Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 21/10/1999
Vraag om uitleg van de heer Jos De Meyer tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de ontdubbeling van de Scheldebrug tussen Temse en Bornem
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer De Meyer tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de ontdubbeling van de Scheldebrug tussen Temse en Bornem.
De heer De Meyer heeft het woord.
De heer Jos De Meyer : Vanuit een blijvende bezorgdheid om de verkeersproblematiek en in het bijzonder de eisen die het modern wegverkeer stelt aan de wegeninfrastructuur, vraag ik aan het begin van deze zittingsperiode opnieuw aandacht voor een aanslepend probleem en een belangrijke toekomstgerichte keuze : de mogelijke ontdubbeling van de Scheldebrug op de N16 tussen Bornem en Temse.
We hebben tijdens de vorige zittingsperiode reeds de aandacht gevestigd op dit probleem. De huidige brug die uit tweemaal één rijstrook bestaat, lijdt onder de toegenomen verkeersdrukte en de hoge snelheid van het wegverkeer. Enkel een ontdubbeling van de brug is een efficiënte oplossing om de toegenomen verkeersstroom op te vangen.
In de loop van de voorbije 45 jaar is het verkeer enorm toegenomen, terwijl het concept van het huidig brugproject dateert uit 1955. Recente statistieken hebben uitgewezen dat per uur gemiddeld 1.500 voertuigen over deze brug rijden. Voor alle werknemers uit het Waasland is deze verbindingsweg de aangewezen route voor het dagelijkse woon-werkverkeer naar de hoofdstedelijke agglomeratie.
Bovendien blijven alle gevaarlijke transporten door vrachtwagens grotendeels op deze gewestweg aangewezen. De Kennedytunnel is verboden voor vrachtwagens met een gevaarlijke lading, en de Liefkenshoektunnel blijkt geen aantrekkelijk alternatief te zijn. Een ontdubbeling van de brug zou een positieve invloed hebben op de verkeersstroom.
Dagelijks functioneert deze weg als een flessenhals voor het wegverkeer dat op de N16 grotendeels op tweemaal twee rijstroken verloopt. En dan zwijg ik nog over de periodes waarin werken worden uitgevoerd op de weg. Een verdubbeling van de capaciteit zou beter aansluiten bij de bestaande wegeninfrastructuur. Elke vorm van hinder op de brug zorgt nu voor enorme files. Zo veroorzaakte een ongeluk in de omgeving van Antwerpen gisteren een file van ruim een uur op deze weg, die dan wordt gebruikt als vluchtroute.
Een dubbele brug zou ook een veilig alternatief zijn voor de onderhoudsbeurten die geregeld nodig zijn. Elke afsluiting van de brug nu betekent tijdverlies en werkverlet voor de werknemers en bedrijven die zijn aangewezen op deze drukke verbindingsweg tussen beide Scheldeoevers. Een ontdubbeling kan de historisch gegroeide banden tussen Klein Brabant en het Waasland zeker ten goede komen. Voor werken, winkelen, ontspanning en ziekenhuisbeleid zijn deze buurtgebieden op elkaar aangewezen. Het bedrijfsleven dringt dan ook aan op een spoedige realisatie van de ontdubbeling van de Scheldebrug.
Mijnheer de minister, onderschrijft u deze beschrijving van de verkeersproblemen op de Scheldebrug? Bent u overtuigd van de noodzaak van een ontdubbeling van de brug en een verhoging van de capaciteit? Overweegt u een spoedige realisatie van deze ontdubbeling?
Uiteraard wil ik me vandaag niet uitspreken over de wijze waarop deze ontdubbeling moet worden gerealiseerd : een bijkomende tunnel, twee bruggen boven elkaar of een ontdubbelde brug. De voor- en nadelen van deze technische aspecten moeten worden onderzocht door de ingenieurs van Openbare Werken. Zou het niet zinvol zijn om uw administratie de opdracht te geven te onderzoeken op welke wijze de Scheldebrug kan worden ontdubbeld? Ik begrijp natuurlijk dat een ontdubbeling niet alle problemen zal oplossen, maar het zou een enorme bijdrage zijn tot de verbetering van de verkeersproblemen in het Waasland.
De voorzitter : De heer Cordeel heeft het woord.
De heer Marc Cordeel : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega´s, het mobiliteitsprobleem van Antwerpen deint elke dag een beetje meer uit naar het Waasland. Dit is niet enkel het geval in de gemeente Haasdonk en Vrasene. Er ontbreekt een directe verbinding tussen de E17 en de Liefkenshoektunnel en ook op de brug over de Schelde in Temse zijn er problemen. De verbindingsweg naar Mechelen, Antwerpen en Brussel en de omleidingsweg van de Kennedytunnel voor transporten van gevaarlijke producten slibben dicht. Elke morgen zijn er steevast kilometerslange files op de rijksweg. Sluikwegenrijders maken de gemeente Temse onveilig.
