Verslag plenaire vergadering
Verslag
VOORSTELLEN VAN DECREET
Energieprestaties van gebouwen
Algemene bespreking
De voorzitter : Aan de orde is het voorstel van decreet van de heren Voorhamme, Glorieux en Bex houdende eisen en handhavingsmaatregelen op het vlak van de energieprestaties en het binnenklimaat voor gebouwen en tot invoering van een energieprestatiecertificaat.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Jean-Paul Peuskens, verslaggever, verwijst naar het schriftelijke verslag.
Dit is een belangrijk voorstel van decreet dat een lang wordingsproces achter de rug heeft. Het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) heeft de pen gevoerd en voor veel vertraging gezorgd. Voor Groen! had dit voorstel van decreet er vroeger moeten komen en had het strenger mogen zijn. Langer uitstel is onaanvaardbaar.
Ieder jaar uitstel betekent 34.000 gemiste kansen om het woningbestand milieuvriendelijker te maken en het wooncomfort te verbeteren. De energieprestaties van het woningbestand in Vlaanderen zijn momenteel dramatisch. De oude K55-norm behoorde tot de zwakste normen van Europa. Dit voorstel van decreet is een stap in de goede richting, aangezien er ook een handhaving aan gekoppeld is. Vroeger werd zelfs de zwakke K55-norm niet opgevolgd.
De uitvoering van het Energieprestatiedecreet betekent slechts een verhoging van de kosten voor de bouw van een huis. Zij is niet doorslaggevend voor de totale kostprijs en zal snel teruggewonnen zijn ten gevolge van een lagere energiefactuur. Betere energieprestaties gaan samen met de verbetering van het wooncomfort. Er zullen meer hete zomers komen, zodat frissere woningen zonder toepassing van airconditioning welkom zijn.
Het voorstel van decreet voert ook een energielabel voor woningen in. Dit betekent dat een koper voortaan naar de energieprestaties van een woning kan vragen. De eigenaar zal zijn woning opwaarderen door het huis energievriendelijker te maken, wat ten goede komt aan sociale huurders en gezinnen met een laag inkomen. Voordien had de eigenaar van een huurhuis er zelf weinig belang bij de energieprestaties van de woning op te drijven.
Het Energieprestatiedecreet is zowel vanuit ecologisch als sociaal oogpunt belangrijk. Groen! zal dit decreet met veel enthousiasme goedkeuren. (Applaus)
Ik vind het spijtig dat er weinig aanwezigen zijn. Dit voorstel van decreet wordt door velen als erg technisch beschouwd, waardoor er weinig interesse voor is. Het gaat hier echter over veel meer dan energiebesparing. Energiebesparing is de doelstelling van het voorstel van decreet, maar er zijn veel raakpunten met andere zaken. Ik zou willen dat ieder parlementslid dit voorstel van decreet grondig leest en toetst aan het regeerakkoord.
De doelstelling van het voorstel van decreet is nobel en conform een Europese richtlijn terzake. De heer Koen Helsen heeft niettemin zijn handtekening teruggetrokken, omdat de VLD zich verzet tegen het voorstel. Het is eigenlijk geschreven door het WTCB.
Ik ga ervan uit dat de VLD-fractie het voorstel van decreet dan niet goed gelezen heeft bij de aanvang van de besprekingen.
Dat klopt, maar dat geldt voor de meeste parlementsleden. Daarom ook dat ik straks nog een stemverklaring zal afleggen.
U moet het feit dat u het voorstel van decreet niet goed gelezen heeft niet verhalen op de andere parlementsleden.
Ik neem daarvoor de verantwoordelijkheid en spreek namens de fractie. De heer Koen Helsen heeft zijn handtekening teruggetrokken. Men ging ervan uit dat de voorstellen van het WTCB erg technisch zouden zijn. Het voorstel van decreet spitst zich toe op een doelstelling zonder rekening te houden met de neveneffecten.
Men houdt geen rekening met een aantal neveneffecten. Ten eerste zal de kostprijs van het bouwen sterk verhogen. Ten tweede zal de administratieve rompslomp voor de gemeenten sterk verhogen. Ten derde zal de administratieve rompslomp bij de aanvraag van bouwvergunningen complexer worden. Ten vierde wordt de rechtszekerheid van de bouwheren minder groot. Ten vijfde staat men hier voor de fundamentele keuze of men een beleid wil stimuleren of sanctioneren. Wat hier voorligt is een boetedecreet.
