Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft de heer Lieven Dehandschutter bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van decreet van de heer Lieven Dehandschutter, mevrouw Karin Brouwers, de heren Kurt De Loor, Willy Segers en Johan Verstreken, mevrouw Els Robeyns en de heer Ward Kennes tot wijziging van het decreet van 2 maart 2007 houdende het statuut van de reisbureaus.
De heer Dehandschutter heeft het woord.
Collegas, wij kennen allemaal het fenomeen van de geschenk- of waardebons voor reischeques die overal te koop zijn. Nu heeft het hof van beroep in Gent in december een arrest geveld waarbij het doorverkopen van die waardebons met logiesmogelijkheid wordt beschouwd als onderworpen zijnde aan de vergunningsplicht zoals voorgeschreven in het Reisbureaudecreet, ook al is het nooit de bedoeling geweest van de decreetgever, zo hebben collegas mij verteld.
De sanctie is vrij drastisch. Het hof heeft gezegd in zijn arrest dat vanaf 1 maart een dwangsom wordt opgelegd van 2500 euro per dag per inbreuk. Mevrouw Brouwers heeft daarover een vraag om uitleg ingediend in januari die vorige week in de commissie Binnenland is besproken. We hebben dat ook voorgelegd aan minister van Toerisme Bourgeois. We zijn tot de conclusie gekomen dat het wenselijk, en meer zelfs, nodig is om nu de spoedbehandeling te vragen van dit voorstel van decreet, willen we de formule van de reischeques verder kunnen doorzetten
De heer Sintobin heeft het woord.
Voorzitter, ik vind dit toch wel een wat eigenaardige manier van werken en ze getuigt niet van goed bestuur. Er is een arrest van het hof van beroep in Gent van december. Blijkbaar valt dat bij sommigen niet in goede aarde. Pas vorige week was er een vraag van mevrouw Brouwers aan de minister over dit onderwerp. Het verslag staat amper op het internet. Nu wil men vlug vlug een voorstel van decreet indienen op aangeven van minister Bourgeois, die zelf zei dat hij wel een ontwerp wilde indienen, maar dat dat naar de Raad van State zou gaan en dergelijke meer. De collega heeft aangegeven dat het over 1 maart gaat. Dat is nog drie weken. Voorzitter, ik stel voor om dit bij hoogdringendheid te agenderen in de commissie Toerisme van het Vlaams Parlement en dat we de kans geven aan de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR) om haar standpunt hierover uiteen te zetten, want hierover gaat het natuurlijk.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Dan stemmen wij bij zitten en opstaan over het voorstel tot spoedbehandeling.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel wensen aan te nemen, wordt verzocht op te staan.
De tegenproef.
Het voorstel tot spoedbehandeling is aangenomen. Dan stel ik voor dat het voorstel van decreet van de heer Lieven Dehandschutter, mevrouw Karin Brouwers, de heren Kurt De Loor, Willy Segers en Johan Verstreken, mevrouw Els Robeyns en de heer Ward Kennes tot wijziging van het decreet van 2 maart 2007 houdende het statuut van de reisbureaus onmiddellijk wordt behandeld.
Is het parlement het daarmee eens? (Instemming)
Het incident is gesloten.
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van de heer Lieven Dehandschutter, mevrouw Karin Brouwers, de heren Kurt De Loor, Willy Segers en Johan Verstreken, mevrouw Els Robeyns en de heer Ward Kennes tot wijziging van het decreet van 2 maart 2007 houdende het statuut van de reisbureaus.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Dehandschutter heeft het woord.
Het voorstel strekt ertoe dat wij bij de uitzonderingen een bepaling toevoegen van initiatieven of ondernemingen die niet onderworpen zijn aan de vergunningsplicht. De uitzondering luidt als volgt: Ondernemingen waarvan de reisbureauactiviteit enkel betrekking heeft op de verkoop van waardebonnen die aan de volgende voorwaarden voldoen: zij mogen enkel gebruikt worden voor logies of voor een combinatie van vervoer en logies die geen vliegvervoer inhoudt; ze moeten vrij overdraagbaar zijn; ze zijn te gebruiken gedurende een periode van ten minste zes maanden na de aankoop; ze bieden de keuze tussen minstens drie verschillende logies of combinaties van vervoer en logies; ze houden enkel een aanbod in en laten de definitieve keuze van het tijdstip en van het logies of de combinatie van vervoer en logies over aan de houder van de waardebon.
