Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 27/06/2002
Vraag om uitleg van de heer Jan Loones tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de toegankelijkheid van jaagpaden
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Loones tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de toegankelijkheid van jaagpaden.
De heer Loones heeft het woord.
De heer Jan Loones : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, na mijn vraag over Vlaamse steun aan Timor Lorosae in de commissie voor Buitenlandse Aangelegenheden, breng ik in deze commissie een vraag over een aangelegenheid die meer met het thuisfront te maken heeft, namelijk over de toegankelijkheid van de jaagpaden.
Aan de hand van een jaagpad in de Westhoek wens ik hier vandaag de hele problematiek van de jaagpaden aan te kaarten. Ik wil daarbij vooral wijzen op de blijkbare tegenstelling tussen de opdrachten van de overheid. Ze moet namelijk de jaagpaden onderhouden voor het doel waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren, met name de bediening van de waterwegen, en tegelijk voor een huidige functie ervan, namelijk recreatie. Ik vraag me af of die functie onder Openbare Werken, dan wel Toerisme valt, of zelfs binnen het lokaal beleid gesitueerd moet worden.
De spanning die deze tegenstelling veroorzaakt, leidt tot onmogelijke toestanden. Dit kan ik het best illustreren aan de hand van deze foto die mij geshockeerd heeft en die boekdelen spreekt. (Een onthaalmedewerker toont de bewuste foto aan de minister). Op die foto ziet u hoe midden op het jaagpad -een prachtig voet- en wandelpad -een bord werd geplaatst dat verder verkeer verbiedt. Zelfs voetgangers mogen niet verder.
Jaagpaden, gelegen langs prachtige stukjes natuur, zijn voorbestemd voor enthousiast medegebruik door natuurliefhebbers en -recreanten, waaronder fietsers, wandelaars en sportvissers. Het jaagpad langs de IJzer, vanaf Stavele tot Roesbrugge, werd echter onlangs voor het publiek afgesloten. Dit unieke wandelpad -door de overheid jarenlang degelijk onderhouden en enkele jaren terug nog hersteld -werd nochtans veel gebruikt door zowel de plaatselijke bevolking als de toeristen. Diverse al dan niet lokale verenigingen organiseerden er in het verleden geregeld geleide wandelingen. Door de ontoegankelijkheid van dit jaagpad blijven heel wat natuurliefhebbers verstoken van een prachtig, waardevol stuk natuur in de Westhoek. Ook voor hengelaars is dit een spijtige zaak, aangezien de zone aan de Stavelebrug, die door de VLM voorbestemd was voor hengelsport, niet meer toegankelijk is.
Zowel vanuit de provinciale overheid als vanuit de privé-sector is er nochtans grote interesse voor dit waardevolle stuk natuur langs de IJzer, getuige respectievelijk het geplande wandeltraject tussen Stavele en Beveren-aan-den-IJzer en de opname van het hele jaagpad in de grote routepaden.
Blijkens geruchten zouden niet zozeer veiligheidsoverwegingen aan de grondslag liggen van het afsluiten van het bewuste jaagpad, doch budgettaire redenen vanwege de administratie Waterwegen en Zeewezen, bevoegd voor het onderhoud van het jaagpad.
Mijnheer de minister, kunt u mij meedelen of het uw intentie is het jaagpad langs de IJzer tussen Stavele en Roesbrugge nog te heropenen? Indien ja, voor wanneer is deze heropening gepland? Indien niet, wat zijn dan daarvan de redenen? Kloppen de geruchten als zouden budgettaire redenen van de AWZ aan de grondslag liggen van de afsluiting ervan?
De voorzitter : De heer Verfaillie heeft het woord.
De heer Jan Verfaillie : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, om de commissie niet te overbelasten heb ik dezelfde vraag rechtstreeks aan de AWZ gesteld. De AWZ heeft mij geantwoord dat op heel korte termijn voorlopige herstellingswerken uitgevoerd zouden worden. In het antwoord is sprake van juli 2002, vlak na het hooiseizoen. Het is immers via de hooiweiden dat de arbeiders het jaagpad moeten betreden voor de werken. De intense investeringen om het jaagpad in zijn oorspronkelijke staat te herstellen zouden voor 2003 op het programma staan.
