Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 27/01/2000
Vraag om uitleg van de heer Frans Wymeersch tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de aanleg van een fietspad tussen de poldergemeenten Doel en Kieldrecht
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Wymeersch tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de aanleg van een fietspad tussen de poldergemeenten Doel en Kieldrecht.
De heer Wymeersch heeft het woord.
De heer Frans Wymeersch : Mijnheer de minister, enkele maanden geleden hebt u verklaard dat u tijdens de eerstkomende jaren meer geld zult vrijmaken voor de aanleg van fietspaden. Een dergelijk initiatief kunnen we alleen toejuichen. In Vlaanderen zijn er een aantal belangrijke gewestwegen waar het voor fietsers nog steeds levensgevaarlijk is.
Een van die gewestwegen is de verbinding tussen Doel en Kieldrecht, in het Oost-Vlaamse Beveren. Deze verbinding bestaat uit de Engelsesteenweg, buiten de Doelse dorpskom, een gedeelte van de Hoge Dijk, en op Kieldrechts grondgebied de Nieuw Arenberg. In tegenstelling tot de situatie in andere gemeenten, is de aanleg van een fietspad tussen Doel en Kieldrecht niet zo moeilijk te realiseren. Over bijna heel het traject van de Engelsesteenweg en de Nieuw Arenberg ligt er een berm van verschillende meters breed. Deze berm is de vroegere bedding van de stoomtram die tot voor de Tweede Wereldoorlog tussen Doel en Sint-Niklaas heeft gereden. Het traject tussen Doel en Kieldrecht is ongeveer 7 kilometer lang. Over een afstand van 6,5 kilometer is er geen enkel probleem om zonder onteigeningen een fietspad aan te leggen.
Over de aanleg van dit fietspad spreekt men al meer dan 10 jaar. Welke kant het ook uitgaat met.Doel, de aanleg van een fietspad tussen deze gemeente en Kieldrecht is geen nutteloze investering. Men heeft pas op hetzelfde traject kabels aangelegd voor allerlei nutsvoorzieningen zoals telenet. Dit bewijst dat de huidige verbinding tussen Kieldrecht en Doel nog verscheidene jaren behouden zal blijven. Deze regering geeft trouwens de indruk dat Doel nog kans heeft om te overleven.
Door de start van de werken aan het containerdok is de drukte op de Engelsesteenweg de jongste maanden sterk toegenomen. Vrachtwagens kunnen elkaar moeilijk passeren en voor fietsers is het er zeer gevaarlijk. Ondanks de belofte, bij de start van de werken, om het werfverkeer zoveel mogelijk de verbindingen in het havengebied te laten gebruiken, zal de gevaarlijke toestand op de Engelsesteenweg tijdens de komende maanden en jaren niet verbeteren. Daarom zal een snelle realisatie van een fietspad tussen beide gemeenten in ieder geval een oplossing zijn voor de onveilige situatie van de fietsers.
Naar verluidt heeft ook het gemeentebestuur van Beveren in het verleden reeds herhaaldelijk bij de bevoegde minister aangedrongen op deze fietsverbinding. Ik wil aan de minister dan ook de volgende vier vragen voorleggen. Wanneer heeft het gemeentebestuur van Beveren deze vraag gesteld en wat was het antwoord daarop? In welke maatregelen is voorzien opdat het werfverkeer voornamelijk de verbindingen in het havengebied zou gebruiken? Heeft de minister reeds kredieten uitgetrokken voor de aanleg van voornoemd fietspad? Zo nee, is hij bereid dit alsnog te onderzoeken? Zo ja, wanneer zullen de werken en de eventuele onteigeningen gebeuren?
De voorzitter : De heer Cordeel heeft het woord.
De heer Marc Cordeel : Ik denk dat bij deze vragen een addertje onder het gras zit. We moeten het probleem in zijn geheel bekijken : het gaat over de volledige ontwikkeling van de Linkerscheldeoever. Het is nogal eenzijdig zich te focussen op de aanleg van dat fietspad. Er zijn momenteel gigantische werken aan de gang. Er moeten immers massa's goederen ons land worden ingevoerd. Mobiliteit moet dan ook in een veel ruimere context worden bekeken.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Het meerjarenplan 2000- 2002 heeft niet voorzien in de aanleg van fietspaden langs de N451 tussen Kieldrecht en Doel. De aanleg van fietspaden kan worden overwogen zodra er meer duidelijkheid bestaat over de verdere ontwikkeling van de Waaslandhaven en voor zover de prioriteit van deze fietspaden blijkt uit het mobiliteitsplan van de gemeente Beveren.
Het werfverkeer gebruikt voornamelijk de grotere havenwegen. De traditionele polderwegen worden bij voorkeur gemeden. Zoals de heer Cordeel zojuist heeft gezegd, moet dit probleem inderdaad in een veel breder kader worden geplaatst.
De voorzitter : De heer Wymeersch heeft het woord.
De heer Frans Wymeersch : Uw antwoord is summier maar vrij duidelijk. Wat ik vermoedde, is spijtig genoeg ook waar. Ook gisteren tijdens de plenaire vergadering is nogmaals gebleken dat er ondanks de mooie beloften over een mogelijke toekomst van Doel, eigenlijk reeds een definitieve beslissing is gevallen.
U hebt niet geantwoord op mijn vraag in hoeverre Beveren in het verleden heeft aangedrongen op de aanleg van dit fietspad, en wat het antwoord daarop was.
Minister Steve Stevaert : Ik denk dat ik een duidelijk antwoord heb gegeven op uw vraag. Ik ben me ervan bewust dat u via dat fietspad ergens anders wilt geraken.
De voorzitter : Het incident is gesloten.