Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 28/05/2002
Vraag om uitleg van de heer Jan Verfaillie tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het afsluiten van de gewestweg Veurne-Pervijze
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Verfaillie tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het afsluiten van de gewestweg Veurne-Pervijze.
De heer Verfaillie heeft het woord.
De heer Jan Verfaillie : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, de gewestweg tussen Veurne en Pervijze is afgesloten. Er moeten op die weg namelijk twee bruggen worden heraangelegd. Oorspronkelijk was gepland dat de weg weer vrij zou zijn voor het bouwverlof. De officiële wegomlegging gebeurt via de autosnelweg A18. In de praktijk stellen de politiediensten echter vast dat de meeste vrachtwagens en auto's via Avekapelle rijden met alle gevolgen van dien voor de leefbaarheid van dat dorp.
Vandaag blijken er onoverkomelijke problemen te zijn met het grondwater. Met als gevolg dat de weg nog vele maanden afgesloten moet blijven. Dat veroorzaakt heel wat verkeersproblemen. Op zonnige dagen wordt het dorp nu al geconfronteerd met files. Blijkbaar zou de administratie Wegen en Verkeer het idee hebben opgevat om een noodbrug aan te leggen zodat het verkeer de gewestweg Veurne-Pervijze kan nemen en de dorpskern via de gemeenteweg van Avekapelle kan vermijden.
Mijnheer de minister, hoe staat u ten opzichte van de vooropgestelde oplossing van AWV? Wat zult u ondernemen?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer de voorzitter, collega's, de wegomlegging via de N330, de A18 en de N355 die opgenomen is in het bestek van de werken, is opgemaakt in overleg met de Federale Politie van Veurne. De toegang tot Avekapelle is enkel voor plaatselijk verkeer, zowel voor personen- als voor vrachtwagens. Alle signalisatie hiervoor is aanwezig en correct geplaatst. Er werd met de politie afgesproken om de nodige controles uit te voeren.
Door de onvoorziene slechte toestand van de waterhuishouding in de ondergrond is het onmogelijk om de werken binnen de geplande termijn uit te voeren en kan de N35 onmogelijk voor het bouwverlof worden opengesteld. Deze situatie is echter niet van die aard om een speciale noodbrug aan te leggen, gelet op de hoge kostprijs voor een dergelijke tijdelijke noodbrug en de voorafgaande aanbestedingsprocedure. Er werd daarom besloten om deze omleiding te behouden, mits een kleine aanpassing voor het verkeer richting Veurne. Dit wordt niet via de A18 omgeleid, maar via de N39 en dit ter ontlasting van de reeds druk bereden A18 gedurende de maanden juli en augustus.
De voorzitter : De heer Verfaillie heeft het woord.
De heer Jan Verfaillie : Mijnheer de minister, AWV had duidelijk laten verstaan dat ze u zou voorstellen om een noodbrug te bouwen. Ik begrijp dat dit een dure zaak is. U zegt dat er meer intensief zal worden gecontroleerd. Ik ben voorzitter van het politiecollege, maar ben daar niet van op de hoogte. Door de politiehervorming gaan we trouwens gebukt onder een gebrekkige capaciteit. Daarenboven is er de grenscriminaliteit. De politie heeft dus al de handen vol. Alle verkeer passeert door Avekapelle. Niemand volgt de officiële wegomlegging.
Minister Steve Stevaert : Op het moment dat de noodbrug zou zijn geïnstalleerd, zouden de werken al afgerond zijn. Dat is absoluut geen oplossing.
De heer Jan Verfaillie : De ambtenaar van AWV die dit aan mijn politiediensten heeft verteld, zal wat voortvarend zijn geweest.
De voorzitter : Het incident is gesloten.