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Voorzitter, ter aanvulling, we hebben dit voorstel van decreet ingediend vanuit een bezorgdheid voor de consument en ook om duidelijkheid te krijgen voor 1 maart. Het krokusreces komt er ook nog tussen, het is inderdaad ineens heel snel gegaan, maar dat is des te beter, want het moet ook nog worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Boven de reiscadeaucheques hangt echt een zwaard van Damocles. Ze zijn nochtans heel belangrijk voor ons streektoerisme en de promotie ervan. Wij vinden dat ze thuishoren in de winkelrekken en niet alleen in reisbureaus. Het is, zoals de minister vorige week ook zei in de commissie, vaak een impulsaankoop: u moet nog snel een cadeautje hebben voor iemand en u koopt zon bon. De bonnen zijn heel belangrijk voor het toerisme in Vlaanderen, ze vertegenwoordigen een bepaalde economische waarde voor onze binnenlandse toeristische sector en ze zijn een belangrijke bron van inkomsten voor de horeca en met name voor de hotelsector. We vinden het belangrijk dat de toegang tot die bonnen laagdrempelig blijft door ze te verkopen in winkels.
Een tweede aspect is hier nog niet aan de orde geweest, maar is belangrijk gezien het amendement van Open Vld. Dit voorstel van decreet is eigenlijk een eerste stap om dit dringende probleem op te lossen, maar een grondige evaluatie van het Reisbureaudecreet dringt zich ook op, want ook websites worden geregeld gedagvaard terwijl mensen steeds meer het internet gebruiken om een reis te boeken. We denken dat de reissector zich aan die evolutie moet aanpassen en dat het Reisbureaudecreet desgevallend verder moet worden aangepast in de toekomst. Daarvoor wachten we toch liever op de grondige evaluatie die de minister beloofd heeft binnen vrij korte termijn.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Voorzitter, zoals de collegas al vertelden, willen we met dit voorstel van decreet voorkomen dat populaire vakantiebonnen, zoals de Travelbox van Thomas Cook, maar ook Bongobonnen, Vivaboxen en zo meer binnenkort uit de winkelrekken verdwijnen. De bonnen betekenen een belangrijke boost voor het toerisme in Vlaanderen, ze zijn van onschatbare economische waarde voor de binnenlandse toeristische sector en vormen een belangrijke bron van inkomsten voor de hotel- en horecasector. Bovendien zijn ze een populair cadeau waar veel Vlamingen gebruik van maken.
Daarom vindt onze fractie het heel belangrijk dat de toegang tot deze bonnen laagdrempelig blijft. Met dit voorstel willen we garanderen dat dit populaire product, waar de gemiddelde Vlaming massaal gebruik van maakt en dat economisch zeer belangrijk is, makkelijk beschikbaar blijft. De laagdrempelige toegang is door het arrest van het hof van beroep vandaag niet meer gegarandeerd. De wijziging is dringend wegens de dwangsommen die vanaf 1 maart beginnen te lopen.
Daarnaast wil ik het pleidooi van mevrouw Brouwers bijtreden dat er op korte termijn zeker ook een grondige evaluatie en desgevallend een bijsturing van het Reisbureaudecreet nodig is. Het kan niet de bedoeling geweest zijn dat het Reisbureaudecreet de organisatie en de werking van socioculturele organisaties belemmert of dat het digitale initiatieven zoals reiswebsites of reisvergelijkende websites blokkeert. Dat dreigt momenteel te gebeuren. Vandaag kunnen we de aanpassingen niet doen omdat er nog rechtszaken hangende zijn. We kunnen momenteel niet decretaal ingrijpen, want dat zou een schending van het gelijkheidsbeginsel kunnen inhouden.
We rekenen er alleszins op dat de minister op korte termijn het decreet evalueert en indien nodig bijstuurt. De aanpassing die hier vandaag voorligt, is belangrijk om te verzekeren dat de laagdrempelige toegang tot de bonnen gegarandeerd blijft.
De heer Bouckaert heeft het woord.
