Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 06/12/2001
Vraag om uitleg van de heer André Moreau tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over geluidshinder ten gevolge van de A2 stuk Wezemaal-Aarschot
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Moreau tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over geluidshinder ten gevolge van de A2 stuk Wezemaal-Aarschot.
De heer Moreau heeft het woord.
De heer André Moreau : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, reeds sinds 1995 klagen bewoners langs de A2 tussen Wezemaal en Rillaar, meer bepaald te Gelrode en Nieuwrode, over geluidshinder die over een afstand van ongeveer 6 kilometer niet te harden is.
Mijnheer de minister, ik ben de eerste om te zeggen dat elk dossier de nodige tijd moet krijgen om degelijk te worden bestudeerd en voorbereid. In de bestuurskunde is dit een gouden regel. In de volkstaal zegt men immers 'bezint eer ge begint'. Hier ben ik het dus 100 percent met u eens. Na zes jaar studie- en onderzoekswerk vraag ik u nu om dit jarenlang aanslepend probleem definitief uit de wereld te helpen.
Op 10 juni 1999 was het standpunt van de Administratie van Openbare Werken inzake de geluidshinder langs de A2 te Gelrode en Nieuwrode het volgende : 'Bij herziening van het driejarenprogramma zullen de werken tot het nemen van maatregelen om de geluidsoverlast te Gelrode-Nieuwrode te verminderen, worden opgenomen. De juiste aard van de te nemen maatregelen en het jaar waarin de werken worden gepland, zullen later worden bepaald'.
Mijnheer de minister, is het toch niet mogelijk om het ruwe wegdek tussen Wezemaal en Rillaar over een lengte van circa 6 kilometer met een laag geluidsarm asfalt te behandelen?
Indien u uw akkoord verleent, tegen wanneer zouden deze reeds lang geplande werken uitgevoerd kunnen worden?
De voorzitter : De heer Laurys heeft het woord.
De heer Jan Laurys : Ik wil me graag bij de vraag van de heer Moreau aansluiten. Ik ben immers één van de medeveroorzakers van die geluidshinder op dat stuk van de A2 tussen Wezemaal en Rillaar, maar het is in feite de slechte staat van het wegdek die aan de oorzaak van die hinder ligt. Op dat stuk moeten we onze autoradio zelfs luider zetten om nog iets te kunnen horen.
Ik zal de argumenten van de heer Moreau hier niet herhalen, maar ik wil enkel bevestigen dat we nu al vele jaren haast dagelijks worden aangeklampt door mensen uit Gelrode en omgeving die vragen wanneer iets aan die geluidshinder gedaan zal worden.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, in antwoord op deze vraag om uitleg kan ik meedelen dat het technisch perfect mogelijk is om op de huidige betonverharding van de A2 een oppervlaktebehandeling toe te passen om de geluidshinder van het wegverkeer te verlagen.
Deze behandeling kan bestaan uit het grinden van de huidige verharding of door het overlagen met een geluidsarme asfaltverharding. Het betreft twee verschillende technieken, maar beide methoden zijn evenwaardig. In het indicatief meerjarenprogramma 2002-2004 is in het jaar 2004 hiervoor in een bedrag van 25 miljoen frank voorzien voor het wegvak ter hoogte van Gelrode en Nieuwrode.
Indien bepaalde zaken of werken uit het programma om de een of andere reden toch niet doorgaan, zal ik al het mogelijke doen om dit vooralsnog naar voren te schuiven. Ik ben me immers goed bewust van het probleem. Welke techniek daarbij zal worden toegepast, is een zaak voor de administratie en haar technici.
De voorzitter : De heer Moreau heeft het woord.
De heer André Moreau : Ik dank de minister en zijn administratie voor het korte maar positieve antwoord.
De voorzitter : Het incident is gesloten.