Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de staking bij De Lijn Vlaams-Brabant
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer Glorieux tot mevrouw Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over het onderhoud van de bussen van De Lijn, en van de heer Decaluwe tot minister Van Brempt, over de staking bij De Lijn Vlaams-Brabant.
Als gevolg van een aantal problemen in de stelplaats Asse heeft het personeel van De Lijn in Vlaams-Brabant gestaakt. Ik ben al enkele jaren een tevreden reiziger, maar de voorbije weken merk ik enige wrevel bij de chauffeurs. Ze klagen over stress door files en gebrekkig onderhoud.
Onlangs werd een chauffeur bekeurd: hij reed te snel omdat zijn snelheidsmeter niet hersteld raakte. In een andere bus werkte de verwarming niet. Toen enkele weken geleden een bus defect was geraakt, viel ook de reservebus stil. Volgens de vakbonden is dat geen toeval, maar het gevolg van een structureel probleem: het aantal onderhoudsmedewerkers per stelplaats is sedert de jaren tachtig ongewijzigd ook al leggen de bussen nu tweemaal zoveel kilometers af.
Is hier inderdaad sprake van een structureel probleem? Zijn er gevaren voor de veiligheid van chauffeurs en reizigers? Duikt dit probleem enkel op in Asse of is het een algemeen probleem? Indien het een algemeen probleem is, wat zal minister Van Brempt er dan aan doen?
Het CCOD wou zijn eisen gisteren kracht bijzetten op de hoofdzetel in Leuven. De mensen zijn er niet geraakt want de bus was defect. Er is dus wel degelijk een probleem.
Tijdens de staking vroegen de vakbonden aandacht voor het gebrekkige onderhoud van de bussen. De staking is voorbij. Er zullen negen tijdelijke onderhoudsmedewerkers in dienst worden genomen.
Tijdens de vorige regeerperiode werden grote inspanningen geleverd voor een beter openbaarvervoerbeleid. Misschien konden de investeringen niet altijd volgen. De vorige regering heeft een aantal stappen gezet om de toestand in Vlaams-Brabant te verbeteren. Ik heb toch het gevoel dat de organisatie de invoering van de basismobiliteit niet kan volgen.
Welke lessen trekt minister Van Brempt uit de staking? Is ze bereid de toestand in Vlaams-Brabant te laten doorlichten om dergelijke voorvallen voortaan te vermijden? Is ze bereid dringende problemen eerst aan te pakken vooraleer het aantal bussen te verhogen?
We moeten een onderscheid maken tussen problemen die te maken hebben met de overcapaciteit en met de rij- en rusttijden door files en het Vlaams-Brabantse probleem.
Het probleem in Vlaams-Brabant is niet structureel. Een aantal vacatures raakte niet ingevuld. Dat heeft tot een aantal incidenten geleid. Alle entiteiten beschikken over middelen om de bussen te onderhouden. De veiligheid van chauffeurs en klanten was niet in gevaar want een intern auditsysteem waakt daarover. Ik hoef geen beleidsconclusies te trekken uit deze staking. Het is aan het management om voortaan misschien sneller te reageren. Iedereen is tevreden over de afspraak. De aanwervingsprocedure wordt versneld. Er worden twee tijdelijke medewerkers aangeworven voor de dringende problemen.
Het is hoopgevend dat er geen sprake is van een structureel probleem. Het personeelsprobleem sleepte al langer aan in Vlaams-Brabant. Jammer dat men moest staken alvorens er een oplossing kwam.
Als het goed gaat met ons openbaar vervoer, steken politici daarvoor de pluimen op hun hoed. Wanneer het minder goed gaat, ligt het aan het management. Ik hoor dat niet graag want er is een gebrek aan middelen. Basismobiliteit is een goed idee als iedereen kan volgen. We moeten evalueren, bijsturen en eventueel voor bijkomende middelen zorgen.
Ik begrijp de verwarring niet. Een minister heeft nog nooit onderhandeld met de vakbonden over een sociaal conflict bij De Lijn; dat is de taak van het management. Verder heb ik al meermaals aangekondigd dat we in 2005 werk zullen maken van een evaluatie van de basismobiliteit. Dit incident mag daarmee niet worden verward. Het respecteren van de rij- en rusttijden en de te beperkte doorstroming van het openbaar vervoer vormen de echte uitdaging.
Het incident is gesloten.