Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 19/04/2001
Vraag om uitleg van de heer Luk Van Nieuwenhuysen tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de veerdiensten op de Schelde
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Van Nieuwenhuysen tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de veerdiensten op de Schelde.
De heer Van Nieuwenhuysen heeft het woord.
De heer Luk Van Nieuwenhuysen : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, een tijdje geleden las ik in de regionale pers dat de wens leeft om de veerdienst op de Schelde tussen Hingene-Bornem en Rupelmonde opnieuw in te richten. Het gemeentebestuur zou daartoe een vraag hebben gericht aan de provincie Antwerpen en aan de Vlaamse overheid. De veerdienst werd ongeveer dertig jaar geleden opgedoekt om een mij onbekende reden. In 1994 werd de veerboot nog eenmaal ingelegd in het teken van het Mercatorjaar. De boot voer tussen Rupelmonde en een privé-aanlegsteiger te Hingene. Duizenden recreanten hebben er toen gebruik van gemaakt.
De infrastructuur is echter danig verwaarloosd en is overwoekerd met planten. Ze dient wellicht te worden opgekalefaterd. Uit het experiment van een paar jaar geleden en uit de grote toevloed van recreanten in de zomer, mogen we afleiden dat de vraag naar zo'n veerdienst groot is. Het gebied is landschappelijk waardevol. Rupelmonde heeft heel wat te bieden, maar ook de andere oever te Hingene loont de moeite, want de Notelaar werd onlangs overgenomen door de Stichting Vlaams Erfgoed en ook de nieuwe zeesluis te Hingene krijgt heel wat aandacht. Binnenkort wordt trouwens een onthaalcentrum ingericht bij de zeesluis. De toeristische mogelijkheden zijn met andere woorden groot.
Het veer zou bovendien de enige mogelijkheid zijn voor voetgangers en fietsers om zich van het Natuurpark Scheldeland in de provincie Antwerpen naar Oost-Vlaanderen te begeven, en omgekeerd.
Mijnheer de minister, hebt u reeds een formele vraag ontvangen om de aanlegsteigers langs beide zijden opnieuw operationeel te maken of om daarvoor een subsidie te verlenen? Welke kosten zijn daaraan verbonden? Klopt het dat u hebt beloofd om deze zaak te onderzoeken? Zo ja, wanneer mogen we een beslissing van u verwachten? Ik hoop immers op een start voor het zomerseizoen. Zijn er nog andere kosten verbonden aan het eventueel opnieuw in gebruik nemen van het veer?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, dames en heren, het klopt dat ik een brief heb ont- vangen van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Bornem met de vraag om een voetveer in te richten aan café de Groene Dijk te Bornem. In de brief werd ook gevraagd of het project kan worden gesubsidieerd door Interreg. Ik heb vernomen dat ook de gemeente Kruibeke aan de afdeling Zeeschelde van de AWZ heeft gevraagd om dezelfde veerdienst te herstellen met het oog op recreatie.
Ik heb mijn administratie de opdracht gegeven om de mogelijkheid tot en de haalbaarheid van het opnieuw in dienst stellen van het veer, te onderzoeken. Naast de investeringskost voor het bouwen van twee steigers, dient ook de exploitatiekost van de veerdienst in rekening te worden gebracht. Het gaat daarbij onder andere over kosten voor het onderhoud van de steigers, voor de boot met bemanning en voor de verzekering.
In de huidige stand van het dossier is het nog niet mogelijk om enige indicatie van de kostprijs te geven. Ook over de timing kan ik nog niets zeggen. Het is niet realistisch om te hopen dat het project reeds tijdens dit zomerseizoen kan starten.
De heer Luk Van Nieuwenhuysen : Mijnheer de minster, bedankt voor uw antwoord. Ik wil erop aandringen het dossier met een welwillend oog te volgen, want het is voor beide gemeenten van toeristisch, en dus ook van economisch, belang.
De voorzitter : Het incident is gesloten.