Wij zijn voorstander van energiebesparing en wij zijn het er ook mee eens dat wat vandaag bestaat niet altijd goed gecontroleerd wordt. In de praktijk komt dit nieuwe systeem er op neer dat men naast een bouw- en milieuvergunning nu ook een energievergunning vraagt aan de bouwheer. Wij pleiten al jaren voor een integratie tussen een bouw- en milieuvergunning. Wat men hier doet is niet integreren, maar het afzonderlijk houden.
De kostprijs van het bouwen verhoogt en er zijn discussies over in welke mate. De heer Cordeel zegt 10 procent. De heer Peuskens zegt 5 procent. Het is in elk geval zeker dat het de kostprijs verhoogt met 5 procent. Dit is volledig in tegenstelling met het regeerakkoord en met wat elke partij zegt.
U verwijst twee keren naar het regeerakkoord. In het regeerakkoord staat dat er een energieprestatie-regelgeving tot stand zou worden gebracht. We zijn met dit decreet al vijf jaar lang bezig. Het is misschien niet altijd even vlot verlopen. Wij hebben meerder keren meerderheidsoverleg gehad, waarbij het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB) uitvoerig toelichting is komen geven. In het begin was voor de VLD-fractie de heer Laverge daar aanwezig en die was altijd heel enthousiast. Het was enkel Groen! dat lastig deed tijdens dit overleg, omdat wij vonden dat het sneller en strenger moest. Van uw fractie kwam enkel instemming en zelden of nooit fundamentele kritiek. Ik vind het niet fair dat u het geheel onderuit haalt op het moment dat het moet gestemd worden. Ik vind het ook onaanvaardbaar, rekening houdende met het belang van dit decreet.
Dit is in korte tijd het zoveelste decreet dat de heer Denys mee goedkeurt en dat dan kort voor de verkiezingen terug afschiet. Het is de zoveelste bocht die de heer Denys samen met de SP.A neemt, waarbij men de groene regeringspartner afschiet, alleen maar in het vooruitzicht van een goede verkiezingsuitslag.
Ik begrijp de vorige tussenkomst helemaal niet. Wat de heer Denys nu zegt is voor zijn eigen rekening en misschien voor die van de VLD, maar zeker niet voor de SP.A.
Vandaag komen hier nog zaken aan bod, zoals de groenestroomcertificaten voor bedrijven, waar de SP.A op dezelfde wijze handelt zoals de heer Denys.
Ofwel zegt men dat het parlement alleen maar moet goedkeuren wat in werkgroepen beslist is tussen meerderheidspartijen, ofwel zegt men dat men in het parlement het recht heeft om zaken bij te sturen. Onze fractie is daar voluit mee geconfronteerd geweest en wij volgen de heer Laverge daar niet in. Ik vind het de taak van goede parlementsleden om hun bezwaren te uiten en dat is wat wij hier doen, wat men daar ook van zegt.
Wat hier voorligt roept zoveel bezwaren op dat wij dit als VLD-fractie niet kunnen goedkeuren.
De kostprijs van het bouwen zal verhogen. Men zegt dan dat men dat moet zien op een termijn van 20 jaar. Ik stel vast dat dit in tegenstrijd is met het rechtstatuut dat aan het energiecertificaat gegeven is, dat na 10 jaar is. Een van de problemen is dat het voor jonge mensen bijzonder moeilijk is om te bouwen omdat de kostprijs zo hoog is. De bouwgrond is duur, de woningen zijn duur en alle partijen beloven in hun verkiezingsprogramma dat ze daar iets aan willen doen. Hier wordt een maatregel voorgesteld die daar regelrecht tegen indruist.
Dit is een Europese richtlijn. Hoe gaat de VLD dat dan invullen?
In die Europese richtlijn zegt men niet dat men op die wijze aan die doelstelling inzake energiebesparing moet geraken. Er zijn andere mogelijkheden en ik wil dat daaraan werken op een manier die rekening houdt met onze bezwaren. Wij hebben dit ook voorgesteld in de commissie.
Er is inderdaad een richtlijn en er zijn nog maar twee of drie landen die daaraan voldaan hebben. We hebben dus nog tijd. Er zijn andere mogelijkheden om deze richtlijn in te vullen. Ik heb hier nog geen bezwaren gehoord over onze inhoudelijke argumenten.
Volgens de heer Denys zal de kostprijs drastisch verhogen en zullen jonge gezinnen geen woningen meer kunnen bouwen. Er zal inderdaad een zeer lage meerinvestering moeten gebeuren, maar die zal zich op heel korte termijn dubbel en dik terugverdienen. Het is sociaal om de jonge gezinnen niet op te solferen met huizen waarbij ze maand na maand een hoge energiefactuur moeten betalen. Als gevolg van deze maatregelen zal de globale woonkost verlagen.
