Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 08/06/2000
Vraag om uitleg van de heer Patrick Hostekint tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de voltooiing van de ring van Roeselare
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Hostekint tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de voltooiing van de ring van Roeselare.
De heer Hostekint heeft het woord.
De heer Patrick Hostekint : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, in de doortrekking van de R32, en met name het noordelijk sluitstuk tussen de R32 en de autosnelweg A17, is voorzien op het gewestplan en in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. Aan weerszijden is de infrastructuur hiervoor trouwens reeds gerealiseerd.
Vanaf de gewestweg N32 is de brug over de spoorweg gebouwd en ook het gedeelte R32 tot aan de Onledehoekstraat ligt er. Langs de andere kant is het aansluitingscomplex tussen de R32 en de A17 gebouwd, en ook het gedeelte R32 tot aan de Beversesteenweg. Rest dus nog een gedeelte, een afstand van ongeveer twee kilometer, tussen de Onledehoekstraat en de Beversesteenweg.
Mijnheer de minister, zoals u wellicht weet, is de afwerking van de ring rond Roeselare een prioriteit voor de ontsluiting van de bedrijven die gelegen zijn aan de noordelijke stadsrand. Een honderdtal bedrijfsleiders hebben hierrond eind vorig jaar nog de krachten gebundeld in een petitieactie. Bovendien zou de voltooiing van de ring het centrum van Beveren ontlasten van zwaar vervoer, wat uiteraard de zwakke weggebruiker ten goede zou komen. Bijna tegelijkertijd, in december vorig jaar, hebt u meegedeeld dat in kredieten voor de voltooiing van de ring rond Roeselare voorzien is op het investeringsprogramma 2000 van uw begroting.
In dit verband had ik u de volgende vragen willen stellen. Mijnheer de minister, kunt u mij zeggen wanneer de aanbesteding voor de sluiting van de ring wordt gehouden? Ten tweede, welke stappen moeten nog worden doorlopen vooraleer de eerste spadesteek kan worden gezet? Ten derde, werd het dossier reeds goedgekeurd door de provinciale auditcommissie? Ten vierde, moeten er nog onteigeningen worden doorgevoerd?
Vanuit het stadsbestuur van Roeselare heb ik reeds verschillende keren de opmerking gekregen dat het kabinet bepaalde vertragingsmanoeuvres uitvoert in dit dossier. Kunt u dit bevestigen of ontkennen?
De voorzitter : De heer Martens heeft het woord.
De heer Luc Martens : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, ik wil de bekommernis van de heer Hostekint bijtreden. Het gaat over een lang en oud verhaal, dat tijdens de vorige legislatuur reeds aan bod is gekomen.
Het reikt echter verder dan dat, want op een bepaald moment had het stadsbestuur het gevoel dat de eindmeet in zicht was. Er volgde echter een nieuwe procedure, waar in de voorbije maanden zeer had aan is gewerkt. Het beleidsplan dat men in het kader van het mobiliteitsplan heeft opgemaakt, werd grondig herwerkt, zij het dat het nu nog moet worden goedgekeurd. Aan de andere kant zal dit dossier op een provinciale auditcommissie op 19 juni eerstkomend aan bod komen.
Er werden heel wat inspanningen gedaan, maar die krijgen pas hun volle betekenis als de zaken worden voltooid. Nu is het ontbrekende stuk van de ring een steen des aanstoots. Men begrijpt niet dat het laatste stuk niet wordt voltooid, al zijn alle onteigeningen uitgevoerd.
Ik zou er bij de minister op willen aandringen dat dit dossier vlug wordt afgehandeld, ten behoeve van de ontsluiting van de stad en vooral voor de deelgemeente Beveren en de veiligheid aldaar - er is veel schoolgaande jeugd, het is een sportieve deelgemeente waar ook het jeugdwerk belangrijk is. Ik hoop dat de minister een positief perspectief kan schetsen.
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mijnheer de voorzitter, ik hoop dat de minister positief zal antwoorden op de vragen van de heer Hostekint en dat de ring rond Roeselare eindelijk zal worden afgewerkt. De hele streek wacht daar al veel jaren op.
Uit eigen ervaring met het dossier van de N36, die de verbinding maakt met de R32 naar de E17, weet ik dat er problemen kunnen rijzen over het profiel dat men zal uittekenen. Alle mensen uit de hele streek - en daar heeft de heer Hostekint niet op gealludeerd - pleiten voor een profiel van 2 maal 2 rijstroken. Ik meen begrepen te hebben uit het verleden dat over die kwestie wat twijfel bestaat. De CVP-fractie heeft altijd sterk gepleit voor een profiel van 2 maal 2 rijstroken.
