Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 15/02/2001
Vraag om uitleg van de heer Gilbert Vanleenhove tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de promotie en het beheer van de Oostendse luchthaven
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Vanleenhove tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de promotie en het beheer van de Oostendse luchthaven.
De heer Vanleenhove heeft het woord.
De heer Gilbert Vanleenhove : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, we hebben vorig jaar een boeiend debat over de luchthavens gehouden. Ik was uiteraard het meest geïnteresseerd in de luchthaven van Oostende, al draagt die van Antwerpen ook mijn interesse weg.
We kregen eveneens een inleidende nota van de minister. Hij meldde dat het commercieel beleid van de luchthaven door een eigen commerciële cel werd geconcipieerd, in samenwerking met de luchthavendirectie en gespecialiseerde diensten van de Vlaamse Gemeenschap en de luchthavengebruikers. Voor de luchthaven van Oostende zijn ook de GOM, West-Vlaanderen en de VZW Luchthaven Promotie Oostende hier nauw bij betrokken. Diezelfde nota kondigt eveneens een professionele commercialisering aan die in de toekomst sterker zou worden uitgebouwd. Hij zei verder dat de commerciële planning ook afhankelijk zou zijn van het totale strategische beleid op korte, middellange en lange termijn, alsook van de exploitatiebeperkingen die aan de luchthaven worden opgelegd.
We weten dat in de jongste jaren inspanningen zijn geleverd om de verouderde infrastructuur van de Oostendse luchthaven te verbeteren en commercieel aantrekkelijker te maken. We hebben een groei van het vrachtvervoer en het aantal passagiers gekend, wat tot meer jobs heeft geleid, maar niet in de mate dat men verwacht had. De redenen daarvoor zijn velerlei. Een marktprospectie ontbreekt, er worden te weinig commerciële middelen uitgetrokken, en er wordt te weinig commercieel beheer aan de dag gelegd.
Lokaal werden in West-Vlaanderen wel voldoende inspanningen geleverd. In 1996 werd het promotieproject voor luchtvaartgebonden bedrijven opgericht. Daarin is, naast het Vlaams Gewest met stimulansen, de provincie West-Vlaanderen voor een belangrijk deel actief geweest. De GOM, de West-Vlaamse Intercommunale, de stad Oostende en enkele andere gemeenten hadden hier een aandeel in. Daardoor was een budget van ongeveer 7,5 miljoen frank voorhanden dat vandaag nog gestegen is. De luchthaven van Oostende heeft ook de VZW Luchthaven Promotie Oostende opgericht. Het Vlaams Gewest draagt een deel van dit budget, maar de faxen telefoonkosten bijvoorbeeld worden maar voor de helft betaald. Dit is ondermaats, de kosten wordt doorgeschoven naar het lokale en provinciale niveau. De middelen van de VZW, na aftrek van de lokale middelen, zijn onvoldoende om een behoorlijke commerciële campagne uit te werken en een efficiënte werking te verzekeren.
De minister sprak over een sterkere, professionele commercialisering. Hoe staan de zaken er op dit vlak voor? Wat bedoelt u hiermee? Is men van plan om de VZW Luchthaven Promotie Oostende in de commerciële cel van de Vlaamse luchthavens te integreren? Op dit ogenblik is er nog geen cel, wel is sprake van een commercieel adviseur. Welke tijdsspanne wordt hiervoor uitgezet? Is de Vlaamse regering bereid de financiële middelen van deze VZW voldoende te verhogen zodat ze op een behoorlijke manier kan functioneren?
Vorig jaar vernamen we dat de Vlaamse regering beslist had een manager te zoeken die in een periode van vijf jaar, binnen bepaalde voorwaarden, op de luchthaven van Oostende actief zou zijn. Hoe staat het met deze zoektocht? Wanneer wordt deze aanstelling verwacht?
De minister kondigde tijdens het vorige debat aan de nota te zullen bijsturen op basis van het debat dat in de commissie had plaats gevonden. Ik heb deze bijgestuurde nota nooit gezien. Bestaat dit stuk? Kunnen wij hierover beschikken?
De voorzitter : Mevrouw Declercq heeft het woord.
Mevrouw Veerle Declercq : De luchthaven van Oostende komt eigenlijk niet van de grond. We hopen nog altijd op een reconversie. In Bierset kregen de omwonenden een schadevergoeding. Vreest de minister niet dat dit in Oostende ook zal voorvallen? Heeft de regering een standpunt ingenomen met betrekking tot het overbrengen van de militaire luchthaven?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, de promotie van de luchthaven van Oostende is een belangrijk aspect van het beheer. Zij kan echter maar doeltreffend gevoerd worden indien zij is ingebed in een passende structuur.
Tot op vandaag werd de promotie gevoerd door enerzijds de commerciële cel van de Vlaamse regionale luchthavens die behoort tot de afdeling Personenvervoer en Luchthavens, belast met het beheer van de luchthavens Antwerpen en Oostende, en anderzijds door de VZW Luchthaven Promotie Oostende, die afhangt van de provincie West-Vlaanderen, de stad Oostende en een aantal omliggende gemeenten. Deze vereniging, opgericht in 1976, had zeker haar verdiensten. In de loop der jaren, en vooral na de overdracht van het beheer naar het Vlaams Gewest, is gebleken dat de huidige promotieformule voor de luchthaven van Oostende niet optimaal werkt. Veel van de oorzaken voor het niet optimaal functioneren van de LPO liggen vervat in de specifieke structuur zelf.