De Bouwconfederatie heeft zelf gezegd dat er een heel groot jobpotentieel is in renovatie en op het vlak van het energievriendelijker maken van de woningen in ons land. Er kunnen heel veel duurzame jobs gecreëerd worden. Glaverbel bijvoorbeeld heeft haar nieuwe fabriek voor hoog rendementsglas niet bij ons, maar in Duitsland gebouwd, omdat er hier in België te weinig vraag is naar dat soort glas. Een dergelijk decreet zal de vraag naar dergelijk glas doen toenemen, waardoor bedrijven als Glaverbel hun nieuwe vestiging hier zullen bouwen.
Dit is een ecologisch en sociaal decreet en uw kostprijsargument gaat absoluut niet op.
In 1992 heb ik een isolatiedecreet gemaakt en sedertdien is er geen initiatief meer genomen. In Vlaanderen is de payback-periode zeer kort omdat we zo slecht scoren. Moest het nu zo zijn dat men een K 45 of een K 40 heeft en men zou zeggen dat men naar een K 30 moet, dan is die marginale kostprijs natuurlijk enorm hoog.
Het standpunt van de heer Denys verwondert de CD&V-fractie toch een beetje. Enerzijds is het iets dat al lang op komst is omwille van die Europese richtlijn. We zijn nu al in feite te laat. Wat mij stoort in de houding van de heer Denys, is dat dit oorspronkelijk een voorstel van decreet was van de meerderheidspartijen. De CD&V was daar niet bij betrokken. Ik heb daarover destijds gesprekken gehad met de heer Laverge, die vanuit zijn bouwverleden een van de grote promotoren was van energiebesparing.
Het zal inderdaad kostprijsverhogend zijn, maar op een termijn van 10 jaar zal dit een terugverdieneffect hebben. Als men van enkel naar dubbel glas gaat, dan doet men inderdaad een investering, maar bespaart men op de middellange termijn. Het is dat wat de mensen belangrijk vinden. Het argument van de heer Denys klopt dus niet.
De maatregel zal ook de werkgelegenheid in de sector bevorderen. De Vlaamse kennis is nu reeds toonaangevend en zal erdoor nog beter kunnen worden ontwikkeld. Dat biedt ons een gunstige positie in Europa.
Tot slot zal dit voorstel Vlaanderen ook helpen om de Kyoto-norm te halen. We zullen dus een wisselmeerderheid bieden en dit voorstel goedkeuren.
In Vlaanderen zijn de marginale kosten beperkt. Ook deze investeringen zullen op relatief korte termijn terug gewonnen kunnen worden. Daarenboven zullen de fabrikanten door de zekerheid van een grotere afzetmarkt op grotere schaal gaan produceren. Daardoor zullen de producten voor zuinigere energieprestaties goedkoper worden.
Door betere informatie over de energieprestaties van een woning, zullen ook huurders op termijn een prijsvoordeel krijgen. Ze kunnen immers beter de reële woonkost - huur en energiekosten - beoordelen.
De woonmarkt wordt inderdaad duurder. Het gaat echter niet op om enkel op de energieprestaties te focussen. Er moet een algemeen woonbeleid gevoerd worden zodat een eigen woning verwerven en behouden betaalbaar blijft.
De fractie van de heer Denys is voorstander van een betere energieprestatie in gebouwen en bewust van de noodzaak om te voldoen aan de Europese richtlijn. Elke maatregel daartoe zal echter geld kosten aan de bouwheer. Ofwel doet men inspanningen, ofwel blijft men aanmodderen. Het is echter schijnheilig om de doelstelling met de mond te belijden, maar elk effect op de kostprijs te willen vermijden.
Het is niet omdat we het niet eens zijn met de methode dat we de doelstelling niet steunen. Er zijn al verschillende decreten met goede doelstellingen maar slechte methodes goedgekeurd. Ik denk maar aan de maatregelen voor zonevreemde woningen en de dalende beschikbaarheid van bouwgronden door het decreet over de ruimtelijke ordening van 1990. Door beide is de kostprijs ook gestegen.
Niemand kan duidelijk inschatten hoeveel de bouwkosten zullen stijgen door dit voorstel van decreet. Er zijn veel theorieën over het terugverdieneffect, maar niemand kan zeggen op welke termijn de bouwheer zijn kosten zal recupereren. Het WTCB heeft vijf jaar lang gewerkt aan een berekeningswijze over energiebesparende maatregelen. Het is beter om, vooraleer dit voorstel goed te keuren, met een wetenschappelijke studie de kostprijs en het terugverdieneffect te beoordelen.
