Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 22/05/2002
Vraag om uitleg van mevrouw Marleen Van den Eynde tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de goedkeuring van de gemeentelijke mobiliteitsplannen
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Van den Eynde tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de goedkeuring van de gemeentelijke mobiliteitsplannen Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, de opmaak van de gemeentelijke mobiliteitsplannen geraakt stilaan in een stroomversnelling. Vele gemeenten en intercommunales hebben de opmaak reeds afgerond, en wachten enkel nog op de voorlegging van het plan aan de provinciale auditcommissie. Daar is echter een probleem mee.
De voorzitter van de provinciale auditcommissie van bijvoorbeeld de provincie Antwerpen kan de stroom van mobiliteitsplannen blijkbaar niet aan. Bijgevolg moeten vele gemeenten hun hoop laten varen om hun mobiliteitsplan nog snel goedgekeurd te krijgen. Momenteel zijn de vergaderingen zelfs volgeboekt tot en met augustus.
Mijnheer de minister, wat is de stand van zaken voor de Vlaamse gemeenten bij de opmaak van de gemeentelijke mobiliteitsplannen? Klopt het dat de provinciale auditcommissie overbelast is door de behandeling van de gemeentelijke mobiliteitsplannen? Hoe kunt u een oplossing bieden voor de vertraging bij de administratieve diensten?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer de voorzitter, collega's, op 1 januari 2002 waren er reeds 97 gemeentelijke mobiliteitsplannen door de provinciale auditcommissies conform verklaard en dus goedgekeurd. Er zijn in Vlaanderen 308 gemeenten, inclusief Herstappe en enkele andere grote voorsteden. We kunnen dus stellen dat ongeveer een derde van de gemeenten beschikt over een goedgekeurd mobiliteitsplan. Dat is veel. Er zijn zelfs heel wat gemeenten bij waar geen enkele gewestweg doorheen loopt, zodat de nood aan een mobiliteitsplan er minder urgent is.
De administratie deelde mee dat er naar verwacht in 2002 evenveel mobiliteitsplannen zullen worden behandeld. Dan zitten we eind dit jaar of begin volgend jaar aan ongeveer twee derde van de gemeenten.
De vijf provinciale auditcommissies vergaderen elk ongeveer tienmaal per jaar. Ze hebben dus gemiddeld per vergadering twee mobiliteitsplannen behandeld. Dat is geen zware werkbelasting. Bovendien weerhoudt niets de provinciale auditcommissies ervan extra vergaderingen te beleggen bij eventuele pieken, zoals er zich nu misschien een voordoet in Antwerpen. Ze kunnen dat regelen in overleg met de gemeenten, zodat die ook vertegenwoordigd kunnen zijn. Zo kunnen de vaste data worden gespreid en kunnen extra vergaderingen worden belegd om de pieken wat uit te vlakken.
De voorzitter : Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Ik dank de minister voor dit antwoord.
De voorzitter : Het incident is gesloten.