Naar ik zopas verneem, is het antwoord van de AWZ hetzelfde als dat van de minister. Bovendien wil ik erop wijzen dat enkele CD&V'ers uit Alveringem mij met betrekking tot deze problematiek gecontacteerd hebben en dat het antwoord reeds in de krant gepubliceerd werd.
De voorzitter : Sta me toe een en ander te verduidelijken. Ik vond de vraag van de heer Verfaillie inderdaad te beperkt om deze in de commissie op de agenda te plaatsen. Ik zeg dit vooral om aan de heer Huybrechts duidelijk te maken dat ik ook voor partijgenoten aldus optreed. De heer Verfaillie is dan zo verstandig geweest om de informatie via andere kanalen te zoeken.
De heer Jan Verfaillie : Ik had plotseling het intellectuele vermoeden dat mijn vraag verworpen zou worden. Om die reden heb ik me rechtstreeks tot de administratie gericht.
De voorzitter : Ik heb met die verwerping consequent willen handelen.
De heer Jan Loones : Ik besef wel dat dit een plaatselijke aangelegenheid betreft en ik weet ook wel wie binnen de administratie voor deze aangelegenheid bevoegd is. Ik heb deze vraag principieel in deze commissie aan de minister voorgelegd omdat ze over wegverkeerstekens handelt. Ik had net zo goed een brief kunnen schrijven aan de minister. Ik vond het echter noodzakelijk en nuttig dit publiek te laten behandelen.
Trouwens, als ik vaststel dat iemand van een andere partij bij mijn vraag aansluit, weliswaar om te zeggen dat hij een andere weg bewandeld heeft, dan denk ik dat aan alle voorwaarden voor het houden van een vraag om uitleg is voldaan.
De voorzitter : U hebt uw vraag mogen stellen omdat u deze in een algemeen kader hebt geplaatst. U hebt dus de techniek toegepast die ik altijd suggereer.
De heer Jan Loones : Mijn vraag ging inderdaad niet om dit ene jaagpad, maar om alle jaagpaden.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert Het jaagpad op de linkeroever van de IJzer tussen Stavele en Roesbrugge heeft een zeer beperkte breedte en is in principe een wandelpad dat enkel toegankelijk is voor voetgangers. De beherende afdeling, de afdeling Waterwegen Kust van de AWZ, heeft nu vastgesteld dat op verschillende plaatsen in de oever ernstige afbrokkeling ontstaan is waardoor het wandelpad uit veiligheidsoverwegingen moest worden afgesloten voor alle verkeer, dus ook voor voetgangers.
De afdeling Waterwegen Kust zal met onderhoudskredieten van het district IJzerbekken het jaagpad voorlopig herstellen zodat het terug kan worden opengesteld voor voetgangers gedurende het zomerseizoen 2002. Deze herstellingswerken kunnen echter ten vroegste eind juni, begin juli van dit jaar worden uitgevoerd. Het jaagpad is immers slechts toegankelijk via de aanpalende weilanden, waarvoor uiteraard toelating gevraagd moet worden aan de betrokken eigenaars. Om niet te veel schade toe te brengen aan deze weilanden, wordt gewacht tot na de hooitijd, in de hoop dat de weilanden op dat ogenblik ook voldoende droog zijn om de aanvoer van grondspecie zonder al te veel moeilijkheden mogelijk te maken. Na deze voorlopige herstellingswerken kan het wandelpad dan opnieuw worden opengesteld voor voetgangers, zoals dat in het verleden het geval was. De groenstroken aan beide zijden van het wandelpad vallen onder het beheer van de afdeling Natuur, die zorgt voor het ecologisch beheer.
Een definitieve herstelling van het jaagpad kan slechts gebeuren als tegelijk ook het herstel van de aanpalende oever van de IJzer tussen Stavele en Fintele wordt aangepakt. Met de verschillende instanties wordt hierover momenteel een voorstel uitgewerkt, dat nadien aan het betrokken bekkencomité kan worden voorgelegd. Na goedkeuring door het bekkencomité kan een aanbestedingsdossier worden voorbereid. Gelet op de totale lengte van het project -ongeveer 9 tot 10 kilometer -en het feit dat hiervoor onteigeningen noodzakelijk zullen zijn, zal het project over meerdere begrotingsjaren moeten worden gespreid. In de huidige stand van het dossier is het niet mogelijk om meer informatie te geven over de verdere uitvoering van dit project.
De voorzitter : Het incident is gesloten.