Het voorstel voert administratieve boetes in tot 5000 euro per gezinswoning die niet voldoet aan normen van de WCTB-berekeningsmethode. Die methode is heel ingewikkeld en moeilijk controleerbaar ook door specialisten.
We hebben een alternatief, namelijk het stimuleren van de gewenste investeringen. Ik ben bereid om een deel van het Lambermontgeld daarin te investeren. In een bouwvergunning staan al een aantal voorwaarden over de energieprestaties. Eventueel kunnen die nog verfijnd worden.
Indien men als bouwheer kan worden gesanctioneerd zonder dat men kan inschatten of men gelijk heeft of niet, dan is dat een aantasting van de rechtszekerheid. Sommige architectenbureaus zullen zich hierin specialiseren en wanneer men op een dergelijke architect een beroep doet, zullen er zich wellicht geen problemen voordoen. Niet alle architecten zullen echter deskundig worden. De goedkeuring van dit voorstel van decreet zal leiden tot ongelooflijke discussies.
Voor de enkele bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in isolatie, zal dit voorstel van decreet een goede zaak zijn. Dat betekent echter nog niet dat we een voorstel van decreet moeten goedkeuren dat het bouwen duurder zal maken, wat nadelig is voor de bouwsector in het algemeen.
De burgemeesters in het parlement heb ik meerdere keren horen zeggen dat de Vlaamse overheid het belfortprincipe moet toepassen. Ze mag aan de gemeenten geen verplichtingen opleggen zonder te voorzien in een compensatie voor de kosten die hieruit voortvloeien. Dit voorstel legt aan de gemeenten een administratieve rompslomp op. Er zal een startverklaring moeten zijn en bij gebouwen groter dan 3000 vierkante meter zal er een haalbaarheidsstudie moeten zijn. Na de uitvoering moet er een energieprestatie-aangifte gebeuren. Al deze documenten moeten geïnventariseerd worden bij de gemeente.
Ik ben zelf burgemeester. Dit voorstel van decreet impliceert dat er twee papiertjes in het dossier van de bouwvergunning moeten worden gestoken, een lijstje van de noodzakelijke ingrepen en een verslag over wat er gebeurd is. Normaal zou dat er trouwens al moeten inzitten, want wie een woning bouwt, let op de isolatie ervan. Wie zijn woning onvoldoende isoleert, komt achteraf voor kosten te staan.
Artikel 20 stelt dat elke gemeente een energieprestatiedatabank bijhoudt. Dit is een geïnformatiseerd gegevensbestand waarin alle informatie over de energieprestaties van de gebouwen waarvoor EPB-eisen gelden, voor het grondgebied van de gemeente worden opgenomen.
Artikel 22 zegt dat de gemeenten de EPB-voorstellen, de startverklaringen, de uitstelverklaringen en de EPB-aangiftes van de gebouwen gelegen op hun grondgebied, moeten bijhouden.
Dit gaat over de energievergunningen. Het komt dus nog bovenop de bouwvergunningen en de milieuvergunningen. In plaats van een vereenvoudiging komt er dus nog een administratieve rompslomp bij voor de gemeenten.
Dit alles zal moeten worden gecentraliseerd op Vlaams niveau. De nieuwe Vlaamse administratie zal deskundigheid moeten verwerven. Zij zal de ongelooflijk ingewikkelde berekeningswijze van het WTCB moeten toepassen. Ze zal op basis daarvan ook het recht krijgen om boetes uit te schrijven die kunnen oplopen tot 5.000 euro voor een eengezinswoning. Net als de taks op de leegstand is dit immers een boetedecreet. Hoezeer ik de doelstellingen van dit decreet ook genegen ben, toch meen ik dat we hier de verkeerde weg opgaan.
Ik geef toe dat ik vrij laat kom met mijn opmerkingen. Als parlementslid wil ik mijn werk goed doen. Ik kan echter niet in alles bevoegd zijn. In een plenaire vergadering moet men voor een deel ook generalist zijn.
Als dit voorstel van decreet wordt goedgekeurd, zal het enorm veel protest uitlokken. Op dit ogenblik is dit alleen bekend bij specialisten en bij mensen die er belang bij hebben, maar niet bij de brede massa. Men heeft het recht om hiervoor een alternatieve meerderheid te vormen. Ik spreek hier in naam van de volledige VLD-fractie. Wij menen dat dit geen goed voorstel van decreet is.
