Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 07/12/2000
Vraag om uitleg van de heer Wilfried Aers tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de nieuwe stadstrams in Antwerpen en Gent
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Aers tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de nieuwe stadstrams in Antwerpen en Gent.
De heer Aers heeft het woord.
De heer Wilfried Aers : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, geachte collega's, het probleem dat ik aanhaal is niet nieuw. Het is echter belangrijk genoeg om er even dieper op in te gaan. De lagevloertrams zijn zeker een grote verbetering voor de ouderen, aangezien die nu gemakkelijker kunnen op- en afstappen. Jammer genoeg is dit tot op heden het enige positieve punt.
Volgens het gemeenschappelijk vakbondsfront ACOD-CCOD staan de nieuwe trams sinds de aankoop meer in de herstelplaatsen dan op de sporen. In Antwerpen zou er tijdens het afgelopen jaar welgeteld één dag zijn geweest waarop veertien van de achttien stellen effectief op de baan waren. Het gemeenschappelijk vakbondsfront en de kranten spreken van metalen en kunststoffen dakpannen die loskomen en wegvliegen. Er zou zelfs reeds een deur uit de tram zijn gevallen. In Gent zou een meeloopwagen zijn ontspoord. Verscheidene personeelsleden van De Lijn bevestigen deze verhalen. Bij zware tegenwind buigen de zijspiegels krom. Er komt water in de batterijen. De reizigers vinden soms losgerukte stukken van de stuurinrichting tussen de tramsporen. De vakbonden maken zich ernstig zorgen. De directie van De Lijn wuift de opmerkingen weg en spreekt over - langdurige - kinderziektes.
Mijnheer de minister, de vakbonden hebben er geen enkel belang bij om in deze zaak te liegen of te overdrijven. Klopt het dat Antwerpen volgend voorjaar dertien en Gent tussen 2002 en 2004 zeventien van dezelfde trams krijgt? Zullen die dezelfde gebreken vertonen? Kunt u me verzekeren dat De Lijn voor deze problemen geen frank moet betalen? Krijgt ze een vergoeding van de leverancier voor de dagen dat de trams wegens panne niet kunnen uitrijden? Is men met de leverancier overeengekomen dat hij alle kosten voor langdurige en ernstige kinderziektes voor de trams die tijdens de volgende jaren worden geleverd op zich neemt? Is dat reeds het geval voor de geleverde trams?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, geachte collega's, de heer Aers is samen met de vakbonden bekommerd over de nieuwe trams in Antwerpen. Tussen 15 mei 1997 en 15 mei 2000 werden door de Vlaamse Vervoermaatschappij, gespreid over vijf loten, 45 lagevloertrams besteld bij Siemens. Hierbij waren 31 eenrichtingstrams voor Antwerpen en 14 tweerichtingstrams voor Gent.
De bestelde voertuigen worden momenteel door Siemens geleverd. Op 13 oktober 1999 werd het eerste voertuig door de Vlaamse Vervoermaatschappij opgeleverd en in dienst gesteld. Op dit ogenblik beschikt de vervoermaatschappij voor haar exploitatie over 17 eenrichtingstrams en 7 tweerichtingstrams.
De eerste van deze grotendeels nieuw ontwikkelde trams vertoonden enkele kinderziektes. De Vlaamse Vervoermaatschappij heeft de leverancier hier steeds op gewezen en ervoor gezorgd dat hij zijn verantwoordelijkheid niet kan ontlopen. De leverancier heeft zich steeds aan de voorwaarden gehouden, en heeft reeds verscheidene problemen verholpen of is ermee bezig. De kosten hiervoor vallen integraal te zijnen laste.
De Vlaamse Vervoermaatschappij past alle in het lastenboek voorziene clausules voor waarborg en bedrijfszekerheid toe, en legt de leverancier boetes op bij niet naleving van de afspraken.
Op dit ogenblik loopt er een nieuwe prijsaanvraag voor de levering van 47 lagevloertrams, bestaande uit 30 eenrichtingstrams voor Antwerpen en 17 tweerichtingstrams voor Gent. De ervaring met de lopende bestelling wordt nog dagelijks uitgebreid, en wordt gebruikt voor de nieuwe prijsaanvraag.
De voorzitter : Het incident is gesloten.