Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Smaers heeft het woord.
Minister, collegas, gisteren werden hier de resultaten voorgesteld van het proefproject mobiliteitsbudget. U hebt mee de opdracht gegeven en gedeeltelijk voor de financiering gezorgd. Met het mobiliteitsbudget kan een bedrijf een budget toekennen aan een werknemer dat hij vrij kan besteden aan mobiliteit. Het is een duurzamer alternatief voor de bedrijfswagen.
Minister, ik heb vernomen dat de resultaten van het proefproject positief zijn, er zou een sterk positieve invloed zijn op de vervoerskeuze van de betrokken werknemers. Het individueel autogebruik zou dalen tot 37 procent. Het aandeel van de fiets en het openbaar vervoer zou stijgen. Ik heb begrepen dat het aandeel van de wagen beperkter wordt, maar nog altijd een deel blijft van de combinatiekeuze van het woon-werkverkeer.
Het Pact 2020 zegt dat tegen 2020 40 procent van de woon-werkverplaatsingen in Vlaanderen op een duurzame manier moet gebeuren. Er is nog heel wat werk voor we dat streefdoel zullen bereiken. Het mobiliteitsbudget kan een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de woon-werkverplaatsing. We moeten dat alle kansen geven.
Ik hoor dat er vanuit het proefproject aanbevelingen werden gedaan om het mobiliteitsbudget op grotere schaal te laten werken. Ik vind dat we er alles aan moeten doen om dat werkbaar te maken op grote schaal bij zoveel mogelijk instellingen en bedrijven in Vlaanderen. Ik zou u dan ook willen vragen, minister, wat zijn uw persoonlijke bevindingen naar aanleiding van het proefproject en de resultaten? Welke volgende stappen moeten er worden gezet?
Minister Crevits heeft het woord.
Collegas, gisteren werden inderdaad de resultaten voorgesteld van een project waarbij een aantal bedrijven sommige van hun werknemers de kans gaven om niet alleen de klassieke bedrijfswagen te gebruiken voor hun woon-werkverkeer, maar hen de keuze gaven uit een gamma aan mogelijkheden. Ze kregen een theoretisch budget ter beschikking voor de fiets, te voet, het openbaar vervoer of de gewone wagen. Wij dachten dat zon mobiliteitsbudget binnen de huidige fiscale regeling in België niet mogelijk zou zijn, maar dat was toch het geval als het bedrijf een goede ondersteunende tool heeft. Administratief is het nogal ingewikkeld.
Voor mij, mevrouw Smaers, gelden twee grote aanbevelingen. Er is interesse bij de werknemers. We zien een duidelijke wijziging in het mobiliteitsgedrag. Voor mij is het heel positief dat mensen die vroeger nooit iets anders gebruikten dan de personenwagen, nu door het project toch kiezen voor alternatieve modi. Met een goede campagne naar de bedrijven moet het lukken om dat wat ingeburgerd te krijgen, vooral omdat die ondersteunende tool vandaag bestaat. Ik zal onder andere de provinciale mobiliteitspunten daarover aanspreken.
We moeten ook eens met de federale overheid overleggen om na te gaan of er nog vereenvoudigingen mogelijk zijn die het makkelijker maken om zaken als het mobiliteitsbudget aan te bieden aan de werknemer.
Een grote zorg waar we het al vaak over hadden, was de bereikbaarheid van bedrijventerreinen met shuttlevervoer of openbaar vervoer. Ook daar moet in de toekomst volop in worden geïnvesteerd.
Ik dank u voor uw antwoord, minister. Ik ben overtuigd van het potentieel en de kansen van het mobiliteitsbudget. Ik ben blij dat u zegt dat er communicatie moet komen. Via de inzet van de provinciale mobiliteitspunten kunt u hier meer ruchtbaarheid aan geven. Ik stel u voor en ik blijf u vragen om daar meer ondersteuning aan te bieden zodat het effectief in gang kan worden gezet. Het kan meer bijdragen aan de bekendheid en de mogelijkheid om daar in de praktijk mee te werken.