Men zegt hier dat dit voorstel van decreet niet zal leiden tot extra kosten. De meerkosten die uit dit voorstel van decreet zullen voortvloeien, hebben niet te maken met de energiebesparende maatregelen zoals extra isolatie, dubbel glas en goede branders, die nu trouwens al door de Vlaamse overheid worden gestimuleerd, maar met de prijs die men zal moeten betalen aan de deskundigen. De bouwcoördinator vraagt drie tot zeven procent van de totale kostprijs van het huis. De deskundige inzake energie zal niet minder vragen dan de bouwcoördinator.
De burger is hiervan niet altijd op de hoogte, maar wordt wel gesanctioneerd als zijn aannemer het verkeerd uitvoert. Ik geef de voorkeur aan stimulerende maatregelen.
Ik begrijp de redenering van de heer Denys en van mevrouw Guns niet. Het gaat niet om een energie-expert. In de meeste gevallen gaat het gewoon om de architect. Indien de VLD er voorstander van is dat mensen die een huis bouwen energiezuinige prestaties nastreven, dan zal de architect dat hoe dan ook moeten uitwerken. Dankzij dit decreet wordt er eenvormige software gecreëerd die aan alle architecten toelaat om de energieprestaties van een woning behoorlijk te berekenen.
Hebt u al gebouwd sinds de invoering van een bouwcoördinator? Ik kan u zeggen dat de architect drie procent vraagt voor de studie van de bouwcoördinator of liever van de veiligheidscoördinator, ik heb me vergist.
We gaan opnieuw iets invoeren dat we achteraf gaan afzwakken omdat er reacties zijn van de bevolking.
Over het algemeen waardeer ik de heer Denys sterk als parlementslid. Nu ontgoochelt hij me des te meer met zijn voorstel. De heer Laverge, ook een goed parlementslid, heeft mee aan de basis gelegen van dit voorstel. We hebben jaren aan dit voorstel van decreet gewerkt vanuit de bekommernis dat het geen bureaucratisch maar een klantvriendelijk decreet zou worden. De heer Laverge heeft van deze werkzaamheden ongetwijfeld relaas gedaan binnen de fractie. Het verbaast me dat de heer Denys daarover niets vernomen heeft. Ik heb nooit enige reactie gehoord van de heer Laverge en ook niet van de heer Helsen die in opvolging van de heer Laverge, betrokken was bij de opstelling van de huidige versie van dit voorstel van decreet. Als men dit voorstelt als behoorlijk parlementair werk, neemt men een loopje met de waarheid.
De huidige normen bestaan al meer dan tien jaar, maar werken niet want ze worden in de grote meerderheid van de gevallen genegeerd. Dat is wraakroepend want om de Kyoto-norm te halen moeten we de energieprestatie van onze gebouwen gewoonweg verbeteren. Wie waarschuwt voor de gevaren van de Kyoto-norm voor onze bedrijven, mag niet zwichten voor lobbyisten wanneer we de isolatienormen verbeteren.
De lobbygroepen zijn uitgerekend de isolatiebedrijven.
Durft u luidop te zeggen voor wie u lobbyt? Voor een aantal kleine aannemers die ik bij naam kan noemen.
Ik lobby alleen voor de mensen die willen bouwen. Niet voor bedrijven.
Dit voorstel van decreet jaagt bouwers niet op kosten. Omgekeerd, het is kostenefficiënt want de investeringen worden al na tien jaar teruggewonnen. Het doet me overigens plezier dat de heer Denys voorstander is van een gratis isolatiebeleid want hij wil die investeringen terugbetalen.
Dat doen we vandaag de dag al.
Daarvoor zal echter een nieuw ontwerp of voorstel ingediend moeten worden, maar we zullen het daarover wel eens raken. Dit voorstel van decreet leidt tot kostenefficiëntie voor zowel eigenaar als huurder. Het komt de gezondheid eveneens ten goede.
De stimulerende maatregelen waarover u het hebt, bestaan al. Ze werden ingevoerd door minister Bossuyt. We zouden ze beter bekend moeten maken. Nu dreigt u met een boete.
De heer Denys wekt de indruk dat het stimuleringsbeleid alleen volstaat, maar alle cijfers bewijzen het tegendeel. Maar zopas vroeg de heer Denys bijkomende subsidies voor energie-investeringen. Dat is sympathiek, maar staat volledig los van dit voorstel van decreet.
Deze regeling zal vlug aangepast worden.
Toch niet door ons.
