Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 28/06/2001
Vraag om uitleg van de heer Frans De Cock tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de problematiek van de ringwegen rond dorpskernen, meer specifiek de ringweg rond Herselt
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer De Cock tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de problematiek van de ringwegen rond dorpskernen, meer specifiek de ringweg rond Herselt.
De heer De Cock heeft het woord.
De heer Frans De Cock : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, de voorbije jaren worden we steeds meer geconfronteerd met de problemen die het zware wegvervoer veroorzaakt, vooral in en rond dorpskernen. In de landelijke gemeenten laat dit probleem zich het ergst voelen. De klassieke rol van een dorpskern, met name zijn sociale, commerciële en woonfunctie, geraken in de verdrukking ten voordele van de doorstroomfunctie voor zwaar vervoer. Veel Vlaamse gemeenten zouden willen dat dit probleem wordt opgelost met behulp van ringwegen. Vroeger werden op de gewestplannen al heel wat tracés uitgestippeld voor dergelijke ringwegen, zo ook in de Antwerpse gemeente Herselt.
Ondanks de toegenomen verkeersdrukte is men nooit begonnen aan de ringweg rond Herselt. De weg van Aarschot naar Herselt is echter al wel aangepast, en er is een oplossing in de maak voor de verkeersknoop in Geel-Punt, die eveneens op de N19 ligt. De doorstroom in Herselt blijkt nu ook op de agenda te staan. Herselt krijgt meer en meer verkeer te verwerken, en het wegdek van gewestweg is er in slechte staat. Naar verluidt, wil de afdeling Wegen en Verkeer de aanleg van de ringweg niet samen met de aanpassing van de doortocht te willen financieren.
Ik heb een aantal vragen voor u, mijnheer de minister. Welk standpunt hebt u over het probleem van ringwegen rond dorpskernen en dan vooral in het buitengebied? Zullen deze lokale ringwegen worden beschouwd als missing links in het mobiliteitsplan? Is het niet aangewezen om op lange termijn de verkeersveiligheid en -leefbaarheid te garanderen door zowel de aanpassing van de doortocht als de ringweg rond Herselt te plannen? Het een sluit het ander niet uit, al moet dat natuurlijk wel op een gefaseerde wijze gebeuren. De herinrichting van de Westerlosesteenweg, de N19, op het grondgebied van Herselt is in het meerjarenprogramma opgenomen. Kan die herinrichting nog in 2002 gebeuren? Wordt daarbij ook in autonome fietspaden voorzien, en welke middelen zijn daarvoor uitgetrokken?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer de voorzitter, geachte collega's, de gewestweg N19 te Herselt is een secundaire weg. In principe worden ter hoogte van secundaire wegen geen omleidingswegen aangelegd, maar wordt er gekozen voor een verkeersleefbare herinrichting van de doortocht. Het RSV laat de aanleg van omleidingswegen ter hoogte van secundaire wegen toe als de verkeersleefbaarheid op geen enkele andere wijze kan worden verbeterd. Volgens het RSV zijn de lokale omleidingswegen dus zeker geen missing links. Voor meer details moet men de tekst van het RSV raadplegen. Of aan de voorwaarde is voldaan, blijkt uit een mobiliteitsstudie. Die gebeurt voor elke dorpskern. Zoals voorzien in de procedure van de mobiliteitsconvenant wordt de mobiliteitsstudie uitgevoerd door de betrokken gemeente, met financiële steun van het Vlaams Gewest. In het geval van Herselt is de mobiliteitsstudie nog maar in een oriëntatiefase.
In module 2 van het mobiliteitshandboek is ingeschreven dat bij de aanleg van een rondweg de gemeente er zich toe verbindt om de gewestwegen in hun bestaande toestand over te nemen, omdat ze ten gevolge van de ingebruikname van de rondweg hun bovenlokale verbindingsfunctie verliezen. Module 3 zegt dat bij de herinrichting van de doortocht de gemeente afziet van de vraag om nieuwe wegeninfrastructuur aan te leggen ter ontlasting van de heringerichte doortocht. De gemeente moet dus op basis van de mobiliteitsstudie kiezen tussen de aanleg van een rondweg of de herinrichting van een doortocht. Het basisprincipe is dat het Vlaams Gewest in geen geval tweemaal financieel bijspringt. De timing voor de werken ter hoogte van de Westerlosesteenweg wordt bepaald door het gemeentebestuur, want het gemeentelijk mobiliteitsplan is bepalend voor de keuzen die men moet maken.
De voorzitter : De heer De Cock heeft het woord.
De heer Frans De Cock : Ik heb begrepen dat de gemeente Herselt een grotere verantwoordelijkheid moet opnemen om de zaak aan te zwengelen. Dat is zeker zo wat de mobiliteitsstudie betreft. Ik zal dat in die zin opvolgen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.