Mevrouw Van den Eynde heeft het woord.
Voorzitter, minister, het was wel heel ironisch dat net gisteren, de dag dat het openbaar vervoer in ons land plat lag, een voorstelling werd gegeven over het mobiliteitsbudgetproject.
Het is inderdaad zo dat er in ons land veel bedrijfswagens rondrijden. Een bedrijfswagen is zowel voor de werkgever als voor de werknemer fiscaal interessant. Het geeft aan de werknemer ook een voordeel in natura. En net daarom, minister, blijf ik ervoor vrezen, hoe nobel het doel ook kan zijn, dat dit mobiliteitsbudgetproject niet zal slagen.
Ik stel me de vraag of door de bedenkers van dit project een financiële berekening werd gemaakt over de mate waarin het mobiliteitsbudget de voordelen van de bedrijfswagen kan vervangen.
De heer DHulster heeft het woord.
Voorzitter, minister, het mobiliteitsbudget is een gezonde en goede remedie tegen de bedrijfswagen. Het proefproject heeft dit nog eens aangetoond. Het is ook positief dat het proefproject van onderuit vertrekt en daardoor een draagvlak creëert bij een aantal bedrijven. Zoals mevrouw Smaers terecht aanhaalt, is nu de fase aangebroken waarbij we moeten bekijken hoe we dit voorbij de fase van het proefproject kunnen krijgen. Uiteraard zijn er een aantal belangrijke knelpunten op federaal vlak, maar ik meen dat we ondertussen als Vlaamse overheid al het voortouw moeten nemen.
Mevrouw Eerlingen heeft het woord.
Voorzitter, minister, de eerste resultaten zijn alvast veelbelovend. Er is ook het Pendelfonds, dat tot doel heeft het om het aandeel van de auto in het woon-werkverkeer te verminderen ten voordele van de fiets en het openbaar vervoer. Het is eerder iets projectmatig: meer subsidies voor infrastructuur, voor nieuwe manieren van vervoer, bijvoorbeeld bedrijfsfietsen. De eerste resultaten van het proefproject lijken meer resultaat te hebben voor de gedragswijziging van mensen dan het Pendelfonds. Ziet u die twee als aanvullend op elkaar of kan het mobiliteitsbudget het Pendelfonds overnemen? Hoe ziet u de twee samen sporen?
De heer Rzoska heeft het woord, maar staat de heer Caron niet in de weg?
Ja, voorzitter, de heer Caron staat in de weg. U kunt hem tot de orde roepen, voor mij is dat iets moeilijker. (Gelach)
Er zou onenigheid kunnen ontstaan binnen een oppositiefractie, en dat wil ik te allen prijze vermijden.
Minister, alle gekheid op een stokje. Ik ben er gisteren ook niet geraakt, wegens een aantal problemen, maar ik vond de resultaten die naar voren werden geschoven, bepaald indrukwekkend. Er zit heel wat potentieel in. U hebt het over de tool die bedrijven gebruiken. U hebt het eigenlijk ook over een sensibilisatiecampagne die u wilt opzetten. En u plant ook een overleg met de federale overheid omdat de fiscale stimuli natuurlijk daar zitten. Maar gaat u ook een pak verder binnen uw Vlaamse bevoegdheden? Zult u naast de sensibilisatiecampagne ook echt een aanmoedigingscampagne op touw zetten, eventueel gekoppeld aan een stuk budget, om de bedrijven zo ver te krijgen? Gezien de resultaten vind ik dit toch een interessant denkspoor om een alternatief voor de bedrijfswagens op te bouwen.
Dames en heren, dit zijn veel extra vragen. Ik begin met de vragen die gaan over het uitrollen en het sensibiliseren. Ik zal uiteraard geen affiches langs de weg kleven waarop staat bedrijven, doe hieraan mee, want dat zal niet helpen.