Dit voorstel van decreet is een fundamentele verbetering omdat we niet langer de klemtoon leggen op isolatie alleen. Isolatie is voortaan maar een van de mogelijkheden om de energieprestaties te verbeteren. Voortaan kiest men vrij.
Dit voorstel van decreet beschermt bouwheer, huurder en eigenaar. Een bouwheer is niet altijd op de hoogte van energieprestaties en daarom afhankelijk van architect en aannemer. Toch is de bouwheer in het huidige stelsel verantwoordelijk als de norm niet wordt gehaald. Nu krijgt de bouwheer van bij aanvang van de bouwprocedure een inventaris van de energieprestaties en achteraf een verslag. Zij die op de hoogte horen te zijn van deze ingewikkelde materie blijven verantwoordelijk, tenzij de bouwheer bewust is tussengekomen.
De huurder zal voortaan niet alleen de huurprijs kennen, maar ook een duidelijk beeld hebben van het energieverbruik van de woning. De huurder zal de totale woonkosten perfect kunnen berekenen. De VLD laat de mensen liever aan hun lot over in deze technische materie. De extra kosten zijn beperkt want er zal hoe dan ook geïnvesteerd moeten worden om de Europese normen te halen. Ongeacht het beleid.
Dit voorstel van decreet zal geen banen kosten in de bouwsector. Het zal integendeel voor nieuwe banen zorgen in de toeleveringssector. Als Vlaanderen niet bereid is te investeren in uitrusting voor rationeel energiegebruik, zullen Vlaamse producenten het moeilijk krijgen op de internationale markt.
De gemeenten zijn nu verplicht een inventaris van de bouwdossiers bij te houden. Veel gemeenten zijn die inventaris overigens al aan het informatiseren. Wij stellen voor het energieprestatiedossier toe te voegen aan het bouwdossier. Wie de wetgeving naleeft, doet dat nu al. Maar door voor eenvormigheid te zorgen, wordt het meteen ook beter controleerbaar.
Door dit decreet krijgen we een eenvormige werkwijze en wordt het perfect mogelijk voor de gemeenten om de dossiers af te handelen. De controle wordt ook veel eenvoudiger : de startnota en het eindverslag worden door een deskundige of de architect opgemaakt. Door een eenvormige software krijgt de gemeente al die informatie. Op die manier moet zij zich enkel met de probleemdossiers bezighouden en enkel voor die gevallen op het terrein gaan en eventueel een boete opleggen. Vroeger deed zij de controles op het terrein in het wilde weg. Het gaat dus om een beperking van de bureaucratie.
De boetes staan inderdaad in verhouding tot de kosten die men zou moeten hebben. Maar tijdens de hoorzittingen wees men er meermaals op dat het aantal boetes, wegens het efficiënte opvolgingssysteem, beperkt zal blijven. In een systeem van "vrijheid-blijheid", dat door de heer Denys verdedigd wordt, zouden die er veel meer zijn. Zij die beweren dat het in dit voorstel van decreet enkel om het incasseren van boetes zou gaan, hebben het dus volledig mis.
Dit voorstel van decreet is degelijk en noodzakelijk. Ik betreur de houding van de heer Denys en zijn fractie. Aan dit voorstel gaan 5 jaar parlementair werk vooraf. Er werd met de opmerkingen van alle fracties rekening gehouden. Het is beneden alle peil nu ineens met het oog op de verkiezingen wakker te schieten. Dit getuigt niet van ernstig parlementair werk. (Applaus bij CD&V, sp·a, Groen! en VU&ID)
We hebben gelukkig nog een dag om hierover na te denken, want als de heer Denys bij zijn standpunt blijft, is er sprake van woordbreuk : de Vlaamse regering beloofde in haar regeerakkoord immers dat er een energieprestatiedecreet zou komen. Bovendien is er nog de Europese richtlijn. We hebben in ons land heel veel knowhow op dit vlak; het is dan ook jammer dat we op het terrein nog niet verder staan. Dat is ook de reden waarom deze materie reeds in de regeringsonderhandelingen besproken werd, en waarom er meteen een werkgroep werd opgericht binnen de meerderheid.
Dit is het resultaat van 5 jaar werk, waarbij de inbreng van het parlement zeer hoog was. Over de inhoud waren we het vrij vlug eens, maar onze bekommernis ging vooral naar een hanteerbare vormgeving. Daar zijn we in geslaagd : van een vrij hoekige, technische tekst kwamen we ten slotte tot een werkbare formulering.
