Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 01/02/2001
Vraag om uitleg van mevrouw Marleen Van den Eynde aan de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, betreffende de geluidsoverlast aan de wijk IJskelder in Merksem
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Van den Eynde aan de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, betreffende de geluidsoverlast aan de wijk IJskelder in Merksem.
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, geachte collega's, de Merksemse wijken zijn de voorbije jaren regelmatig ter sprake gekomen door de problematiek van de wateroverlast en het Schijn.
Het probleem dat ik hier aanhaal, doet zich even verderop voor, aan de andere kant van de Groenendaallaan, net achter het waterzuiveringsstation van Aquafin. Reeds 20 jaar geleden kaartten de buurtbewoners van deze wijk de geluidsoverlast aan. Er werden toen al meer dan negentig decibel gemeten. Deze wijk is immers zeer slecht gelegen.
De E19 richting Breda gaat vanaf het Sportpaleis langzaam bergaf. Ook de afrit in Merksem en het sterk toegenomen verkeer zorgt voor het nodige lawaai. De druk voor de buurtbewoners nam dan ook toe. Ze vrezen dat de geluidsoverlast nog in sterkte zal toenemen door de aanleg van een eventueel derde Scheldeoeververbinding en de HST.
Mijnheer de minister, werden de afgelopen jaren in deze wijk nog geluidsmetingen uitgevoerd? Hoe denkt u de geluidsoverlast in deze wijk te verminderen? Bestaan er Europese subsidies voor het plaatsen van geluidsschermen?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer de voorzitter, geachte leden, mijn administratie is op de hoogte van de vermelde geluidshinder. Diverse metingen hebben aangetoond dat het geluidsniveau rond de 70 decibel schommelt. Uit de metingen blijkt dat de geluidshinder niet alleen afkomstig is van het verkeer op de ring R1, maar ook van de andere belangrijke wegen in de onmiddellijke omgeving, zoals de Ingenieur Menneslaan en de Groenendaallaan.
Door de complexe verkeerssituatie en de relatief grote afstand van de woningen ten opzichte van de weg - gemiddeld 200 meter - zal het effect van geluidswerende schermen langs de R1 wellicht eerder beperkt zijn. Bovendien is het om redenen van stabiliteit niet evident om dergelijke schermen te plaatsen op de rand van het viaduct.
In het kader van het Masterplan Antwerpen zal de ring om Antwerpen worden gesloten. De aansluiting van het nieuwe gedeelte van de ring op het bestaande deel zal gebeuren in de omgeving van de Groenendaallaan. Binnen de nog uit te voeren studie zal ook worden onderzocht welke geluidswerende voorzieningen moeten worden getroffen. Dan zal uiteraard rekening moeten worden gehouden met de situatie van de wijk IJskelder. De sluiting van de ring, met inbegrip van de flankerende geluidswerende maatregelen, moet dan ook veeleer als een kans dan als een bedreiging worden beschouwd. Er bestaan geen Europese subsidies voor dergelijke projecten.
De voorzitter : Het incident is gesloten.