Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 14/10/1999
Vraag om uitleg van de heer Ludwig Caluwé tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de geplande renovatiewerken aan de Antwerpse Ring
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Caluwé tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de geplande renovatiewerken aan de Antwerpse Ring.
De heer Caluwé heeft het woord.
De heer Ludwig Caluwé : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, eind augustus, begin september werd gewerkt aan de E19 tussen Merksem en Brasschaat. Ondanks de vele waarschuwingen en de goede bewegwijzering had dit bijzonder lange files tot gevolg. Daarenboven werden de wegwijzers in de richting van de Liefkenshoektunnel nauwelijks gevolgd. Er was immers nauwelijks toename van het verkeer door de tunnel. Vermoedelijk is dit het gevolg van de vermelding ´tol´, in heel grote letters, bij de tunnel. De mensen verkiezen een halfuur tot een uur stilstaan in de file boven het betalen van tol.
Eind september, begin oktober gebeurde hetzelfde tijdens de werken aan de E17. Ik moet hieraan wel toevoegen dat de bewegwijzering voor de alternatieve route toen helemaal niet goed was aangebracht. Toch zijn er heel wat mensen die de route wel kennen, maar niet benutten.
Uit de pers heb ik vernomen dat de administratie voor Openbare Werken erover nadenkt om bij het grote onderhoud van de Antwerpse Ring de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. In het contract staat echter dat de tunnel onder geen enkel beding tolvrij kan worden gemaakt. Een verandering zal bijgevolg enige onderhandelingen vergen, maar het tolvrij maken van de tunnel kan op lange termijn voordelig zijn voor de uitbaters. Als een groot aantal chauffeurs de route leren kennen, zullen ze die waarschijnlijk ook blijven gebruiken als de tol opnieuw wordt ingevoerd.
Mijnheer de minister, wat vindt u van het idee om de tunnel tijdens de onderhoudswerken tolvrij te maken? Als u er positief tegenover staat, zijn dan al kredieten vrijgemaakt op de begroting?
Gelet op de grote hinder die de kleinere onderhoudswerken tot gevolg hadden, zou ik graag de timing kennen voor het grote onderhoud van de Antwerpse Ring. Zal er met deze ervaringen rekening worden gehouden?
De voorzitter : De heer Cordeel heeft het woord.
De heer Marc Cordeel : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, ik denk dat het probleem veel groter is. Bij de werkzaamheden aan de ring stond er een file tussen Sint-Niklaas en Antwerpen. De mensen kunnen de Liefkenshoektunnel zelfs niet bereiken. Heeft de regering een alternatief voorhanden? Bij het kleinste incident in de Kennedytunnel kampen we met een enorm probleem, want er is geen weg beschikbaar naar de Liefkenshoektunnel.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, mijnheer Caluwé, ten eerste is er nog geen enkele principiële beslissing genomen over de timing van de geplande renovatiewerken aan de Antwerpse Ring. De bewering dat de werken volgend jaar zullen worden uitgevoerd, is bijgevolg wat voorbarig.
Het klopt dat de werken reeds door mijn administratie worden bestudeerd. U begrijpt dat een dergelijke ingreep een grondige voorstudie vereist. Er zijn immers consequenties in de hele regio mogelijk. De uitvoering van de werken zal in elk geval op grote schaal, zelfs internationaal, en geruime tijd op voorhand worden bekendgemaakt. Daardoor zullen alle betrokken partijen voldoende tijd krijgen om rekening te houden met de renovatiewerken.
De Afdeling Wegenbouwkunde heeft een uitgebreid onderzoek van de draagkracht van de bestaande weginfrastructuur verricht. Op basis van de resultaten ervan zijn meerdere renovatiescenario´s mogelijk. Elk scenario heeft voor- en nadelen en de mate waarin een beroep moet worden gedaan op een alternatieve route verschilt. Alle scenario´s worden door mijn administratie onderzocht. De verkeershinder zal vanzelfsprekend doorslaggevend zijn bij de keuze.
