Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 17/05/2001
Vraag om uitleg van de heer Carl Decaluwe tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het leerlingenvervoer en het Buzzy-abonnement
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Decaluwe tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het leerlingenvervoer en het Buzzy-abonnement.
De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, vanaf 1 juli voert De Lijn het Buzzy-abonnement in voor min-25-jarigen. Dat is zeer positief, en het ligt in de lijn van de resolutie die wij destijds hebben ingediend en toegelicht, maar die zonder veel commentaar werd weggestemd. Het gaat om een eenvoudige formule, met scherpe prijzen, en geldig voor het volledige net van De Lijn.
Met de invoering van dit abonnement zal het gewone schoolabonnement van De Lijn verdwijnen. Ook dat is een goede evolutie, maar ik heb de indruk dat dit ook enkele negatieve gevolgen kan hebben. Sommige scholen, en dan meestal scholen die tot het vrije net behoren, organiseren het leerlingenvervoer met privé-busmaatschappijen. De prijs van een schoolabonnement voor die scholen ligt ongeveer een derde hoger dan de prijs van het huidige schoolabonnement van De Lijn. Met het invoeren van het nieuwe Buzzy-abonnement worden de prijzen nog verlaagd. Dat betekent dat het prijsverschil met het privé-schoolvervoer nog toeneemt. We schatten dat er een verschil zal zijn van 9.000 frank per jaar.
Dat kan een probleem worden voor scholen die niet door De Lijn worden bediend. Het prijsverschil kan leiden tot een onhoudbare situatie. Voor wie twee of drie kinderen heeft, weegt het immers zwaar door in het budget. Er zou zelfs een aspect van concurrentievervalsing kunnen aan vastzitten. Het is immers niet ondenkbaar dat ouders, door het grote prijsverschil, gaan kiezen voor scholen die met De Lijn gemakkelijker bereikbaar zijn.
Bij de bespreking van het decreet op de basismobiliteit merkte de CVP-fractie op dat er wel gepleit wordt voor opstapplaatsen binnen maximumafstanden en met een minimumfrequentie, maar dat er ook garanties zouden kunnen worden gegeven voor het afstappen. Gisteren hoorden we dat ook tijdens de studiedag over recreatiegebieden. Ook voor scholen geldt die problematiek. Er kan natuurlijk gesteld worden dat dat maar georganiseerd moet worden in het kader van het netmanagement, maar dan is er geen decretale verankering. Bovendien zal er ook een financieel plaatje aan vasthangen. Er zijn dus twee mogelijkheden. Ofwel breidt De Lijn haar aanbod uit naar alle scholen, ofwel streeft de overheid naar een overeenkomst met de privé-vervoerders om het leerlingenvervoer voor iedereen tegen dezelfde prijs - die van het Buzzy-abonnement - mogelijk te maken. Er zou een soort van derdebetalersysteem kunnen worden ingevoerd om het verschil te betalen.
Dit alles wordt ook nog doorkruist door de overheveling van het leerlingenvervoer van het departement Onderwijs naar De Lijn, die tijdens de bespreking van het programmadecreet besproken werd. Het is nog niet duidelijk hoe dit alles zal verlopen.
Mijnheer de minister, bent u voldoende op de hoogte van de prijsspanningen tussen het privé-leerlingenvervoer en de abonnementen van De Lijn? Welke oplossingen zijn daarvoor mogelijk? Zal door de overheveling het privé-leerlingenvervoer van elke school in de toekomst door De Lijn worden verzorgd? Op welke termijn? Zal het Buzzy-abonnement van De Lijn voor elke vorm van leerlingenvervoer gelden?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, op 1 juli 2001 wordt de Buzzy-pas ingevoerd. Dat is een algemeen geldend abonnement aan eenheidstarief, dat al de nu geldende abonnementen voor min-25-jarigen vervangt. Door de invoering van de Buzzy-pas zullen de tarieven van het geregeld vervoer van De Lijn voor jongeren aanzienlijk dalen.
In de omzendbrief van het departement Onderwijs is bepaald dat de prijzen van de ophaaldiensten voor leerlingenvervoer gebaseerd worden op de tarieven van De Lijn. Op basis van het voorgestelde tarievenbesluit van De Lijn maakt het departement Onderwijs een omzendbrief waarin de tarieven worden opgenomen die door de schoolbesturen moeten worden gehanteerd. Uiteraard staat het het schoolbestuur vrij om hiervan af te wijken. Dit is een aangelegenheid die door de minister van Onderwijs moet worden geregeld.
In een eerste fase zal het leerlingenvervoer dat nu door het departement Onderwijs wordt georganiseerd overgeheveld worden naar De Lijn. Deze eerste fase zal ingaan op 1 september 2001. De nodige decretale voorzieningen werden getroffen bij de begrotingscontrole 2001. Het betreft dus duidelijk niet alle leerlingenvervoer, maar alleen de diensten die momenteel door de dienst Leerlingenvervoer werden georganiseerd.
Dit is een grote stap in een dossier dat al tientallen jaren aansleept. Het valt te overwegen om de abonnementen van het leerlingenvervoer geldig te maken op het geregeld vervoer, zoals u suggereert.
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Ik dank de minister voor zijn helder en mooi antwoord.
De voorzitter : Het incident is gesloten.