Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 05/03/2002
Vraag om uitleg van de heer Jan Verfaillie tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de verbindingswegen Ieper-Veurne en Ieper-Diksmuide
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Verfaillie tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de verbindingswegen Ieper-Veurne en Ieper-Diksmuide.
De heer Verfaillie heeft het woord.
De heer Jan Verfaillie : Mevrouw de voorzitter, ik wil me eerst verontschuldigen tegenover de minister voor mijn opmerking van daarnet. Ik ben nog niet zo lang lid van het Vlaams Parlement en ben nog niet goed op de hoogte van de geplogenheden van dit huis. Blijkbaar schort er iets aan de administratie van het Vlaams Parlement en worden de antwoorden van de minister niet snel genoeg doorgestuurd.
De voorzitter : Mijnheer Verfaillie, de commissiesecretaris zal uitzoeken wie gelijk heeft, u of de minister.
De heer Jan Verfaillie : Mijnheer de minister, dames en heren, eind vorig jaar hebben twee politieke partijen, de sp.a en de VLD, een consensus bereikt over het doortrekken van de A19 en de aanpassing van de N8 Ieper-Veurne. Het voorstel zou erin bestaan om de A19 in een eerste fase door te trekken tot in Steenstraete om dan via een bypass de verbinding te maken met de N8 nabij Vleteren. Vervolgens voorziet het voorstel in een modernisering van de bestaande N8 met parallelle wegen voor lokaal verkeer.
Via de pers werd aangekondigd dat de werken ten laatste in 2004 zouden starten. Op de meerjarenplanning werd in het reserveprogramma een bedrag ingeschreven ten belope van ongeveer 12 miljoen euro voor de nieuwe verbindingsweg. Die komt er na 2004.
Op 6 februari 2002 vond in Ieper echter een debatavond plaats tussen de voor- en tegenstanders van de plannen. De regeringspartijen verklaarden op de vergadering dat de realisatie van de doortrekking tot Steenstraete en de bypass zeker niet zullen worden uitgevoerd vóór 2007-2008. Er moeten blijkbaar nog heel wat procedures worden doorlopen vooraleer de werken kunnen worden aangevat.
Niemand zal ontkennen dat de bestaande weg tussen Ieper en Veurne, de N8, een gevaarlijke weg is waarop geregeld zware ongevallen gebeuren met dodelijk afloop. Complementair aan de N8, is de N369 van Ieper naar Diksmuide. Ook deze weg moet dringend worden aangepast, onder meer via maatregelen ter hoogte van De Kippe in Houthulst en door de realisatie van de ring rond Diksmuide.
Het recent gevoerde debat in het Vlaams Parlement over de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid, leerde me dat de overheid vooral moet zorgen voor repressieve maatregelen, onder meer met flitspalen, maar ook dat het een taak is van de overheid om preventieve maatregelen te nemen, onder meer door het wegwerken van gevaarlijke punten.
Omdat de verbinding tussen Ieper en Veurne en de weg tussen Ieper en Diksmuide niet aan de voorgaande voorwaarden kunnen voldoen vóór 2007- 2008, moeten de gebudgetteerde middelen in de eerste plaats worden gebruikt om de bestaande wegen te optimaliseren. Kruispunten kunnen worden uitgerust met rotondes en er kunnen fietspaden worden aangelegd.
Mijnheer de minister, hoe staat u tegenover het voorstel om de bestaande wegen N8 en N369 te moderniseren vanaf 2003 alvorens nieuwe wegen aan te leggen? Ik vraag u dit in het licht van de timing en omdat dit aansluit bij het verkeersveiligheidsdebat in het Vlaams Parlement.
De voorzitter : De heer Loones heeft het woord.
De heer Jan Loones : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, dit is de zoveelste episode in het verhaal over de A19. Het klopt dat werd afgestapt van de meest verregaande eisen van de VLD. De totale doortrekking van de autosnelweg wordt niet langer gevraagd. Dit feit is van politiek belang.
Over het alternatief is bijlange nog geen consensus bereikt. Het klopt dat nog heel wat procedures moeten worden doorlopen en dat wellicht nog heel wat politieke problemen moeten worden overwonnen. Binnen de Vlaamse meerderheid is er nog geen akkoord. Ik sluit me daarom aan bij de vraag van de heer Verfaillie om prioritaire aandacht te schenken aan alternatieven, die trouwens al lang bestaan en al werden bestudeerd door de administratie.
Er zou al heel veel worden opgelost als ten minste de brug van Sint-Jan nuttig zou worden gebruikt. Op het eindpunt van de autosnelweg ligt een brug over de Noorderring. Als die zou worden verbonden met de baan naar Diksmuide, de N369, zou er een betere opsplitsing van het verkeer ontstaan. Dat zou een ontlasting van de N8 naar Veurne tot gevolg hebben. Vanaf mijn woonplaats ligt Ieper, of het beginpunt van de autosnelweg, op 43 kilometer afstand als ik over Diksmuide rijd. Via Veurne ligt hetzelfde punt op 40 kilometer. Daar is dus een opsplitsing van het verkeer mogelijk. Dat gebeurt echter niet vanwege het knooppunt Diksmuide. De ring rond Diksmuide, waarover al zo lang wordt gesproken, zou heel de situatie verlichten. Als we dit als uitgangspositie nemen, kunnen we dat niet oplossen met de bypass.
