Commissie voor Leefmilieu, Natuurbehoud en Ruimtelijke Ordening Vergadering van 26/04/2001
Interpellatie van de heer André Van Nieuwkerke tot de heer Dirk Van Mechelen, Vlaams minister van Economie, Ruimtelijke Ordening en Media, en tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over het BPA Finis Terrae en de aankoop van de Zwinbosjes in Knokke
De voorzitter : Aan de orde is de interpellatie van de heer Van Nieuwkerke tot de heer Van Mechelen, Vlaams minister van Economie, Ruimtelijke Ordening en Media, en tot mevrouw Vera Dua, Vlaams minister van Leefmilieu en Landbouw, over het BPA Finis Terrae en de aankoop van de Zwinbosjes in Knokke.
De heer Van Nieuwkerke heeft het woord.
De heer André Van Nieuwkerke : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, mijn interpellatie behandelt het ontwerp van BPA Finis Terrae en de aankoop van de Zwinbosjes. Dit onderwerp vormt een oud zeer. Op mijn schriftelijke vraag 218 van 25 mei 2000 antwoordde mevrouw Dua, minister van Leefmilieu en Landbouw, dat de afdeling Natuur van Aminal in december 1998 aan de Compagnie Het Zoute heeft voorgesteld om de Zwinbosjes te Knokke, die 220 hectare beslaan, in de minne te verkopen of te verhuren aan het Vlaams Gewest. De Compagnie Het Zoute wees het voorstel niet meteen af, maar vroeg om bijkomende uitleg. De afdeling Natuur van Aminal gaf ondertussen de gevraagde uitleg, maar de Compagnie heeft nog steeds niet officieel gereageerd. Minister Dua vertelde dat de verwerving van de Zwinbosjes een van de topprioriteiten van het duinenbeleid vormt.
Tijdens de vorige legislatuur heb ik samen met de heer Maes en gesteund door mensen van andere fracties, naar aanleiding van het duinendecreet gewerkt rond dit thema. We waren eerst van plan om een voorstel van decreet in te dienen waardoor de duinen effectief konden worden verworven. Het overblijvende duingebied van 3.800 hectare is immers voor twee derden in handen van privé-personen. We zijn verheugd dat in 2001, 180 miljoen frank wordt vrijgemaakt voor de aankoop van duinen. Sinds 1998 werden reeds een aantal belangrijke duingebieden aangekocht. De totale oppervlakte ervan bedraagt 138 hectare. We staan met andere woorden achter het gevoerde beleid.
Mijnheer de minister, een tijdje geleden vernamen we via een persmededeling van organisaties voor natuurbehoud zoals Natuurreservaten, Bond Beter Leefmilieu en De Wielewaal, dat u van plan bent om het ontwerp van BPA Finis Terrae goed te keuren. Het ontwerp van BPA voorziet onder meer in het optrekken van twee enorme en luxueuze flatgebouwen op de plaats van de cafetaria van het verkrotte zwembad. Dat zwembad is ondertussen al meer dan twintig jaar gesloten en ligt in het duingebied zelf. Het versteend gedeelte dat bestaat uit de cafetaria en de parking, liggen net naast de Zwinbosjes.
De site is een typisch voorbeeld van ruimtelijke ordening in Vlaanderen. In het oorspronkelijk gewestplan Brugge-Oostkust vormde het een groengebied dat aansloot bij de Zwinbosjes. Na het openbaar onderzoek en rekening houdend met de bestaande toestand, werd de bestemming van het zwemdokterrein in 1977 gewijzigd. Het werd 'gebied voor dagrecreatie'. Het zwembad bleef slechts twee jaar open. Sindsdien staan het bad en de bijhorende accommodatie te verkrotten. Het gaat in feite over een weldoordachte verkrotting. Heel wat vastgoedprojecten werden voorgesteld voor die plek, gaande van een jachthaven, over een golfterrein tot een congrescentrum. De vorige regeringen veegden al deze voorstellen van de tafel omwille van het belang van de Zwinbosjes.
