Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 22/02/2001
Vraag om uitleg van de heer Dirk Holemans tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de verkeersonveilige situatie op het kruispunt Kennedylaan-Langerbruggestraat
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Holemans tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de verkeersonveilige situatie op het kruispunt Kennedylaan-Langerbruggestraat.
De heer Holemans heeft het woord.
De heer Dirk Holemans : Mijnheer de minister, het is belangrijk dat we ook in het parlement aandacht hebben voor signalen uit de samenleving en voor organisaties die opkomen voor verkeersveiligheid.
Mijn vraag past in een actie van de Gentse afdeling van de fietsersbond, die nu al - helaas - voor de tweede keer op dezelfde plaats een dodenwake heeft georganiseerd. Die plek is een van de twee drukke gewestwegen in de Gentse haven die doorkruist wordt door een andere weg, die samen met het veer van Langerbrugge een belangrijk fietstraject vormt, omdat die een aantal dorpen met de scholen in Oostakker verbindt.
Ik begrijp dat grote structurele werken moeten passen in een totale structurele aanpassing van de Kennedylaan. Wat betekent dit concreet voor dat kruispunt? Zijn er mogelijkheden om op korte termijn maatregelen te nemen? In het verleden heeft men de snelheid van 120 naar 90 kilometer per uur verlaagd. Daardoor is het aantal ongevallen gedaald. Misschien kan de snelheid op dit gevaarlijk kruispunt verlaagd worden tot 70 kilometer per uur. Die vraag komt ook van de fietsersbond. Men verwacht op korte termijn een signaal dat er gewerkt wordt aan de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, het kruispunt Kennedylaan- Langerbruggestraat is op dit ogenblik uitgevoerd als een gelijkvloers kruispunt met verkeerslichten. De Kennedylaan is in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen gecategoriseerd als een primaire weg, categorie twee. De hoofdfunctie is derhalve de ontsluiting van het havengebied op de rechteroever van het Zeekanaal naar Gent. Het meerjarenprogramma van mijn departement dat ik eind vorig jaar aan het parlement heb meegedeeld, geeft de aanzet tot de ombouw van de Kennedylaan in functie van de gewilde categorisering.
Ter hoogte van de Langerbruggestraat wordt in een zogenaamd 'Hollands Complex' voorzien waarbij de Langerbruggestraat met een brug over de Kennedylaan en de spoorweg gaat. Daarop komen de vier takken voor het verkeer van en naar de R4. Op dat niveau zal het verkeer met verkeerslichten worden geregeld. Het doorgaand verkeer op de R4 zal ongehinderd onder de brug kunnen doorrijden. Op de brug zal in afzonderlijke fietspaden worden voorzien voor het fietsverkeer, onder meer in functie van de veerverbinding Langerbrugge - Oostakker.
De werken zijn geprogrammeerd in 2003 en er wordt 175 miljoen frank voor vrijgemaakt. De technische studie start in de loop van dit jaar. Ik heb mijn administratie opdracht gegeven om na te gaan of op korte termijn eventueel nog aanvullende maatregelen kunnen worden genomen om de veiligheid te verhogen. Er wordt gedacht aan een aanpassing van de lichtenregeling, de wegmarkeringen of de signalisatie. U vernoemt ook de mogelijkheid tot snelheidsbeperking.
Uit dit alles blijkt dat het Vlaams Gewest wel degelijk bewust is van de noodzaak tot aanpassingen en pro-actief bezig is.
De voorzitter : De heer Holemans heeft het woord.
De heer Dirk Holemans : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik wil er toch op aandringen dat uw administratie ook de invoering van een snelheidsaanpassing zou onderzoeken. Iedereen weet dat snelheid recht evenredig is met de impact bij een ongeluk.
Minister Steve Stevaert : Ik kan geen beloftes doen, want ik wil de gebruikelijke weg volgen via de provinciale commissie, maar ik ben het met u eens dat de snelheid een heel belangrijke factor is.
De voorzitter : Het incident is gesloten.