Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 12/03/2002
Vraag om uitleg van mevrouw Isabel Vertriest tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de Zeescheldearm te Gentbrugge
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Vertriest tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de Zeescheldearm te Gentbrugge.
Mevrouw Vertriest heeft het woord.
Mevrouw Isabel Vertriest : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, mijn vraag betreft een plaatselijk dossier, dat niet plaatselijk kan worden opgelost. Het gaat over de Zeescheldearm die door de bebouwde kom van Gentbrugge stroomt.
Deze getijdenarm is de afgelopen tien jaar helemaal vervuild en dichtgeslibd. De helft van de dag ziet het eruit als een zwarte plumpudding, de rest van de dag valt het nog mee. Dat is de situatie op dit moment. De omwonenden vinden dat niet zo leuk, vooral als de geuren bij warm weer welig uit de smurrie opstijgen. De stad Gent is op zoek naar oplossingen. De eerste vraag is welke functie die Zeescheldearm nog heeft. Vroeger vaarden daar plezierboten op, nu kan dat niet meer. Zal die arm worden uitgebaggerd, zodat het water opnieuw kan stromen en het slib alleen bij zeer laag tij zichtbaar wordt? Een andere suggestie is om die arm vol riet te planten. Riet kan wel organisch zuiveren, maar ik vermoed dat de arm vol zware metalen zit, want vroeger heeft een leerlooierij in die arm geloosd. Ik heb daarom weinig vertrouwen in die optie.
Mijnheer de minister, welke optie zal de AWZ kiezen? Is het ruimen van de oude arm noodzakelijk voor het waterbeheer? De getijdenarm is belangrijk als buffer voor overstromingen in het stroomopwaartse gebied. Die functie kan op dit moment echter niet helemaal worden waargemaakt omdat het volume water dat bij hoogtij en zware regenval kan worden opgeslokt, niet erg groot is.
Mijnheer de minister, wat zijn de mogelijke oplossingen om aan de verschillende functies te voldoen en de hinder voor de buurtbewoners te verminderen?
De heer Didier Ramoudt : Als er niet wordt gebaggerd, kan zich geen natuurlijke biotoop ontwikkelen in dat gebied.
Mevrouw Isabel Vertriest : De arm ligt naast een gebied waar veel eenden, ganzen en weidevogels huizen, maar hij is zo erg vervuild dat eerst een laag slib weg moet, voor zich een natuurlijke biotoop kan ontwikkelen.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, het aanslibbingprobleem is destijds ontstaan door het wegvallen van de scheepvaart. De sedimentatie is dermate geconsolideerd dat alleen een uitbaggering van meer dan 2 miljoen kubieke meter soelaas kan brengen. De specie werd al bemonsterd, maar is ingevolge de normen in de milieuwetgeving niet meteen herbruikbaar in bijvoorbeeld dijkwerken, zodat deze specie zal moeten worden geborgen in oude zandwinningsputten.
In het kader van het geactualiseerde Sigmaplan, waarvoor de studie momenteel in uitvoering is, onderzoekt de administratie Waterwegen en Zeewezen de volledige uitbaggering van het kwestieuze riviervak met inbegrip van de nodige maatregelen om heraanslibbing onder controle te houden. Verder zal de mogelijkheid worden onderzocht om de aanpalende terreinen in de rivier te integreren. Indien deze maatregelen kunnen worden uitgevoerd, zal op termijn het probleem van de geur- en zichthinder verdwijnen, zal het riviervak dynamischer kunnen worden ingeschakeld in de waterbeheersing en kan het functioneel gebruik voor de pleziervaart realistisch worden onderzocht.
Het riviervak Ringvaart-Brugge maakt deel uit van de Bovenzeeschelde. Het is onderhevig aan de getijdenwerking en heeft een belangrijke kombergingsfunctie. Baggeren is dan ook de meest aangewezen vorm in het kader van waterbeheer. Buiten het kombergend vermogen, dat belangrijk is bij bovendebieten en zware stormtijden en combinaties van beide, heeft dit riviervak thans nog twee bijkomende functies. Ten eerste is er de afvoer van waswaters uit de Gentse regio bij hoge bovendebieten op de Leie en de Schelde. Ten tweede is er de afvoer van diverse lokale lozingspunten.
Er wordt niet overwogen om riet aan te planten in dit vak, omdat het volledig uitbaggeren ervan wordt verkozen. Ik denk ook niet dat het aanplanten van riet, dat op het eerste gezicht vrij charmant lijkt, erg realistisch is in het licht van de vervuiling aldaar. Riet heeft een zuiverend vermogen wat water betreft, maar niet wat slib betreft. Ook is het maar de vraag of het riet er zou kunnen groeien. We moeten dus resoluut kiezen voor de beste, maar ook de moeilijkste oplossing, namelijk het uitbaggeren en het verwijderen van die specie en dit inpassen in een geactualiseerd Sigmaplan. Dat lijkt me de beste aanpak van dit dossier.
Ik vind het bijzonder charmant dat ik word uitgenodigd om ter plaatse te komen, maar ik ga liever niet naar stinkende plaatsen, dus ik zal nog een tijdje wachten. (Gelach)
De voorzitter : Mevrouw Vertriest heeft het woord.
Mevrouw Isabel Vertriest : Bij de mensen leeft de vraag op welke termijn dit probleem zal worden opgelost. Het bestaat al jaren en wordt elk jaar erger. Hebt u er een zicht op wanneer er zal worden gebaggerd?
Minister Steve Stevaert : U mag me uitnodigen als het water daar zuiver is.
Mevrouw Isabel Vertriest : Ja, maar wanneer zult u dat zuiver maken?
Minister Steve Stevaert : Daar kan ik nu nog niet op antwoorden. Ons grootste probleem is een geschikte locatie te vinden voor dat slib. We hebben vooruitgang geboekt op het vlak van bergingslocaties van slib, maar we moeten in dit geval nog een locatie vinden.
De voorzitter : Het incident is gesloten.