De voorzitter : De heer Malcorps heeft het woord.
De heer Johan Malcorps : De eerste vraag is waar de verkeersveiligheid moet worden aangepakt en waarover consensus bestaat in de streek. Gelukkig is er een consensus over het feit dat het oorspronkelijk project van de A19 niet de oplossing was. Eigenlijk moeten we eerst de problemen van de N8 aanpakken, en ons dan afvragen of een bypass nodig is.
De voorzitter : De heer Maes heeft het woord.
De heer Jacky Maes : Het gaat niet over een consensus tussen twee partijen, het is veel meer dan dat. De N-VA heeft zich akkoord verklaard met de niet-verlenging van de A19. Agalev gaat daar voor 60 percent mee akkoord. Er zal een werkgroep worden opgericht voor de moeilijkheden met Pilkem Ridge. Ook CD&V gaat akkoord met de bereikte consensus, aangezien het dossier langs de bestendige deputatie is gepasseerd. Het is niet zomaar een akkoord tussen de sp.a en de VLD. De hele streek staat erachter. De A19 verdwijnt in de vergeetput. Er is nu het vooruitzicht dat de moeilijkheden in 2007 zullen zijn opgelost.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, het Vlaams Gewest is enkel bevoegd voor het beheer van de gewestweg N8. De N369 valt onder het beheer van de provincie West-Vlaanderen. Aanpassingen aan de N369 moeten dan ook worden uitgevoerd door het provinciebestuur van West-Vlaanderen.
Voor de geplande werken ter hoogte van de N8 verwijs ik naar het indicatief meerjarenprogramma dat ik heb meegedeeld aan het Vlaams Parlement. Op het indicatief meerjarenprogramma van de dienst Wegen en Verkeer is er voor 2002 een bedrag van 620.000 euro gepland voor het structureel onderhoud op de N8 tussen kilometerpunt 116 en 130.
Gemeenten die beschikken over een conform verklaard mobiliteitsplan, kunnen een bijkomende subsidieaanvraag indienen voor de aanleg van vrijliggende fietspaden in het kader van een 80/20 subsidieregeling. Ieper, Lo-Reninge en Veurne beschikken over zo'n beleidsplan en kunnen dus een subsidiedossier indienen voor de aanleg van fietspaden langs de N8. Alveringem is bezig met de opmaak van de oriëntatienota. In Vleteren is het planningsproces nog niet opgestart. Vanzelfsprekend is deze optie enkel zinvol voor de wegvakken van de N8 die niet beïnvloed worden door de te nemen opties voor de A19, bijvoorbeeld voor een deel van de N8 op het grondgebied van Ieper en Vleteren. Inzake het doortrekken van de A19 moeten nog een aantal formele stappen worden gezet vooraleer de lokale politieke consensus wordt vertaald in een project dat juridisch uitvoerbaar is.
Onafhankelijk van de opties voor het doortrekken van de A19, kunnen dringende zwarte punten worden aangepakt in afwachting van het doortrekken. Een knelpunt dat dringend kan worden aangepakt, is het kruispunt N8-N319 aan de Nieuwe Herberg, op het grondgebied van Alveringem.
Mijn administratie zal een herinrichtingsvoorstel uitwerken. De herinrichting zal worden ingeschreven in het volgend meerjarenprogramma.
De heer Jan Verfaillie : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Het was niet mijn bedoeling de huidige overeenkomst te bekritiseren. Ik vroeg enkel of het gezien de vertraging niet mogelijk is eerst de bestaande wegen aan te pakken, en pas daarna aan nieuwe te beginnen. Uit goede bron heb ik vernomen dat een aantal toppolitici uit de streek gewoon de weg willen laten doortrekken tot in Steenstraete. Verder hoeft niet voor hen. Daarom steun ik uw standpunt.
Ik zal me blijven inzetten voor deze zaak. Het is jammer dat de gemeente 20 percent moet betalen van de aanleg van fietspaden. We zullen onderzoeken of dit budgettair mogelijk is, en hierover met de andere gemeenten een consensus proberen te bereiken.
Het is een goede zaak dat zwarte punten zoals het kruispunt aan de Nieuwe Herberg prioritair zullen worden aangepakt.
De voorzitter : Mijnheer Verfaillie, u hebt uw vraag ingediend op 22 januari 2002. Op 29 januari werd ze doorgestuurd naar minister Stevaert. Hij heeft op 1 maart (de laatste dag van de reglementaire antwoordtermijn) geantwoord. Op 4 maart werd het antwoord naar u verzonden. Moest het parlement echt geïnformatiseerd zijn, zou het natuurlijk sneller gaan. De vraag kon dan op 23 januari doorgemaild zijn.
Het incident is gesloten.