Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Vandenbossche tot de heer Anciaux, Vlaams minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel, over de werking van het Vlaams Audiovisueel Fonds en de benoeming van een nieuwe raad van bestuur.
In 1999 werd het decreet houdende de toestemming tot oprichting van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) goedgekeurd. Het VAF is sinds 2002 actief, maar tegenwoordig heerst er in de filmwereld ongerustheid: de vergaderingen van de raad van bestuur zijn twee keer afgelast omdat die raad niet meer op de juiste manier is samengesteld. Filmproducenten kunnen niet meer zeker zijn van het slagen van hun projecten, omdat de behandeling van de dossiers vertraging oploopt. De raad van bestuur van het VAF moet dus zeer dringend weer samengesteld worden.
Wat zal de minister ondernemen om de raad van bestuur en het functioneren van het VAF weer in orde te maken?
Naar aanleiding van de voorstelling van het jaarverslag op de algemene vergadering van het VAF maakten we de hele sector vorige week nog duidelijk dat ongerustheid onnodig is. De twee leden van de raad van bestuur die om persoonlijke redenen hun mandaat willen neerleggen zullen vervangen worden; de overige leden zullen een nieuw mandaat van 3 jaar opnemen.
Ik had deze zaak bij de Vlaamse Regering op 13 mei willen bespreken, maar omdat het hele VAF dan in het buitenland verblijft zal dat pas op 20 mei kunnen. De volgende raad van bestuur zal dus gewoon doorgaan. Verdere vertragingen zijn niet meer aan de orde.
Ik hoop dat de zaak op 20 mei inderdaad in orde komt. Ik merk een volkomen onwetendheid over wat er precies aan de hand is binnen de raad ven bestuur.
Alles gebeurt in volledig overleg met de voorzitter en de raad van bestuur. Ik ben blij dat door deze vraag alle twijfel en ongerustheid weggenomen wordt.
Het incident is gesloten.