Verslag plenaire vergadering
Verslag
VOORSTEL VAN DECREET
Stedenbouwkundige vergunningen
Algemene bespreking
De voorzitter:Aan de orde is het voorstel van decreet van de heer Caluwé, mevrouw De Ridder en de heren Voorhamme en De Wever houdende bekrachtiging van de stedenbouwkundige vergunningen verleend door de Vlaamse Regering op 12 november 2004 in toepassing van het decreet van 14 december 2001 voor enkele bouwvergunningen waarvoor dwingende redenen van groot algemeen belang gelden.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Frans Peeters, verslaggever: Na een historisch overzicht van de minister, licht de heer Caluwé in de commissie het voorstel toe. Het betreft drie vergunningen voor dokgebonden werken en één voor natuurcompensaties. Men is het erover eens dat een nooddecreet een te vermijden werkwijze is. Het Vlaams Belang verzoekt een aparte stemming van de dokgebonden en natuurcompensatievergunningen. De minister pleit daarop voor een integrale benadering en zegt de werken niet los te koppelen van de integrale benadering. Voorts zegt de minister dat het nooddecreet ophoudt te bestaan bij de inwerkingtreding van het gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplan in het najaar van 2005.
De regering zal zoeken naar een juiste handelswijze voor twee problemen gemeld door de administratie: de aanpassing van het dwarsprofiel van de leefbaarheidbuffer in Doel en de verbreding van de drempel van Frederik. De dokgebonden vergunningen werden met 13 stemmen bij 8 onthoudingen goedgekeurd, de vergunning voor natuurcompensaties met 12 stemmen tegen 5 bij 4 onthoudingen.
De goede beslissing om het Deurganckdok te bouwen, werd doorkruist door een aantal inbreuken tegen de ruimtelijke ordening bij de uitvoering. De Raad van State legde de werken stil. Om schadeclaims en economische schade te beperken, heeft het Vlaams Parlement beslist om af te wijken van de normale procedures en een nooddecreet goed te keuren.
We appreciëren dat dit de laatste fundamentele vergunningen binnen het nooddecreet zullen zijn en dat er een ruimtelijk uitvoeringsplan is goedgekeurd. Het is ook goed dat er bij de ontwikkelingsschets voor een verdere verdieping van de Schelde meer gekeken zal worden naar de belangen van de landbouwers.
Mijn fractie zal de bekrachtigingsdecreten goedkeuren, maar enkele leden zullen zich onthouden om duidelijk te maken dat een nooddecreet geen elegante werkwijze is en dat de natuurcompensaties te ruim zijn.
Hopelijk zetten we een punt achter een proces dat de Vlaamse democratie onwaardig is. Door het nooddecreet zijn we in een keurslijf gedwongen. Dat werd bewezen toen minister Dua op juridische bezwaren stuitte toen ze de natuurcompensaties wou verplaatsen.
Onze fractie zal de bouwvergunningen goedkeuren, één lid zal zich onthouden om de aandacht te vestigen op een aantal fundamentele bekommernissen. Vooreerst mogen we ons nooit meer wagen aan dergelijke procedure. Die waarschuwing geldt ook voor de VLD die recent voorstelde om een variant in te voeren voor de versnelling van allerlei procedures. Een tweede bekommernis is het nakomen van de engagementen. Zo zijn we er niet van overtuigd dat er voldoende middelen zijn voor de grondenbank op Linkeroever.
Tot slot, wil ik oproepen om geen vooropgezette stellingen in te nemen over de toekomstige ontwikkeling van de haven van Antwerpen. Zo zou de rol van de Vlaamse Landmaatschappij in het zeehavengebied voor tijdelijk agrarisch gebruik opnieuw gespeeld worden door de Maatschappij voor Grond- en Industrialisatiebeleid. De huidige regeling biedt garanties dat de gronden in handen zijn van landbouwers of een onafhankelijke maatschappij. Wij vragen aan de Vlaamse Regering om op dat verzoek niet in te gaan.
Het Vlaams Belang heeft naargelang het soort bouwvergunningen een andere houding aangenomen. Ook nu vragen we een aparte stemming over de dokgebonden en natuurcompensatievergunningen. Het Vlaams Belang zal de eerste drie vergunningen goedkeuren, de laatste niet. We doen dat uit principiële overwegingen maar ook omdat natuurverenigingen in de betrokken regio heel wat claims op gronden doen. De gemeente Beveren heeft dan ook heel wat bezwaren tegen de bouwvergunning. De Vlaamse Regering deed een, voor ons vergeefse, poging om die te ontkrachten. Stelselmatig moeten gezonde landbouwbedrijven wijken voor natuur.
Vlaanderen moet, zoals de minister van Leefmilieu gezegd heeft, leren omgaan met de realiteit: landbouwers mogen niet opgeofferd worden voor natuur. Ik hoop dat de minister realistisch en pragmatisch tewerk zal gaan.
De N-VA-fractie zal het voorstel van decreet wel goedkeuren. We merken wel op dat oorspronkelijk werd afgesproken dat dit een nooddecreet zou zijn dat slechts voor enkele bouwvergunningen zou gelden. In werkelijkheid werden er evenwel 27 bouwvergunningen afgeleverd.
Dit is een uitzonderingsprocedure die niet meer kan worden herhaald voor andere grote werken.
Er zijn grenzen aan de groei: grenzen aan de groei van de Waaslandhaven, grenzen aan de verdieping van de Schelde, aan het vrachtwagenverkeer en aan wat de ruime omgeving van de Antwerpse haven aankan.
Daarom zijn er tijdens de vorige regeerperiode grenzen vastgelegd voor de verdere bouw van het Deurganckdok: in het nooddecreet zelf, in de concrete bouwvergunningen en in de resolutie. Mijn fractie heeft toen haar verantwoordelijkheid opgenomen.
De huidige Vlaamse Regering is deze voorwaarden echter aan het ondergraven. De meerderheid heeft een resolutie goedgekeurd over de langetermijnvisie op de Schelde waarbij wordt gepleit voor een verdieping van de Schelde tot meer dan 12,8 meter. Bovendien werd de afspraak herzien om bij de vrijwillige onteigening van landbouwgronden in het gebied ten noorden van de Waaslandhaven de VLM te laten onteigenen. Men wil de gronden laten kopen door de maatschappij die instaat voor de economische ontwikkeling van de Waaslandhaven. Hiermee geeft de meerderheid aan dat dit landbouwgebied op korte termijn industriegebied zal worden.
Daarom zal ik me bij de stemming over dit voorstel van decreet onthouden.
Dit voorstel van decreet is volledig conform met de vroegere afspraken die door een ruime meerderheid werden gedeeld. Het Vlaams Belang ging hiermee niet akkoord, en dat is nog steeds het geval.Via het GRUP zou men nu moeten terugkeren naar een normaal regelgevend kader. De houding van het Vlaams Belang tegenover de uitbouw van het Deurganckdok is dubbelzinnig.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet van de heer Caluwé, mevrouw De Ridder en de heren Voorhamme en De Wever houdende bekrachtiging van de stedenbouwkundige vergunningen verleend door de Vlaamse Regering op 12 november 2004 in toepassing van het decreet van 14 december 2001 voor enkele bouwvergunningen waarvoor dwingende redenen van groot algemeen belang gelden.
- Artikel 1 wordt zonder opmerkingen aangenomen.
De stemmingen over artikel 2 worden aangehouden.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.