Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Sauwens heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mijnheer en mevrouw de minister, collega's, Vlaanderen is een jonge autonome staat en heeft in de opeenvolgende staatshervormingen heel wat bevoegdheden verworven, administraties overgeërfd en zelf uitgebouwd, deeladministraties gekregen. De bedoeling van de actie beter bestuurlijk beleid (BBB) is om meer eenvormigheid en transparante aanspreekbaarheid te brengen in de Vlaamse administratie.
Deze Vlaamse Regering zet dit project door, wat goed is. Vanaf 1 april is het BBB gestart. In de plaats van 1 groot Vlaams ministerie zijn er 13 ministeries en departementen, en 25 agentschappen gekomen, zowel IVA's als EVA's. Van bij het begin was het duidelijk dat de eigen medewerkers - er zijn 30.000 Vlaamse ambtenaren die meewerken aan het welslagen van die operatie - en de betrokkenen goed op de hoogte gebracht moesten worden van de wijzigingen. Want er verandert nogal wat.
Voor enkele duizenden mensen blijft alles bij het oude, voor heel wat verandert er veel. Ze komen terecht in een totaal nieuwe organisatiestructuur, ze krijgen nieuwe bazen, ze krijgen een nieuwe naam en meer of minder bevoegdheden. GIS-Vlaanderen bijvoorbeeld was vroeger bij de landmaatschappij maar wordt nu een apart agentschap. Sommige mensen zullen fysiek verhuizen en krijgen een nieuw adres. Anderen krijgen nieuwe telefoonnummers enzovoort.
Welke communicatie heeft de Vlaamse Regering tot nu toe gevoerd naar de gemeentebesturen en de buitenwereld om die reorganisatie kenbaar te maken? Sommige mensen zijn op zoek naar Bos en Groen, of naar Aminal, naar Monumenten en Landschappen of naar de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij. Welnu, morgen bestaan die niet meer. Er wordt verwezen naar de website, die wel goed op punt staat, maar men moet goed de weg kennen in de Vlaamse huishouding om de juiste informatie te vinden.
Ik herinner me dat bij de opstart van het BBB een aantal folders ter beschikking lag bij de gemeentehuizen. Dat was een soort voorcampagne voor de eigenlijke bekendmaking van de reorganisatie. Er is ook heel wat wrevel, iedere verandering wekt immers weerstand. De Vlaamse Regering zou er goed aan doen om proactief te zorgen dat de juiste informatie bij de betrokkenen terecht komt. Dat vraagt een financiële en een professionele inspanning via verschillende media. Wat heeft de Vlaamse Regering tot nu toe gedaan om het BBB de beste slaagkansen te geven?
Minister Bourgeois heeft het woord.
Mijnheer Sauwens, u vestigt terecht de aandacht op het belang van het BBB. Dat is een grote moderniseringsoperatie die Vlaanderen rangschikt bij die landen met een heel moderne aanpak van de overheidsadministratie. Vlaanderen zal daarmee aan slagkracht winnen. Onze ambtenaren zullen meer verantwoordelijkheid en autonomie krijgen. De overheid blijft natuurlijk de aansturende kracht, beleidsmatig en beleidsuitvoerend. Ook op internationaal vlak wordt dit systeem geprezen.
De moederdecreten inzake BBB dateren van 18 juli 2003. Het was nog wachten op de indeling in beleidsdomeinen, agentschappen enzovoort. Die verdere invulling gebeurt nu nog dagelijks. Toch is de situatie binnen de administratie vrij goed gekend. We hebben de ambtenaren immers niet alleen via Goedendag maar ook via andere kanalen goed geïnformeerd. Het principe was dat iedereen zijn functie volgt, op een aantal uitzonderingen na. De mensen zijn dus blijven doen wat ze tot dan deden. Aangezien sommige mensen echter twee zaken deden, zowel beleidsondersteunend als beleidsuitvoerend, moesten soms keuzes worden gemaakt. Niet iedereen zit dus op exact dezelfde stoel als voorheen. Toch mogen we stellen dat de interne communicatie vrij goed is verlopen.
De externe communicatie van de Vlaamse overheid is niet mijn bevoegdheid. Ik heb bij de Diensten voor het Algemeen Regeringsbeleid (DAR) opgevraagd wat er allemaal is gebeurd. Ik zal u dat straks meedelen.
Op 6 januari, onmiddellijk na de principiële goedkeuring, heb ik een persconferentie gegeven. Daarbij kregen we een zekere publieke belangstelling voor een onderwerp waarvoor niet iedereen dezelfde interesse betoont. Een aantal kranten en andere media hebben daar heel wat aandacht aan besteed.
De DAR willen, rekening houdend met de kostprijs, de externe communicatie vooral voeren via de bestaande overheidskanalen zoals de eigen tijdschriften, publicaties, nieuwsbrieven, websites, brieven enzovoort. Er is ook gecommuniceerd met de lokale besturen. U hebt echter gelijk dat dit nog beter kan maar er moest natuurlijk nog heel wat gebeuren.
We hebben een website opgericht, Vlaanderen.be/BBB, waar heel het proces voortdurend kan worden gevolgd en alle gegevens on line kunnen worden opgevraagd. Verder heb ik opdracht gegeven om de lokale besturen nog eens duidelijk te briefen en daarbij te verwijzen naar die website. Het zal nog even duren voor iedereen volledig op de hoogte is maar via de website kunnen de contactpunten, adressen, telefoonnummers enzovoort worden opgevraagd.
Ik veronderstel dat de professionele sector nu wel ongeveer weet waar hij iemand kan vinden. Toch zou het ook goed zijn om een communicatieplan uit te werken voor het brede publiek. De herkenbaarheid, de eenduidigheid, de nieuwe transparante organisatie van de Vlaamse administratie, de dertien ministeries in elke huiskamer van Vlaanderen duidelijk voorstellen, zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Vroeger was er discussie over het Vlaamse jargon dat we hier hebben ontwikkeld, de talloze afkortingen waarvan men pas jaren later weet wat ze betekenen. Ik pleit voor een professionele communicatie met de Vlaamse burger. Dat kan onder meer via de lokale besturen gebeuren. Ik heb het gevoel dat daar iets te weinig aandacht aan besteed wordt.
Mijnheer Sauwens, ik zal uw laatste opmerking voorleggen aan de Vlaamse Regering. Externe communicatie valt onder de bevoegdheid van minister-president Leterme. Er is gezorgd voor externe communicatie. Dergelijke campagnes kosten heel veel geld. Er werd gekozen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande kanalen. We kunnen nagaan of er mogelijkheden zijn voor een bredere, externe communicatie.
Ik ben het met u wel eens dat we het gebruik van afkortingen moeten vermijden. Voor niet-insiders zijn die totaal onbegrijpelijk.
Het incident is gesloten.