Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de problemen met de Antwerpse mobiliteitsdossiers en de relatie tot de NMBS
Actuele vraag over de prefinanciering van de spoorprojecten voor Antwerpen
Verslag
Antwerpse mobiliteitsdossiers
De voorzitter : Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen vande heer Jan Penris en van de heer Johan Malcorps tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de prefinanciering van de spoorprojecten voor Antwerpen en van de heer Ludwig Caluwé tot minister Bossuyt en tot de heer Dirk Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Ruimtelijke Ordening, Wetenschappen en Technologische Innovatie, over de problemen met de Antwerpse mobiliteitsdossiers en de relatie tot de NMBS
Na 5 jaar paars-groen stellen we vast dat er in een aantal dossiers met betrekking tot het havenbeleid, zeker wat de haven van Antwerpen betreft, geen enkele vooruitgang is geboekt. Ik denk daarbij aan de Scheldeverdieping, de IJzeren Rijn, het loodswezen, de mobiliteit in en om Antwerpen en aan de luchthaven van Deurne.
In één dossier, met name dat over het veilig stellen van Antwerpen als spoorweghaven, was een klein lichtpuntje, en wilden we de regering krediet geven. Dat dossier betrof de co- en de prefinanciering van specifieke spoorwegprojecten in het voordeel van de haven van Antwerpen. Wij stonden voorzichtig positief tegenover de beleidsbrief en de begroting ter zake.
Uw voornemen om te zorgen voor de pre- en cofinanciering van de Liefkenshoekspoortunnel of van de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven droeg de goedkeuring weg van alle Antwerpse middens. Ook onze partij stond daar achter.
In de Gazet van Antwerpen van vandaag staat echter dat de Vlaamse regering per brief aan de NMBS heeft laten weten dat de voorfinanciering van de spoorprojecten nu niet haalbaar is. Is dat waar? Zo ja, dan is dat een totale ommezwaai in de politiek van de Vlaamse regering tegenover het Vlaamse spoorwezen in het algemeen en tegenover het spoorwezen in Antwerpen in het bijzonder. (Applaus bij het VB)
Ik wil me beperken tot de twee dossiers die vandaag besproken werden op de voorpagina van de Gazet van Antwerpen.
Een eerste is de merkwaardige persconferentie van een aantal vertegenwoordigers van ondernemers van Antwerpen en daarbuiten. Zij verwoordden hun ongenoegen omdat de werken nu al begonnen zijn, hoewel men altijd had gezegd dat ze pas op 18 juni van start zouden gaan en dat alle nodige voorbereidselen tegen dan in orde zouden zijn. De huidige werken passen weliswaar in de actie Minder Hinder, maar de maatregelen van deze actie die geen bijkomende werkzaamheden vergen, zijn nog niet klaar. Mits de nodige inspanningen was dat wel mogelijk geweest. De extra bussen van De Lijn zijn er nog niet, hoewel ze vandaag al goede diensten zouden kunnen bewijzen. Er is een voorstel over wat de NMBS nu al zou kunnen doen, maar er is een verschrikkelijk getouwtrek tussen de federale en de Vlaamse overheid over de vraag wie de factuur zal moeten betalen. We weten vandaag ook nog niet of de Liefkenshoekpoortunnel na de start van de werken al dan niet gratis zal zijn.
Een tweede element is het verwonderlijke bericht in Gazet van Antwerpen dat de Vlaamse regering aan de NMBS een brief zou hebben geschreven dat de prefinanciering voor dit jaar niet zou doorgaan. Nochtans heb ik minister Van Mechelen twee weken geleden nog horen zeggen dat de werken van start zouden gaan in 2005 en dat ze voltooid zouden zijn in 2009. In dat geval moet men dit jaar beginnen met de financiering. Ik had begrepen dat de NMBS het kapitaal zou terugbetalen en dat de Vlaamse regering de interestlasten zou terugbetalen. Nu is er blijkbaar opnieuw een dispuut tussen de NMBS en de Vlaamse regering over de vraag wie de lening zal afsluiten. Als de NMBS dat zou doen, zou haar schuldratio te hoog worden. Hetzelfde zou gelden voor de Vlaamse regering. Indien dit getouwtrek ertoe zou leiden dat de werken aan de Liefkenshoekspoortunnel niet tijdig van start kunnen gaan, dan dragen de betrokkenen een zware verantwoordelijkheid. Ik hoop dat de minister straks zal bevestigen dat hij het nodige zal doen om de werken tijdig van start te laten gaan. (Applaus bij CD&V)
In Gazet van Antwerpen staat dat de Vlaamse regering een brief heeft gestuurd aan de NMBS om te zeggen dat er geen geld is voor de prefinanciering. Kan de minister dit bericht bevestigen? De prefinanciering zou overigens pas van start moeten gaan in 2005.
