Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer de Kort heeft het woord.
Minister, om aan te sluiten op de vorige vraag: we stellen deze vraag niet om u te pesten. Twee jaar geleden heeft het Vlaams Parlement bij de Vlaamse Regering ook aandacht gevraagd voor de slechte situatie van de binnenvaartsector. Toen had dat te maken met tegenvallende trafiek.
Op dit moment krijgen we vanuit de binnenvaartsector opnieuw signalen dat het niet goed gaat. Dat heeft niet te maken met tegenvallende trafiek. Het heeft veeleer te maken met een Europese context. Een aantal Europese richtlijnen zouden op hen van toepassing worden, waardoor de economische leefbaarheid van de binnenvaartsector een groot probleem wordt. Als er een toepassing komt van die Europese richtlijnen, dienen zij allemaal investeringen te doen om bijvoorbeeld een aanpassing te doen ten aanzien van de leefruimte.
Daarnaast werkt de binnenvaartsector ook met ongelijke werkingsvoorwaarden. De binnenvaartsector in Nederland krijgt op dit moment bijvoorbeeld de mogelijkheid om vier jaar vrijstelling te krijgen van aflossingen bij de banken. Dat is bij ons niet het geval. Dat zijn ongelijke werkingsvoorwaarden.
Daarom is er op 28 oktober in Antwerpen een crisisvergadering geweest. Als uitloper daarvan zullen ze morgen een symbolische actie voeren, waarbij ze de binnenvaartsector ten grave zullen dragen. Minister, deelt u de bekommernissen van de binnenvaart? Zijn er passende maatregelen die de Vlaamse Regering eventueel kan nemen? Ik weet dat de vragen en de symbolische actie gericht zijn tot Europa en de nationale overheid.
Minister Crevits heeft het woord.
Uiteraard ben ik bekommerd om de evoluties in de binnenvaarsector. Dat is evident. Wij waren op de hoogte van de vergadering van eind oktober. De vinger wordt aan de pols gehouden. De huidige problemen zijn een beetje dubbel. Ze zijn inderdaad vooral gefocust op Europese ontwikkelingen. Ten eerste zijn er de tarieven. Het is vreemd dat er ondanks de toenemende trafiek, ook bij ons, toch problemen zijn doordat de tarieven bijzonder laag zijn. Er speelt daar heel grote concurrentie.
Er is een witboek waarover men spreekt. Er zijn allerhande aanpassingen die ervoor moeten zorgen dat op termijn de schepen voldoende competitief blijven inzake vergroening en zo meer. Maar men maakt zich ook grote zorgen over de manier waarop alles geïmplementeerd zal worden. Schepen worden vooral casco geleverd, wat betekent dat een schipper de volledige binneninrichting moet bekostigen. Dat zijn heel zware investeringen. Men maakt zich grote zorgen over de manier waarop dit allemaal geïmplementeerd zal worden.
Vanuit Vlaanderen volgen wij de problematiek van zeer nabij op. Als het gaat over het zetten van tarieven, kunnen wij natuurlijk niet veel doen. Zodra er zekerheid is over hoe alles precies zal evolueren, kunnen wij wel zoeken naar ondersteuningsmechanismen, zoals in het verleden al gebeurd is met betrekking tot de motoren en AIS (Automatic Identification System). Er is ook een gespreksforum via Promotie Binnenvaart, waar wij in permanent overleg blijven met de binnenschippers.
Minister, het is goed om te horen dat u verder blijft inzetten op de transportmodus van de binnenvaart. Ik hoop dat men ook vanuit Europa meer zal inzetten op de binnenvaart. Dat is bijzonder belangrijk voor onze mobiliteit.
De heer Penris heeft het woord.
Wij kunnen schimpen en schelden op Europa ik doe dat ook graag , maar jammer genoeg maakt dat op dit moment onze rekening niet. Ik vind uw vraag nogal vrijblijvend, mijnheer de Kort. U kunt uw Europese collegas er is zelfs een president die tot uw politieke familie behoort aansporen om de bekommernissen van deze sector mee te nemen.
Minister, ik hoor u graag zeggen dat u de ondersteuningsmechanismen voor de sector die we wel zelf in handen hebben, zult handhaven. Ik wil geen voorafname doen van het debat dat nog moet komen, maar is dat op dit moment budgettair realistisch? Over welke bedragen spreken we dan?
De heer Keulen heeft het woord.
