinformatie voor de Canvas-kijker stopzet.
Mijnheer de minister, indien mijn informatie klopt en de VRT stopt gedurende heel de zomer met cultuurinformatie voor de Canvas-kijker en dus heel tv-kijkend Vlaanderen, hoe valt dit volgens u dan te rijmen met de voornoemde prioritaire bepalingen van de opdracht van de openbare omroep en de cultuurpolitieke beleidsdoelstellingen die de Vlaamse minister van Cultuur en dus de Vlaamse Gemeenschap vooropstelt inzake cultuurparticipatie en cultuurinformatie als instrument hiervoor? Overweegt u om terzake een initiatief te nemen of aanbevelingen te doen? Dat ligt misschien moeilijker, maar we wilden graag uw mening kennen over het door mij geschetste probleem.
De voorzitter : Mevrouw Van Hecke heeft het woord.
Mevrouw Mieke Van Hecke : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, geachte leden, ik wil me met heel veel overtuiging aansluiten bij de heer Van Dijck.
Ik wil verwijzen naar de bespreking met de heer De Graeve in deze commissie van het eerste jaarverslag, aan het begin van de nieuwe zittingsperiode. Toen werd de materie Media samengevoegd met de materie Cultuur in dezelfde commissie. We wezen er toen op dat dit ook een signaal moest zijn dat de culturele component van het VRT-dossier niet ondergeschikt mocht zijn aan de economische component. We wezen op de opdrachten die er waren voor de openbare omroep, zowel inzake cultuureducatie als inzake het vergroten van de cultuurcompetentie van mensen.
Uit de gedachtewisseling bleek wel duidelijk dat het de taak van de VRT was om de instrumenten te kiezen waarmee de omroep deze opdracht zou vervullen, maar er was toch een nadrukkelijke verbintenis om deze opdracht mee in overweging te nemen. Ik deel dus de bekommernis van de heer Van Dijck. Of dit nu alleen aanwezig is in deze programma's, weet ik niet, maar ik denk niet dat er veel andere programma's zijn die deze leemte zullen opvullen.
De voorzitter : De heer Keulen heeft het woord.
De heer Marino Keulen : Mijnheer de voorzitter, geachte leden, dit is een beetje een voorschot op de bespreking van de beheersovereenkomst en de jaarlijkse rapportering terzake door de afgevaardigd bestuurder. Tijdens de vele sessies die we doorheen de jaren al hebben meegemaakt is dit een van de klassiekers gebleken.
Ik herinner me dat er werd geoordeeld dat de zomerprogrammatie zwak was, ook op het vlak van kinderprogramma's, en dat het beter kon. Dat is een van de dingen die de afgevaardigd bestuurder, toen de heer De Graeve, voor de voeten werden geworpen. Er werd geoordeeld dat men zich er in de twee zomermaanden vrij gemakkelijk vanaf maakte, met veel herhalingen. Ik verwijs dan naar de oorspronkelijke uitzendingen van FC De Kampioenen. Die lopen al heel lang, en ze blijven komen. Ondertussen kunnen die mensen zien hoe ze er twee generaties geleden uit zagen. Ook de Histories-uitzendingen over de oorlog van Nazi-Duitsland tegen de Sovjet-Unie lopen ondertussen al bijna zo lang als die oorlog zelf heeft geduurd.
(Gelach) Op zich kan men de mensen dat soort dingen niet genoeg tonen. Ik maak er bewust een karikatuur van, om erop te wijzen dat men daar overdrijft, dat men daar de redelijkheid heeft verlaten.