Het BPA Finis Terrae omvat de sloping van de verkrotte delen van het zwemdok in het licht van natuurherstel, maar ook de vervanging van het cafetariagebouw door flatgebouwen. Het verkrotte zwemdok werd reeds in het duinendecreet van 1993 aangeduid als beschermd gebied. De afbraak had bijgevolg reeds lang moeten worden uitgevoerd. De opname in een BPA is in feite overbodig.
De eventuele goedkeuring van het ontwerp van BPA houdt een beloning in voor 25 jaar volgehouden vastgoedspeculatie. We kunnen dit gegeven niet onder stoelen of banken steken. In ruil voor dit cadeau, zal het duingebied, de Zwinbosjes, immers door de Compagnie Het Zoute worden verpacht aan de gemeente Knokke-Heist. Het gemeentebestuur zou het gebied beheren. Er moet trouwens nog heel wat werk worden verricht. Zo liggen er nog steeds betonnen paden uit de Tweede Wereldoorlog in het gebied. De natuur heeft dringend behoefte aan herstel. Dat geldt trouwens ook voor de rest van de schaarse duingebieden langs onze kust.
We kunnen niet ontkennen dat een bijkomende hoogbouw horizonvervuiling tot gevolg zal hebben. De druk op het waardevolle gebied, de Zwinbosjes, zal erdoor eveneens worden verhoogd. De hoogbouw die in het ontwerp van BPA werd ingeschreven, is landschappelijk en ecologisch moeilijk verdedigbaar en dus niet toelaatbaar.
Over dit alles heb ik een viertal concrete vragen, die ik in mijn interpellatieverzoek heb gericht aan de minister van Ruimtelijke Ordening en aan de minister van Leefmilieu. Het gaat hier immers om zaken die betrekking hebben op de bevoegdheden van beide ministers.
Mijn eerste vraag is heel kort. Werd bij de behandeling van het ontwerp van BPA het advies van het Instituut voor Natuurbehoud gevraagd? Zo ja, hoe luidt dat advies dan?
Zo kom ik bij mijn tweede vraag. We weten dat het gebied van de Zwinbosjes ook op internationaal niveau als een waardevol gebied wordt omschreven. In het kader van de Europese regelgeving zijn ze opgenomen als vogelrichtlijngebied en als habitatrichtlijngebied. Wordt tussen de Vlaamse minister bevoegd voor natuurbehoud en de Vlaamse minister bevoegd voor ruimtelijke ordening overleg gepleegd omtrent dit BPA?
Mijn derde vraag luidt als volgt. Werd sedert mei 2000 enige vooruitgang geboekt in de onderhandelingen tussen de afdeling Natuur van Aminal en de Compagnie Het Zoute omtrent de verkoop in der minne aan het Vlaams Gewest van de Zwinbosjes?
Zo kom ik bij mijn vierde en laatste vraag. Is het niet aangewezen een beslissing over het BPA Finis Terrae en over ieder ander mogelijk dossier inzake ruimtelijke ordening dat betrekking kan hebben op de Zwinbosjes, het Zwin of de omgeving ervan, uit te stellen tot de Zwinbosjes zijn aangekocht door het Vlaams Gewest, en dit tegen de gangbare prijs voor kustduinen?
In het verleden heeft men schatters aangesteld, ook in opdracht van de Compagnie. Dat ging toen om fenomenale bedragen van meer dan een miljard frank. Men rekende natuurlijk in de prijs per vierkante meter bouwgrond. Hier moeten we rekenen in de prijs per vierkante meter natuur.
Als er overleg en samenwerking is, moeten we ervoor zorgen dat we harde garanties krijgen dat het gebied definitief gevrijwaard wordt van elk speculatief vastgoedproject. We moeten er immers naar streven dat dit dossier, dat al jarenlang aansleept, eindelijk een einde krijgt. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat de belangrijke internationale natuurwaarden in stand worden gehouden.