We hebben altijd de mond vol van de binnenvaart als sector van de toekomst, vanuit het milieuoogpunt, vanuit het oogpunt van filebestrijding en dergelijke meer. Je kunt immers veel vracht verzetten op een relatief betaalbare manier. De uitdaging zal erin bestaan om in de toekomst nog schippers en binnenvaart te hebben.
Minister Crevits somt een aantal instrumenten en acties op. Maar ik hoor niets nieuws en niets extra. Ik begrijp dat de heer de Kort met zijn vraag hoopt dat er een versnelling hoger wordt geschakeld of een tandje bij wordt gestoken want anders moet men geen vraag stellen. Wat is er nieuw, wat zal er extra komen? Wat mogen we verwachten voor de binnenvaart? Iedereen weet dat die sector al heel lang in slechte papieren zit. Daar komt nu nog de recessie bovenop, die ongetwijfeld ook, in afgeleide orde, de binnenvaart zal treffen.
Collegas, morgen wordt de beleidsbrief voorgesteld in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken. Als u mij vraagt hier vandaag Sinterklaas te spelen, dat kan niet. De problemen in de sector zijn uiteraard bekend. In het kader van een actuele vraag is het moeilijk om het hele beleid uit te leggen. Maar er zijn drie elementen zeer noodzakelijk.
Wij hebben een van de meest fijnmazige waterwegenstructuren van heel Europa. Zeggen dat Europa totaal niet investeert in harde infrastructuur, ook niet voor binnenvaartprojecten, is niet juist: er wordt geïnvesteerd.
Je moet maken dat er voldoende vraag is, dat voldoende ondernemingen een beroep willen doen op de binnenvaart. Je moet ervoor zorgen dat ze voldoende kunnen varen. U weet dat wij daar volop mee bezig zijn. Transportdeskundigen gaan op pad, we proberen met kaaimuren te werken. We zien dat steeds meer ondernemingen die weg vinden. Wat dat betreft, moet ik geen nieuw beleid uitvinden. We kunnen voortwerken op de weg die we bewandelen.
Je hebt ook een sector nodig die sterk genoeg is voor de tijden die we nu kennen het gaat niet alleen om het aantrekken van trafiek, maar ook om competitief blijven. Jullie weten allemaal dat onze sector heel veel familiale ondernemingen kent. Dat is anders dan in andere landen. Daardoor moet je bijna op maat zoeken waar de knelpunten zitten. Ik hoor soms de kritiek dat wij niet genoeg doen. Het Flanders Inland Shipping Network, dat wij binnen Flanders Logistics hebben, werkt zeer goed. Het komt om de zoveel maanden samen. Schippers komen daar spreken over hun problemen. Wij zoeken naar oplossingen op maat.
Mijnheer Penris, u vraagt waar de miljoenen zitten. We moeten zoeken naar oplossingen op maat. Er is een ondersteuning voor de kleine schepen. We hebben geholpen bij de omschakeling naar het Automatic Identification System (AIS). Het was niet evident om dat te doen. Er kwam weerstand uit de sector. We moeten zoeken naar manieren om ervoor te zorgen dat ze kunnen blijven varen. We bekijken nu hoe ondernemingen door middel van een speciaal concept van kleine schipper de heel kleine waterwegen kunnen gebruiken. Wij proberen dus op alle fronten te werken.
Dat heeft niets te maken met de betoging van morgen. Morgen wil men strijden tegen de prijzen die zo laag zijn en bezorgdheid uiten over de implementatie van een aantal richtlijnen. Ik ben het er absoluut mee eens dat de uitvoering moet gebeuren op een manier die de sector ook bij ons in leven houdt. Ik zal daar, met de instrumenten waarover ik beschik, mee over waken.
Minister, dank u voor uw antwoord en voor het feit dat u de belangen van de sector mee ter harte zult nemen. Mijnheer Penris, u weet dat ik altijd een bijzondere aandacht heb voor de onderwerpen en dossiers havenproblematiek, loodsen en binnenvaart. Ik heb hier vroeger het initiatief genomen om vanuit het Vlaams Parlement meer aandacht te hebben voor de binnenvaart. Als ik nu de signalen krijg dat men zich daar zeer ongerust maakt over de leefbaarheid van die sector, dan moeten wij ook in het Vlaams Parlement een signaal geven, ook al is het effectief zo dat het probleem vooral wordt veroorzaakt door de mogelijke implementatie van Europese richtlijnen.
De actuele vraag is afgehandeld.