Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 29/06/2000
Vraag om uitleg van de heer Joachim Coens tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de stand van zaken van de omvorming van de N31 zoals voorzien in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Coens tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de stand van zaken van de omvorming van de N31 zoals voorzien in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.
De heer Coens heeft het woord.
De heer Joachim Coens : Mijnheer de minister, collega's, voor sommigen is dit dossier misschien een zoveelste lokaal dossier. Het is nochtans bijzonder belangrijk en heeft in de bespreking van het RSV al voor heel wat beroering gezorgd.
De haven van Zeebrugge is in de richting van Antwerpen ontsloten via de N49 als hoofdweg. Er moest echter eveneens een verbinding komen met de E40. Een nieuwe, rechtstreekse verbinding naar Jabbeke werd niet opgenomen in het RSV. Er werd geopteerd om de verbinding van de haven van Zeebrugge met de E40 te maken via de N31 en die aan te passen. De N31 zou dan zijn aansluiting vinden op de AX-hoofdweg vanuit de haven richting E40. De N31 werd dan ook geklasseerd als primaire weg 1, wat door toenmalig minister Baldewijns uitdrukkelijk was gemotiveerd.
In het richtinggevend gedeelte staat hoe de invulling van een primaire weg 1 moet gebeuren. Gelijkgrondse kruispunten moeten worden afgeschaft. Er moet doorgaand verkeer zijn, net als laterale ontsluitingswegen en bestemmingsverkeer. Het is een gecombineerd project dat door het kruisen van het stedelijk gebied Brugge niet eenvoudig is. In een meerjarenplan werden toen behoorlijk wat kredieten uitgetrokken om die aanpassing door te voeren. Die kredieten werden ingeschreven in 1999.
Bij de opmaak van het meerjarenplan van de wegen in 2000, 2001 en 2002 zijn al die kredieten, waarin voorheen was voorzien, grotendeels verschoven. Er werden verschillende redenen aangehaald, Euro 2000 was één van de argumenten. Die kredieten, voor bijvoorbeeld het vrijmaken van de Chartreuseweg tot de Legeweg, werden verschoven van 350 miljoen frank in 1999 naar 200 miljoen frank in 2001, en 150 miljoen frank in 2002. Ook voor het vrijmaken van de Astridlaan tot de Albert I-laan werd een krediet van 100 miljoen frank van 1999 verschoven naar 2002.
Alles werd met twee tot drie jaar verschoven. Dat is op zich een probleem omdat het risico van het opnieuw in vraag stellen van de keuzes van het RSV afhankelijk is van het al dan niet aanpassen van de N31. Als dat niet op een redelijke manier gebeurt, zou men inderdaad wel eens op die beslissing kunnen terugkomen om een nieuwe AX in te tekenen.
Men heeft nu toch al een paar jaar de tijd gehad om met het stadsbestuur van Brugge een consensus te bereiken. Een verkeersplanologische studie werd reeds opgemaakt en men zou bezig zijn met een stedenbouwkundige studie over de groenaanleg.
Wat is de precieze stand van zaken in de omvorming van de N31 tot primaire weg 1? Werd er reeds een stedenbouwkundige studie ingediend? Wat zijn de resultaten hiervan? Is er volledige consensus over het streefbeeld van die hervorming? Hoe ziet die er dan uit en wat is de timing ervan? Wat is de timing van een eventuele hoorzitting hierover? Moet er nog een MER-studie volgen? Wat is de timing van de uitvoering van deze werken? Hoe zullen de kruisingen voor de in- en uitvalswegen in het stedelijk gebied aangemaakt worden? Wat zullen de verschillende aansluitingspunten zijn? Hoe zal dit traject als primaire weg 1 door Brugge ingetekend worden?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, de stedenbouwkundige studie werd nog niet afgerond. Een voorontwerp werd wel afgerond. Uitspraken hierover zijn momenteel niet aan de orde vermits het voorontwerp nog moet worden voorgesteld aan de stuurgroep. Vervolgens zal het nog aan de bevolking worden voorgelegd.
In functie van de opmerkingen van de stuurgroep en de hoorzittingen met de bevolking zullen er nog aanpassingen mogelijk zijn aan het voorontwerp van de stedenbouwkundige studie. De hoorzitting met de bevolking zal tot nader order voor eind oktober gepland zijn.
Na het afronden van de stedenbouwkundige studie zal nog een MER-rapport opgesteld worden. De timing hiervan is nog niet bekend omdat de MER-studie pas kan worden gestart na een consensus over de stedenbouwkundige studie.
De werken worden ten vroegste in 2003 gestart, omdat in het jaar 2002 geen werken kunnen worden uitgevoerd omdat Brugge dan culturele hoofdstad is.
De voorzitter : De heer Coens heeft het woord.
De heer Joachim Coens : De kredieten zullen dus nog verder worden verschoven. Dat betekent dat voor meer dan 1 miljard frank kredieten voor de omvorming zullen worden verschoven naar 2003. Dat is volgens mij geen goede zaak voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de omliggende kernen en de ontsluiting van de haven. Keuzes worden echter door de minister gemaakt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.