Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Jean-Marie Dedecker tot mevrouw Kathleen Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over de plaatsing van flitspalen langs autosnelwegen.
Ik ben verheugd over het democratisch gehalte van deze vergadering : wielrennen en sport zijn onderwerpen die dicht bij de burger staan. Minister Bourgeois zal nog veel werk hebben met een deontologische code: bepaalde ex-ministers worden te pas en te onpas als grote wijze door de VRT opgevoerd, terwijl ze al veroordeeld zijn. (Applaus bij het VB)
Democratie is ook: zich aan de regels houden en geen commentaar op andere vragen. Het Vlaams Parlement is geen poppenkast.
In de kranten van gisteren konden we lezen dat de cijfers, hoewel ze nog lang niet definitief zijn, aantonen dat het aantal ongevallen de eerste zes maanden van dit jaar daalde. Daarbij viel me echter op dat de daling in Wallonië groter is dan in Vlaanderen, hoewel daar veel minder flitspalen staan: Wallonië heeft dertien flitspalen, Brussel heeft er vier, en in Vlaanderen staan er duizend en vier. In Luxemburg, dat helemaal geen flitspalen heeft, is de daling van het aantal ongevallen het spectaculairst.
Toch heeft de minister half augustus beslist dat er in Vlaanderen 96 flitspalen zouden bijkomen, en dit niet op de zwarte punten voor de zwakke weggebruikers maar wel op de autosnelwegen. Werd deze beslissing niet te vlug genomen, zoals dat ook het geval was met de superboetes? Wat is het nu ervan: zijn het bijkomende jackpots? (Applaus bij het VB)
Een van mijn doelstellingen is veel sneller over definitieve cijfers te beschikken omdat zij een basis vormen voor het beleid. Verkeersbeleid is niet enkel handhaving. Het gaat ook over ruimtelijke ordening, preventie en educatie, en is dus deels federale materie.
Er is blijkbaar enige verwarring. Toen in augustus mijn mening gevraagd werd over de vraag van de federale politie voor het plaatsen van verborgen flitspalen op de autosnelwegen, heb ik daarop geantwoord dat ik niet voor geniepige palen ben: flitspalen werken in eerste instantie preventief. Bovendien wil ik ze prioritair plaatsten op de zwarte plekken op onze gewestwegen. Ik wil het beleid in verband met het wegwerken van die zwarte plekken voor de zwakke weggebruiker zeker verder zetten. Verder zal de administratie moeten onderzoeken of de vraag van de federale politie naar plaatsing van flitspalen op autosnelwegen terecht is en of op de plaatsen waar ze gepland zijn veel verkeersslachtoffers vielen. Voorlopig blijkt dat niet zo te zijn. Maar als flitspalen op autosnelwegen tot minder dodelijke slachtoffers leiden, ben ik er zeker voorstander van.
Het incident is gesloten.