Verslag plenaire vergadering
Verslag
Uitbreiding DHL in Zaventem
Hoofdelijke stemmingen
De voorzitter : Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van de heren Penris, Boutsen en Van Goethem tot besluit van de op 8 januari 2004 door de heer Van Goethem in commissie gehouden interpellatie tot mevrouw Ceysens, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid en E-government, over de uitbreidingsplannen van de firma DHL in Zaventem of op een andere luchthaven.
De meerderheid heeft een amendement ingediend op de met redenen omklede motie van de heren Vermeiren en Tobback. Omdat het amendement nog niet is uitgedeeld, stel ik voor de vergadering even te schorsen.
Het amendement wordt dit moment gekopieerd. Ik stel voor om de vergadering 15 minuten te schorsen.
- De vergadering wordt geschorst om 16.35 uur.
- De vergadering wordt hervat om 16.55 uur.
Eerst een kleine rechtzetting. De heer Van Rompuy heeft ons verweten dat we geprotesteerd hebben tegen nachtvluchten. In feite hebben wij net zoals hijzelf en mevrouw Becq, geprotesteerd tegen de concentratie van de nachtvluchten boven de noordrand.
Minister Sannen zegt dat er zeker geen milieuvergunning mag worden gegeven voor meer dan 25.000 nachtvluchten. Hij is naar eigen zeggen integendeel voorstander van een verlaging van het aantal nachtvluchten. In een dergelijke onduidelijke situatie zijn kandidaat-investeerders echter niet geneigd om tot de actie over te gaan. Daarom moet de regering voor duidelijkheid zorgen. Deze duidelijkheid vind ik echter niet terug in de amendementen van de meerderheid. Wij zorgen wel voor zekerheid. De werkgelegenheid van enkele tienduizenden Vlamingen staat immers op het spel. (Applaus bij het VB)
Naar aanleiding van de interpellatie heeft CD&V een motie ingediend die volgens ons meer duidelijkheid brengt dan de motie van de meerderheid, zelfs na de amendering.
Ook wij vinden de werkgelegenheid in de regio rond Zaventem belangrijk. Daarom banen in de regio. Tegelijkertijd zijn we bezorgd om de leefkwaliteit. Er moet een draagvlak zijn voor deze bijkomende werkgelegenheid en dat heeft alles te maken met een voldoende spreiding van de nachtvluchten en die is er niet. Er is onduidelijkheid over de plannen van minister Anciaux om conform het arrest van het Hof van Beroep een spreiding door te voeren.
Daarom vertrekt onze motie van het plafond van 25.000 nachtvluchten. We hebben ook een aantal voorwaarden geformuleerd die te maken hebben met het overleg met alle betrokken groepen, met een rechtvaardige spreiding en met een milieu- en gezondheidseffectenrapport. In de motie van de meerderheid vinden we deze elementen niet terug. De onduidelijkheid tegenover DHL en tegenover de omwonenden zal dus blijven bestaan. (Applaus bij CD&V)
De VLD zal de motie van de meerderheid evenals de amendementen met enthousiasme steunen. Het cijfer van 25.000 nachtvluchten is volgens ons een goed uitgangspunt, maar het is geen fetisj. Binnen de toelaatbare geluidsoverlast volgens het geluidskadaster moet men vooral aandacht hebben voor de werkgelegenheid. Als we het logistieke centrum van Europa willen blijven, moeten we er alles aan doen om DHL in Zaventem te houden. (Applaus bij de VLD)
Wat de CD&V-motie betreft, verwonder ik me over de teneur van het betoog van de heer Van Rompuy. Hij stelt immers dat er meer dan 25.000 nachtvluchten mogen komen indien er een totale spreiding doorgevoerd wordt. Men zou evengoed kunnen stellen dat stillere vliegtuigen of beter geïsoleerde huizen soelaas zullen bieden. Ik dacht dat we een dergelijk niveau intussen overstegen waren. Een maximaal spreidingsplan, gekoppeld aan een maximum van 25.000 nachtvluchten is de enige garantie om voor iedereen een degelijke nachtrust te garanderen.
Enkel de motie van de meerderheidspartijen, en niet het amendement dat door sommigen werd ingediend, kan onze goedkeuring wegdragen. Dit amendement zegt immers weinig en is dus voor interpretatie vatbaar. De interpretatie die de heer van den Abeelen eraan geeft, strookt trouwens niet met die van Groen!.
Groen! gaat uit van een maximum van 25.000 nachtvluchten. In de eerste plaats moet men een ecologische inhaalbeweging uitvoeren en de nachtrust herstellen. Dit is de enige manier waarop Groen! het amendement interpreteert. Indien de huidige motie behouden blijft, zal Groen! zich dan ook onthouden. (Applaus bij Groen!)
Ik had dit verwacht. De onduidelijkheid blijft bestaan.
CD&V heeft zijn nek uitgestoken omdat men de komende weken zal onderhandelen met DHL over de uitbreidingsvoorwaarden.