De heer De Graeve heeft 2 heel grote verdiensten gehad. Ten eerste heeft hij van de mensen van dat Huis van Vertrouwen 1 ploeg gemaakt. Ooit ging het er daar anders aan toe : iedereen marcheerde in zijn eigen richting. Ten tweede heeft hij ervoor gezorgd dat de zender ondertussen synoniem is geworden met kwaliteit en dat er een groot kijk- en luisterbereik is. Maar er is een witte vlek, namelijk de zomerprogrammering. Daar doet men volgens mij aan financieel-budgettaire recuperatie zodat men de overige 10 maanden kan tegemoetkomen aan de kwalitatieve vereisten en de ambitie om veel kijkers en luisteraars te bereiken. Toch zou daar ook iets aan moeten gebeuren. De dotatie lijkt me voldoende groot. Die wordt dan nog eens aangevuld met een niet onaanzienlijk bedrag uit feitelijke reclame. Men moet die 12 maanden kwalitatief zien rond te krijgen. Het idee leeft verkeerdelijk dat mensen in de zomermaanden niet naar de televisie kijken. Niets is minder waar. Degenen die op reis zijn, bevinden zich vaak nog in eigen land. Zelf in de topperiodes van de zomervakantie is de helft van de mensen nog altijd thuis. Er is dus nog voldoende potentieel beschikbaar om te trachten goede programma's aan te bieden. Vandaar ook mijn bekommernis. Ik begrijp dat er die autonomie is. Mijnheer de minister, wat dat betreft bent u gebonden. Dat vinden we zelfs goed. We willen zeker niet meer terug naar de vroegere toestand, toen politici via de telefoon de programmering konden beïnvloeden. Maar deze commissie mag deze boodschap sturen. Het gaat hier over 2 maanden. Dat is toch niet onaanzienlijk.
De voorzitter : De heer Verrijken heeft het woord.
De heer Miel Verrijken : Mijnheer de minister, ik wil verzachtende omstandigheden pleiten. Zeker in deze moderne tijd is cultuur een seizoensverschijnsel. Men kan moeilijk vragen dat men in de zomermaanden podiumkunsten ondersteunt, die er niet zijn. Ook tentoonstellingen zijn er minder tijdens de vakantiemaanden. Die schitterende tentoonstelling in Brugge over de Vlaamse Primitieven -misschien de beste sinds een generatie -is gesloten op 30 juni. Dat schokt ons allen. Televisie kan daar ook niets aan veranderen. Dit is te wijten aan het feit dat de wisselverdragen steeds moeilijker worden en de musea hun topwerken terug willen in de zomer. Dat is ook een handicap voor de televisie. Men kan geen cultuurprogramma's maken over voornoemde tentoonstelling wanneer die gesloten is.
Bijna een jaar geleden is deze commissie in Brugge geweest. Ik herinner me zeer goed dat er een bijzonder goede verstandhouding was tussen de reclame- afdeling van het Cultuurjaar Brugge en de televisie. Het verbaast me dat er terzake niets gaat gebeuren. Ik neem aan dat soaps niet tot de cultuur behoren. In de zomermaanden moeten de programma's eigenlijk gericht zijn op cultuurtoerisme. Mijnheer de minister, ik weet dat u daar geen rechtstreekse greep op hebt.
Vorig jaar of twee jaar geleden werd een uniek programma getoond over Zoutleeuw, dat trouwens bekroond is. Mensen die zich hebben verdiept in de Beeldenstorm -ik weet dat het er veel zijn -weten dat dit de enige kerk in Vlaanderen is die gespaard is gebleven van die Beeldenstorm en daardoor een ongelooflijke gotische rijkdom heeft opgestapeld. Dat was een prachtig programma. Het is niet mijn rol om dat te loven, maar ik kan bezwaarlijk zeggen dat dit niet heeft plaatsgehad. Er zijn anderzijds ook internationale cultuurprogramma's. Ik weet wel dat het over films gaat, maar dat zijn films die ons allen verrijken. Zo was er vorig jaar bijvoorbeeld een film over de gotiek in Frankrijk. Dat zet de mensen aan om Europa te verkennen. Zo zijn er veel voorbeelden op te sommen uit de zomermaanden van vorig jaar.
Op het gebied van de podiumkunsten zou men iets kunnen doen voor het Cultuurjaar Brugge. Het zou interessant zijn om te bekijken hoe dit Cultuurjaar, dat toch een Europese uitstraling heeft, op televisie wordt weergegeven. U weet dat de invloed van de televisie enorm is, zeker op het bezoeken van tentoonstellingen. Een televisieprogramma daarover geeft een echte impuls aan het aantal bezoekers, zeker in het weekend. Mijnheer de minister, hebt u de nodige instrumenten in handen om ervoor te zorgen dat cultuur op toeristisch gebied in de zomermaanden aan haar trekken komt? Zo niet, dan moet daar iets aan worden gedaan. Voor zover we in Brugge hebben gehoord zal dat prima verlopen.
De voorzitter : De heer Vandenbossche heeft het woord.
