Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 21/10/1999
Vraag om uitleg van de heer Pieter Huybrechts tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de toegankelijkheid van het kanaal Schoten-Turnhout
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Huybrechts tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de toegankelijkheid van het kanaal Schoten-Turnhout.
De heer Huybrechts heeft het woord.
De heer Pieter Huybrechts : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, het kanaal tussen Schoten en Turnhout was op het traject tussen Schoten en Brecht jarenlang ontoegankelijk voor de beroepsvaart, dit omwille van dichtslibbing. Enkel de pleziervaart kon er nog gebruik van maken. Hogerop richting Turnhout bleef het kanaal gelukkig wel open.
In het verleden werd dit kanaal nochtans druk bevaren. Denken we maar aan de aanvoer van de bloemmolens van en naar de maalderijen in Turnhout. De doorgang naar het Albertkanaal in Schoten blijft een zeer interessant alternatief voor de aanvoer van materialen - vooral bouwmaterialen - vanuit Limburg en Nederland, en voor de aanvoer van goederen die worden ontscheept in de haven van Antwerpen.
We weten allemaal dat transport over water een gedeeltelijke oplossing kan bieden om de druk op het wegennet te verlichten. In dat kader werd dan ook terecht de vaargeul tussen Schoten en Brecht uitgebaggerd, waardoor kleinere binnenschepen type spits en kempenaar terug kunnen gebruikmaken van het kanaal. Zo een klein binnenschip haalt tien tot vijftien vrachtwagens van de weg!
Werden er nog initiatieven genomen om het kanaal Schoten-Turnhout toegankelijk te maken voor grotere binnenschepen? Zwaar beladen binnenschepen kunnen op dit traject immers niet varen, en kunnen mekaar niet voorbij. Wat is het effect van de hernieuwde activiteit op de fauna en flora? Valt deze beroepsvaart te combineren met de vrij intensieve pleziervaart?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, dames en heren, niettegenstaande het feit dat het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten tussen Schoten en Brecht sinds jaren niet meer door de beroepsvaart wordt gebruikt omwille van het groot aantal sluizen, heeft de Dienst voor de Scheepvaart er nooit een verbod op beroepsvaart ingesteld.
Voorlopig bestaat er nog beperkte interesse van bedrijven om het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten tussen Schoten en Brecht te gebruiken voor beroepsvaart. Dit heeft alles te maken met de groeiende belangstelling voor de binnenvaart als transportmodus ingevolge de toenemende mobiliteitsproblemen bij het wegvervoer.
De Dienst voor de Scheepvaart heeft de knelpunten voor de beroepsvaart in het kanaal tussen Schoten en Brecht geanalyseerd op basis van een proefvaart. Men is tot de vaststelling gekomen dat, mits op een beperkt aantal plaatsen ondiepten in de vaargeul weg te ruimen, beroepsvaart met beperkte diepgang tot 1,90 meter kon worden toegelaten. Deze ondiepten werden ondertussen weggewerkt, en sinds enkele weken kan het varen met deze diepgang in principe zonder hinder gebeuren.
Aangezien het voorlopig maar om één bedrijf gaat dat van deze vaarroute wenst gebruik te maken, en het varen enkel met beperkte snelheid en diepgang mogelijk is, zullen de effecten voor fauna en flora veeleer beperkt zijn.
Voorlopig is er bij de Dienst voor de Scheepvaart geen sprake van om dit kanaal toegankelijk te maken voor grotere schepen dan de kempenaars. De afmetingen van de sluizen en de breedte van het kanaal laten dit immers niet toe. De modernisering van dit kanaal zou, gelet op de huidige trafiek, zeker geen verantwoorde investering zijn.
De combinatie van beroepsvaart en pleziervaart mag op dit kanaal zeker geen probleem stellen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.