Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Voorzitter, collegas, de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken behandelde op 28 februari het ontwerp van decreet betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport. Dit ontwerp van decreet heeft drie doelen: het project Langere Zwaardere Voertuigen (LZV) een rechtsgrond geven, een kader voor Uitzonderlijk Vervoer (UV) uitwerken, en het Aslastendecreet van 1998 actualiseren en verruimen. Met dit ontwerp van decreet wil minister Crevits atypisch wegtransport met verhoogd risico voor de verkeersinfrastructuur in één decreet integreren.
Terwijl de federale staat bevoegd is voor de algemene politiereglementering van verkeer en vervoer en voor de technische voorschriften inzake verkeers- en vervoermiddelen, zijn de gewesten dat voor het wegbeheer en de uitwerking van een bijzonder politiereglement. De Raad van State heeft in zijn advies bij het federale koninklijk besluit over LZV en UV vastgesteld dat de federale overheid met de bepalingen die de bescherming van de verkeersinfrastructuur beogen, haar bevoegdheden heeft overschreden. In zijn advies over het voorliggende ontwerp bevestigde de raad dat de regeling wel degelijk binnen de gewestelijke bevoegdheden past. Ook het Grondwettelijk Hof sprak zich in arresten al uit over de afbakening en de gedeeltelijke overlapping van bevoegdheden. In zijn arrest over het Aslastendecreet wijst het op de logische samenhang van de eisen waaraan voertuigen moeten voldoen op het vlak van afmetingen en massa enerzijds en weginrichting zoals bruggen en kruispunten anderzijds.
Minister Crevits wees erop dat dit ontwerp van decreet noodzakelijk is voor het proefproject LZV, het meest in het oog springende aspect, dat reeds lang werd beloofd. Bijna alle fracties zijn verheugd over dit voorliggende ontwerp van decreet, maar betreuren allen de vertraging door de bevoegdheidsversnippering en zijn dan ook tevreden dat de Raad van State en het Grondwettelijk Hof zich uiteindelijk in het voordeel van de gewesten hebben uitgesproken.
Enkel sp.a en Groen waren kritisch. Sp.a stelt bij monde van Steve DHulster dat zij geen superfans zijn van de supertrucks.. Hij pleit voor een zorgvuldige trajectkeuze en monitoring en vraagt bijzondere aandacht voor de voor- en natrajecten op het onderliggende wegennet. Ook de Groenfractie is nooit voorstander geweest van de supertrucks, die volgens de heer Rzoska gevaarlijk zijn voor de modal shift.
Minister Hilde Crevits besluit het debat met te stellen dat het project van start kan gaan zodra de uitvoeringsbesluiten goedgekeurd zijn. Zij onderstreept dat de regering veiligheid belangrijk vindt en wil dat een proefproject in de Vlaamse ruimtelijke context van start gaat. Het voorstel werd aangenomen met negen stemmen bij één onthouding.
De heer de Kort heeft het woord.
Voorzitter, ik wil mevrouw Van den Eynde danken voor de verslaggeving. We zijn bijzonder tevreden dat er op deze manier uitvoering wordt gegeven aan de resolutie van het Vlaams Parlement in verband met de ecocombis die we op 10 juli 2007 hebben goedgekeurd. Er zijn herhaaldelijk opvolgingsvragen over gesteld in de commissie. De minister heeft er stelselmatig op gewezen dat er door de federale overheid een aantal zaken moesten worden opgelost.
Vandaag ligt er dus een ontwerp van decreet dat toelaat om van start te gaan met proefprojecten. Wij zijn eerder voorstander van de ecocombis omdat het voor ons een belangrijk instrument is voor de logistiek in Vlaanderen, voor het behoud van de werkgelegenheid en voor de welvaart van de bedrijven.
Mevrouw Jans heeft het woord.
Voorzitter, ik wil ook de verslaggever bedanken voor het duidelijke verslag.
