Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Peumans tot mevrouw Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over de communicatie betreffende het Masterplan Antwerpen.
Iedereen heeft recht op duidelijke informatie vanwege de overheid. De dossiers in verband met de Westerschelde, de nieuwe brug in Antwerpen en de bruggen over het Albertkanaal zijn voorbeelden van het tegendeel. De communicatie erover is tegenstrijdig of onvolledig.
Er is een website waarop de uitbreiding van de Rotterdamse haven tot op de voet gevolgd kan worden. In Vlaanderen zijn de ministers zelf voorlichters. Op hoorzittingen met buurtbewoners vertellen zij zaken die in tegenspraak zijn met wat hier verteld werd.
Ik zal niet vragen hoeveel maquettes er zijn. Ik wil evenmin weten of voor een boogbrug of een tuibrug zal gekozen worden. Ik wil alleen weten of er op korte termijn een infocentrum of een website komt waarop de burger alle informatie vindt. Nu neemt men alles voor waarheid aan.
De vraag van de heer Peumans biedt mij de kans een en ander recht te zetten dat in de pers is verschenen.
Er is maar één maquette. De maquette bestaat wel uit verschillende onderdelen die verwisseld kunnen worden. De boogbrug kan verwisseld worden door de tuibrug. Het Eilandje zoals het nu is kan vervangen worden door het Eilandje zoals het moet worden. Dat de parlementsleden alleen de tuibrug te zien kregen komt door de groeiende eensgezindheid om voor de mooiere tuibrug te kiezen. Parlementsleden die dat wensen kunnen de andere versie van de maquette ook komen bekijken.
Ik heb de maquette zelf niet gemeten, de BAM verzekert me dat ze tot op de millimeter correct is. Op de foto is het perspectief niet correct omdat men de toekomstige brug heeft afgebeeld op een foto van de huidige toestand.
Zal er voor een brug of voor een tunnel geopteerd worden? De stad Antwerpen vraagt een second opinion. Op basis van dat onderzoek en van alle andere relevante elementen zal de Vlaamse Regering beslissen.
Voor ik op de opmerkingen over de bruggen over het Albertkanaal inga, moet ik erop wijzen dat ik geen hoorzitting heb bijgewoond. Het ging om een informatievergadering met de milieuvereniging Red de Voorkempen over de mobiliteit in Antwerpen. De vergadering vond plaats in Schoten waardoor de Hoogmolenbrug extra aandacht kreeg. Op die vergadering heb ik niets nieuws verteld.
Er is inderdaad wat verwarring over de bruggen. Omdat de studie nog niet af is, kunnen we ons nog niet vastpinnen op exacte gegevens. Bovendien is alles met elkaar verbonden en betreft het de mobiliteitsafwikkeling van de hele regio. Dat hangt bovendien samen met de verkeersafwikkeling in Antwerpen-Noord.
Ik ontken dat ik de conclusies van het MER niet langer aanvaard. Het plan-MER zegt letterlijk: voor de dwarsontsluiting in het studiegebied, het kanaalvlak tussen het Straatsburgdok en het sluizencomplex van Wijnegem worden slechts twee bovenlokale verbindende bruggen gepland en één strikt lokale brug voor autoverkeer om de relatie Merksem-Deurne te behouden.
Het gaat bijgevolg om drie bruggen. Omdat het MER een mulitmodaal model betreft, is er sprake van liefst 13 bruggen. Het MER zegt ook: de effecten van de aanpassingen aan het Albertkanaal, de Rooiersluis en de tramlijn Ekeren zijn eerder lokaal van aard en dienen verder onderzocht te worden in het kader van het desbetreffende project-MER-onderzoek.
De huidige studie zal dus uitmaken waar welke brug komt. Daarna volgen project-MER's.
De BAM heeft een woordvoerder die schitterend werk levert in soms moeilijke omstandigheden. De drie bevoegde ministers plegen daarnaast geregeld overleg over de communicatie. Binnenkort neemt de volledige Vlaamse Regering enkele belangrijke beslissingen.
De BAM werkt op dit ogenblik aan een website om informatie beter te verspreiden.
Ik had het over de bruggen tussen Merksem en Deurne-Noord. Ik ben tevreden dat er een website komt met actuele informatie die iedereen kan raadplegen. Wie iets wil weten, moet nu de woordvoerder opbellen.
Het incident is gesloten.