Er is wel een nuttige manier. Een van de handicaps binnen het bestaande fiscale kader was dat om zon mobiliteitsbudget aan te bieden aan de werknemers, een tool nodig was, een softwaresysteem om de vergoedingen nauwkeurig in kaart te brengen en bij te houden, want de ene keer neemt de man of vrouw in kwestie de fiets, de andere keer het openbaar vervoer en dan weer de wagen. Die tool bestaat nu. Die werd in het kader van het project ontwikkeld en kan worden gebruikt door andere bedrijven. Dit is al een eerste punt dat werd uitgeklaard.
Er was de suggestie van mevrouw Eerlingen om dit eens naast het Pendelfonds te leggen. Ik vind dat goed. De eerste bedrijven, die er nu vier jaar gebruik van hebben gemaakt, worden straks bekendgemaakt. U zult er ook een paar mooie resultaten in terugvinden. Het Pendelfonds is een heel interessante hefboom om bedrijven te stimuleren om in zulke projecten te stappen.
En zo kom ik bij de heer Rzoska over de budgetten. Het ene moet het andere niet overnemen. We kunnen het gebruiken als hefboom om bedrijven te laten investeren. We hebben er budgetten voor, het kan perfect als project ingediend worden.
De klikken moeten worden gemaakt. Het zou fout zijn indien we zeggen dat we een potje hebben voor het mobiliteitsbudget en een potje voor het Pendelfonds en dan nog een potje voor Max Mobiel en de havenbus. Dat is niet goed.
We moeten een enkel systeem krijgen. Er moet een shuttledecreet komen met betrekking tot de transportmogelijkheden naar bedrijventerreinen die niet met het halte-tot-haltevervoer zijn verbonden. We moeten de mensen andere incentives geven om alternatieve keuzes te maken. Dat kan in de toekomst perfect het Pendelfonds zijn. Het mobiliteitsbudget kan zelfs gedurende een aantal jaren een primair project vormen. Bedrijven kunnen hier dan in investeren.
De resultaten zijn gisteren pas voorgesteld. Indien ik nu al een kant-en-klaar plan zou hebben, zou ik de vraag krijgen of ik die resultaten misschien al vier weken ken. Ik heb gisteren mijn eerste indrukken meegedeeld. Nu vul ik dit met een paar bijkomende mogelijkheden aan. Het is absoluut de bedoeling dit verder uit te rollen.
We verbergen ons niet achter de fiscale moeilijkheden. Dit hele project zou op fiscaal vlak wat gemakkelijker kunnen worden gemaakt. Zolang dat nog niet is gebeurd, kunnen bedrijven perfect met een mobiliteitsbudget werken.
Ik zal mevrouw Van den Eynde de studie bezorgen. Daar kan ze een aantal financiële berekeningen in terugvinden. In principe kan een bedrijf dat over een tool beschikt om administratief bij te houden hoe een werknemer het hem toegekend budget gebruikt, dit mobiliteitsbudget op een aantrekkelijke wijze aan de werknemers aanbieden. We moeten de werkgevers hier gebruik van laten maken. Mevrouw Van den Eynde zou in elk geval het onderzoek eens moeten bekijken. Ze kan er misschien het exact antwoord op haar vraag in terugvinden.
Ik dank de minister voor de inspanningen die ze in de toekomst nog zal leveren. We moeten het Pendelfonds en andere instrumenten gebruiken om dit aan zo veel mogelijk instellingen eigen te maken. We moeten de werkgevers en de werknemers op dit vlak de nodige ondersteuning bieden. We moeten communiceren.
Een aantal mensen hebben terecht opgemerkt dat het grote succes pas zal komen zodra het fiscaal even interessant als de bedrijfswagens wordt. Bedrijfswagens bieden momenteel nog heel wat voordelen op andere vlakken dan de mobiliteit. We moeten hierop inzetten. We moeten dit zo voordelig mogelijk maken.
De actuele vraag is afgehandeld.