Ik wil namens onze fractie ook zeggen dat wij zeer tevreden zijn dat er een einde is gekomen aan een lange lijdensweg. Het proefproject voor ecocombis kan beginnen. We hebben gezien hoe het project de afgelopen jaren door de versnippering van de bevoegdheden op de lange baan is geschoven. Ik ben blij dat het tot een goed einde komt.
Minister, ik hoop dat de opstart van het proefproject vlot kan verlopen en dat we op basis daarvan een duidelijke evaluatie kunnen maken om in de toekomst te komen tot een efficiënter transportsysteem.
De heer DHulster heeft het woord.
Ook mijn dank aan collega Van den Eynde voor het verslag. Zoals zij al heeft aangehaald in haar verslag, is het meest in het oog springende element van het ontwerp van decreet het feit dat het een basis vormt voor het proefproject rond de supertrucks. Zoals ik al in de commissie heb aangegeven, hebben we toch nog een aantal vragen en bezorgdheden, vooral rond verkeersveiligheid. We hopen dat het proefproject daar een aantal antwoorden op geeft, op basis waarvan er een goede evaluatie kan worden gemaakt.
Het is dan ook heel belangrijk om het proefproject goed af te bakenen in de tijd, wat al in het ontwerp van decreet wordt geregeld. We zijn er ook heel tevreden over dat er al onmiddellijk een timing aan wordt gegeven alsook een evaluatiemoment. Het moet ook ruimtelijk goed afgebakend worden. De trajecten moeten zeer zorgvuldig worden gekozen, dat ligt voor de hand. Ook de voor- en natrajecten, de trajecten die naar de snelwegen leiden, moeten waterdicht zijn op het vlak van verkeersveiligheid, en dan meer specifiek ten aanzien van voetgangers en fietsers. Zij moeten zeker gebruik kunnen maken van een afgescheiden fietspad. Men moet proberen om daar alle conflictsituaties te vermijden.
De heer Rzoska heeft het woord.
Voorzitter, collegas, ook van mijnentwege dank aan de verslaggever. Ik wil toch het standpunt van de Groenfractie iets dieper toelichten dan in het verslag, omdat er wel degelijk een paar fundamentele punten zijn op basis waarvan we niet akkoord kunnen gaan met dit ontwerp van decreet. Volgens ons staat het haaks op een aantal doelstellingen die de Vlaamse Regering zichzelf stelt, onder meer in het Pact 2020. Uit een aantal cijfers uit de meting van 2012 blijkt dat het op dat punt niet vijf voor maar vijf over twaalf is.
En eerste punt is dat een aantal collegas die trucks nogal graag ecocombis noemen. Er wordt een groen sausje over gegoten alsof ze energie-efficiënter zouden zijn en op het vlak van CO2 een verbetering. Het zijn supertrucks, het zijn monstertrucks, ook die termen worden er regelmatig op gekleefd en wij gebruiken die liever. Aanvankelijk lijkt het misschien wel een winst, maar studies van gerenommeerde instituten uit het buitenland bewijzen dat op lange termijn er op vlak van impact op mens, milieu en gezondheid wel degelijk een probleem is, alsook voor de mobiliteit, het verkeer en zeker het goederentransport. De cijfers hebben vorige week en deze week nog in de krant gestaan.
Een tweede punt dat ik wil maken, is de modal shift, die voor een deel in het Pact 2020 naar voren wordt geschoven. Als we de meting die in 2012 is gebeurd, bekijken, dan zien we dat het aandeel van goederenvervoer over de weg de laatste jaren constant stijgt en dat het op de binnenvaart en zeker op de trein zeer sterk daalt. De doelstellingen voor de modal shift die de Vlaamse Regering zichzelf heeft gesteld, worden op dit moment niet gehaald. Door de weg vrij te maken voor deze supertrucks zal die modal shift ook in de toekomst niet gerealiseerd worden.