De heer Denys heeft kritiek op de kostprijs. We moeten daar eerlijk over zijn. Het is wellicht zo dat de kostprijs van de woning door de keuze van betere materialen of meer isolatie ietwat opgedreven wordt. Maar alle berekeningen wijzen op een terugverdieneffect na 2 of 3 jaar. Een woning bouwt men voor op zijn minst 30 jaar, dus op lange termijn kan er alleen maar sprake zijn van winst.
Heel wat van de maatregelen die wij voorschrijven, worden door de normale bouwheren al automatisch toegepast : iedereen wil zijn energiefactuur immers zo laag mogelijk houden. Vooral die bouwheren die appartementen bouwen om ze later te verkopen of te verhuren, zullen er door dit decreet toe aangezet worden beter over energieverbruik na te denken. Dat komt uiteraard de toekomstige kopers of huurders ten goede.
In een huis investeert men veelal via een lening. Mensen doen gemiddeld 25 jaar lang aan maandelijkse afbetalingen. Die afbetalingen kunnen misschien iets hoger liggen door energiebewust te bouwen, maar vermits de maandelijkse energiefacturen lager zullen liggen is er vanaf het begin een nettowinst. Dat dit voorstel van decreet voor een bijkomende drempel voor kandidaat-bouwers zou zorgen, is dus onjuist.
Drie jaar geleden heb ik gebouwd. Van bij de start wilde ik naar een zo laag mogelijke energiefactuur werken. Reeds bij de conceptontwikkeling zei ik mijn architect dat ik een K-waarde lager dan 50 wilde. Dat was geen probleem : op minder dan 24 uur had hij daar oplossingen voor.
Na een jaar kwam er nog een bijsturing door Interlectra. Zij kwamen twee dagen observeren, volledig gratis. Daarna ontving ik een vrij lijvig rapport met tips voor verbetering. Mijn K-waarde is nu ongeveer 40. Mijn maandelijkse factuur voor energie bedraagt ongeveer 5000 Belgische frank, terwijl mijn woning 300 vierkante meter groot is. Hierdoor ben ik winnaar voor de rest van mijn leven.
Het is belangrijk dat kandidaat-bouwers van bij de conceptontwikkeling energiebewust denken, en niet enkel achteraf bijsturen.
Veel jonge mensen vinden het evident dat een woning niet onmiddellijk af is en dat verdere investeringen nodig zijn. Mensen die investeren in isolatie halen daar op termijn voordeel uit. Een zekere stimulatie door de overheid is zeer belangrijk. Men bouwt naargelang de beschikbare middelen, vaak zonder aandacht te besteden aan de toekomstige energiefactuur. Het is de opdracht van de architect en van de verschillende overheden om de bouwheren daarop te wijzen.
Tijdens de voorbije regeerperiodes werden reeds enkele beleidsbrieven rond dit onderwerp uitgeschreven. Bij de bespreking van de beleidsbrief van toenmalig minister Eric Van Rompuy werd de afspraak gemaakt om dit onderwerp tijdens deze regeerperiode tot een goed einde te brengen. Dit moet de heer André Denys zich toch ook herinneren.
Dit voorstel van decreet brengt een vorm van lastenverlaging. Het voorbeeld van mevrouw Veerle Heeren is correct. Het voorstel van decreet is een stimulans om te besparen op energie, is goed voor het milieu en de werkgelegenheid en wordt gestimuleerd door de federale regering, waar ook de VLD deel van uitmaakt. De federale overheid denkt erover het maximumbedrag voor belastingaftrek op te trekken in het kader van de Kyoto-bepalingen. Ik vraag me af wat de VLD tegenhoudt dit voorstel van decreet goed te keuren.
Mevrouw Veerle Heeren zei dat ze gemotiveerd en gesensibiliseerd werd om aandacht te besteden aan isolatie.
Ik heb mezelf gemotiveerd omdat ik zelfbewust ben. Anderen moeten gestimuleerd en gesensibiliseerd worden.
Uw voorbeeld toont aan hoe men moet handelen. Waarom wordt er in een ingewikkelde berekeningsmethode voorzien als men ook op basis van adviezen het doel reeds kan bereiken? Veel zaken die goed bedoeld zijn, komen slecht over in de praktijk.
Ik hoop dat de Vlaamse parlementsleden naar elkaar luisteren wanneer mensen zich kritisch uitlaten over bepaalde onderwerpen.
Ik onderschrijf de uiteenzetting van de minister grotendeels. De kostprijs van de energie en de bouwprijs van een eengezinswoning staan vandaag zwaar ter discussie. De minister en de heer Robert Voorhamme zeggen dat men bouwt voor een periode van 20 tot 40 jaar en dat de investering in functie van deze termijn moet bekeken worden. Dit geldt voor zowel de investering als de toekomstige bezuiniging op vlak van energiekosten.
