Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 28/10/1999
Vraag om uitleg van mevrouw Marleen Van den Eynde tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de gemeentelijke bewegwijzeringsplannen
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Van den Eynde tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de gemeentelijke bewegwijzeringsplannen.
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, geachte leden, reeds jaren lijden vele gemeenten onder de toenemende verkeersdrukte. Dorpen en steden worden geconfronteerd met zwaar verkeer, dat via hun dorpscentrum een doorgang zoekt. In het kader van het mobiliteitsconvenant beginnen vele gemeenten dan ook met een verkeerscirculatieplan, om te onderzoeken welke bestemming het doorgaand verkeerd wil bereiken.
Een goed initiatief van de Vlaamse regering sluit aan bij deze problematiek. Ik heb het over een besluit van 1 februari 1995, dat de signalisatie van plaatsen van algemeen of toeristisch belang regelt. De Vlaamse regering nam deze maatregel om de wildgroei van allerlei borden langs onze wegen tegen te gaan. Deze wildgroei vindt meestal plaats op belangrijke kruispunten of plaatsen, en brengt de verkeersveiligheid in het gedrang. De wettelijk geplaatste verkeersborden worden zo immers vaak aan het zicht onttrokken. Een dergelijke wildgroei van borden is niet alleen esthetisch onaantrekkelijk, maar kan ook de aandacht voor de echt belangrijke wegwijzers en verkeersborden doen afnemen.
Dit besluit had als belangrijkste doel dat men door een doeltreffende bewegwijzering veel sluipverkeer en zwaar verkeer uit de dorpskom weg kan houden. Ik schets u even het probleem aan de hand van een voorbeeld. Het centrum van de gemeente Kontich, gelegen tussen de E19 en de N1, heeft met veel zwaar verkeer te kampen. Dit vindt onder meer zijn oorzaak in de zeer verspreide ligging van een aantal industrieparken en/of KMO-zones binnen de gemeentegrenzen. Het zwaar verkeer dat op de E19 de afrit Kontich neemt, moet door het centrum rijden om bijvoorbeeld de industriezone Blauwe Steen, die gelegen is aan de N1, te bereiken.
Door een doeltreffende bewegwijzering aan te brengen op strategisch belangrijke plaatsen op gewest- en gemeentewegen kan men het verkeer op een veilige en verantwoorde manier naar zijn bestemming loodsen. Het verkeer kan hierdoor ook beter functioneren. Die goede bewegwijzering bevordert bovendien het streek- of stadsimago, en versobert het straatbeeld.
Het probleem dat nu rijst, ligt echter deels bij de overheid. Het plaatsen van borden op gewestwegen is immers een bevoegdheid van de overheid. Daarom had ik graag een antwoord gehad om mijn zeer concrete vragen. Klopt het dat het bewegwijzeringsplan van de gemeente Kontich, reeds is goedgekeurd door uw diensten? Waarom zijn er meer dan drie jaar na de opmaak van dit bewegwijzeringsplan nog steeds geen initiatieven genomen om dit plan ook daadwerkelijk uit te voeren? Op welke termijn is een uitvoering van dit plan volgens u mogelijk? Zijn er reeds gemeenten waar deze uniforme maatregel is uitgevoerd? Wie draait op voor de kosten van heel deze onderneming?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, het bewegwijzeringsplan van de gemeente Kontich werd goedgekeurd op 14 juli 1998. Het plan is dus iets meer dan één jaar goedgekeurd, en niet drie jaar.
Het plan werd slechts op enkele kruispunten uitgevoerd. Dat komt enerzijds door het ontbreken van een goedgekeurde aanneming voor het leveren en plaatsen van signalisatie, en anderzijds omdat er inzake de praktische uitvoering nog bijkomend overleg nodig was met de Afdeling Verkeerskunde over het al dan niet aanpassen van de inwendig verlichte signalisatie op de autosnelweg E19. De basis van de signalisatie voor de industriezones is immers de signalisatie op de autosnelweg E19. In overleg met de Afdeling Verkeerskunde werd beslist om de inwendig verlichte borden niet aan te passen, en een afzonderlijke signalisatie met reflecterende borden te plaatsen voor de aanduiding van de industriezones op de autosnelweg E19. Na de plaatsing van deze reflecterende borden op de E19 zal men het bewegwijzeringsplan van Kontich verder kunnen realiseren.
Begin 2000 zal een nieuwe aanneming worden opgezet voor het leveren en plaatsen van signalisatie. Zodra deze aanneming is goedgekeurd, kan er worden begonnen met de uitvoering. Ik wil er bovendien nog eens op wijzen dat de regelgeving een federale bevoegdheid is. Op dat vlak is er dus overleg nodig.
De voorzitter : Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Mevrouw Marleen Van den Eynde : Ik dank de minister voor zijn antwoord. Namens de gemeente Kontich hoop ik dat dit zo snel mogelijk zal worden opgelost, en zeker wat betreft de aanduiding van industrieparken op de E19. Dat is voor de gemeente prioritair.
De voorzitter : Het incident is gesloten.