Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 17/05/2001
Vraag om uitleg van mevrouw Marleen Van den Eynde tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, en Energie, over het doortrekken van de tramlijn naar Boechout
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Van den Eynde tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, en Energie, over het doortrekken van de tramlijn naar Boechout.
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, De Lijn plant een doortrekking van tramlijn 7 in Mortsel richting Lier, via Boechout. Deze plannen liggen al enige tijd ter tafel, en er is discussie over de manier waarop men de verlenging zal verwezenlijken. Het Mortsels stadsbestuur is overtuigd van het nut van de doortrekking van tramlijn 7 en meent dat het dossier in een stroomversnelling zit. Onder de Mortselse middenstanders leeft nog twijfel. Ze vrezen dat de werken veel hindernissen en problemen met zich mee zullen brengen.
In Boechout is men uiteraard ook benieuwd naar de plannen omtrent de doortrekking van de tramlijn, vooral omdat er nog veel onduidelijkheid bestaat over waar ze zal eindigen. Men vraagt zich af of ze tot in Lier zal rijden of niet. Daarbij is men bang dat het parkje aan de Savelkoul zal worden onteigend om er een keerlus aan te leggen. Al die onduidelijkheid zorgt voor ongenoegen.
Mijnheer de minister, zijn de plannen voor de doortrekking van tramlijn 7 definitief? Zo ja, hoe zien ze eruit? Zo neen, wat zijn de opties voor de doortrekking, tot waar zal de tram rijden en welke haltes worden gepland? Welke gemeenten worden betrokken bij de doortrekking van de tramlijn? Worden de middenstanders met een zaak die naast de tramlijn ligt, betrokken bij de onderhandelingen? Welke rol krijgt de gemeente Boechout toebedeeld in de besluitvorming? Wat is de geschatte kostprijs van de doortrekking van tramlijn 7? Werden al berekeningen gemaakt inzake de draagkracht van de bruggen waarover de tram zal rijden? Wanneer zullen de werken worden uitgevoerd, gesteld dat dit dossier wordt goedgekeurd?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, de plannen voor de doortrekking van lijn 7 naar Mortsel zijn nog niet definitief. Er is momenteel een voorstudie aan de gang. Daarbij worden verschillende opties onderzocht. In de studie wordt uitgegaan van vier mogelijke eindpunten : ter hoogte van de Oudesteenweg, de Borsbeeksesteenweg, de Terbankstraat of de Stoofstraat.
De stad Mortsel en de gemeente Boechout zijn nauw betrokken bij deze voorstudie. Zodra er voldoende gegevens beschikbaar zijn om als basis te dienen voor overleg, zullen de middenstanders via de vertegenwoordigers van de stad Mortsel kunnen participeren aan de besluitvorming.
De gemeente Boechout maakt deel uit van de stuurgroep die het voorstudieproject leidt. Deze studiegroep is samengesteld uit vertegenwoordigers van onder meer de stad Mortsel, de gemeente Boechout, AWV-Antwerpen, De Lijn, Arohm en LIN. De kostprijs van een mogelijke doortrekking is nog niet bekend. Het doel van het onderzoek is net om de prijs van de verschillende varianten te ramen. De eisen die worden gesteld aan de draagkracht van de bruggen worden natuurlijk ook onderzocht en bepalen mee de kostprijs van het project.
Er is nog geen timing voorgesteld voor de uitvoering van de werken. Alles hangt af van het resultaat van het studiewerk dat momenteel aan de gang is en van eventuele bijkomende studies. De voorbereidende onderzoeken en studies betreffen uiteraard de budgettering en de planning van de werken en de begeleidende maatregelen die zullen moeten worden genomen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.