Het aanstellen van een veiligheidscoördinator was een kostenverhogende factor voor de bouwheer. De minister moet erop toezien dat de architect geen hoger standaardtarief mag toepassen omdat hij aandacht besteedt aan het energiebeleid. Men moet ook vermijden dat er een bijkomende specialist wordt aangesteld.
Momenteel houdt de architect al rekening met isolerende normen. Deze normen zijn slechts minimaal wanneer men ze vergelijkt met de Europese richtlijnen. Het grote probleem bevindt zich niet bij de particulieren, maar wel bij appartementsgebouwen. De normen geven de kans om nieuwe isolatietechnieken toe te passen en uit te testen. De opmerking over de kostprijs houdt dus geen stand, tenzij de bouwheer alle nieuwe mogelijkheden wil benutten. Er is niet enkel een repressief beleid, maar ook een stimulerend beleid via het uitreiken van premies.
De boetes die werden opgenomen zijn in normale omstandigheden niet te hoog. Een boete van 5000 euro zou enkel gelden voor een bijzonder grote eengezinswoning.
Wat het systeem van boetes betreft, staan in het aanhangsel zeer technische berekeningen. De bedoeling is om de zaken op een eenvoudige manier aan te pakken. De verslaggever is een normale architect. Als die architect meer zou durven aanrekenen omdat hij dat moet doen, dan zou ik dat verkeerd vinden. Er zijn al heel wat architecten die dat automatisch doen. Een isolatiefirma geeft de berekening zelfs gratis. We volgen het gangbare systeem van de administratieve boetes. De administratie moet dus niet appreciëren, maar gewoon kijken of de cijfertjes overeenkomen. Ze kan zelfs uitstel geven. Onze bedoeling is niet om boetes te heffen, maar om op het vlak van energiebesparing en op het vlak van CO2-uitstoot vooruitgang te boeken. We moeten niet alle lasten op de industrie leggen. 30 procent van de broeikasgassen is huishoudelijke emissie. 80 procent van het totale energieverbruik voor huishoudelijke doeleinden wordt besteed aan het verwarmen van woningen. Als we hier vooruitgang boeken, dan is dat in het belang van iedereen.
Ik ga ook niet akkoord met het argument van de rompslomp voor de gemeenten. Ik ben zelf ook burgemeester. Als men een bouwvergunning indient, heeft men als goede bouwheer meestal een papier. In plaats van twee papieren heeft de heer Denys er drie vernoemd. Hij heeft een papier vernoemd dat over uitstel ging. Dat is een gunstig papier, want dat is in het voordeel van de bouwheer. Er is ook een databank van de bouwdossiers.
Een en ander klinkt nogal ingewikkeld. Vijf jaar lang hebben parlementsleden er aan gewerkt om het zo eenvoudig mogelijk te maken. Wij blijven bereid om in te gaan op voorstellen voor verbeterde en eenvoudigere methodes.
De argumenten van de heer Denys houden geen stand en ik roep op om hierover te bezinnen. Wat we vandaag voorleggen, draagt de goedkeuring van de Vlaamse regering, is een uitvoering van het regeerakkoord, is een verwezenlijking van een Europese richtlijn en een gevolg van vijf jaar parlementair werk. We zullen er de mensen, of ze nu eigenaar of huurder zijn, veel plezier mee doen. We zullen hiermee ook tegemoet komen aan de Kyotodoelstellingen. (Applaus bij CD&V, sp·a,Groen! en VU&ID) e
De heer De Roo heeft volkomen gelijk dat het inderdaad geen meerkost mag zijn. Ik vind dat het toegankelijkheidsprincipe, dat toegepast wordt bij openbare gebouwen, ook een automatisch principe zou moeten zijn. Voor wat energie betreft zou dat een automatisme moeten worden voor alle nieuwe gebouwen.
Ik wil de heer Denys nog zeggen dat ik met mijn persoonlijk voorbeeld heb willen aantonen dat niet iedereen zich bewust is van wat het kan betekenen om geld te besparen in de energiefactuur. De overheid de moet mensen beschermen tegen zichzelf, opdat ze dat geld op termijn voor andere zaken kunnen gebruiken.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet van de heren Voorhalmme, Glorieux en Bex houdende eisen en handhavingsmaatregelen op het vlak van de energieprestaties en het binnenklimaat voor gebouwen en tot invoering van een energieprestatiecertificaat.
De artikels worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
Wij zullen morgen om 10 uur de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.