Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 04/05/2000
Vraag om uitleg van de heer Jan Loones tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de bijakte fietspaden van de mobiliteitsconvenants
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Loones tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de bijakte fietspaden van de mobiliteitsconvenants.
De heer Loones heeft het woord.
De heer Jan Loones : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, in de begroting 2000 werd in een bedrag van 1 miljard frank voorzien voor de aanleg van fietspaden op lokaal initiatief. Uw omzendbrief van 20 maart geeft een aanvulling over de convenantenprocedure terzake. Bijakte 13 heeft tot doel een versnelde uitbouw van het fietspadennetwerk te bevorderen.
De subsidiëring door het Vlaams Gewest bedraagt 100 of 80 percent naargelang het project prioritair, dan wel niet-prioritair is volgens de behoeftenanalyse. Ik had begrepen dat de niet-prioritaire projecten niet noodzakelijk langs gewestwegen moesten liggen, maar dat ook de fietspaden langs gemeentewegen in aanmerking kwamen. Bij vroegere besprekingen hebt u wel gesuggereerd dat die subsidie slechts zou worden toegekend als er een gemeentelijk mobiliteitsplan bestond.
Door uw omzendbrief ontstaan weer twijfels over de toekenning van die subsidies. U spreekt daar over een krediet om de administratie te ondersteunen. 'Het biedt aan de geïnteresseerde gemeente de mogelijkheid om bepaalde investeringsdossiers van de Administratie Wegen en Verkeer zelf uit te werken, waarbij het Vlaams Gewest de kosten geheel of gedeeltelijk draagt. De werken gebeuren in samenspraak en onder toezicht van het Vlaams Gewest dat nadien de nieuwe infrastructuur in beheer neemt.'
In het uitstekende, altijd actuele blad 'Mobiliteitsbrief' lezen we onder module 13 'de subsidiëring van nieuwe verbindende fietspaden langs gewestwegen'. De administratie heeft het dus ook op die manier begrepen, het zou enkel om fietspaden langs gewestwegen gaan.
Is er ook subsidiëring mogelijk voor fietspaden langs gemeentewegen? Moet de gemeente voor een subsidiëring van 80 percent voor niet-prioritaire projecten een afgewerkt gemeentelijk mobiliteitsplan hebben, of volstaat een duidelijke visie op mobiliteit?
De voorzitter : De heer Decaluwe heeft het woord.
De heer Carl Decaluwe : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, in die omzendbrief viel ook mij bijakte 13 op. Ik dacht eerst dat mijn geheugen me in de steek liet. Ik heb opnieuw de begrotingsbesprekingen gelezen. U zult zich onze kritiek herinneren. Als ik de heer Loones hoor, denk ik dat we gelijk krijgen. Het gaat om een substantieel bedrag. Wat zult u doen als na een aantal maanden blijkt dat er onvoldoende aanvragen zijn?
De gemeenten weten niet goed wat ze moeten doen. U hebt andere verklaringen afgelegd tijdens de begrotingsbespreking. Wat is de stand van zaken? Hoeveel dossiers werden er ingediend, hoever staat het met de uitvoering? Loopt die al? Indien niet, wat zult u doen opdat de middelen niet verloren gaan?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega's, ik probeer het nog eens zeer eenvoudig uit te leggen. Als het om een subsidiëring van 100 percent gaat, is er geen mobiliteitsplan nodig want dan blijkt de noodzaak uit de objectieve behoefteanalyse van de Vlaamse overheid. Voor een 80 percent- subsidiëring is er wel een goedgekeurd mobiliteitsplan nodig.
Het gaat om gewestwegen en niets anders. Er kan verwarring ontstaan als een fietspad langs een gewestweg een ander tracé krijgt uit veiligheids- of andere overwegingen. Toch blijft het fietspad gekoppeld aan een gewestweg. U moet de benaming gewestelijk of gemeentelijk niet altijd zo letterlijk opvatten. Het is helemaal niet de bedoeling om fietspaden langs lokale wegen in dat systeem op te nemen. De module 13 gaat om 100 percent-subsidiëring. De 80 percent-subsidiëring moet blijken uit het lokale mobiliteitsplan. Een gemeentebestuur kan geen aanvraag indienen via module 13, specialisten moeten beslissen over de beste inplanting van een fietspad.
Momenteel zijn een dertigtal mobiliteitsplannen goedgekeurd. De dossiers komen steeds talrijker en sneller binnen. Een tekort of een teveel aan middelen zal nog moeten blijken. Er zal in elk geval geen geld verloren gaan.
De voorzitter : De heer Loones heeft het woord.
De heer Jan Loones : Mijnheer de minister, het is inderdaad niet onlogisch dat het Vlaams Gewest enkel fietspaden langs zijn eigen gewestwegen financiert, maar u hebt het vroeger anders gezegd. Het bedrag van 1 miljard frank mag geen bijkomend investeringskrediet ter ondersteuning van het lokale beleid worden, het moet onderdeel blijven van het gewestelijk budget.
Men kan hulp vragen aan de lokale besturen en een zekere soepelheid hanteren. De soepelheid lijkt me veeleer beperkt : een subsidiëring van slechts 80 percent en op voorwaarde van een mobiliteitsplan. Slechts dertig gemeenten hebben zo een plan. Volgens mij komt u terug op uw vroegere verklaringen. U zult veel mensen teleurstellen.
Minister Steve Stevaert : Ik kan goed begrijpen dat niet iedereen de behoefte voelt om een mobiliteitsplan op te maken, maar het is wel de bedoeling dat in de toekomst iedere gemeente over een plan beschikt. Als we daar van afstappen, laten we de continuïteit van het beleid varen. De gemeenten die wel een mobiliteitsplan maken, verdienen een beloning.
In het rijke Vlaanderen ontbreken nogal wat fietspaden. We hopen op deze manier een doorbraak te forceren en op korte tijd heel wat fietspaden aan te leggen. Vaak worden fietspaden, die uit de objectieve behoefteanalyse prioritair blijken, niet aangelegd omwille van lokale redenen. Met dit instrument kan de lokale overheid daar werk van maken. We kunnen op die manier heel wat missing links realiseren.
U spreekt over te veel middelen, maar dat is een foute probleemstelling. Door deze regeling zullen we juist meer middelen nodig hebben. Een bedrag van 1 miljard frank zal niet voldoende zijn. Dit zal heel veel aanvragen genereren, en we moeten enkel wat geduld oefenen.
Maar u hebt gelijk op één punt : dit is geen ondersteuning van de lokale overheden om fietspaden aan te leggen. Dit is een versnellingsoperatie en een administratieve vereenvoudiging.
De heer Jan Loones : Ik pleit helemaal niet voor de afbouw van dit instrument. Ik pleit er juist voor om de gemeenten te subsidiëren met een mobiliteitsplan die kunnen aantonen dat bepaalde fietspaden prioritair zijn. Daar komt u nu toch op terug.
De indeling in gemeentelijke en gewestwegen is niet altijd even logisch. Niet-gewestwegen vormen soms heel belangrijke verbindingswegen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.