Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 18/06/2002
Vraag om uitleg van de heer Koen Helsen tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de zondagsvaart
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Helsen tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de zondagsvaart.
De heer Helsen heeft het woord.
De heer Koen Helsen : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, geachte leden, in uitvoering van een Europese richtlijn zou de zondagsvaart op proef worden ingevoerd door de Dienst voor de Scheepvaart, vanaf 1 oktober, op het Albertkanaal en de Kempische kanalen. Na vijftien maanden zou dit dan in een definitieve vorm worden gegoten, dus vanaf 1 januari 2003.
Eigenlijk komt het erop neer om 's zondags de sluizen te bemannen. We zijn het volledig eens met dit plan, dat de bedoeling heeft de binnenvaart nieuwe kansen te geven in haar ontwikkeling, als alternatief voor het vrachtvervoer over de weg. Mijn vragen gaan veeleer over de wijze waarop dit zal worden ingevoerd. Nu kan men een speciale aanvraag doen voor het varen op zondag. Na samenspraak met de sluisbediening en de watersportclubs zijn er dan weinig of geen problemen, zo vertelt men me. Met het invoeren van die zondagsvaart zouden echter een aantal duizenden watersportbeoefenaars in de problemen komen en sterk worden gehinderd. Dan denk ik meer specifiek aan roeiwedstrijden en de clubs die deze organiseren. Zo hinderen de boeien die worden aangebracht voor de wedstrijden de grote schepen. Ook veroorzaakt een groot schip op het Albertkanaal door de rechte kaaien een golfslag gedurende anderhalf uur.
De watersportsector heeft daarom het voorstel gedaan om die zondagsvaart gedeeltelijk in te voeren. Vanuit die hoek vraagt men of het niet mogelijk is te voorzien in de bediening van de sluis van zaterdag 22 uur tot zondag 6 uur, en vervolgens opnieuw van zondagavond 22 uur tot maandagochtend. De diensten voor de scheepvaart zouden daar positief tegenover staan. Dit zou erop neerkomen dat de scheepvaart op zondag stil ligt tussen ongeveer 8 uur en 20 uur 's avonds. Zo worden op zondag ook twee volledige ploegdiensten bewaard voor de sluisbediening. Ik heb me ook laten vertellen dat de rederijen in de haven van Antwerpen niet meteen vragende partij zijn voor een permanente zondagsvaart.
Wat is nu het exacte tijdschema voor de invoering van die zondagsvaart? Is daar een tussentijdse evaluatie mogelijk? Zijn er gesprekken geweest tussen de Dienst voor de Scheepvaart en de watersportverenigingen over de modaliteiten van invoering? Hoe staat u tegenover het voorstel om de zondagsvaart gedeeltelijk in te voeren? Is dat verenigbaar met de Europese richtlijn? Zo niet, zijn er alternatieven om beide te verzoenen? Is er overleg gepland tussen het regionale, federale en Europese niveau?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, dames en heren, de Dienst voor de Scheepvaart heeft uitvoerig overlegd met de vertegenwoordigers van de schippers over de eventuele invoering van de zondagvaart voor de beroepsvaart. Uit dit overleg resulteerde het unanieme advies om gedurende een maand een proefperiode met de zondagsvaart te houden. Deze proefperiode zal dit jaar plaatsvinden in de maand oktober, en dit zowel op het Albertkanaal als op de Kempense kanalen. Deze proefperiode moet de dienst toelaten de impact en de gevolgen van de zondagvaart te kunnen vaststellen, en dit zowel voor de schippers, de verladers, voor het personeel van de Dienst voor de Scheepvaart en uiteraard ook voor de pleziervaart.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van de Dienst voor de Scheepvaart om de eventuele invoering van de zondagsvaart voor alle betrokkenen zo goed mogelijk te laten verlopen. In principe zou de zondagsvaart kunnen worden ingevoerd vanaf 2003 op de Europese hoofdvaarwegen. Het Albertkanaal behoort daartoe. Uit de proefperiode zullen de nodige besluiten worden getrokken over de modaliteiten en het tijdstip van de eventuele invoering van de zondagsvaart. Tot op heden is er geen overleg geweest met de watersportverenigingen omdat eerst de resultaten van de proef worden afgewacht. De Dienst voor de Scheepvaart is zeker bereid om overleg te plegen. Uit de resultaten van de proefperiode zal worden afgeleid of de zondagsvaart wordt ingevoerd en op welke wijze. Een vorm van gedeeltelijke zondagsvaart is inderdaad een van de mogelijke opties.
De Dienst voor de Scheepvaart heeft er steeds een erezaak van gemaakt om de watersportverenigingen de nodige ruimte te geven voor het beoefenen van hun sport. De dienst geeft aan de verschillende verenigingen de grootst mogelijke medewerking voor het beoefenen van hun sport en voor het inrichten van wedstrijden en manifestaties. Na de invoering van de eventuele zondagsvaart zal de Dienst voor de Scheepvaart met dezelfde positieve ingesteldheid de vragen van de watersportverenigingen behandelen en zullen de nodige toelatingen worden verleend, uiteraard rekening houdend met de vereisten van de scheepvaart.
De voorzitter : De heer Helsen heeft het woord.
De heer Koen Helsen : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik ben blij dat de proefperiode wordt beperkt tot een maand en dat er overleg zal zijn met de watersportverenigingen. Op die manier kan een goede oplossing uit de bus komen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.