Het verwondert me dat Groen! vindt dat federaal minister Anciaux een goed spreidingsplan heeft uitgewerkt. Met dit plan wordt Brussel ontzien. De voorwaarde van een rechtvaardige spreiding is dus niet gegarandeerd.
U moet beter leren luisteren. Ik heb gezegd dat het huidige spreidingsplan voor ons onvoldoende is en dat men tot een veel grotere spreiding moet overgaan.
Indien dit inderdaad zo is, moet minister Sannen dit spreidingsplan maar eens in het overlegcomité gaan betwisten. Groen! zwijgt echter en blijft liever in de Vlaamse regering. Dit is de hypocrisie ten top. (Applaus bij CD&V)
De heer van den Abeelen zegt dat het aantal van 25.000 nachtvluchten geen fetisj mag zijn. De essentie van het debat gaat niet zozeer over de aantallen maar over wie de lasten draagt. De federale ministers Anciaux en Vandenbroucke hebben inderdaad afgelopen maandag verklaard dat men wil komen tot 2 nachtvluchten per inwoner. Bepaalde regio's van Halle-Vilvoorde worden echter met 13 tot 15 nachtvluchten geconfronteerd. Minister Anciux spreekt zichzelf dus volledig tegen en geeft toe dat zijn doelstelling niet gehaald werd.
CD&V treedt de heer van den Abeelen bij wanneer hij stelt dat die 25.000 nachtvluchten een onderhandelingsuitgangspunt zijn. Meer nachtvluchten kunnen enkel geduld worden mits er een echt rechtvaardige spreiding wordt doorgevoerd.
De minister-president bevestigde dit standpunt. Aangezien Groen! zich hier echter van distantieert is er opnieuw geen standpunt van de Vlaamse regering. DHL zal, bij de komende onderhandelingen, niet weten tot wie men zich dient te richten. Dit is dan ook ons grote verwijt : het gaat om duizenden jobs maar de regering kan geen klare standpunten innemen. DHL zoekt een reden om uit te wijken naar het buitenland. De rechtsonzekerheid blijft bestaan en deze regering heeft geen duidelijk standpunt. Bijgevolg zullen we onze motie handhaven en zullen we de meerderheidsmotie totaal verwerpen.
Ik vraag me af wat Groen! nog in deze regering blijft doen. De minister van Leefmilieu kan geen rechtvaardig spreidingsplan realiseren en kan geen garanties voor de werkgelegenheid bieden.
De heer Van Rompuy heeft het over rechtszekerheid. Rechtszekerheid betekent dat men niet, telkens als een bedrijf hierom vraagt, à la carte een milieuvergunning wijzigt.
Zowel de minister-president als de heer van den Abeelen beweerden dat de 25.000 nachtvluchten geen fetisj zijn, dat ze een onderhandelingsbasis zijn en dat onderhandelen een dynamisch proces is. U keurt hier een motie goed waar iedereen een andere interpretatie aan geeft. Men moet dan niet schrikken als er binnenkort dramatische dingen gebeuren.
Deze regering ontbreekt de visie om een coherent beleid voor deze regio te ontwikkelen, om vast te stellen wat het economisch draagvlak is en welke tewerkstellingsperspectieven er zijn. Dit is symptomatisch voor de huidige Vlaamse regering. Gisteren was het Kyoto, nu is het DHL. We weten niet waar we naartoe gaan. (Applaus bij CD&V)
Momenteel moet het heel makkelijk zijn om een ondernemer te worden. Men hoeft maar een verklaring af te leggen bij een journalist om een heel parlement overstag te laten gaan.
Het onderwerp is te ernstig om het op deze manier te behandelen.
Er zijn onderhandelingen op til, waarbij het gaat om de nachtrust en het inkomen van duizenden gezinnen. Als een bedrijf aankondigt een aantal jobs te willen creëren, moet in alle sereniteit bekeken worden wat het biedt en wat het vraagt, en moet grondig overwogen worden of het sop de kool waard is. Daarna moet overwogen worden of het geheel leefbaar is, zoniet moet het opzet afgevoerd worden. Onderhandelen is inderdaad een dynamisch proces.
Het is veel te vroeg om nu al grenzen te trekken of op te geven, verregaande voorwaarden te stellen of definitieve uitspraken te doen. Eerst moet onderhandeld worden met DHL, pas dan kunnen en moeten wij oordelen over het resultaat. Tot dan blijft de huidige milieureglementering van kracht. (Applaus bij de VLD, sp·a, en VU&ID)
Hoewel wij vorige week niet tussenbeide kwamen bij de actuele vragen, hebben wij toch onze mening. Hoe komt het dat de Waalse regering voltallig een bezoek aan Zaventem bracht en precies van de situatie op de hoogte is, terwijl de Vlaamse regering nog steeds niet weet wat DHL precies vraagt? Ik was zelf in Zaventem en weet intussen ook wat DHL vooropstelt. De symbiose tussen tewerkstelling en draagkracht wordt hoe dan ook een netelig probleem.