De voorzitter : Mevrouw Declercq heeft het woord.
Mevrouw Veerle Declercq : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, ik wil me heel kort maar krachtig bij deze interpellatie aansluiten. Voor ons is het duidelijk dat er voor dit gebied maar één herbestemming mogelijk is. Het gaat dan uiteraard om de bestemming natuurherstel. Er is een bestemmingswijziging nodig van dagrecreatie naar natuurgebied met wetenschappelijke waarde. We moeten de bouwvallige gebouwen afbreken, zodat de natuur zichzelf kan herstellen. Dat is onze optie. Een appartementsgebouw op die plaats is voor ons onaanvaardbaar. Dat zou immers verregaande ongunstige gevolgen hebben voor de Zwinbosjes in het duinengebied.
Er zijn nog een aantal aspecten waar we rekening mee moeten houden. Zo moeten we bijvoorbeeld aandacht hebben voor het aspect van de waterhuishouding. De heer Van Nieuwkerke heeft al gezegd dat het hier gaat om een internationaal beschermd vogelrichtlijn- en habitatrichtlijngebied. Het gebied bevat ook zeewerende duinen.
Ik wil ook gebruik maken van deze interpellatie om nog eens te benadrukken dat de kust reeds in zeer sterke mate 'vernietigd' is door alle gebouwen die daar zijn neergezet. De zee en de duinen zelf zijn natuurlijk wel mooi, maar de gebouwen aan de kust staan daarmee in schril contrast. Als men hier nu ook nog een gebouw zou zetten, dan zou dat de druppel zijn die de 'kustemmer' doet overlopen. Ik vraag dan ook dat men op een zo ruim mogelijke manier de Zwinbosjes zou aankopen.
De voorzitter : De heer Loones heeft het woord.
De heer Jan Loones : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, het gaat hier om een echt symbooldossier. De VU&ID-fractie wil iedereen wijzen op het belang van de beslissing terzake.
We kunnen ongetwijfeld stellen dat er in dit verband een continu beleid wordt gevoerd, waarbij de huidige regering - en eigenlijk ook wel al enigszins de vorige regering - zeer veel belang hecht aan duinenbescherming. Dit werd onder andere geformaliseerd in het duinendecreet. Daarna zijn een aantal beslissingen genomen die daarop voortgaan en dus als het ware die continuïteit belichamen.
Dit is een van de dossiers waarmee men aan iedereen duidelijk kan maken of men hetzelfde beleid voortzet. Vroeger werden pogingen ondernomen om een bouwbestemming te geven aan dit gebied. Dat is toen nooit doorgegaan. Nu bevinden we ons opnieuw op een culminatiepunt.
Mijnheer de minister, iedereen kijkt met zeer veel aandacht uit naar uw beslissing. Er werden in deze zaak een aantal verdachtmakingen geuit - zowel vanuit het politieke milieu als vanuit andere milieus - waarvan ik vind dat u ze meteen de kop moet indrukken.
Ik wil ook nog even reageren op wat mevrouw Declercq heeft gezegd. Zij beweert dat de kust volledig verwoest is.
Mevrouw Veerle Declercq : Ik had het over de gebouwen aan de kust, die het landschap volledig verknoeien.
De heer Jan Loones : Mijns inziens is onze kust nog altijd een van de mooiste gebieden in West-Europa. Er springen natuurlijk wel een aantal gebieden uit. Ik denk daarbij aan de Westhoekduinen, of aan het Zwin met de Zwinbosjes. De VU&ID-fractie vraagt dan ook met aandrang dat de Vlaamse regering in dit dossier een duidelijke beslissing zou nemen in het voordeel van het duinenbehoud.