Het is niet normaal dat de promotiestructuur buiten het bedrijf ligt, en dat het personeel van de LPO geen verantwoording aan de exploitant van de luchthaven, in casu het Vlaams Gewest, verschuldigd is. Verder is het onmogelijk om aan deze personeelsleden, die geen deel uitmaken van het kader van de luchthaven, de bevoegdheid te geven om in naam van het Vlaams Gewest uitgaven te doen of verbintenissen af te sluiten.
De LPO heeft slechts beperkte financiële middelen, die door de provincie West-Vlaanderen, de stad Oostende en een aantal omliggende gemeenten via subsidies worden verstrekt. Het verzekeren van deze financiering, en dus de zorg om het eigen voortbestaan, slorpt elk jaar onwaarschijnlijk grote energie op. Bovendien stellen steeds meer gemeenten de noodzaak van hun inbreng in vraag.
De promotiestructuur is zeer onduidelijk voor buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Het is erg verwarrend dat er twee promotiediensten zijn, die bovendien aan verschillende overheden moeten rapporteren en hun eigen opdrachten en doelstellingen hebben.
Meermaals is gebleken dat de LPO problemen heeft met de beperkingen die om milieuredenen aan het luchtverkeer worden opgelegd. Ik acht deze beperkingen noodzakelijk om het voortbestaan van de luchthaven te garanderen. Ze zijn trouwens meestal op Europees niveau vastgelegd in richtlijnen of verordeningen, of ook op tal van andere luchthavens van toepassing.
Het Vlaams Gewest draagt rechtstreeks en onrechtstreeks in niet onaanzienlijke mate bij aan de werkingskosten van de vereniging, maar kan geen controle uitoefenen op het financieel beheer, dat bovendien niet erg doorzichtig is.
Alleen een structuur waarin de promotiedienst integraal deel uitmaakt van het luchthavenbeheer, staat garant voor een goede werking. De opheffing van de vereniging is een zaak voor de provincie West Vlaanderen en de stad Oostende. Het Vlaams Gewest wil zijn bijdrage leveren om deze ontbinding snel en soepel te laten verlopen, en mee te streven naar een oplossing voor de sociale problemen die hieruit voortvloeien. Ik zal erover waken dat de lopende promotie-initiatieven worden verdergezet, en dat de luchthaven de promotie krijgt die ze nodig heeft. Ook de samenwerking met de GOM West-Vlaanderen en met andere sociaal-economische instanties in de streek zal worden verdergezet en zelfs versterkt
Wat de beslissing van de Vlaamse regering betreft om een manager te zoeken voor de regionale luchthavens, werd reeds een preselectie van de kandidaten gehouden. De geselecteerde kandidaten dienen voor 16 maart hun offerte neer te leggen, conform de bepalingen van het lastenboek. Vervolgens zal de Vlaamse Participatie Maatschappij de diverse offertes onderzoeken en een voorstel van toewijzing formuleren. Dit voorstel zal aan de Vlaamse regering ter beslissing worden voorgelegd. Normaal gezien zal dat nog voor het zomerreces zijn.
Met betrekking tot de insteeknota die ik in deze commissie heb neergelegd naar aanleiding van het debat over de regionale luchthavens, lijkt het mij nuttig de details van deze nota af te werken na samenspraak met de nog aan te duiden manager. Uiteraard wordt rekening gehouden met de opmerkingen die in deze commissie werden gemaakt. De uiteindelijke versie zal zo snel mogelijk aan de Vlaamse regering worden voorgelegd. Ik zal de leden van de commissie een exemplaar ervan bezorgen.
Mevrouw Declercq, men kan de luchthaven van Oostende onmogelijk vergelijken met die van Bierset. We streven naar een minimale overlast. Het vergoedingensysteem is ecologisch gezien een zeer slechte werkwijze, die we zo weinig mogelijk moeten toepassen.
De voorzitter : De heer Vanleenhove heeft het woord.
De heer Gilbert Vanleenhove : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Het is inderdaad zo dat de promotie nu inderdaad niet tot het luchthavenbeheer behoort, en dat dat in de toekomst wellicht beter kan worden geregeld. U hebt echter niet duidelijk gemaakt op welke manier dat eventueel zou kunnen gebeuren. Uiteindelijk beschikt de bestaande organisatie inmiddels toch over heel wat knowhow en contacten. Het zou jammer zijn als die verloren zouden gaan, indien er geen integratie komt in de nieuwe commerciële cel.
Mijnheer de minister, wanneer is de oprichting van de nieuwe commerciële cel gepland?
Minister Steve Stevaert : Mijnheer Vanleenhove, u hebt natuurlijk gelijk als u vindt dat de bestaande expertise niet mag teloorgaan. De mensen mogen niet het slachtoffer worden van de structuren.
De oprichting van de nieuwe commerciële cel gebeurt in samenwerking met de stad Oostende en de provincie West-Vlaanderen. Ik kan nog geen concrete datum noemen, maar de oprichting moet alleszins zo snel mogelijk gebeuren.
De voorzitter : Het incident is gesloten.