We moeten niet te veel heil verwachten van geluidsarme vliegtuigen. Vliegtuigen maken nu eenmaal lawaai. We zullen keuzes moeten maken, maar we mogen ons ook geen illusies maken : niet wij zullen beslissen waar DHL naartoe gaat als het uit Zaventem zou verdwijnen.
Het is goed dat er een hoorzitting komt. Hoewel ik vind dat die niet enkel over het aspect van de tewerkstelling kan gaan, want dat is onlosmakelijk verbonden met het milieuaspect, wil ik er mij toch toe engageren mij bij die hoorzitting aan deze beperking te houden.
DHL, met het Nederlands als voertaal, biedt jobs aan een groot aantal Nederlandstalige laaggeschoolden. Daar moeten wij voor gaan. We moeten alles op alles zetten om DHL in Zaventem te houden.
Met het oog op de opdracht aan de Vlaamse regering deze zaak vooruit te laten gaan is de motie van CD&V het sterkst; wij zullen die dan ook steunen. (Applaus bij CD&V en N-VA)
De heer Tobback suggereerde dat CD&V dit dossier op een bijna ludieke manier behandelt. Niets is minder waar. Als er één fractie is die er sereen mee omgaat, geen voorbarige acties onderneemt en niet meedoet aan demagogie, is het de onze wel.
Het is niet DHL die de zaak op de agenda zette van de ministerraad; dat deden de ministers zelf. Premier Verhofstadt en minister Landuyt legden verklaringen af waarin zij de grens van de 25.000 nachtvluchten zonder meer in vraag stelden. Dat leidde zelfs tot woede van de minister-president. Ondermeer daaruit bleek dat er grote onenigheid was binnen de Vlaamse regering.
De heer Tobback meent dat er eerst moet onderhandeld worden en dan bekeken wat het resultaat is. Dat zeggen wij ook. Maar hij creëert absoluut geen duidelijkheid door een motie die hij zelf indiende te gaan amenderen en met een verklaring van de minister-president, die dan weer tegengesproken wordt door de heren Glorieux en Sannen.
Vlaanderen kan niet verder met een regering die geen klare houding heeft. We worden voortdurend geconfronteerd met verschillende standpunten van de verschillende partijen. Dat veroorzaakt rechtsonzekerheid en hypothekeert de werkgelegenheid van duizenden mensen. Dat verwijten wij deze regering. (Applaus bij CD&V)
Toen ik het over de lichtvaardigheid sprak waarmee dit dossier aangepakt wordt verwees ik niet naar uw fractie in het bijzonder. Maar bijna alle fracties menen, nog vóór de eigenlijke onderhandelingen tussen de twee actoren, met name de regering en DHL zelf, al voorafnamen te moeten doen in de een of de andere richting. De een wil meer jobs; de ander vindt milieu belangrijker. Dat hypothekeert de onderhandelingen.
De heer Tobback zet de wereld op zijn kop. Uiteraard hadden de fracties vragen over dit dossier. Dat is logisch : het debat was al weken bezig en de Vlaamse regering hulde zich in het grootste stilzwijgen. Dus vroegen wij naar haar standpunt ter zake. Toen we dat deden, was het eerste wat we hoorden van minister-president Somers dat DHL geen draagvlak had en dat het uit Zaventem zou wegtrekken. Maar kort daarop sprak minister Landuyt dit met klem tegen : DHL moest op Zaventem blijven.
Informeren naar standpunten hypothekeert de onderhandelingen toch op geen enkele manier? Precies de tegenstrijdigheden binnen de Vlaamse regering doen dat wel. (Applaus bij het VB)
- De met redenen omklede motie wordt met 20 stemmen tegen 89 niet aangenomen.
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van mevrouw Becq en de heer Van Rompuy tot besluit van de op 8 januari 2004 door de heer Van Goethem in commissie gehouden interpellatie tot mevrouw Ceysens, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid en E-government, over de uitbreidingsplannen van de firma DHL in Zaventem of op een andere luchthaven.
- De met redenen omklede motie wordt met 48 stemmen tegen 61 bij 1 onthouding niet aangenomen.
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over de met redenen omklede motie van de heren Vermeiren en Tobback, mevrouw Declercq en de heer Bex tot besluit van de op 8 januari 2004 door de heer Van Goethem in commissie gehouden interpellatie tot mevrouw Ceysens, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid en E-government, over de uitbreidingsplannen van de firma DHL in Zaventem of op een andere luchthaven.
- Het amendement wordt niet aangenomen.
- De met redenen omklede motie wordt met 60 stemmen tegen 50 aangenomen.
Dit is een belangrijke stemming. Groen! distantieert zich van de verklaringen van de minister-president en gaat niet akkoord met zijn stelling over de dynamiek van de onderhandelingen. Het blijkt nogmaals dat de meerderheid niet op een lijn zit. De regering wordt gegijzeld door haar eigen contradicties, de onzekerheid zal blijven duren en de werknemers in de regio zullen de prijs betalen.