Wij hebben wel altijd gesteld dat het privé-belang niet mag worden opgeofferd aan het algemeen belang. Het Vlaams Gewest moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Het zou bijvoorbeeld een schadevergoeding kunnen betalen. Nog beter zou uiteraard zijn dat het Vlaams Gewest het gebied zou aankopen. Dat zijn echter zaken die verder in de toekomst beslist moeten worden.
De voorzitter : De heer Maes heeft het woord.
De heer Jacky Maes : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, men heeft het hier al uitvoerig over het dossier gehad. Zelf wil ik iets dieper ingaan op de sfeer die rond het dossier hangt en over de 'enclave' Knokke-Heist. Als wordt gesproken over dossiers in verband met Knokke, gaat men nogal dikwijls uit van de gedachte 'le roi danse - en graaf Lippens spreekt'. Het dossier bevindt zich momenteel een beetje in die sfeer.
Deze week staat er in het tijdschrift Knack een briljant overzicht van wat er gebeurt met Knokke. Ik zou dan ook niet zeggen dat het hier louter om een symbooldossier gaat. Eigenlijk verwacht men aan de kust dat het dossier zal worden goedgekeurd, omdat het van graaf Lippens komt. Dat zou natuurlijk een zeer slecht signaal zijn. De andere sprekers hier hebben daarvoor al voldoende argumenten aangebracht.
De voorzitter : De heer Devolder heeft het woord.
De heer Jacques Devolder : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, ik heb een inventaris opgevraagd van de administratieve voorgeschiedenis van dit dossier. Deze zaak sleept al een hele tijd aan. Ik zal me echter beperken tot de voorbije jaren.
Toen het voorontwerp werd besproken, was er in de gemeenteraad van Knokke geen enkele tegenstem. Bij de bespreking van het definitieve ontwerp werden uiteraard ook bezwaarschriften geanalyseerd. Ik kan best begrijpen dat bepaalde groeperingen een bepaalde visie verdedigen. Hoe dan ook, bij die bespreking waren er drie tegenstemmen.
Dan gaat het dossier naar de bestendige deputatie. Iedereen weet wel hoe die is samengesteld in West-Vlaanderen. Agalev is daar niet in vertegenwoordigd. Binnen die bestendige deputatie waren er geen tegenstemmen. Er kwam dan ook een gunstig advies.
We moeten in dit dossier een pragmatische houding aannemen. Dat is in het belang van de Knokse gemeenschap, en uiteraard ook in het belang van een ruimere gemeenschap. Het toerisme is heel belangrijk voor de Vlaamse kust. Er moet dus aan kustontwikkeling worden gedaan.
Ik wil tot slot ook nog het volgende zeggen. Ik heb de discussie over het duinendecreet meegemaakt als lid van de commissie. We moeten uiteraard onze duinen beschermen, maar ik heb toen toch wel een aantal zeer vreemde afbakeningen opgemerkt die zeker niet altijd in het voordeel van de zeer grote promotoren waren. Laten we dus naar een pragmatische oplossing streven.
De voorzitter : Minister Van Mechelen heeft het woord.
Minister Dirk Van Mechelen : Mijnheer de voorzitter, collega's, ik wil duidelijk stellen dat ik beter dan wie ook besef dat we hier andermaal met een bijzonder delicaat dossier opgezadeld worden, dat ook een heel aparte voorgeschiedenis heeft.
Ik wil nog niet op de conclusies vooruitlopen. De heer Devolder heeft het woord 'pragmatisch' gebruikt. Dat begrip kan men zowel op een positieve als op een negatieve manier invullen. Eén ding weet ik echter zeker. Ik heb hierover met heel wat partijen gesproken, en die willen allemaal een oplossing.
Daarnet werd naar het duinendecreet verwezen. Bij de eerste versie ervan was ik nog meer media-specialist dan leefmilieuspecialist. Bij de tweede versie was ik echter voorzitter van deze commissie. Meer dan wie ook heb ik de totstandkoming van dat tweede duinendecreet mogen meemaken. Ik heb het zopas ook nog eens gevraagd aan de huidige voorzitter : heel deze commissie had toen de ambitie om tot een maximalistische versie te komen.