Jaren geleden heb ik uw voorganger een voorstel bezorgd over de ontdubbeling van de brug over de Schelde in Temse. Het antwoord luidde toen dat er geen geld was. Inmiddels heeft het probleem enorme proporties aangenomen.
Mijnheer de minister, onderschrijft u de ernst van dit probleem? Bent u bereid in financiële middelen te voorzien voor de oplossing van dit nijpende verkeers- en veiligheidsprobleem?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, collega´s, ik heb al herhaaldelijk geantwoord op vragen om uitleg in deze commissie en op een schriftelijke vraag over deze problematiek. Ik zal dat nog eens opnieuw doen.
De gewestweg N16 wordt gebruikt als alternatieve route om de ring rond Antwerpen te vermijden. De verkeersdrukte op de N16 en de Scheldebrug in Temse houdt dan ook verband met de verkeerssituatie op de ring rond Antwerpen.
Onderzoek heeft aangetoond dat het vooral noodzakelijk is om de verkeersproblemen op de ring rond Antwerpen aan te pakken om de mobiliteit in de Antwerpse regio te verbeteren. Ik heb daartoe een aanzet gegeven met de opmaak van het masterplan voor Antwerpen dat in de regio bekendheid geniet en een aanzienlijk draagvlak heeft. Het sluiten van de kleine ring rond Antwerpen is een belangrijke component van het masterplan. Hierdoor neemt het verkeer in de Kennedytunnel aanzienlijk af. Als gevolg daarvan zal ook het verkeer op de alternatieve route N16 verminderen.
Hetzelfde onderzoek heeft aangetoond dat andere infrastructuurwerken zoals de aanleg van een grote ring rond Antwerpen, de ontdubbeling van de brug in Temse, de verbinding tussen Wommelgem en Merksem en de verbinding tussen de E17 en de N49 minder geschikt zijn om de verkeersproblemen in en rond Antwerpen op te lossen. De berekeningen met het multimodaal verkeersmodel Antwerpen tonen immers aan dat al deze dure infrastructuurwerken door het sluiten van de kleine ring rond Antwerpen niet of pas veel later noodzakelijk zullen zijn. Op basis van dit model zouden per etmaal ongeveer 12.000 personenwagens gebruikmaken van de verbinding tussen de E17 en de N49. Anderzijds zouden er per etmaal ongeveer 90.000 personenwagens rijden op de gesloten kleine ring en 60.000 personenwagens op de verbinding tussen Merksem en Wommelgem.
De budgettaire middelen worden bijgevolg prioritair besteed aan het sluiten van de kleine ring rond Antwerpen. De ontdubbeling van de Scheldebrug in Temse wordt niet opgenomen in het meerjareninvesteringsprogramma. Er is tot heden geen concreet studiewerk verricht of aanbesteed over de bouw van een tweede Scheldebrug in Temse. Er bestaan trouwens geen plannen op dat vlak. Aanvullende oplossingen voor de verkeersproblemen moeten vooral worden gezocht in het stimuleren van alternatieven voor het autovervoer.
De voorzitter : De heer De Meyer heeft het woord.
De heer Jos De Meyer : Mevrouw de voorzitter, het antwoord van de minister heeft me ontgoocheld. Hij minimaliseert duidelijk de problemen. Ik ben bijzonder blij met de steun die ik krijg van de heer Cordeel. Ik reken erop dat de VLD de heer Cordeel zal steunen en ervoor zal zorgen dat het dossier opnieuw op de regeringstafel belandt zodat er een ander standpunt kan worden ingenomen.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer De Meyer, dat betekent nog niet dat we niets zullen doen. Er zullen investeringen gebeuren om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren. De N16 is in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen geselecteerd als weg van categorie primair 1. Dit betekent dat de N16 omgebouwd moet worden tot een weg van deze categorie. Zo moet er een vlotte en veilige verkeersafwikkeling zijn ter hoogte van de kruispunten. Het Vlaams Gewest heeft tijdens de vorige bestuursperiode geïnvesteerd in de beveiliging van de kruispunten op de N16. De ontdubbeling van de brug over de Schelde te Temse zal er enkel toe leiden dat de flessenhals verschuift naar de kruispunten.
Ik ben bereid om mijn zienswijze bij te sturen indien na afronding van het in opmaak zijnde mobiliteitsplan Vlaanderen, objectief wordt aangetoond dat een andere multimodale aanpak tot betere resultaten leidt. Nu baseren we ons op de multimodale aanpak die naar voren is geschoven door de administratie.
De heer Jos De Meyer : Dat klinkt al genuanceerder. Uiteraard ben ik tevreden met de geplande werkzaamheden, maar ik denk dat deze onvoldoende zijn.
De voorzitter : Het incident is gesloten.