De heer Dany Vandenbossche : Mijnheer de voorzitter, als men de kijkcijfers -die toch zo belangrijk zijn -bekijkt, dan merkt men dat die in de zomermaanden sterk teruglopen. Dat is bijna een vicieuze cirkel. Men gaat dan immers de programmering ook aanpassen. Dat geldt heus niet alleen voor culturele programma's. In de aanloop naar de beheersovereenkomst en tijdens de commissievergaderingen met betrekking tot deze overeenkomst hebben we ons meerdere uren gebogen over dit probleem. Ik ben er zelf van overtuigd dat meer cultuur op televisie niet noodzakelijk betekent dat men voorstellingen uitzendt. Het belangrijkste dat de openbare omroep terzake moet doen is de cultuurcommunicatie verzorgen ; dus ervoor zorgen dat men weet wat er op dat ogenblik gaande is in de culturele sector.
Nu moet ik eraan toevoegen dat wat de podiumkunsten betreft de normale programmatie in de zomermaanden sowieso stilvalt. Er bestaat immers een CAO die bepaalt dat de mensen in de culturele sector in de podiumkunsten gedurende de zomermaanden hun verlof moeten opnemen. Heel wat instellingen stoppen dan dus met hun normale programmatie. Als er programmatie is in de betrokken instellingen, dan gaat het meestal over receptieve dingen. Men verwijst hier naar festivals. Ik neem een festival dat ik goed ken als voorbeeld, namelijk de Gentse Feesten. In alle culturele instellingen vinden er dan voorstellingen plaats, maar dat zijn meestal voorstellingen die niet door de betrokken culturele instellingen zelf, maar receptief worden gedaan. Tijdens de zomermaanden is er in de cultuursector een echt personeelsprobleem, zeker in de podiumkunsten.
Wat tentoonstellingen betreft, weet iedereen dat deze in de zomer heel slecht lopen. Dat bewijzen de cijfers van de musea : in de zomer is er sprake van een absoluut dieptepunt. Ik begrijp dus enigszins dat men de VRT-programmatie wil aanpassen tijdens de zomermaanden, om de redenen die ik daarnet aanhaalde. Ik blijf natuurlijk achter de vraag staan dat de informatie zou worden verstrekt. Het programma Link werd hier genoemd. Link heeft inderdaad heel veel te maken met de programmatie in de podiumkunsten en de musea. De informatie die ze daarover kunnen verstrekken, valt dus voor een groot deel weg. Ook het bioscoopbezoek daalt indrukwekkend tijdens de zomermaanden. Ik begrijp dus dat men de programmatie aanpast. Het is een vicieuze cirkel, daar men ervan uit gaat dat er weinig kijkers zijn. Ik kijk te weinig televisie om te weten wat er in de plaats van deze programma's komt.
Tijdens de zomermaanden worden op Canvas vaak heel bijzondere programma's uitgezonden, die men anders niet uitzendt tijdens het normale seizoen en die soms heel cultureel gekleurd zijn. Ik wil dit dus relativeren. Maar ik ben het er wel mee eens dat men de opdracht van cultuurcommunicatie ook tijdens de zomermaanden moet vervullen. Ik begrijp echter ook dat men de programmatie aanpast.
De voorzitter : Mijnheer Van Dijck, eigenlijk komt uw vraag een paar maanden te vroeg. Deze discussie moet worden gevoerd bij de bespreking van het jaarverslag. Maar ik vind dat we in deze commissie dit soort dingen moeten bespreken. Dan heb ik het nog niet over het feit dat de VRT definitie over cultuurprogramma's kan verschillen van de onze. Dat stellen we regelmatig vast. Daar zullen we ooit duidelijkheid over moeten krijgen. En dan is er nog de autonomie die u zelf aankaartte. Het is belangrijk dat we deze discussie vandaag voeren, al was het maar als voorafname op de discussie in september of oktober. Ik neem ook aan dat men aan de Reyerslaan leest wat wij zeggen over hen.
Minister Van Mechelen heeft het woord.
Minister Dirk Van Mechelen : Mijnheer de voorzitter, collega's, ik verwijs in dit verband naar een artikel van de heer Kristof Demasure, dat vandaag in een kwaliteitskrant verscheen. Het zou het antwoord op de vraag kunnen zijn. Het kan voor de commissieleden worden gekopieerd.
Ik zal even het decretaal kader schetsen, vervolgens de beheersovereenkomst, de performantiemaatstaven en ten slotte het antwoord van de VRT zelf. Degenen onder u die maandag het debat hebben gevolgd over het comptabiliteitsdecreet betreffende beheersovereenkomsten, zullen zich de leuke aspecten ervan wellicht herinneren.