Ik weet dat er toen nog slechts één correctie is doorgevoerd, meer bepaald met betrekking tot de gemeente Westende, om een arrest bij de Raad van State te vermijden. Voor het overige is dus echt alles opgenomen in het decreet. Het betrof hele katernen in het Belgisch Staatsblad met kaarten en beslissingen. Het Vlaams Parlement is op dat moment zorgvuldig opgetreden.
Het BPA 'Finis Terrae' heeft betrekking op een overgangszone tussen het bebouwde deel van Knokke en het belangrijkste natuurgebied op Vlaams niveau, namelijk het Zwingebied. Er zal wel niemand twijfelen aan de waarde van dat Zwingebied. Op de rand van een waardevol natuurgebied ligt uiteraard een waardevol overgangsgebied.
Het verhaal van dit dossier werd hier al door de commissieleden gedaan. Het gaat om gebouwen en constructies die voor een groot deel al bijna twintig jaar buiten werking zijn gesteld. Op een zondagmorgen in januari ben ik naar de bewuste plaats gereden. Ik ben door een opening in de omheining gekropen en heb daar dan rustig en in eenzaamheid rondgelopen.
Ik zag het gebouw waar de vogels binnen en buiten vlogen. Het was net de film 'The birds' van Hitchcock. Toen ik daar aankwam, werd ik door die vogels op een hevig gekrijs onthaald. Ik ben ook gaan kijken naar het leegstaande zwembad. Dat biedt echt een hallucinant beeld. Als men op het terrein rondwandelt, ziet men perfect waar de natuurwaarde zit. Men ziet ook perfect wat versteend is.
Na een uurtje heb ik beslist opnieuw te vertrekken. Ik zag toen dat men de tafels aan het dekken was in de cafetaria. De horecafunctie was daar dus nog in gebruik. Ik ben er een pint gaan drinken, en aan de toog heb ik het hele verhaal gehoord van de 'swimming pool'. Mijn bezoek speelde zich af vóór de zaak-Opgrimbie : ze kenden mij dus nog niet goed.
Iedereen weet ondertussen wel wat de situatie is met betrekking tot het gewestplan en met betrekking tot het duinendecreet. De plaats van het zwembad valt onder het duinendecreet. Het is dus duidelijk dat daar nooit iets mee gerealiseerd kan worden.
Hier werd al verwezen naar de voorgeschiedenis van deze zaak. Er waren de diverse plannen : het megalomane congrescentrum, de congresfunctie, wonen of horeca. In 1991 werd een MER opgesteld. Daarna werd dan een eerste BPA opgesteld, dat nooit is goedgekeurd.
Uiteindelijk is men gestart met het BPA nr. K-28 'Finis Terrae'. Dit werd op 24 februari 2000 door de gemeenteraad voorlopig aanvaard. Het openbaar onderzoek, waaraan het aanlegplan werd onderworpen, nam een aanvang op 20 maart 2000 en werd op 20 april van dat jaar afgesloten met twee bezwaarschriften, beide afkomstig van milieuverenigingen.
Het ontwerpplan werd uiteindelijk gunstig geadviseerd door de gemeentelijke commissie van advies voor de ruimtelijke ordening in haar zitting van 19 juni 2000 en werd door de gemeenteraad definitief aanvaard in de zitting van 29 juni 2000. Dit gebeurde met 20 stemmen voor bij 2 onthoudingen.
Daarna werd het advies ingewonnen van de bestendige deputatie van de provincie West-Vlaanderen. Dat advies werd verstrekt op 3 augustus 2000. In dat besluit van de bestendige deputatie van de provincieraad van West-Vlaanderen wordt uitsluitend gestipuleerd dat het BPA 'Finis Terrae' met gunstig advies aan de hogere overheid zal worden voorgelegd.