De filezwaarte stijgt eigenlijk ook, zo blijkt uit de meting van het Pact 2020 in 2012. Die filezwaarte zal er ook voor zorgen dat dit een van de minst efficiënte manieren is om dergelijke grote transporten over de weg te organiseren. Het punt van de verkeersveiligheid is al door collega DHulster aangehaald. Ook op dat vlak hebben we zeer veel vragen omdat je met zestigtonnervrachtwagens terechtkomt op autostrades die toch al zeer sterk bevolkt zijn.
Ik wil een laatste punt maken. We hebben in de commissie regelmatig discussies over de infrastructuur, over het feit dat er heel wat putten in de weg zitten en dat de autostrades dringend aan onderhoud toe zijn. Ik weet dat er op dit moment een inhaalbeweging wordt gerealiseerd, maar ik denk dat beginnen rijden met zestigtonners op deze wegen, absoluut geen goed idee is.
Al deze punten samen maken dat de Groenfractie dit ontwerp van decreet absoluut geen goed idee vindt.
De heer Keulen heeft het woord.
Dan is er een contrast met Open Vld. Wij vinden dit wel een goed verhaal en wel een goed ontwerp van decreet. Daarom steunt de liberale fractie dit vanuit de oppositie.
We zijn al zeer lang vragende partij voor de ecocombis of de supertrucks, minister. We zijn ook heel erg benieuwd naar het vervolg. We staan graag open om constructief mee te werken aan dergelijke initiatieven.
Minister Crevits heeft het woord.
Dank u, collegas. Ik verwijs graag naar de bespreking in de commissie. Ik dank, zoals steeds, mevrouw Van den Eynde voor het volledige verslag.
Ik besef zeer goed dat er nog bezorgdheden zijn over de inzetbaarheid van ecocombis in het verkeer in Vlaanderen. Vandaar juist dat het zo belangrijk is om een proefproject te kunnen doen. Mijnheer DHulster, dit proefproject is er om mede aan uw zorgen en die van de anderen tegemoet te komen. Wij hebben een pak veiligheidsvoorschriften voorgesteld. Wij willen geen risicos lopen. Wij willen ook wat de trajectkeuze betreft zeer goed voorbereid zijn, wij willen permanent kunnen traceren. De bedoeling van het proefproject is om uiteindelijk effectief de effecten op het verkeer te kunnen meten.
Mijnheer Rzoska, in het dossier kunt u lezen dat een van de voorwaarden nu net is dat er geen modal shift gebeurt. U verwijst naar de toestand van het wegennet. U weet ook dat we daar een grote inhaaloperatie aan het doen zijn. U hebt dat ook eerlijkheidshalve bevestigd. Op de trajecten moeten onze wegen uiteraard perfect in staat zijn om die voertuigen te kunnen dragen.
Ook over de uitstoot hebben we hele discussies gehad. Misschien moet u eens een bezoek brengen aan zon ecocombi. Het betekent dat er één voertuig op de weg is voor anderhalve andere vrachtwagen. Twee grote vervangen dus drie kleinere. Zo heb je meteen ook minder voertuigen op de weg.
Als Vlaams minister ben ik gevoelig voor de bezorgdheden die er zijn. Maar ik vind het echt wel onze plicht en wij hebben ook dat engagement opgenomen om de resolutie van dit parlement uit te voeren, om het kader te scheppen voor het proefproject. De bedrijven zijn heel uitdrukkelijk vragende partij. We zullen dat zeer goed begeleiden.
Ik hoop samen met al diegenen die dit dossier vandaag goedkeuren dat we de uitvoeringsbesluiten spoedig kunnen nemen en dat dit proefproject snel kan worden gerealiseerd. Daarna zullen wij de effecten bekijken, om te zien of je op een duurzame wijze dergelijke voertuigen in het verkeer kunt brengen of niet. Het proefproject zal de toetssteen worden voor het verdere vervolg.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2012-13, nr. 1870/3)
De artikelen 1 tot en met 24 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.