De middelen van 150 miljoen frank zijn al een paar keer verschoven, maar blijven gegarandeerd in 2000. Dat profiel van 2 maal 2 rijstroken kan met die middelen worden verwezenlijkt. In het kader van de verkeersafwikkeling is een profiel van 2 maal 1 rijstrook niet aangewezen, want dat zou leiden tot vertragingen en onveiligheid. Het is dus belangrijk duidelijkheid te verschaffen over het uiteindelijke profiel.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
De heer Steve Stevaert : Mijnheer de voorzitter, collega's, ik kan u meedelen dat in de werken voorzien is op het goedgekeurde investeringsprogramma 2000, en dat de aanbesteding normaal gezien in 2000 zal plaatsvinden, afhankelijk van de te volgen stappen.
De projectnota voor de sluiting van de ring rond Roeselare zal op 19 juni 2000 worden voorgelegd aan de provinciale auditcommissie. Indien het dossier wordt goedgekeurd door deze commissie, wordt onmiddellijk het voorstel tot aanbesteding ingediend en wordt de bouwvergunning aangevraagd. Ondertussen wordt verder werk gemaakt van de finalisering van het aanbestedingsdossier, zodat de aanbesteding in september 2000 kan worden verwacht.
De onteigeningen werden destijds uitgevoerd voor een type dwarsprofiel van 2 maal 2 rijstroken en vrijliggende fietspaden. Het type dwarsprofiel voor de R32 dat nu aan de auditcommissie ter goedkeuring wordt voorgesteld, wijkt hiervan af. Het voorliggende voorstel bestaat uit een profiel van 2 maal 2 rijstroken, langsgrachten en daarnaast ventwegen van 4 meter breed voor het plaatselijk verkeer en de bediening van de aangelanden. Deze ventwegen zouden tevens fungeren als fietspad. Er wordt dus voorgesteld de vrijliggende fietspaden te vervangen door parallelle ventwegen, omdat conform het mobiliteitsplan van Roeselare wordt voorgesteld om het ontbrekende wegvak R32 te selecteren als weg van categorie primair 2, wat gepaard moet gaan met een gescheiden verkeersafwikkeling.
Indien dit type dwarsprofiel aanvaard wordt, dan heeft dit tot gevolg dat over een bepaald deel van het tracé bijkomende onteigeningen noodzakelijk zijn, omdat het profiel met de ventwegen breder is dan het profiel met de fietspaden. Deze bijkomende onteigeningen zouden kunnen plaatsvinden in de tweede helft van dit jaar.
De eerste spadesteek kan worden gezet ten laatste begin 2001, op voorwaarde dat het project wordt goedgekeurd door de provinciale auditcommissie tijdens de zitting van 19 juni 2000, de bouwvergunning bijtijds afgeleverd wordt en de bijkomende onteigeningen nog dit jaar kunnen volgen.
Ik heb de indruk dat, indien alles goed verloopt op 19 juni 2000 - en ik heb geen aanwijzingen dat dat niet zo zou zijn - en als ik luister naar de eensgezinde stemmen hier uit de regio, dit project doorgang kan vinden. Wij willen wel de uitgewerkte procedures respecteren. Als die worden gerespecteerd, dan wordt in de middelen voorzien en kunnen de werken uitgevoerd worden.
U sprak over vertragingsmanoeuvres vanuit mijn kabinet of in mijn hoofde. Maak u daar geen zorgen over, wel integendeel. Ik spreek misschien wel traag, maar ik wil wegenwerken snel uitvoeren.
De voorzitter : De heer Hostekint heeft het woord.
De heer Patrick Hostekint : Ik dank de minister voor zijn positief antwoord. Het voorgestelde profiel is 2 maal 2 rijstroken. Daar was discussie over, maar dit beantwoordt ook aan de voorwaarden voor de veiligheid.
Men wijkt echter af van het profiel van 2 maal 2 rijstroken plus fietspaden. Er wordt dus een ander voorstel voorgelegd aan de provinciale auditcommissie. Gebeurt dit op vraag van de stad Roeselare, of is dit een van de voorwaarden die is opgelegd door de minister?
De heer Luc Martens : Mijnheer Hostekint, men heeft er bewust voor gekozen de problemen voor de aangelanden op een goede manier op te vangen. Het nieuwe stuk weg doorkruist een gebied waar nog heel wat landbouw wordt verricht, en dat betekent dat er heel wat parallel verkeer is dat men anders niet op een goede manier zou kunnen opvangen.
Ik heb wel begrepen dat er geen fundamenteel probleem is. Er is wel veel vertraging opgelopen door een aantal spanningen met een eigen voorgeschiedenis tussen die professionele auditeur en het bureau. Daar moet ooit een clash zijn ontstaan, en dat blijft dan wel eens wegen in dat soort discussies. Men wil dan de puntjes op de i zetten, en mijns inziens is dat een factor die heeft meegespeeld.
Ik heb echter begrepen dat de minister en zijn kabinet de nodige goodwill willen opbrengen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.