Inzake het BPA stelde mevrouw Declercq mij op 6 juli 2000 een vraag om uitleg. In mijn antwoord stelde ik onder meer dat het mijns inziens onontbeerlijk was dat inzake dat BPA overleg werd gepleegd met de afdeling Natuur en met het Instituut voor Natuurbehoud. Ik heb dan ook mijn administratie verzocht het advies in te winnen van het Instituut voor Natuurbehoud, daar de afdeling Natuur in het kader van de officiële adviesaanvraag omtrent het voorontwerp van BPA reeds een advies had uitgebracht.
De afdeling Natuur buitendienst West-Vlaanderen wijst in haar advies van 7 maart 2000 op een aantal negatieve effecten inzake natuurbescherming : een toename van de recreatiedruk, een toename van de verstoring en onnatuurlijke predatie door loslopende huisdieren, en de beïnvloeding van het windklimaat en eventueel van de grondwaterhuishouding. Er wordt tevens op gewezen dat het BPA onderworpen is aan de Europese habitatrichtlijn.
Op 16 oktober 2000 werd door de afdeling Ruimtelijke Planning van mijn administratie op mijn uitdrukkelijk verzoek het advies ingewonnen van het Instituut voor Natuurbehoud. Die datum is niet toevallig : zoals u weet is dat een week na de gemeenteraadsverkiezingen. Het dossier is al die tijd rustig blijven liggen, omdat ik het absoluut uit de politieke commotie wilde houden. Op 20 december 2000 deelde het Instituut zijn standpunt inzake het BPA mee. Het cafetariagebouw en de bijbehorende parkeerinfrastructuur werden bij besluit van de Vlaamse regering van 16 november 1994 uit het beschermd duingebied gelicht omwille van hun feitelijke toestand, namelijk het actueel gebruik van de gebouwen. Dat stemt overeen met wat gebeurde bij de definitieve vastlegging van het gewestplan Brugge-Oostkust. De bestemming van het gehele zwembadterrein, dat op het ontwerpgewestplan als groengebied was ingekleurd, werd toen veranderd in gebied voor dagrecreatie, in functie van de in 1977 heersende feitelijke toestand.
Het Instituut voor Natuurbehoud formuleerde tevens een aantal beleidsaanbevelingen die in essentie betrekking hebben op het niet verder versterken van het ruimtegebruik in deze zone. Het spreekt vanzelf dat het Instituut voor Natuurbehoud terecht opmerkt dat de beste oplossing is om van het hele domein natuurgebied te maken en het juridisch proberen onder te brengen bij het Zwinreservaat. Laten we niet vergeten dat we niet alleen over een versteende zone en een achtergrondzone praten, maar ook over de Zwinbosjes. Alles samen gaat het om meer dan 220 hectare.
Op 23 maart 2001 heeft de gemeente Knokke-Heist ter aanvulling van de toelichtings- en motivatienota die gevoegd is bij haar definitief dossier voor de afdeling Ruimtelijke Planning van mijn administratie, in supplementaire orde een lijvige studie ingediend, getiteld 'Onderzoek naar de belangrijkste milieueffecten bij de realisatie van het BPA Finis Terrae'. Dit onderzoek werd uitgevoerd door de BVBA Milieustudies Antes uit Antwerpen, in opdracht van de West-Vlaamse Intercommunale. Ik heb het Instituut voor Natuurbehoud om commentaar gevraagd op dit onderzoek. Het gaat om een vrij lijvige studie, en mijn kennis reikt niet ver genoeg om ze te beoordelen.
Het BPA-dossier werd mij heden nog niet ter beslissing voorgelegd door mijn administratie.
Ik zal proberen de andere vragen samen te beantwoorden. De teneur van de vragen is immers duidelijk. In dit dossier kunnen enkel op basis van feiten uitspraken worden gedaan. De vooradviezen van de gemeenteraad, de deputatie en de gemeentelijke commissie zijn duidelijk. Deze instanties zijn natuurlijk zeer nauw bij de zaak betrokken. We proberen zo objectief mogelijk te oordelen en door het inwinnen van de adviezen van de afdeling Natuur en het Instituut voor Natuurbehoud tot een evenwichtige besluitvorming te komen.