Het decretaal kader is duidelijk. Als er een onderscheid is tussen een openbare en een commerciële omroep, situeert dit zich bij het decretaal belang dat dit parlement aan informatie en cultuur op de openbare omroep hecht. Dit staat ook zo in het decreet. Het debat over het mission-statement van de VRT heeft een doorwrochte tekst opgeleverd. Ik citeer : 'Prioritair moet de VRT zelf op de kijker en luisteraar gerichte informatie- en cultuurprogramma's brengen. In het bijzonder moeten de cultuurprogramma's bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de identiteit en de diversiteit van de Vlaamse cultuur en moet de VRT een leidinggevende rol vervullen op gebied van informatie en cultuur.'
Niemand stelt deze rol in vraag. De vraag is of de openbare omroep deze rol vervult en op een adequate manier tegemoet komt aan de opdracht die deze commissie en dit parlement aan de VRT hebben gegeven. Artikel 7 zegt duidelijk : 'De VRT stelt autonoom zijn programmatieaanbod en zendschema vast.' Dit wordt beschouwd als een operationele verantwoordelijkheid van de directie. Wij kunnen de directie hierover jaarlijks interpelleren.
Bij het totstandkomen van de nieuwe beheersovereenkomst, hebben wij uitvoerig over deze materie gesproken. De commissieleden hebben zich intens gebogen over de manier waarop de culturele component nadrukkelijker in de beheersovereenkomst kon worden omschreven. Dit is ook gelukt. Wij hebben aan de VRT de vraag gesteld, na jaren van debat, om zich meer toe te leggen op het kwaliteitsaspect van de informatie en het cultuuraanbod.
Het einde van het jaar is een goed moment om punten toe te kennen. In de beheersovereenkomst staat dat televisie een gevarieerd gamma van cultuuruitingen aan bod laat komen. Televisie zal daarmee gemiddeld 15 percent van de bevolking bereiken.
Het debat in september zal boeiend worden. De vraag wordt ook gesteld wat er met het sportaanbod gebeurt. Anderen hebben aangekondigd dat zij de problematiek van de allochtonen zullen aankaarten, om de Vlaamse muziek niet te vergeten. Het zou misschien goed zijn om dit debat in plenaire vergadering te organiseren ; alvast een garantie voor een grote opkomst.
In het rapport, dat in het parlement is ingediend, wordt bij het beoordelen van de performantiemaatstaf voor cultuur 15 percent vooropgesteld. Ik zal de cijfers van de voorbije jaren citeren. In 1997 bedroeg het aanbod 16,8 percent ; in 1998 22,7 percent ; in 1999 21,7 percent ; in 2000 18,8 percent. De lichte daling was het gevolg van een groter sportaanbod, namelijk de verdubbeling van het aantal speeldagen in de Championsleague tijdens het Europees Voetbalkampioenschap. Dit werd in 2001 opgevangen door een aantal nieuwe programma's en initiatieven. Zo komen wij vorig jaar op 21,3 percent uit of 1 170 000 Vlaamse kijkers vanaf 4 jaar oud of een stijging van 2,5 percent ten opzichte van 2000. Het percentage blijft nog iets lager dan in 1998 of 1999.
Bij de tellingen heeft de VRT culturele items, die in meer toegankelijke programmaformules werden aangeboden, niet meegerekend. Ik denk aan bijvoorbeeld Man Bijt Hond of De Laatste Show. Juist met deze programma's slaagt men erin een breder publiek te bereiken. We moeten het verhaal rond de Mattheuspassion van de vorige directeur-generaal van de openbare omroep hier niet meer herhalen. Het komt erop neer dat, zoals de heer Wim Vanseveren vandaag zegt, men systematisch culturele items tracht naar voren te brengen in programma's als De Rode Loper of Man Bijt Hond. Als daarin een aankondiging zit verweven van een interessante tentoonstelling in Brugge zal dit meer succes hebben dan er een apart programma rond te maken. Niemand wil bijvoorbeeld van een afzonderlijk boekenprogramma weten.
De cijfers evolueren zeer gunstig. De tussentijdse score van de performantiemaatstaf voor cultuur van januari tot juni zit op dit ogenblik op 21,2 percent. Dit jaar zal de doelstelling dus eveneens worden bereikt.