Voorzitter, collegas, dit geval is een toonvoorbeeld van hoe het niet moet. De regulitisdiarree van de N-VA heeft ervoor gezorgd dat dit Reisbureaudecreet er is gekomen. De rechterlijke macht past het natuurlijk toe en dan ziet men de stupiditeit van zijn eigen regulering in, en moet er onmiddellijk een reparatiedecreet worden gemaakt om het in te trekken. Dat had allemaal kunnen worden voorkomen indien de reguleringsdrang op een rationele manier werd ingehouden van in het begin. We zullen het amendement steunen omdat het voor een stuk de stupiditeit van de reguleringsdrang van de N-VA corrigeert.
Ik denk dat het Vlaams Parlement hier een les uit moet trekken. In plaats van die reguleringen altijd maar goed te keuren, moeten we goed nadenken over de draagwijdte en de kosten en baten.
Mijnheer Bouckaert, het Reisbureaudecreet werd hier wel unaniem goedgekeurd.
Niet door mij!
Het decreet houdt vooral de kwaliteit van het aanbod en het belang van de consument voor ogen.
Mijnheer Van Malderen, u zat te roepen dat wij tegen Bongobonnen en Travelboxen zijn. Ik heb dat helemaal niet gezegd. Ik heb gezegd dat wij tegen die manier van werken zijn. Daarover gaat het. U moet begrijpen dat de VVR een belangenvereniging is die opkomt voor de belangen van haar leden. U kunt haar dat moeilijk kwalijk nemen. Om dit met ons stemgedrag duidelijk te maken zal onze fractie dit voorstel van decreet goedkeuren, en ik zal me onthouden.
De heer Verstreken heeft het woord.
Ik wou hieraan toevoegen dat het Reisbureaudecreet dateert van 2007. Het is inderdaad aan herziening en evaluatie toe. Daarom ligt het hier nu op tafel. In maart, zo zei de minister, zal het opnieuw naar de commissie komen. Ook de sociaal-culturele verenigingen worden erin opgenomen, zodat we een serieus decreet verkrijgen. Dat is van heel groot belang voor de kleine zelfstandigen, zodat zij de Bongobonnen en Travelboxen en dergelijke in de overgangsfase vanaf 1 maart kunnen doorverkopen zonder dwangsom van 2500 euro per dag.
De heer Caron heeft het woord.
Mijn fractie zal zich bij het voorstel van decreet aansluiten. Dat is mede ingegeven door de bekommernis om deze sector open en vrij genoeg te houden.
Aan de verdedigers van de VVR: deze belangenvereniging is inderdaad belangrijk, maar ze moet niet de scepter zwaaien. Er zijn de laatste maanden ernstige discussies geweest waarbij de VVR zich zeer onbeleefd heeft opgesteld ten aanzien van de sector en alle mogelijke aanbieders. De vereniging had het over cowboys en anderen die dat niet zijn.
In het verleden ik ben het niet vergeten heeft de VVR tegenstand ontketend tegen reizen van het jeugdwerk en van sociaal-culturele verenigingen. Dat blijft in mijn hoofd nazinderen. Een grondige evaluatie om de markt voldoende open te houden en ook voldoende en op een redelijke wijze te reguleren is aan de orde.
De heer Roegiers heeft het woord.
Ik sluit me aan bij de bezorgdheid van een aantal collegas. Ik ben voorzitter van een landelijke sociaal-culturele vereniging. Ik heb briefwisseling in mijn bezit waarin wordt gesteld dat de VVR lokale verenigingen gewoonweg afdreigt met rechtszaken omdat ze eendagsreizen organiseren. Ik haal dit aan om het pleidooi van de collegas te ondersteunen om dit voorstel van decreet voor de grote vakantie te herzien, zodat de anomalieën eruit gaan. Het amendement verwijst ook naar een anomalie. Wij kunnen al die zaken in één beweging herstellen, zodat wij een goedwerkend voorstel van decreet krijgen.
Mijnheer Bouckaert, ik begrijp dat u dit allemaal regulitis vindt, maar dit voorstel van decreet is er wel gekomen om een aantal malafide handelaars uit de sector te halen. Nogal wat reizigers hebben wegens omstandigheden een grote som geld verloren. Dat toont aan dat dit voorstel van decreet nodig is. Het decreet is nodig, maar is wel duidelijk aan herziening toe.
De heer van Rouveroij heeft het woord, voor een toelichting bij zijn amendement.
