Verslag plenaire vergadering
Verslag
Hiermede zijn wij aan het einde gekomen van onze werkzaamheden voor vandaag.
Wij komen morgen om 10 uur en 14 uur opnieuw bijeen om onze agenda verder af te handelen. (Instemming)
De vergadering is gesloten.
De vergadering wordt gesloten om 19.26 uur.
BERICHTEN VAN VERHINDERING
Norbert De Batselier, Niki De Gryze, Dany Vandenbossche en Mark Van der Poorten : gezondheidsredenen ;
Didier Ramoudt : buitenslands ;
Jan Van Duppen : ambtsverplichtingen ;
Marcel Logist : familieverplichtingen.
RECHTZETTING
Beknopt Verslag nr. 28 van woensdag 2 februari 2000
Gelieve op de bladzijden 4 en 5 de volgende tekst te lezen :
De heer Jean Geraerts : Ik pleit voor een studie over een milieuvriendelijk gebruik van die voorraden. Daarbij kan gedacht worden aan vergassing of ondergrondse verbranding.
Minister Steve Stevaert : Er zijn al studies daarover uitgevoerd, ook in België. Zij suggereren dat de breuklijnen in onze steenkoollagen niet gunstig zijn voor vergassing. Steenkool blijft trouwens hoe dan ook een fossiele brandstof en komt dus niet in aanmerking voor duurzame energievoorziening.
De heer Jean Geraerts : De transportsector is verantwoordelijk voor 21 percent van het totale energieverbruik, met als grootste energieverslinder het wegverkeer. De residentiële sector, de dienstensector en de industriële sector zijn qua CO2 uitstoten vergelijkbaar met de transportsector. In die sectoren plant u de grootste investeringen, hoewel de resultaten wellicht niet in verhouding zullen zijn. Eenzelfde investering in de transportsector zou wellicht veel meer opleveren. In de hernieuwbare energiebronnen investeert u te veel in verhouding tot wat andere energieverbruikers wordt toebedeeld.
Minister Steve Stevaert : Een vermindering van de CO2-uitstoot heeft alles te maken met een mentaliteitsverandering. Mensen overtuigen om van individueel naar collectief vervoer over te stappen, zelfs als het collectief vervoer op traditionele energiebronnen werkt, kan enorme resultaten opleveren. De beste bestrijder van CO2 is openbaar vervoer.
De heer Jean Geraerts : De voordelen van de kleinschalige opwekking van hernieuwbare energie zijn milieuvriendelijk en duurzaam en de installaties vragen relatief weinig energie voor fabricage en onderhoud. Maar volgens een Nederlandse studie zullen het energieverbruik en de milieuvervuiling veroorzaakt door de bouw van de windmolens nooit kunnen worden terugverdiend gedurende de bedrijfsperiode van de molens. Bovendien zijn kleinschalige installaties arbeidsintensiever dan grootschalige volgens ODE en dat heeft hogere loonkosten tot gevolg.
Daar komt nog eens bij dat de impact van electriciteitsproductie op het milieu sowieso klein is. Als Nederland zijn hele productie zou stilleggen zou de werelduitstoot van CO2 met slechts 2 promille verminderen. De vraag is dan natuurlijk of het de moeite loont om zoveel te investeren in de windmolens en of het niet beter zou zijn naar alternatieven te zoeken of de prioriteiten te verleggen.
De liberalisering van de electriciteitsmarkt is een ander aandachtspunt van de Vlaams Blok-fractie. De bedoeling van de vrijmaking van de electriciteits- en gasmarkt is om iedereen te laten meegenieten van lagere prijzen en een betere dienstverlening. In de praktijk betekent dat een strikte scheiding tussen productie, transport en distributie. Een snelle liberalisering is essentieel omdat de energieprijzen in ons land tot de hoogste van Europa behoren. Dit is vooral te wijten aan het monopolie van Electrabel dat als enige voordeel had dat deze strategische sector in Vlaanderen werd verankers. Op dit moment wordt de energiesector echter vooral vanuit Parijs gedirigeerd.
Minister Steve Stevaert : De verankering van de markt resulteert vooral in de binding van het cliënteel. Dat proces heeft u zelf mee goedgekeurd.