Van zodra het onderzoek is afgerond, zal de administratie mij het rapport bezorgen. Het zal niet enkel de mogelijke uitvoeringsmodaliteiten bevatten, maar ook de financieringsmogelijkheden. De kosten voor de renovatie zijn zeer omvangrijk : het gaat om meer dan 1 miljard frank. Het meerjarenprogramma van Openbare Werken voorziet nog niet in de nodige middelen. Ik zal op basis van het rapport een beslissing nemen over de timing en de uitvoeringswijze van de renovatiewerken.
U stelde een omleiding via de Liefkenshoektunnel voor. Ik kan hierop pas reageren nadat werd gekozen voor één van de scenario´s. Een tolvrije tunnel vormt trouwens slechts een deel van de oplossing. Rekening houdend met het knelpunt ter hoogte van de Leugenbergbocht, waaraan nu wordt gewerkt, bedraagt de capaciteit van een alternatieve route via de Liefkenshoektunnel maximaal 40.000 voertuigen per dag. De capaciteit van de Kennedytunnel bedraagt een veelvoud hiervan. Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel kan daarom niet meer zijn dan een onderdeel van een pakket aan maatregelen om de verkeershinder ten gevolge van wegenwerken te minimaliseren. Daarbij denken we ook aan het inschakelen van De Lijn en het gebruiken van de Liefkenshoektunnel als alternatieve route. In elk geval zullen afspraken worden gemaakt met de betrokken partijen.
De voorzitter : De heer Caluwé heeft het woord.
De heer Ludwig Caluwé : Mijnheer de minister, vooral het eerste deel van uw antwoord ontgoochelt me. De voorbije weken hebt u toch meermaals aan de pers verklaard dat het onderhoud van de Antwerpse Ring uw eerste opdracht zou zijn. Nu vertelt u dat pas aan een eerste studieronde werd begonnen en dat bijlange nog geen sprake is van het concretiseren van de plannen.
U had groot gelijk toen u stelde dat de renovatie van de Ring een prioriteit is, want daarna kan snel werk worden gemaakt van het sluiten van de Kleine Ring. Ik dring erop aan dat binnen enkele maanden werk wordt gemaakt van het grote onderhoud. De moeilijkheden bij de verkeersbegeleiding moeten daarbij zo goed mogelijk worden opgevangen.
De suggestie om de tol in de Liefkenshoektunnel tijdelijk af te schaffen dient goed te worden overwogen. Het kan toch een middel zijn om een aantal problemen op te lossen. Is het niet beter alle middelen aan te wenden?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer Caluwé, ten eerste klopt het dat het grote onderhoud van de Antwerpse Ring een prioritair werk is. Het is eveneens een gigantisch werk. Alle voorbereidingen moeten bijgevolg heel goed worden getroffen.
Ten tweede ben ik het ook met u eens dat we moeten proberen om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. Ik herhaal dat dit echter niet alle problemen zou oplossen.
Ten derde is de financiering erg belangrijk. De privémaatschappij die de tunnel uitbaat, beschikt over betonharde rechten. U hebt er reeds op gewezen dat die firma voordeel kan hebben bij het tolvrij maken van de tunnel gedurende een beperkte tijd. Er zou immers een vorm van gewenning bij de gebruikers ontstaan. De overheid zal hierover moeten onderhandelen opdat we een zo laag mogelijke prijs bedingen. Als we niet onderhandelen over het tolvrij maken tijdens de werken, zal er sowieso een toename zijn. De vraag is dan op welke basis we moeten onderhandelen. Dit is een zeer complexe en bovendien dure aangelegenheid. Het gaat om gigantische bedragen en we hebben geen harde middelen om tot lage sommen te komen. We moeten voorzichtig manoeuvreren. Het is goed dat u van mening bent dat het slechts één van de aspecten is, want denken dat we alleen daarmee de problemen oplossen, is fout.
De voorzitter : Het incident is gesloten.