Is er misschien een verband tussen het dossier van de prefinanciering en dat van de actie Minder Hinder? De actie Minder Hinder is dringend nodig. Op dit ogenblik is er zelfs nood aan een Minder Hinderplan om de eerste gevolgen van het Minder Hinderplan op te vangen. De NMBS is bereid een aantal maatregelen te nemen, maar het is onduidelijk wie er voor de kosten zal moeten opdraaien. Hierover moet snel klaarheid worden geschapen. Het zou onverstandig zijn beide dossiers aan elkaar te koppelen.
Momenteel is er nog steeds onderzoek en overleg aan de gang tussen de Vlaamse en de federale regering om het investeringsprogramma vorm te geven. Eerlang zal er een document worden vrijgegeven waarin alle juridische en begrotingstechnische aspecten aan bod zullen komen. Minister Van Mechelen is druk bezig alle eventuele obstakels inzake Ruimtelijke Ordening uit de weg te ruimen. Bij de voorbereiding van de begroting van 2004 heeft de NMBS gezegd dat er geen reden was om al middelen uit te trekken omdat een hele reeks van dossiers nog in een voorbereidende fase zit. Tegen 2005 zal moeten bekeken worden welke dossiers al klaar zijn.
Van een brief van de Vlaamse regering aan de NMBS ben ik niet op de hoogte. Ook de NMBS zelf en de andere leden van de Vlaamse regering weten van niets. Blijkbaar willen sommige media liever nieuws maken dan nieuws garen. Er is dus geen enkele wijziging in de standpunt van de Vlaamse regering. We doen al het mogelijke opdat de werken zo snel mogelijk zouden kunnen aanvangen.
Ik was niet tevreden over de berichtgeving rond de werken die passen in de actie Minder Hinder. De Vlaamse regering stelt heel wat middelen ter beschikking voor communicatie en nu verwijt men ons dat er geen communicatie zou zijn. Alleen in de periode van het openbaar onderzoek rond de bruggen over de Singel is er geen communicatie geweest. De bereikbaarheidsmanager die door ons betaald wordt en die nu naast de mensen zit die dat bericht in alle kranten brengen, is betrokken bij alle voorbereidende vergaderingen. Wil men de komende maanden met een dergelijke berichtgeving een bepaalde sfeer creëren? Ik vraag me af of dat deontologisch kan. Ik weet dat er zeer veel vragen zijn, maar iedereen doet zijn best.
Het probleem is niet de kostprijs van de doorgang, maar de mobiliteit rond Antwerpen verzekeren. Deskundigen verzoeken me om geen uitspraken te doen over gratis verkeer door de Liefkenshoektunnel. Het is niet de bedoeling om alle verkeer door de Liefkenshoektunnel te leiden, want dan creëren we een nieuw probleem.
Er worden veel mensen en middelen ingezet om deze moeilijke situatie het hoofd te bieden. Minister Van Mechelen en ik zijn verantwoordelijk voor de coördinatie en we engageren ons om in te grijpen bij problemen. Vorige week heb ik de betrokkenen ontvangen en zij hebben geen problemen gemeld.
De berichtgeving zal deskundig en efficiënt zijn. Ik hoop dat we kunnen aantonen dat we dergelijke werken aankunnen.
Oef, de brief bestaat niet. De redacteur zal allicht berispt worden.
De huidige commotie houdt geen veroordeling in van diegenen die ervoor zorgen dat de werken in de best mogelijke omstandigheden en met de minst mogelijke hinder uitgevoerd worden. Meer en meer betrokkenen erkennen nu dat de voorbereidingen van de werken te laat begonnen zijn. We vrezen voor chaos.
Ik hoop dat de affaire van de Liefkenshoekspoortunnel een storm in een glas water is. Ik hoop dat de brief niet opduikt. Als dat toch nog gebeurt, is er wel een probleem.
Een dergelijke brief zou bij het artikel moeten gepubliceerd worden. Door die manier van communiceren rijzen vragen bij de rol van sommige betrokkenen.
Er is inderdaad geen prefinanciering voor 2004. De bedragen voor de Liefkenshoekspoortunnel liggen wel vast.
Er wordt terecht gevraagd of er ook een scenario is voor de werken op de Singel. De onduidelijkheid daarover veroorzaakt de recente zenuwachtigheid.
Ook voor minder hinder van de minderhindermaatregelen wordt gezorgd.
Het incident is gesloten.
- De vergadering wordt geschorst om 15.06 uur.