Voorzitter, Open Vld zal het voorstel van decreet tot wijziging van het decreet van 2 maart 2007 goedkeuren.
Wij hebben een amendement ingediend om die wijziging nog wat aan te vullen. Het probleem dat men hier ten behoeve van de cadeauchequesector, als ik dat zo mag noemen, wil oplossen, is terecht. Dat is prima. Maar de affiliated websites ondervinden gelijkaardige problemen. Collegas Roegiers en Brouwers zeiden het al: het bestaan van affiliated websites is niet in het Reisbureaudecreet opgenomen. Het zijn websites die enkel informeren.
Ze sturen die mensen door. In het geval van de reissector sturen ze de mensen door naar een reisorganisatie. Die reisorganisatie beschikt uiteraard over de reislicentie. De beheerders van die websites verkopen zelf geen reizen: ze informeren en ze sturen door.
Dergelijke websites bestaan overal in de wereld in allerhande sectoren. In Vlaanderen is dit gebruik nog niet geïmplementeerd. We willen dat nu door middel van dit amendement in orde brengen.
Ik zal eerst even inpikken op wat de heer van Rouveroij net heeft gesteld. We hebben sympathie voor de inhoud van zijn voorstel. De hoogdringendheid lijkt me echter niet aan de orde. Er zijn hierover immers geen rechterlijke uitspraken geveld.
We zullen hiermee rekening houden tijdens de evaluatie die minister Bourgeois heeft aangekondigd. Vorige week heeft minister Bourgeois tijdens de commissievergadering verklaard dat het Departement internationaal Vlaanderen (DiV) de evaluatie van het decreet zal voorbereiden. De commissie zal dit punt zo snel mogelijk bespreken.
Het doel van de evaluatie bestaat eruit na te gaan of de objectieven van het decreet zijn behaald en of het eventueel onbeoogde of ongewenste effecten met zich heeft meegebracht. We bespreken nu een van die ongewenste effecten.
Mijnheer Bouckaert, ik wil duidelijk benadrukken dat we het Reisbureaudecreet niet in vraag stellen. Dit decreet is er in het belang van de consument gekomen. Het is bedoeld om komaf te maken met bepaalde praktijken die mensen in het verleden veel geld hebben gekost. (Opmerkingen)
Mijnheer Reekmans, ik vind dat u hier het meeste lawaai maakt. Sinds u bent binnengekomen, hebt u nog niets anders gedaan dan roepen en lachen. Kunt u twee minuten uw manieren houden? (Rumoer. Applaus)
Het decreet is er onder meer gekomen om komaf te maken met reisbureaus die aanzienlijke voorschotten ontvingen en dan failliet gingen of met de noorderzon verdwenen. De mensen waren daar de dupe van. Volgens het decreet moeten erkende reisbureaus over een aantal beroepsbekwaamheden beschikken en een aantal financiële waarborgen leveren. Op die manier willen we dergelijke toestanden voorkomen. We blijven dan ook achter dit decreet staan.
Mijnheer Dehandschutter, ik zou u erop willen wijzen dat er rechtbanken bestaan om misbruiken tegen te gaan. De rechtbanken moeten steeds meer optreden om de stupiditeiten van de wetgever, inclusief de Vlaamse decreetgever, recht te zetten. Indien u soepeler was geweest en niet per se alles op voorhand met het Reisbureaudecreet had willen regelen, hadden we nu niet over dit reparatiedecreet moeten stemmen. We maken ons eigenlijk belachelijk. (Opmerkingen)
U kent het burgerlijk wetboek blijkbaar niet. Daar staan genoeg bepalingen in om de mensen doeltreffend tegen contractbreuken, bedrog, fraude en dergelijke te beschermen. We hebben daarvoor geen nood aan heel uw santenboetiek van reguleringen waarmee u de Vlaamse burger wil bedonderen.
Iemand kan door een rechtbank in zijn gelijk worden gesteld, maar toch niet worden betaald. Iedereen kent dat fenomeen. Een kei kan niet worden gestroopt. Dit decreet verzekert onder meer de financiële borgstelling. (Applaus bij de N-VA)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2011-12, nr. 1473/1)
Artikel 1 wordt zonder opmerkingen aangenomen.
Er is een amendement tot vervanging van artikel 2. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2011-12, nr. 1473/2)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
Artikel 3 wordt zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.