Tot slot lees ik het antwoord van de VRT voor. 'Televisie haalt zijn culturele performantiemaatstaf door deze in te vullen met een zeer diverse waaier aan programma's op al onze zenders. Canvas moet dus niet alleen deze opdracht waarmaken. Daarnaast hebben wij op Canvas een nieuwe culturele talkshow opgezet, namelijk Trommels en Trompetten, die in het nieuwe seizoen opnieuw op antenne komt in een opgewaardeerde versie. Deze zomer hebben wij bewust voor een relevante culturele talkshow gekozen met Confidenties in Toscane, een diepgaand programma dat tegemoetkomt aan de aspiraties van kijkers die meer bespiegeling wensen.
'Intussen wordt aan een nieuwe formule voor Link gewerkt. Dit moet de kijker toelaten meer variatie en diepte-info aan te bieden op cultureel vlak. Het team tracht voor het najaar hiermee klaar te zijn.' Ook daar ligt de lat hoger. Documentaires van eigen maak en de top van de beste aankoopprogramma's ter wereld qua cultuur en educatie worden aangeboden, met mogelijk de toevoeging van een extra frequentie voor volgend jaar, naast de reeds negen bestaande. Ook Plankenkoorts, een programma voor podiumkunsten, wordt dit najaar voortgezet.
Tijdens de zomer is het de bedoeling dat het journaal, het nieuws en Terzake oog hebben voor culturele activiteiten. Wij zullen nagaan of dit ook gebeurt. Een culturele activiteit in het nieuws aankondigen staat inderdaad gelijk met een onbetaalbare spot. De sector heeft deze promotie ook nodig. De conclusie van de VRT luidt dan ook : 'We menen in alle oprechtheid dat wij de Vlaamse kijker ook deze zomer op een correcte en integere manier in zijn culturele behoeften zullen tegemoetkomen. Wij zullen dit met evenveel engagement blijven doen en met inzet van ons maximale kunnen en creatieve mogelijkheden, niet alleen via Canvas maar via al onze zenders. De culturele performantiemaatstaf doet het verre van slecht op dit ogenblik. Dat er sommige programmaschema's in de zomer tijdelijk wijzigen om toe te laten in het nieuwe tv-seizoen met vernieuwende, innovatieve zaken te komen, behoort wel over de hele wereld tot de normale praktijk van het televisiemaken en programmeren.'
Samengevat, er wordt ons veel beloofd en ik neem aan dat wij in oktober de gedelegeerd-bestuurder en de directeur van televisie en radio rendez-vous geven om dit zeer interessante onderwerp te bespreken. In het e-VRT-project zit een speciaal item rond digitale cultuurtelevisie. Het is ook de bedoeling om dat soort informatie daar te brengen, bij wijze van spreken achter het scherm. Ik denk aan programma's zoals Link, waarbij men voor aankondigingen van tentoonstellingen op het scherm kan doorklikken naar bijvoorbeeld de regelingen voor openbaar vervoer, de kostprijs of stadsplannen. e-VRT zal nieuwe mogelijkheden creëren en extra items voor de Vlaamse kijker en luisteraar op de buis brengen.
De heer Kris Van Dijck : Ik dank de minister voor zijn antwoord. Het debat is evenwel niet afgerond. Het wordt blijkbaar voortgezet in september of oktober. Het rooskleurige antwoord van de VRT staat in schril contrast met mijn bevindingen. De voorzitter heeft het trouwens aangehaald. Wat is een cultureel programma? Ik heb voorbeelden horen aanhalen, die misschien wel waardevolle programma's zijn, maar die ik niet onder de noemer cultuur met een grote C zou brengen. Het is nodig hierover te debatteren. Wij volgen dit op de voet en het feit dat de VRT dit weet, is belangrijk. De cijfers tonen aan dat men rekening houdt met wat hier wordt gezegd.
Minister Dirk Van Mechelen : We moeten toch opletten. Het is nog niet zo lang geleden dat een minister voor de Media en Cultuur de opdracht gaf om een bepaald programma na het tvjournaal uit te zenden. Ik denk hier aan Ziggurat. Dit had voor de VRT dramatische gevolgen. Dit standpunt wordt vandaag door de heer Vanseveren duidelijk verwoord. Cultuur op een sluipende manier in het journaal of Terzake insluizen, is een veel efficiëntere methode dan afzonderlijk cultuurprogramma's, hoewel beide moeten bestaan.
De voorzitter : Het incident is gesloten.