Op 21 maart 2001 werd over dit dossier op mijn initiatief een vergadering georganiseerd waarop minister-president Dewael, minister Dua en ikzelf aanwezig waren. Er is dus inderdaad overleg gepleegd tussen de bevoegde ministers voor natuurbehoud en ruimtelijke ordening over het BPA Finis Terrae. Het spreekt voor zich dat dit overleg loopt op het niveau van ministers, kabinetten en administratie. Het is ons doel een zo duidelijk mogelijk standpunt van de Vlaamse regering voor te bereiden.
Wat betreft de verkoop in der minne aan het Vlaams Gewest van de Zwinbosjes, zijn noch mijn administratie, noch mijn kabinet, noch ikzelf betrokken bij de onderhandelingen. Dit is niet meer dan logisch. Deze aangelegenheid behoort integraal tot de bevoegdheid van de minister van Leefmilieu. Zij stelde : 'In haar recentste brief deelde de Compagnie Het Zoute mee aan de Aminal-afdeling Natuur, verwijzend naar de interesse die de gemeente Knokke-Heist en de provincie West-Vlaanderen eveneens zouden vertonen voor de aankoop van de Zwinbosjes, 'bepaalde evoluties af te wachten met betrekking tot onder andere de opstelling van een beheersplan'.
De gemeente Knokke-Heist zou immers opdracht hebben gegeven aan de West-Vlaamse intercommunales voor economische expansie, huisvestingsbeleid en technische bijstand om een beheersplan voor de Zwinbosjes te ontwerpen, nog voor het gebied zou worden aangekocht of gehuurd door een of andere overheid. Inmiddels heeft de provincie West-Vlaanderen echter laten weten vanaf dit jaar - 2001 - geen duinengebieden meer te zullen aankopen en het aankoopbeleid van kustduinen over te laten aan het Vlaams Gewest.
Anderzijds ben ik' - minister Dua dus - 'van oordeel dat het gemeentebestuur het beheer van een dermate internationaal belangrijk duin- en duin-polderovergangsgebied beter overlaat aan het Vlaams Gewest. Er kan geconcludeerd worden dat er in de onderhandelingen tussen het Vlaams Gewest en de Compagnie Het Zoute sinds vorig jaar geen vooruitgang meer werd geboekt.' Tot besluit merk ik op, voor degenen die daar aan mochten twijfelen, dat ik vragende partij ben om de onderhandelingen over de gehele of gedeeltelijke verwerving van de terreinen te intensifiëren, zodat het Vlaams Gewest een feitelijke buffer kan realiseren. Dit was ook het onderwerp van de vergadering van 21 maart 2001. Het gaat om een gigantisch gebied. De vraag is hoever we moeten gaan en wat we kunnen realiseren. Op zeker moment zal men een keuze moeten maken, en dat zal een vreselijke beslissing zijn, wie ze ook moet nemen. Ofwel behouden we de volgende vier à vijf jaar het status quo, ofwel onderzoeken we hoever we kunnen geraken, en wat de beperkingen en de prioriteiten zijn. Die discussie moet in de grootst mogelijke openheid worden gevoerd. Zowel de Compagnie Het Zoute als het Vlaams Gewest moeten een duidelijk standpunt innemen.
