Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 25/05/2000
Vraag om uitleg van mevrouw Marleen Van den Eynde tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de carpoolparkings
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Van den Eynde tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de carpoolparkings.
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, één van de mogelijkheden die de vele files en het verkeer richting grootsteden kan beperken en daardoor een milieuvriendelijk effect creëert, is ongetwijfeld de carpoolparking. Momenteel rijden zeer veel automobilisten naar hun werk zonder anderen de mogelijkheid te bieden mee te rijden. Uit een parlementaire vraag over de bezettingsgraad van de carpoolparkings bleek dat de veertig bestaande carpoolparkings een bezettingscapaciteit bieden van 2.400 wagens. De bezetting hiervan bedraagt tussen de 30 en 100 percent, met een gemiddelde van 56,8 percent. Ook voorziet de minister in zeven nieuwe carpoolparkings, waarvoor hij in 25 miljoen frank heeft voorzien.
Een van de mogelijke oorzaken van de nog onvoldoende bezetting is onder meer de onveiligheid. Vele parkings zijn immers onbewaakt, waardoor men in vele gevallen met inbraak en diefstal te kampen heeft. Dit schrikt ongetwijfeld vele burgers af. Ook de onwetendheid over de mogelijkheid tot carpoolen draagt bij tot het onvoldoende gebruik van de carpoolparkings en het carpoolen in het algemeen.
Mijnheer de minister, plant u een campagne om meer gehoor te geven aan de problematiek van de files en om het carpoolen te bevorderen? De bezetting is volgens mij mager : een bezettingsgraad van 56.8 percent is onvoldoende. Wat zijn uw plannen om hier verandering in te brengen? Is het mogelijk om op verscheidene parkings privé-initiatieven te laten plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een krantenkiosk of tankstation?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : In 1998 werden de resultaten van een behoefteanalyse voor de aanleg van carpoolparkings operationeel. Er werd een raming gemaakt van het potentieel aantal te verwachten gebruikers van deze parkings. Bij deze raming werd ook rekening gehouden met een stijging van het aantal carpoolers. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de bezettingsgraad op dit ogenblik nog geen 100 percent bedraagt.
Het komt er nu op aan om carpoolen te stimuleren zodat de bezettingsgraad toeneemt. Er werden een aantal maatregelen naar voren geschoven om deze parkings attractiever te maken. Het gaat vooral om de veiligheid, zoals het plaatsen van een omheining en van een degelijke openbare verlichting, het plaatsen van een telefooncel of praatpaal, de mogelijkheid tot sociale controle, de bereikbaarheid voor fietsers en openbaar vervoer, en een degelijke bewegwijzering. De parking dient steeds zowel van op afstand als ter plaatse duidelijk te worden aangegeven. Ook netheid en groenvoorziening dragen bij tot het imago en de sfeer van de parking, naast degelijke fiets - en parkeervoorzieningen en wachtgelegenheden.
Er werd een inventaris gemaakt van de bestaande uitrusting. De ontbrekende noodzakelijke uitrusting wordt in de toekomst aangebracht. Overal wordt in degelijke verlichting en een praatpaal voorzien tegen eind 2000. In de andere uitrusting wordt voorzien tegen uiterlijk voorjaar 2001. Bij de nieuwe realisaties wordt onmiddellijk elke noodzakelijke uitrusting geplaatst.
Het bestaan en de inplanting van de carpoolparkings wordt via diverse kanalen kenbaar gemaakt, bijvoorbeeld via het tijdschrift 'Uitweg' van de administratie Wegen en Verkeer. Er werd ook contact opgenomen met de diverse uitgevers van wegenkaarten om hen te overhalen de carpoolparkings op hun kaarten te vermelden. Er wordt eveneens overwogen om alle informatie over carpoolparkings via de website van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap ter beschikking te stellen.
De aanwezigheid van krantenkiosken en dergelijke, biedt een meerwaarde vanuit het oogpunt van veiligheid en sociale controle. Anderzijds mogen dergelijke inrichtingen niet te veel beslag leggen op de parkeercapaciteit voor de carpoolers. De inplanting van tankstations en winkelcomplexen op carpoolparkings lijkt me daardoor minder aangewezen. Ook zijn dergelijke inrichtingen niet altijd verenigbaar met de bestemmingen waarin voorzien op het gewestplan.
De voorzitter : Het incident is gesloten.