Ik heb de sleutel op de deur. Het BPA Finis Terrae ligt bij de administratie en zal in de loop van de volgende weken op mijn kabinet belanden. Ik verbind mij ertoe dit BPA niet goed te keuren vóór het Vlaams Gewest en de Compagnie Het Zoute klaarheid scheppen over hun visie op de bestemming van de volledige Zwinbosjes, ter grootte van 220 hectare. Ik wil weten wat de agenda is van de Compagnie, en of ze misschien een geheime agenda heeft. Ik ben het ermee eens dat een zo groot mogelijke verwerving van de Zwinbosjes de enige absolute garantie is voor de realisatie van een groene buffer aan de rand van het Zwin. Ik zou het niet op prijs zou stellen dat het stadsbestuur gebruikmaakt van de mogelijkheid om een rappelbrief te sturen, waarna ik binnen de 45 dagen een beslissing moet nemen. Als men dit juridisch correcte middel uitspeelt, weet ik nu al wat mijn beslissing zal zijn.
We moeten als grote mensen rond de tafel gaan zitten en proberen een gezamenlijke visie te ontwikkelen, die wat mij betreft maximaal gericht mag zijn op natuurbehoud. Ik denk evenwel dat we nooit uit de discussie zullen geraken als we niet het minste pragmatisme aan de dag leggen. We zullen dus moeten beslissen hoever we willen gaan.
We hebben op 21 maart afgesproken dat minister Dua de onderhandelingen nieuw leven zal inblazen. Ik meen begrepen te hebben dat Inspectie van Financiën bereid is alle activiteiten in deze zone te steunen. In afwachting hiervan wordt dit BPA niet goedgekeurd.
De voorzitter : De heer Van Nieuwkerke heeft het woord.
De heer André Van Nieuwkerke : Mijnheer de minister, het gaat inderdaad om een moeilijk en historisch zwaar beladen dossier. Ik dank u, minister Dua en de hele regering voor uw krachtige, duidelijke en moedige houding.
Ik hoop dat er binnen enkele weken of maanden een definitieve oplossing wordt bereikt. Samen met enkele collega's zal ik een met redenen omklede motie indienen.
De voorzitter : De heer Devolder heeft het woord.
De heer Jacques Devolder : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, ik weet wat de brede Knokse gemeenschap denkt over dit dossier. Wie geen fundamentalist van de ene of de andere strekking is en de zaken goed analyseert, ziet dat er een oplossing mogelijk is die zowel rekening houdt met natuurbehoud als met de andere elementen. Het belangrijkste is dat de minister gezegd heeft dat we hem niet administratief moeten afdreigen en dat hij de onderhandelingen een kans wil geven.
De voorzitter : Mevrouw Declercq heeft het woord.
Mevrouw Veerle Declercq : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw duidelijke antwoord, maar het spreekt vanzelf dat wij graag een zo groot mogelijk natuurgebied beschermd zien.
De voorzitter : De heer Loones heeft het woord.
De heer Jan Loones : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, hoewel ik destijds nog geen lid van het Vlaams Parlement was, heb ik de totstandkoming van het duinendecreet met veel interesse gevolgd.
De minister merkte op dat iedereen het erover eens was om te kiezen voor de maximalistische optie. Dat moet wel worden begrepen in de context van de criteria die het Instituut voor Natuurbehoud toen vooropstelde. Eén criterium was bijvoorbeeld het minimum van twee hectare. Wie de voortgang van de voorbereidingen nauwkeurig bijhield, weet dat in de eerste versie sprake was van een halve hectare, en in de tweede versie opeens van twee hectare. Dat is uiterst geschikt voor een bepaalde vorm van duinenbescherming, namelijk natuurbehoud, maar is niet voldoende voor andere vormen, zoals de creatie van open ruimtes in bebouwde omgevingen. Ik wil geen nieuw debat beginnen, maar hier toch even de aandacht op vestigen, om de indruk weg te nemen dat iedereen het daar volledig mee eens was.
Met redenen omklede motie
De voorzitter : Door de heer Van Nieuwkerke werd tot besluit van deze interpellatie een met redenen omklede motie aangekondigd. Ze moet zijn ingediend uiterlijk om 17 uur op de tweede werkdag volgend op de sluiting van de vergadering.
Het parlement zal zich daarover tijdens een volgende plenaire vergadering moeten uitspreken.
Het incident is gesloten.